Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

faac 391 - akumulator awaryjny własnej roboty

kazikto 30 Mar 2015 14:31 4785 30
  • #1
    kazikto
    Level 9  
    Witam,

    akumulator do zasilania awaryjnego do systemu faac 391 (24V) z centralką E024S, kosztuje od 400zł w górę. Dwa akumulatory żelowe 7Ah kosztują po 35zł/szt.

    Oczywiście nigdzie w necie nie znajdę specyfikacji oryginalnych baterii, ale mam instrukcję od centralki i siłowników:
    http://www.faac.pl/instrukcje/centrale_sterujace/E024S_RevB_pl.pdf
    http://www.faac.pl/instrukcje/silowniki_i_napedy/skrzydlowe/391.pdf

    Z tej drugiej wynika, że siłowniki biorą 120W i 110W w szczycie. Czyli jeśli dobrzę liczę to potrzebuję z 10A żeby to działało. Tylko z tego co widzę na zdjęciach, w tych oryginalnych bateriach siedzi jeszcze jakaś logika i składają się one z kilkunastu ogniw zapewne nie żelowych.

    Pytanie jaka jest szansa, że to zadziała? Czy ktoś coś takiego robił? Co to za kontroler może siedzieć w oryginalnym zestawie?

    aku oryginalne w sklepach:
    http://www.ebay.pl/itm/Faac-XBAT-24-emergency...D600-D1000-391-catalogue-390923-/121198643062
    http://napedy24.pl/zestaw-zasilania-awaryjnego-faac-x-bat-p-401.html

    http://www.linkcare.net/image/cache/data/390923_emergency_battery-700x700.jpg
    Na zdjęciu to w ogóle wygląda jak paczka 20 paluszków;)
    Dziękuję za wszelką pomoc.
  • #3
    kazikto
    Level 9  
    faac 391 - akumulator awaryjny własnej roboty
    Na naklejce jest 22V, 5.5A a na płytę centralki wchodzi 28,5V. Trafo wygląda jak na zdjęciu, nie wiem ile to zwojów?
    Dodatkowo pomierzyłem jakie jest napięcie jest na tym złączu BATTERIES:
    faac 391 - akumulator awaryjny własnej roboty
    to z prawej na dole to wejście z trafo na centralkę 28,5V. J5 nie wiem po co jest, a po lewej najważniejsze, złącze BATTERIES. W oryginalnym zestawie wykorzystane są tylko 3 piny.
  • #4
    azibik
    Level 32  
    Sprawdż czy wejście na aku jest połączone z kondensatorem elektrolitycznym po mostku.
  • #5
    kazikto
    Level 9  
    Tak, dwa gorne styki od zlacza battery lacza sie z kondensatorem a byc moze nawet ze wszystkimi 6cioma. Ale sciezka idzie przez to cos co na zdjeciu jest tuz nad 'B' od nadruku BATTERY. To chyba dioda?! :) faac 391 - akumulator awaryjny własnej roboty faac 391 - akumulator awaryjny własnej roboty
  • #6
    mateo-salvadore
    Level 15  
    Hej, czy udało Ci się może rozszyfrować pinout tego złącza i zbudować samemu aku?
  • #7
    mateo-salvadore
    Level 15  
    Udało mi się stworzyć własny akumulator do systemu Faac.
    Oparłem go na 6 ogniwach Li-Ion 18650 podłączonych do BMSa kupionego na aukcji:

    faac 391 - akumulator awaryjny własnej roboty

    Całość wygląda tak:

    faac 391 - akumulator awaryjny własnej roboty

    Pinout do wtyczki skopiowałem z tego zdjęcia:

    faac 391 - akumulator awaryjny własnej roboty

    Podłączając minus akumulatora do dwóch czarnych przewodów, a plus do jednego czerwonego. Niebieski przewód nie występuje we wszystkich znalezionych przeze mnie akumulatorach, więc go nie użyłem wcale.

    Całość na razie działa. :)
    Łączny koszt nie przekroczył stówki, więc warto się chwilę pobawić :)
  • #8
    cook71
    Level 9  
    Witam

    Chcę zaadoptować Twoje rozwiązanie do napędu FAAC D600.
    Możesz napisać jakiej pojemności ogniw użyłeś i jeśli miałbyś wykorzystać niebieski przewód to gdzie byłby podłączony?
    Trochę czasu minęło więc spytam też jak się sprawuje projekt i ile razy można otworzyć i zamknąć bramę.
  • #9
    kotbury
    Gantry automation specialist
    Sądząc ze schematu (np https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=14006739#14006739 ) ten niebieski to tylko pro forma - idzie do testpointa i nigdzie dalej. Może jest wykorzystywany w jakimś innym modelu...
    A co do akku - faktycznie może by sie wykonawca pochwalił jak to działa...
  • #11
    mateo-salvadore
    Level 15  
    Użyłem ogniw 18650 z depakietażu o pojemności nominalnej 2250mAh, ale nie wiem jaką miały realną pojemność w momencie montażu.

    Całość natomiast sprawuje się nadal bardzo dobrze - w międzyczasie dorobiłem wyłącznik akumulatora, by móc odcinać całkowicie zasilanie bramy w razie potrzeby, a także z zasilania wyprowadziłem przetwornicę obniżającą napięcie z 24V do 12V by nią zasilać zewnętrzną kasetę domofonu (w tym przycisk wyjścia) która tym samym jest również zasilana awaryjnie z tego samego aku.
    Przerobiłem też swoją lampkę ostrzegawczą (LED), by była również zasilana awaryjnie, ale to już bardziej dla zabawy niż z potrzeby - lampka raczej nie jest priorytetem gdy brakuje zasilania.

    Brama otwiera się i zamyka bez żadnego spowolnienia kilka razy na akumulatorze, ale nigdy nie sprawdzałem ile razy dokładnie. Nigdy też jeszcze nie rozładował mi się ten akumulator.
    Natomiast w swojej konstrukcji użyłem koszyków na ogniwa by móc w razie czego łatwo je wymienić.

    Do czego miałby iść niebieski kabel - nie wiem...
  • #12
    marcin_421
    Level 14  
    Świetny materiał! Możecie mi podpowiedzieć jak się nazywa ta wtyczka 4-pin, którą wpinamy w płytę?
  • #13
    mateo-salvadore
    Level 15  
    Nie wiem jak się nazywa dokładnie ale znajdziesz go po hasłach takich jak:
    AK-CA-12
    EPS 4-PIN
    Wtyk ATX 4pin
    Albo po prostu: adapter molex ATX

    Ja kupiłem właśnie taki adapter, odciąłem molexa i połączyłem przewody.
  • #14
    goldboyy
    Level 12  
    Koledzy mam dwa pytania. W zasadzie zacząlem robić sobie taki akumulatorek i mam pytanie: plus i minus z wtyczki łącze z odpowiednini ogniwami tj plus z plusa pierwszego ogniwa , minus z minusa ostatniego ogniwa? Tak aby było okoko 24v w zależności od naładowania ogniw. Wiem, ze wszystie muszą mieć takie samo napięcie u mnie jest 3.60-3.59v na ogniwo. Czy centralka doladuje ten akumulatorek ?

    Drugie pytanie jest następujące czy taki akumulatorek na 6 ogniwach jak w temacie, otworzy bramę np gdy pradu nie będzie np. 12 godzin? Chodzi o to, że w stanie gotowości centralka pobiera kilka watów. Czy podczas zaniku prądu przechodzi to w jakiś oszczedniejszy tryb czuwania? Mój naped to faac 418 handy
  • #15
    mateo-salvadore
    Level 15  
    Centralka ogólnie ładuje ten akumulator, więc nie jest to problem, ale oryginał korzysta z ogniw NiMH, które mają inną charakterystykę ładowania i rozładowywania od Li-Ion, więc jak stosujesz 18650 to użyj BMSa, żeby uniknąć uszkodzenia ogniw. I połącz całość zgodnie ze specyfikacją kupionego BMSa. Nie wiem czy centralka sama w sobie ma jakiekolwiek zabezpieczenie przed przeładowaniem akumulatorów - wątpię, więc bez BMSa ogniwa mogą szybko wyzionąć ducha.

    Czy aku otworzy bramę po 12h czuwania? Prawdopodobnie tak, choć to zgadywanka - centralka w trybie czuwania ma bardzo niski pobór mocy. Znając tą wartość i znając pojemność akumulatora łatwo policzysz ile teoretycznie wytrzyma i czy starczy Ci prądu na otwarcie bramy.
  • #16
    goldboyy
    Level 12  
    Dziękuję za odpowiedź, tak wiem, że przy takich ogniwach musi być bms.
    Myślałem, że faac też robi na bazie 18650...

    Mam taki bms jak w tym temacie w załączonym zdjeciu. Polączylem sobie to tak jak na schemacie.
    Czy plus i minus tego akumulatora mam wziąć bezposrednio z ogniw? Do czego na płytce bms są pola "P-" i "P+"?
    U mnie na tych polach jest 21.5v czyli po 3.58v na ogniwo.
  • #17
    mateo-salvadore
    Level 15  
    P+ i P- to właśnie pola z których wyprowadzasz + i - całego akumulatora. Stąd pobierasz moc i tędy ładujesz akumulator - innymi słowy - wtyczkę idącą do centralki podłączasz do tych pól.

    A, tylko czasem na tym wyjściu nie pojawia się napięcie - trzeba wzbudzić BMSa podając tam na chwilkę napięcie ładowania i zacznie działać.
  • #18
    goldboyy
    Level 12  
    Super dzięki za odpowiedź, mam tak zrobione. I jest tam napięcie:)
    Ogniwa mam lg chyba 2200, ktore zostały mi po zmianie na sanyo ga w monocyklu. Z czesci zrobilem powerbank (kupilem obudowę) 4 poszły do latarek a 6 akurat jest do tego akumulatorka.
  • #19
    kotbury
    Gantry automation specialist
    Tak uzupełniająco - Akuu (przynajmniej w D600, ale ten sam idzie do innych więc pewnie jest podobnie) jest podpięty na stałe do centrali bezpośrednio za diodami prostowniczymi (tam napięcie nie jest stabilizowane a tylko filtrowane przez kondki) "po drodze" równolegle do centrali bez żadnych dodatkowych układów, więc całą "inteligencję" ładowania musi zawierać w sobie akku. Dodatkowo to napięcie na jałowym jest dosyć wysokie (na pewno ponad 26V) a przy pracy mocno skacze, więc bez jakiegoś BMSa LiIon szybko się wykończą.
  • #20
    goldboyy
    Level 12  
    Tak, bms z ogniwami 18650 to absolutna konieczność.
    U mnie przez 13h od zamontowania tej baterii bramę otworzyłem 10x i napięcie na bateri było prawie 22v. Przy czym temperatura zewnetrzna to ok -1, pierwsze otwarcie było po 11h a później po 2 razy co pół h tak mniej więcej. Test wydajności jak najbardziej pozytywnie. Lampa ostrzegawcza led z wbudowaną anteną też działa.
    Jednak jest problem z ładowaniem więc póki co baterię odlączyłem. W moim przekonaniu bms chyba nie działa prawidłowo albo coś źle podłączyłem . Aktulnie na baterii mam 26.4v co jest za dużo o co najmniej 1.2v. Z tego co się orientuję nie może być więcej niż 4.2v na ogniwo u mnie to aż 4.4v. Sam bms był mocno ciepły podczas pierwszego podłączenia baterii pod centralke. Po tych probach podczas dzisiejszego ładowania był cieply ale już nie tak jak wczoraj.

    Oprócz tego zastanawiam się nad daniem przełącznika hermetycznego w dolnej części centralki aby akumulator nie był ciągle naladowany na gdyby udało się uporac to 4.2v ale np po naladowaniu otworzyć raz bramę tak aby bylo powiedzmy ok 4v na ogniwo i w razie zaniku prądu dopiero włącznikiem uruchomić.
  • #21
    kotbury
    Gantry automation specialist
    A ile masz na wyjściu z prostownika centrali (znaczy na podpięciu akku też) na jałowym napędu a przy podpiętym do ładowania akku? - jak 26 albo wyżej to przydałoby się zbić napięcie ładowania przed BMS na jakieś 5V wyżej od nominalnego max dla tego pakietu (ok 21V), czyli a max 26V.
    BMS stara się utrzymywać napięcie ładowania na optymalnym poziomie dla LiIon (i jednocześnie balansuje ogniwa) ale przy właściwie nieograniczonej podaży prądu ładowania (w koncu trafo napędu jest sporawe - i daje -dziesiąt amperów) może nie dać rady - BMS nie ogranicza prąd łądowania a tylko ma (teoretycznie - jak się kilka razy przekonałem) zabezpieczać baterię awaryjnie - przeciążeniowo/zwarciowo.
    Może by ograniczyć napięcie (i tym samym prąd ładowania) za pomocą kilku szeregowych prostowniczych diod (na każdej odpadnie po 0,6V) plus jedna w układzie antyrównoległym dla zasilania centrali z akku) albo dorzucić rezystor stratny dla zmniejszenia zarówno napięcia jak i prądu ładowania..



    faac 391 - akumulator awaryjny własnej roboty
  • #22
    cook71
    Level 9  
    W końcu zabieram się za poskładanie tego akumulatorka i mam jeszcze jedno pytanie, czy udało Wam się jakoś zmieścić ten akumulatorek w obudowie napędu czy zostawiacie go na zewnątrz.
    Mam drukarkę 3d, może ktoś natknął się ma projekt do wydruku kontenerka na taki zestaw?
  • #23
    mateo-salvadore
    Level 15  
    Mój jest w obudowie, w miejscu przeznaczonym na fabryczny akumulator.
  • #24
    goldboyy
    Level 12  
    Moja centralka to E024S. Bateria mieści się w miejscu na baterię lub na górze ale oczywiście w skrzynce centralki.

    Dobra uwaga, odnośnie bms. Na aukcji na której kupilem bms nawet jest napisane:
    "Ładowarka LI-ION 15 A 6S 22,2 V 24V 25,2V BMS 18650
    Napięcie ładowania 25,5V
    6 ogniw lub 6 pakietów ogniw 18650 litowo-jonowych lub 26650 litowo-polimerowych
    Zabezpieczenie przed nadmiernym rozładowaniem ogniwa poniżej: 2,55 V ± 0.05 V
    Zabezpieczenie przed przeładowaniem - napięcie maksymalne na ogniwo 4,25 V -4,35 V ± 0,05 V
    Zabezpieczenie przed przeciążeniem prądowym 25A"
    W moim przekonaniu to za dużo te 4.35v na ogniwo...

    27.6v tyle mam na wejsciu do plytki bms gdy podepne baterię pod centralke. Czyli najbezpieczniej było by dostarczyć do tego bms odpowiednie napiecie tak jak piszesz kolego wyżej.
    Nie jestem elektronikiem z tego co się orientuję to dioda obniza napiecie i chyba jak kolega wyżej podał schemat mogło by to hulać .
    Myślałem też nad czymś takim typie jak w tej aukcji:
    https://allegro.pl/oferta/modul-kontroli-ladowania-xh-m603-12-24-v-plytka-10565996078
    Choć nie wiem jak to się zachowa gdybym odciął napięcie wyłącznikiem i ponownie włączył czy ma pamięć ustawień.
    Ciekawe jak ten oryginalny aku ma to rozwiązane, choć tam jest inny typ ogniw ale chyba też nie jest tam caly czas podawane takie napiecie.
  • #25
    mateo-salvadore
    Level 15  
    Nikt nie przewidzi tego czy akurat masz rację czy nie. Po prostu poskładaj całość do kupy i obserwuj - nie licz na gotową receptę, z uwzględnieniem wszystkich przypadków, bo nikt jej nie ma. Na tym polegają takie projekty - budujesz, obserwujesz, poprawiasz i od nowa.
    Zastosować możesz co chcesz, tylko czy nie okaże się za chwilę, że taniej i pewniej jest kupić oryginał?

    Ja nawet nie mierzyłem napięcia podawanego przez centralę, a jak mierzyłem to nie pamiętam. Napięcie pod obciążeniem i tak spadnie a same ogniwa mają ogólnie jakąś tolerancję i właśnie BMS ma się tym martwić by jej nie przekroczyć. Ja zaufałem BMSowi, złożyłem wszystko i jak dotąd działa. Jak masz obawy, to kotbury dał Ci gotowe rozwiązanie. A jak chcesz eksperymentować to się tym baw - nie musisz pytać o każde możliwe rozwiązanie - napisz jak poznasz efekty.

    Odcinając akumulator od całości i włączając go tylko wtedy gdy będzie potrzebny ryzykujesz, że gdy będzie potrzebny, to będzie rozładowany - w takim przypadku lepiej zrobić jakieś wyprowadzenie złącza na zewnątrz i w razie potrzeby podłączać doraźnie dwa aku żelowe. Taniej, prościej i aku mogą stać w cieple.
    A skoro masz ogniwa z demobilu - właściwie za darmo, to po prostu wszystko poskładaj i obserwuj jak się zachowuje, bo bardzo możliwe, że rozwiązujesz problemy których nie ma.
  • #26
    bxv
    Level 2  
    Czy to normalne że po podpięciu się multimetrem pod złącze battery pokazuje napięcie 32 V?
  • #27
    kotbury
    Gantry automation specialist
    Normalne może nie do końca ale możliwe - to napięcie niestabilizowane, zasilacz przy standby właściwie nie ma obciążenia a napięcie na zasilaczach napędów jest notorycznie wyższe niż te 24V DC (może z racji zapasu na spadek napięcia pod obciążeniem...) . Zmierz napięcie po zadziałaniu silników. Do teg - jeśli centrala ma trochę wieku - kondki filtrujące mogą być też nie pierwszej pojemności i miernik pokazuje szczyty tętnień słabo wygładzonego przebiegu.
    Akumulator kwasowy AGM 24V z dodatkowym prostownikiem (a nawet jakimś prostym regulatorem ładowania) pewnie by sobie z takim napięciem poradził - LiIon - nie ma opcji - dla tego koledzy powyżej piszą o obowiązkowym używaniu BMSów, a można by dla spokojności zastosować po stronie ładującej przetwornicę stabilizującą napięcie ładowania.
  • #28
    tomich
    Level 11  
    Witam, proszę o pomoc mam oryginalny akumulator awaryjny Faac XBAT 24, numer katalogowy: 390923, ogniwa nie trzymają już energii jakie kupić i gdzie. Z góry dziękuję za pomoc
    Pozdrawiam
    Tomasz


    mateo-salvadore wrote:
    Udało mi się stworzyć własny akumulator do systemu Faac.
    Oparłem go na 6 ogniwach Li-Ion 18650 podłączonych do BMSa kupionego na aukcji:

    faac 391 - akumulator awaryjny własnej roboty

    Całość wygląda tak:

    faac 391 - akumulator awaryjny własnej roboty

    Pinout do wtyczki skopiowałem z tego zdjęcia:

    faac 391 - akumulator awaryjny własnej roboty

    Podłączając minus akumulatora do dwóch czarnych przewodów, a plus do jednego czerwonego. Niebieski przewód nie występuje we wszystkich znalezionych przeze mnie akumulatorach, więc go nie użyłem wcale.

    Całość na razie działa. :)
    Łączny koszt nie przekroczył stówki, więc warto się chwilę pobawić :)
  • #29
    mateo-salvadore
    Level 15  
    Obawiam się, że nikt tu Ci nie pomoże bo raczej nikt tego nie wie.

    Opisywany tu akumulator został zbudowany w oparciu o 18650.
    Rozbierz swój, rozetnij folię, zobaczy czy masz oznaczenia na ogniwach (jest duża szansa, że masz). Wtedy kup takie same i podaj tu parametry dla potomności.
    Albo zbuduj nowy w oparciu o 18650 i już nigdy nie zastanawiaj się jakie tam powinny być.
  • #30
    kotbury
    Gantry automation specialist
    Zdemontuj swój, zobacz jakie ogniwa (coś mi się wydaje że NiMH - zmierz ich wymiary - jesli ogniwka mają rozmiar taki sam jak baterie AA - duże paluszki - to NiMH, zresztą ich ilość - 20sztx1,2V = 24V na to
    wskazuje). Jesli elektronika sprawna - wystarczy wstawić nowy pakiet zgrzany na wzór starego.
    PS. Dla potomności - i ew. mozliwości poprawienia DIY czegoś na LiIon zrób precyzyjne fotki płytki elektroniki z obu stron.