Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
OptexOptex
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sprzęt do nagrywania filmów bardzo dobrej jakości.

30 Mar 2015 21:39 3405 10
  • Poziom 15  
    Witajcie.
    Dużo się naczytałem na ten temat na wielu stronach internetowych. I w końcu doszedłem do wniosku (chyba słusznego? jeśli nie to proszę o poradę), że w cenie około 2x mniejszej zakupiony aparat fotograficzny potrafi nagrywać lepsze filmy niż kamera do tego przeznaczona w cenie 2x wyższej od tego aparatu (oczywiście tylko wybrane modele aparatów fotograficznych).

    Bardzo proszę o poradę, jaki sprzęt proponujecie abym zakupił (aparat fotograficzny, kamera.... )?
    Z czymże jeśli miałby być to aparat fotograficzny, suma nie może przekroczyć - wraz z obiektywem który muszę dokupić - 5.5 tys. zł.
  • OptexOptex
  • Pomocny post
    Poziom 14  
    Ja zaproponuje od siebie zaawansowany kompakt SONY RX10. Udało mi się kupić go za 3200 w salonie Sony. Razem z dodatkowym zewnętrzym mikrofonem (Boya 300), lampą doświetlającą (Aputure Amaran 198C), monitorem podglądowym (Aputure VS-2) i dyktafonem (Tascam DR-70) zmieściłem się w zakładanym przez Ciebie budżecie. Jeśli chodzi o jakość nagrań, to jest fenomenalna. Obiektyw co prawda nie wymienny, ale jasność jest stała w całym zakresie ogniskowych. Gdybyś chciał zobaczyś efekty, to mogę coś nagrać przez święta specjalnie dla Ciebie i podesłać. (nie mam już praw do filmików, które do tej pory nagrywałem, więc nie mogę ich udostępnić publicznie). Ja jestem przezadowolony. Aparat ma dużo opcji filmowych, nagrywa całą powierzchnią matrycy, bez tzw skip line, umożliwia zapis z 1920x1080p50, ma wyjście HDMI na zewnętrzny recorder z rozdzielczością 4K. Korpus jest z magnezu i dodatkowo uszczelniony. Osobne wejście na mikrofon. Wbudowany filtr szary. Autofokus ze śledzeniem. Dużo tego.

    Minusy to :
    -Niewymienny obiektyw
    -Elektroniczne sterowanie ogniskowej
    -przy nagrywaniu na wbudowany mikrofon słychać stabilizację i AF (po to mam zewnętrzny recorder).
  • Poziom 15  
    No to mnie miło zaskoczyłeś. Bardzo chciałbym obejrzeć nagrania, tak więc jeśli mógłbyś coś podesłać, będę bardzo wdzięczny.
    lejkovski napisał:
    Jeśli chodzi o jakość nagrań, to jest fenomenalna.

    A jakość dźwięku, lepsza jest przez dyktafon czy mikrofon zewnętrzny (bo masz obie możliwości)? No i w ogóle, jaka jest, bo na dźwięku bardzo mi zależy.

    Widzę, że zakupiłeś wszystko co trzeba w tej sumie.
    Jeszcze jedna ważna rzecz, czy jest ograniczenie czasowe co do długości nagrań w tym aparacie?

    A czy ktoś jeszcze dałby jakąś propozycję?
  • OptexOptex
  • Pomocny post
    Poziom 14  
    Podesłałem nagranie (w dolnym prawym rogu kliknij pobierz i dopiero wówczas oceniaj jakość) i link do youtube na PW.

    1. Jakość nagrań z wbudowanych mikrofonów zaskakuje pod warunkiem, że otoczenie jest głośne (nagrywanie koncertów). Ogólnie nie spotkałem aparatu, który sam z siebie lepiej nagrywa dzwięk. Patrz tu: Link
    wówczas nie miałem jeszcze zewnętrznego mikrofonu. Jak dla mnie jest ok.
    2. Gdy nagrywa się w cichym otoczeniu, to jednak słychać AF i stabilizację
    3. Zewnętrzny mikrofon lepiej sobie radzi z dzwiękami obsługi aparatu, pocieraniem o obudowę, itp Ma lepsze pasmo i większą dynamikę.
    4. Dyktafon robi najlepszą robotę, ale niestety nie synchronizuje dzwięku z nagraniem video, trzeba tego dokonać później w programie. Ale warto to uczynić dla nagrań na których nam zależy.
    5. Ograniczenie dla AVCHD jest 30 minut, potem klikasz ponownie i nagrywa kolejne 30 minut. Dla MPG4 jest to 2GB więc bywa że tylko 15 minut robi w 1 pliku. Wyjście HDMI 4K nie ma żadnych ograniczeń. Ograniczenie 30 minut to ograniczenie celne rozróżniające aparaty od kamer. Dla mnie nie ma to takiego znaczenia, po prostu czekam na dogodny moment i przed 30 minutami włączam ponowne nagrywanie.
    6. Tak, kupowałem sprzęty gdy $ był po 3.1 PLN więc to rzutowało na cenę w Polsce. RX10 kupiłem za 3200, BOYA 300PS dorwałem za 350 PLN, Lampę doświetlającą APUTURE AMARAN 198C za 200 PLN, Dyktafon TASCAM DR-70 za 1250, a monitor poglądowy APUTURE VS-2 za 800... więc blisko tego co masz zaplanowane.
  • Poziom 15  
    lejkovski napisał:

    1. Jakość nagrań z wbudowanych mikrofonów zaskakuje pod warunkiem, że otoczenie jest głośne (nagrywanie koncertów).

    Właśnie się zastanawiałem jak to jest z tymi mikrofonami, czy jak jest zmiennie głośno, to nie dochodzi do przesterowania?
    Już trochę się naczytałem, co do tych wewnętrznych mikrofonów, AF i w ogóle, że zewnętrzne to inna klasa. Co do mikrofonu zewnętrznego, pewnie niełatwe pytanie, ale czy nie lepiej zainwestować tylko w taki zewnętrzny mikrofon za jakieś 1500 zł, może taki miałby lepszy dźwięk niż ten dyktafon? No i przy okazji, nie trzeba by synchronizować dźwięku z filmem.
    lejkovski napisał:
    Dla MPG4 jest to 2GB więc bywa że tylko 15 minut robi w 1 pliku.

    To jest pytanie trochę z innego tematu, ale też jedna kwestia mnie zastanawia. Powiedzmy, że nagrywamy dla kogoś imprezę urodzinową, która trwa kilka godz. Czyli bardzo dużo GB, no i jak to teraz przekazujesz zleceniodawcom? Na kilku płytach DVD, czy kompresujesz stratnie?

    A przy okazji, lepsza jakość filmu jest w zapisanym pliku AVCHD czy MP4 (bo czytałem w danych technicznych tego aparatu, że w MP4 nagrywa z mniejszą rozdzielczością, a jeśli chodzi o różnicę w jakości)?
    lejkovski napisał:
    Wyjście HDMI 4K nie ma żadnych ograniczeń.

    Tego nie rozumiem, przecież aparat nagrywa w rozdzielczości Full HD, o co chodzi z tym wyjściem 4K?
    lejkovski napisał:
    Ograniczenie 30 minut to ograniczenie celne rozróżniające aparaty od kamer. Dla mnie nie ma to takiego znaczenia, po prostu czekam na dogodny moment i przed 30 minutami włączam ponowne nagrywanie.

    No ja bym wolał, żeby nie włączać od nowa, np. jakiś koncert, a tu nagle.... STOP... ups.. A co do ograniczenia, to przepisy UE w sprawie rozróżnienia pomiędzy kamerą video a aparatem fotograficznym za czym idą inne płatności podatkowe (większe, w stosunku do tego co nagrywa powyżej 30 min. - czyli zwie się kamerą). Ciekawe jakie to są płatności, które muszą wyrównać producenci? W ogóle dla mnie ten przepis to jedna wielka bzdura. Ale słyszałem, że poza krajami UE ograniczenia czasowego nie ma. Polak potrafi? :)
    Kurs $ ma wpływ na cenę sprzętu w Polsce? A ja myślałem, że jak firma kupi sprzęt, to później od nich zależy ile kosztuje. Przy okazji, czas działa na niekorzyść cen, ale na korzyść naszą.

    Tak, obejrzałem film. Bardzo dobra jakość. Powiedz tej Pani, że ma bardzo ładne oczy :) To jakaś aktorka?

    Czy ktoś jeszcze wspomoże mnie radą, w jaki aparat zainwestować?
    (Porównamy sobie później wszystkie propozycje i moje spostrzeżenia).
  • Pomocny post
    Poziom 14  
    1. co do głośności i przesterowania: jest spora regulacja poziomu nagrywania z menu aparatu. Co wiecej, zewnetrzy mikrofon może mieć tłumik np -10dB dla głośnych nagrań. W RX10 mikrofony wewnętrzne są naprawdę niezłe. Nie ma co czytać, najlepiej pójść tam gdzie mają RX10 ze swoją kartą i spróbować. Co do kupowania mikrofonu zewnetrznego za 1500 i podłączania go do kamery to nie osiągniesz cudów w porównaniu do mojego chińskiego BOYA 300PS za 350 PLN...( BOYA ma stereo wkładki pojemnościowe 1/2 cala w układzie XY... i dobre parametry szumowe oraz całkiem niezłą detaliczność) o ile w ogóle coś osiągniesz... bo dalej nagrywasz przez elektronike aparatu. Jest to skok na plus, ale IMHO nie warty wydawania 1500 PLN. (możesz mi nie wierzyć, ale mam sporo mikrofonów....w sumie 21 różnych, do różnych zastosowań i je testowałem w kilku konfiguracjach). Mikrofon za 1500 nie będzie miał lepszego dzwięku niż dyktafon za 600 PLN... (kto powiedział, ze musisz kupować Zooma H5 czy Tascama DR-70D)

    2. Jak nagrywamy imprezę, to wybieramy najlepsze smaczki i z tego robimy nagranie. Nikt nie chce oglądać kluchy trwającej 6 godzin i zajmującej 14 terabajtów. W zależności od potrzeby, zamówienia: albo przekazujesz na dysku, serwerze surowe nagranie, albo obrobione i tu też w zależności od uzgodnień: DVD, Blueray...CD... Lepiej mieć dobry materiał na obróbkę niż zły, ale też druga zasada: bezpośrednio na youtube nagrywam w MPG4 12Mpbs... bo to i obróbka szybsza i tak nikt lepszej jakosci na jutube nie potrzebuje.

    3. To co lepsze czy MP4 czy AVCHD czy XAVC-S czy BETAMAX zależy od tego ile masz kasy i jakie masz zapotrzebowanie oraz na czy sprzet na jaki Cię stać jest w stanie nagrać lepsze MPG4 czy inne formaty....i czy Twój komputer jest w stanie to obrobić

    4. 4K to 4 razy lepsza rozdzielczość niż FullHD. Sony RX10 umożliwia po HDMI przetransferowanie nieobrobionego sygnału bezpośrednio z matrycy do takiego recordera video. Jako przykład możesz popatrzeć na sprzeciki które ma w ofercie firma Atamos. Takie dyktafony tylko do video.

    5. Ja też bym wolał by nie było ograniczenia w nagrywaniu. Niemniej jednak ważniejsza była dla mnie jakość obrazu i na taką mnie było stać. Przepis jest bzdurny, ale jest i kamery są przez to droższe o zdaje sie 13% cła. Aparaty, które obchodzą ten przepis albo nagrywają niską jakość albo zamiast w PAL robią to w NTFS. (ponoć w niektóre Canony da się wgrać zmodyfikowany firmware... i już nagrywamy do woli)

    6. Wspomniałem o kursie $, bo jak załąłem interesować sie RX10 to kosztował 999$ w polsce 3599 na oficjalnej stronie... teraz nadal kosztuje 999$ a w polsce juz 4099 na stronie Sony.... nie mówiąc, że rok temu gdy w usa kosztował $1299 u nas powitalną ceną było 5199 PLN....

    7. Pani to Ania. Koleżanka z pracy. Zaprawdę powiadam, że się ucieszy z Twojego komplementu. (w nagraniu nie zwracaj uwagi na dzwięk, bo nie skupiałem się na tym, chciałem pokazać obraz. Dzwięk masz na likach z youtube).
  • Poziom 15  
    Czy mógłbyś mi powiedzieć, które filmy posiadają dźwięk z tego dyktafonu (czyli najlepszy jakościowo dźwięk)? Albo przesłać mi jakiś czysty dźwięk, nie z youtube (może być samo nagranie) - to byłoby super?
    lejkovski napisał:
    Sony RX10 umożliwia po HDMI przetransferowanie nieobrobionego sygnału bezpośrednio z matrycy do takiego recordera video. Jako przykład możesz popatrzeć na sprzeciki które ma w ofercie firma Atamos. Takie dyktafony tylko do video.

    Ile to kosztuje... taki rekorder więcej niż sam aparat? Są jakieś tańsze?
    Jeśli dobrze rozumiem, to działa tak, że podłącza się ten rekorder pod aparat i na bieżąco zapisuje on film w rozmiarze 4K?
    A inna sytuacja: gdyby film był już nagrany na karcie, pewnie nie da się tego przerobić na 4K (gdyby podłączyć rekorder już po nagraniu jakiegoś materiału)?
    Nie wiem o co chodzi w powyższym cytacie z tym dyktafonem.
    lejkovski napisał:
    Co do kupowania mikrofonu zewnetrznego za 1500 i podłączania go do kamery to nie osiągniesz cudów w porównaniu do mojego chińskiego BOYA 300PS za 350 PLN...( BOYA ma stereo wkładki pojemnościowe 1/2 cala w układzie XY... i dobre parametry szumowe oraz całkiem niezłą detaliczność) o ile w ogóle coś osiągniesz... bo dalej nagrywasz przez elektronike aparatu. Jest to skok na plus, ale IMHO nie warty wydawania 1500 PLN.

    Skok na plus...? W sensie? Rozumiem że przez elektronikę aparatu jest gorszy dźwięk?
    lejkovski napisał:
    (kto powiedział, ze musisz kupować Zooma H5 czy Tascama DR-70D)

    Czyli krótko mówiąc, najlepiej kupić porządny dyktafon i w ogóle nie brać pod uwagę w zakupie mikrofonu zewnętrznego?

    a.) Jakim program synchronizujesz obraz + dźwięk?
    b.) I czy trudna to sztuka (aby nie było widać żadnych przesunięć obrazu w stosunku do dźwięku)?
    c.) Jest jakaś zasada? Najpierw włączyć aparat, później dyktafon, czy nie ma znaczenia? Wiadomo, że wszystko musi być pewnie chwile przed czasem nagrywania danego zjawiska.

    lejkovski napisał:
    W zależności od potrzeby, zamówienia: albo przekazujesz na dysku, serwerze surowe nagranie, albo obrobione i tu też w zależności od uzgodnień: DVD, Blueray...CD...

    Czy programy do tworzenia Menu DVD nie psują jakości Twoich filmów (bo z doświadczenia wiem, że nie które programy potrafią zaskoczyć)? Używasz jakiegoś konkretnego programu do Menu DVD?
    lejkovski napisał:
    Lepiej mieć dobry materiał na obróbkę niż zły, ale też druga zasada: bezpośrednio na youtube nagrywam w MPG4 12Mpbs... bo to i obróbka szybsza i tak nikt lepszej jakosci na jutube nie potrzebuje.

    Domyślam się, że lepsza jakość "nie przejdzie", czy też zostanie przerobiona w locie jak się wysyła film na youtube?
    lejkovski napisał:
    3. To co lepsze czy MP4 czy AVCHD czy XAVC-S czy BETAMAX zależy od tego ile masz kasy i jakie masz zapotrzebowanie oraz na czy sprzet na jaki Cię stać jest w stanie nagrać lepsze MPG4 czy inne formaty....i czy Twój komputer jest w stanie to obrobić

    Właśnie zmieniam komputer. Co do pytania: ile masz kasy?
    Masz na myśli, że droższy sprzęt (aparat/kamera) ma lepsze enkodery w sobie?
    lejkovski napisał:
    Aparaty, które obchodzą ten przepis albo nagrywają niską jakość albo zamiast w PAL robią to w NTFS.

    Ja miałem na myśli żeby z zagranicy ściągnąć jakiś dobry sprzęt, tylko że z poza UE.
    lejkovski napisał:
    teraz nadal kosztuje 999$ a w polsce juz 4099 na stronie Sony.... nie mówiąc, że rok temu gdy w usa kosztował $1299 u nas powitalną ceną było 5199 PLN....

    A wiesz dlaczego? Pewnie nie wiesz... To Ci powiem - bo Polacy są bogaci :) Gdybym był z zagranicy, to bym wnioskował po pewnych cenach, że bogatsi od bogatych już narodów...
  • Poziom 14  
    Postaram Ci się w wolnej chwili nagrać miarodajny test audio dla sprzętu jaki używam, czyli RX10, RX10 +BOYA, RX10+Takstar, RX10 + bufor z DR70 oraz sam DR70. Ale to na spokojnie, jak znajdę chwilę na testy.

    Cytat:
    Ile to kosztuje... taki rekorder więcej niż sam aparat? Są jakieś tańsze?
    Jeśli dobrze rozumiem, to działa tak, że podłącza się ten rekorder pod aparat i na bieżąco zapisuje on film w rozmiarze 4K?
    A inna sytuacja: gdyby film był już nagrany na karcie, pewnie nie da się tego przerobić na 4K (gdyby podłączyć rekorder już po nagraniu jakiegoś materiału)?
    Nie wiem o co chodzi w powyższym cytacie z tym dyktafonem.


    Niestety dobre 4K kosztuje. Z FullHD nie ma sensu przerabiać na 4K. Po co zwiększać objętość bez zmiany jakości pliku ? Cytat z dyktafonem jest po to by zrozumieć zasadę działania. Podłączasz kabel do recordera video i naciskasz REC i nagrywa strumień video do póki nie naciśniesz STOP. Zasada działania jak dyktafon.

    Cytat:
    Rozumiem że przez elektronikę aparatu jest gorszy dźwięk?


    Tak jest troche gorszy dzwięk niż z dyktafonu.

    Kolejność ze względu na jakość dzwięku jest taka:

    aparat < aparat + zewnętrzny mikrofon < aparat + wykorzystanie mikrofonów z dyktafonu < zewnętrzny dyktafon + synchronizacja dzwięku w programie

    Cytat:
    Czyli krótko mówiąc, najlepiej kupić porządny dyktafon i w ogóle nie brać pod uwagę w zakupie mikrofonu zewnętrznego?


    Najlepiej jeśli masz ochotę na dodatkową pracę. Dyktafon (nie każdy) też można użyć jako mikrofonu zewnetrznego (Zoom H5, czy też Tascam DR70D działają w takich trybach). Wówczas korzystasz z większego wzmocnienia uzywając przedwzmacniaczy niskoszumnych z dyktafonu, a niskoszumny sygnał idzie do aparatu. Tak robiąc zmniejszasz wpływ elektroniki aparatu na ilość szumów.

    Cytat:
    a.) Jakim program synchronizujesz obraz + dźwięk?
    b.) I czy trudna to sztuka (aby nie było widać żadnych przesunięć obrazu w stosunku do dźwięku)?
    c.) Jest jakaś zasada? Najpierw włączyć aparat, później dyktafon, czy nie ma znaczenia? Wiadomo, że wszystko musi być pewnie chwile przed czasem nagrywania danego zjawiska.


    a. Programów jest sporo: Adobe Premiere, Pinnacle, Sony Vegas Video itp itd... w zalezności od tego w czym lepiej się czujesz
    b. Względnie łatwa. Albo robisz klaps, albo nawet pstryknięcie palcami i już masz moment synchronizacji, albo używasz wtryczki do programu i robi synchro za Ciebie. np PluralEyes
    c. musisz nagrywać z buforem czasowym, nie ma znaczenia co włączysz wcześniej.

    Cytat:
    Czy programy do tworzenia Menu DVD nie psują jakości Twoich filmów (bo z doświadczenia wiem, że nie które programy potrafią zaskoczyć)? Używasz jakiegoś konkretnego programu do Menu DVD?


    Używam Adobe Encore. To raczej zbyt mocna, jednoprzejściowa kompresja psuje filmy, a nie program do menu.

    Cytat:
    Domyślam się, że lepsza jakość "nie przejdzie", czy też zostanie przerobiona w locie jak się wysyła film na youtube?


    Youtube kompresuje po swojemu pliki. Jakość jest odczuwalnie mniejsza niż to co wysyłam, ale nadal akceptowalna. Tylko po co wysyłać 2 GB na youtube jak wysyłając 300MB mam ten sam efekt? Strata mojego czasu i łącza.

    Cytat:
    Właśnie zmieniam komputer. Co do pytania: ile masz kasy?
    Masz na myśli, że droższy sprzęt (aparat/kamera) ma lepsze enkodery w sobie?


    Pytanie było retoryczne. Miało na celu byś odpowiedział sobie na pytanie czy chcesz mieć kompletny sprzet który robi robotę tu i teraz czy jedynie body + jedno szkło z opcją dołożenia osprzętu jak się odkujesz. Kazdy sprzęt jest indywidualny. Są lepsze kodeki i gorsze. Nie można generalnie powiedzieć, że sprzęt za 2x wiecej $$ zrobi robotę 2x lepiej. Ważne, żebyś umiał go wykorzystać i żeby spełniał Twoje wymagania. Obecne, nie te za 5 lat. Za 5 lat będą nowe sprzęty. Inny sprzet kupujesz mając 20 kPLN inny mając 40 kPLN.... Ty masz 5.5 kPLN. nie stać Cię na profesjonalne cokolwiek ( cokolwiek co by nagrywało w ProRes HD422) więc nie ma co rozdmuchiwać tematu w tym kierunku.

    Cytat:
    Ja miałem na myśli żeby z zagranicy ściągnąć jakiś dobry sprzęt, tylko że z poza UE

    Więc zrób to. Tylko upewnij się, że nie ma jakichś dodatkowych ograniczeń regionalnych.

    Cytat:
    Pewnie nie wiesz


    Czasem wolę nie wiedzieć. ;-)
  • Poziom 15  
    lejkovski bardzo dziękuję za Twoją wielką pomoc - której już w dużej mierze mi udzieliłeś.

    Teraz najważniejsze, ponieważ nikt się nie włącza do dyskusji, chciałbym powiedzieć, nad jakimi ja myślałem aparatami.
    Najpierw zastanawiałem się nad zakupem Panasonica GH-3.
    Potem (porównując jakościowo) lepszym wydawał mi się zakup Nikona D7100.

    Inne modele które mnie zastanawiają (w stosunku do D7100):
    - Nikon D610, Nikon D 5300, Nikon D3100
    - Sony A77 mark II
    - Canon 70D, Canon 6D

    Jest jeszcze taka kamera (ale za droga), Panasonic AG-AC90 - zastanawiam się czy ten sprzęt jest warty swojej ceny.
    Wiem, że trochę dużo wymieniłem, ale chciałbym też rozważyć to do SONY RX10.
    No i proszę o sugestie wszystkich :)
    A Ty lejkovski co o tym myślisz?
  • Poziom 14  
    Cytat:
    Nikona D7100.

    Inne modele które mnie zastanawiają (w stosunku do D7100):
    - Nikon D610, Nikon D 5300, Nikon D3100
    - Sony A77 mark II
    - Canon 70D, Canon 6D


    nie wiem czy ogarniesz body + dobry obiektyw obsługujący continous AF w Twoim budżecie. Nie mówiąc o dyktafonie czy mikrofonie czy innym gadgecie, który też przecież warto mieć jak statyw z głowicą fluidową czy jakieś doświetlenie.

    Mam też pentaxa k5 i 8 obiektywów (od starych manualnych po limiteda 70mm F2.4), ale nie nagrywam na nim filmów... Mam Panasonica G3 z obiektywami m.i. 20mm F1.8 i też na nim nie nagrywam filmów odkąd mam RX10. Nie będę umiał odpowiedzieć Ci na pytanie czy ten czy inny konkretny aparat. U mnie RX10 robi robotę i nie myślę o kupowaniu kolejnego szkła, bo nie mam go jak nawet tu zamontować. Tu sam musisz poszukać odpowiedzi, albo pochodzić po sklepach ze swoją kartą pamięci. Podotykać, pobawić się, ponagrywać..

    Cytat:
    bardzo dziękuję za Twoją wielką pomoc
    spoko. Możesz użyć również przycisku POMÓGŁ ;-)
  • Poziom 15  
    lejkovski napisał:
    Możesz użyć również przycisku POMÓGŁ :wink:

    Najlepsze zostawiam zawsze na koniec :)

    Dziękuję Ci za wszystkie porady. W końcu zdecydowałem się na Nikona D7100 + (nie ten w zestawie) obiektyw Sigma C 17-70mm f/2.8-4.0 DC Macro OS HSM. Na temat dyktafonu już dyskutuje tu:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3019562.html#14621814

    Zanim wybrałem aparat także kierowałem się rozmiarem matrycy (który ma kolosalny wpływ na jakość obrazu). I tak:
    Sony DSC-RX10: 13.2 x 8.8 mm
    Panasonic Lumix DMC-GH3: 17.3 x 13 mm
    Nikon D7100: 23.5 x 15.6 mm

    Ale muszę powiedzieć, że Sony jak za tę cenę, oferuje naprawdę dobrą jakość obrazu w filmach, jak i Panasonic, niesamowitą głębię kolorów, ale najbardziej urzekł mnie Nikon.