Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Citroen ZX 1.4i - Stuki na rozgrzanym silniku, pytanie o rozrząd

31 Mar 2015 14:21 2112 19
  • Poziom 19  
    Witam
    Mam problem z w/w autem, kupiłem go niedawno po rozbiciu starego auta. no i okazało się ze walnięta jest uszczelka pod głowicą (olej w chlodnicy) samochód przepalał duże ilości oleju wymieszanego z płynem chłodniczym. Nie wiem jak długo tak jeździł ale postanowiłem to zrobić. Przy wymianie okazało się że głowica ma już takie wżery że do niczego się nie nadaje ale miałem drugą z starego silnika tak więc z 2 zrobiłem 1 i złożyłem. Silnik chodzi już ładnie, odzyskał moc i nie gubi już płynów. Lecz mam problem chodzi dokładnie o to że po nagrzaniu słychać stuki których częstotliwość wzrasta wraz z obrotami podejrzewam że to zawory lecz są ustawione dobrze (dolot 0.2mm wydech 0.4mm) po usłyszeniu tego i przejechaniu około 50km na nowym oleju skontrolowałem luz (zimny silnik) i był poprawny. Dodam że na zimnym nie ma żadnych stuków, zaczyna od około 70C. Druga sprawa to rozrząd a dokładnie wydaje mi się że za bardzo go naciągnąłem ponieważ w okolicach 90C delikatnie słychać ciche wycie z okolic rozrządu chciałem to poprawić lecz gdy poluzuje pasek na tyle żeby już nie wyło to delikatnie trzepocze w okolicach 3k rpm na najdłuższym jego odcinku i nie wiem czy tak może być dodam że rozrząd prawie nowy Pasek Conti Rolka SKF przejechane około 2kkm pompa wody Hepu z przebiegiem około 50kkm z starego silnika bo w tym był oryginał z 96r...

    Z góry dzięki za porady.
  • Poziom 39  
    Zmierz ciśnienie oleju na gorącym silniku.
  • Poziom 19  
    Potrzebuje do tego manometru z odpowiednią końcówka którego nie posiadam. Myślę że gdybym się postarał dał bym radę to dorobić tylko niestety dopiero po świętach (brak spawarki). Co do ciśnienia to czujnik działa poprawnie czyli na pewno ma powyżej 0.5 bara na jałowych( kontrolka nie świeci). Jeszcze jedno o czym zapomniałem napisać wydaje mi się że stuki dochodzą z "góry silnika".
  • Poziom 19  
    Witam,
    aktualizuje temat a dokładniej przejechałem około 15 kkm i silnik zaczął gubić olej a dokładnie pochłania go w ilości około 0.6L na 1000km i teraz stuka już coraz głośniej ponadto coraz dłużej trzeba kręcić aby zapalił tak więc wychodzi że coś jest jednak nie tak z dołem silnika. Nie mam już ochoty tego sprawdzać postanowiłem zrobić stary silnik który mam z wcześniejszego auta a skłoniło mnie ku temu to, że udało mi się kupić na OLX dobry zestaw (tj. uszczelkę pod głowice komplet uszczelek i uszczelniaczy głowicy i komplet nominalnych pierścieni tłokowych na wszystkie cylindry) za całe 80zł no i to że ostatnio kolega który wracał moim autem gdy byłem pod wpływem "pozbył" się sprzęgła :)
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 19  
    Auto według licznika ma 200kkm. Co do rozrządu udało mi się go wyregulować właśnie też na ucho i już nie gwiżdże. Co do luzów zaworowych sprawdzane kilka razy i jest 0.2 na dolotowych i 0.4 na wydechowych tak więc to raczej nie one. Co do obecnego silnika ostatnie 2 lata u właściciela nie miał dobrze a dokładniej jeździł bez stanu oleju Pan od którego kupiłem dolewał gdy zaświecała się kontrolka no i silnik nie widział wymiany chyba kilka lat. Myślałem że ubytki to wina tego że bardzo długo było jeżdżone na uszkodzonej uszczelce i olej miesza tylko się z płynem chłodniczym no ale to chyba jednak nie prawda. Ten drugi silnik co mam to K2D z wersji gaźnikowej z 93 roku (przebieg 190kkm) lecz stan jest dużo lepszy po pierwsze nie brał oleju po drugie nic nie stukało no i dbałem o niego (na scianach cylindrów gładź ma jeszcze ślady honowania). Co do tych silników 1.4 też bardzo je lubię wszystko proste jak budowa cepa części tanie no i moc w miarę dlatego też po rozbiciu o słup starego zx-a postanowiłem ten silnik wyciągnąć i zostawić na zapas :)
  • Poziom 35  
    Jeżeli jest tak jak piszesz, to podejrzewam panewki na wale.
    Miałem teraz przypadek Opel Corsa B z silnikiem 1.7 D Isuzu, w czasie pracy klekocze.
    Luzy zaworowe zrobione, a klekocze dalej - choć ciszej.
    Zdjęliśmy misę i jednej panewki już nie było.

    A później dowiedziałem się, że jak ktoś jechał zapaliła się kontrolka oleju i jechał dalej.
    Na zegarze 150 tyś. km ale wątpię że to prawdziwy przebieg (w 2011 sprowadzony z Belgii, rok produkcji 1996).
  • Poziom 19  
    Też właśnie podejrzewam panewki no ale co jak co remont tej jednostki mając drugi taki słupek w domu jest nieopłacalny. Teraz miesiąc wolnego więc będzie można to powoli zrobić :) Niektórzy mają mnie za wariata że w 20 letnim aucie coś takiego robię no ale cóż auto mimo 20 lat nie posiada dużo rdzy (kilka ognisk które zostaną oczyszczone i zamalowane) do tego mało pali (ponad 100km za 20zł) no i części tanie :) Co do przebiegów Polska niestety taki kraj, że tu kręcą wszystko co ma zegar ale niestety taka mentalność ludzi że auto które ma ponad "200" to już szrot...
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 19  
    Mam jeszcze pytanie żeby nie zakładać nowego temat a mianowicie zna ktoś może momenty dokręcania panewek korbowodowych i koła zamachowego w tym silniku no i czy trzeba na te śróby dawać coś w stylu loctite?
    Pozdrawiam
  • Pomocny post
    Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 19  
    Ok dzięki wielkie za szybką odpowiedź co do momentów dokręcania pobrałem sobie książkę serwisową i znalazłem tam tabele z momentami dokręcania mogę jej użyć ? Co do Dokręcania śrub stup korbowodów to lepiej wybrać opcję 40Nm czy 30Nm+47° ? Przepraszam że tyle pytań ale pierwszy raz takie naprawy wykonuje i nie chce żeby mi korba bokiem wyszła jak bym za dużo skręcił ;)
    Wspomniana tabela:
    Citroen ZX 1.4i - Stuki na rozgrzanym silniku, pytanie o rozrząd
    Pozdrawiam
  • Pomocny post
    Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 19  
    Dzięki za wyczerpująca odpowiedź teraz już wiem wszystko i mogę to powoli składać. Co do glowicy to też dokręcałem w 3 etapach bo z uszczelką byla dostarczana karteczka z momentami i kolejnością.
  • Poziom 19  
    Witam
    Przeszczep silnika się udał auto już jeździ i zrobiło do tej pory 600km bez dolewania oleju czy płynu. Ale dalej męczy mnie ten rozrząd a mianowicie napięcie paska, pompa pomimo, że ma niski przebieg i jest marki HEPU to wyje przestaje niby gdy pasek jest zluzowany ale za to wtedy drga w okolicy 2-2,5k obr. nie wiem co z tym fantem zrobić no i czy regulować go na zimnym czy na gorącym bo oczywiście wycie pojawia się dopiero przy nagrzanym silniku (90C) i oczywiście pasek gdy silnik zimny jest luźny a gdy się nagrzeje napina się. Dodam ze pompa nie ma żadnych luzów a wycie występuje tylko do 1000obr. potem cichnie . Pytam ponieważ straciłem już do tego głowę :)
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 19  
    Co do pompy oczywiście tylko markowa (Hepu, SKF, Ruville). Co do Paska napinałem go na zasadzie 90 stopni na najdłuższym odcinku na zimnym silniku no i na zimnym zawsze było dobrze ale gdy silnik osiągał te swoje 90C to było czuć że pasek jest bardziej napięty bo żeby obrócić go o 90 stopni trzeba było już użyć większej siły. Ostatnim razem udało się go napiąć tak że nie gwizdało i nie trzepotało teraz już nie mogę więc skłaniam się ku tej pompie właśnie. No nic trzeba będzie ją wymienić i pasek zresztą też bo już z 5 razy ściągany i napinany więc już nie taki pewny. O efektach w razie czego poinformuje.
    Pozdrawiam
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 19  
    Witam,
    Auto już zrobione jeździ dobrze i nic nie wyje. Co do starego silnika dziś go rozbierałem na części aby sprzedać aluminium na złom i przy okazji chciałem sprawdzić stan no i wyszło, że silnik był już na wykończeniu. w roli ciekawostki kilka zdjęć:
    Citroen ZX 1.4i - Stuki na rozgrzanym silniku, pytanie o rozrząd Citroen ZX 1.4i - Stuki na rozgrzanym silniku, pytanie o rozrząd Citroen ZX 1.4i - Stuki na rozgrzanym silniku, pytanie o rozrząd Citroen ZX 1.4i - Stuki na rozgrzanym silniku, pytanie o rozrząd Citroen ZX 1.4i - Stuki na rozgrzanym silniku, pytanie o rozrząd