Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pojemność akumulatorów żelowych spada.

wright 03 Kwi 2015 17:35 4050 26
  • #1 03 Kwi 2015 17:35
    wright
    Poziom 4  

    Dzień dobry.
    Używam wózka inwalidzkiego z dwoma akumulatorami żelowymi 12v. Niestety, ich pojemność systematycznie spada i po roku niezbyt intensywnej eksploatacji wynosi ok. 20-30% Elektryk samochodowy twierdzi, że jest to normalne przy pracy cyklicznej i raczej nie dostanę takich, które wytrzymałyby znacząco dłużej. Używałem już akumulatorów różnych producentów, lecz rzeczywiście znaczących różnic u nich nie dostrzegłem.
    W związku z powyższym, czy rzeczywiście elektryk ma rację i pozostaje mi co rok ich wymiana, a może przyczyna leży gdzie indziej? Jakie jest Wasze zdanie?

  • #2 03 Kwi 2015 17:43
    vodiczka
    Poziom 42  

    Ile ładowań w ciągu roku, co ile dni ładujesz?
    Dobrej jakości akumulatory kwasowe (żelowe i AGM) wytrzymują około 400-600 pełnych cykli lub około 2000 cykli z 30% rozładowaniem.
    zobacz tu: http://www.akumulatoryzelowe.pl/zastosowania/wozki-inwalidzkie.php
    i tu: http://www.dobreakumulatory.com.pl/26-akumulatory-do-wozkow-inwalidzkich..
    Przy przestrzeganiu zasady aby nie następowało zbyt głębokie rozładowanie, akumulator przystosowany do pracy cyklicznej powinien wytrzymać kilka lat, podobnie jak zwykły akumulator (dobrej marki) w samochodzie. :|

  • #3 03 Kwi 2015 18:10
    Rzuuf
    Poziom 43  

    Akumulatory żelowe są wrażliwe na ładowanie, przekroczenie napięcia 14,4V powoduje gazowanie, utratę wody z elektrolitu i zniszczenie akumulatora. Dla bezpieczeństwa zaleca się nieprzekraczanie napięcia 14,1V (niektórzy producenci zalecają koniec ładowania przy 13,8V).
    Sprawdź swoją ładowarkę (bez podłączania akumulatora): obciąż ją opornikiem 120Ω/2W (może być też żarówka 12V/5W) i równolegle z tym kondensator 1000uF/25V. Odczytaj napięcie, jeśli przekracza 14,4V - to "tu jest pies pogrzebany".

  • #4 03 Kwi 2015 18:43
    wright
    Poziom 4  

    Dziękuję za odpowiedzi i postaram się odpowiedzieć na postawione przez Was pytania, choć z góry zaznaczam, że w sprawach elektroniki jestem "blondynką".
    Pierwsze akumulatory ładowałem po każdym, nawet krótkim użytkowaniu. Następne jednak, za radą elektryka ładowałem po ich niemal całkowitym rozładowaniu. Jednak również po takim ładowaniu ich pojemność spadła.
    Parametry ładowarki wejście 50/60Hz 1.2A ,wyjście 24VAC 2.0A Ładuję dwa jednocześnie. Niestety, nic nie wiem jakim woltażem dokładnie ładuje. Sprawdzałem niedawno ich napięcie po naładowaniu /niby pełnym/ i wynosiło w granicach 12,6-12,9V.
    Teraz się biorę za podaną lekturę :idea:

  • #5 03 Kwi 2015 18:47
    vodiczka
    Poziom 42  

    wright napisał:
    Następne jednak, za radą elektryka ładowałem po ich niemal całkowitym rozładowaniu.
    Niezbyt szczęśliwie poradził. :(
    Gdy będziesz nam odpowiadał, podaj jakie konkretnie modele akumulatorów używaleś - te, które pamiętasz i te aktualne.
    W pierwszym linku oprócz przeczytania podanej treści, kliknij na pasku CZĘSTE PYTANIA a w zakładce, która się pojawi po lewej stronie ekranu ŻYWOTNOŚĆ AKUMULATORA i też przeczytaj.

  • #6 03 Kwi 2015 19:11
    wright
    Poziom 4  

    vodiczka
    Dzięki za linki, z tego co przeczytałem, to dla mnie ważniejsze są w akumulatorach cykle, na które do tej pory nie zwracałem uwagi.

    Najpierw używałem akumulatorów hpg 12V 17 AH, obecnie Vipov 12V 20AH
    A propos ładowania, to jak to w końcu jest, gdyż spotykałem się z dwoma skrajnie odmiennymi zaleceniami i min. dlatego trafiłem na Wasze Forum. Skarbnica wiedzy. :D

  • #7 03 Kwi 2015 22:36
    ronwald
    Poziom 27  

    vodiczka napisał:
    Ile ładowań w ciągu roku, co ile dni ładujesz?
    Dobrej jakości akumulatory kwasowe (żelowe i AGM) wytrzymują około 400-600 pełnych cykli lub około 2000 cykli z 30% rozładowaniem.
    :|


    Akumulatory AGM są przede wszystkim do zastosowań gdzie rozładowanie ich będzie okazjonalne np. podtrzymanie zasilania stacji BTS, podtrzymanie sygnalizacji, urządzeń ochrony. Akumulatory AGM wytrzymują pełnych cykli od 300 do 400.

    Do pracy cyklicznej np. w wózkach inwalidzkich, wózkach turystycznych, magazynowych , fotowoltaice, stosuje się akumulatory GEL (żelowe). Ich cykliczność, pełnych ładowań - rozładowań, wynosi powyżej 1000 cykli.

  • #8 04 Kwi 2015 09:46
    strucel
    Poziom 27  

    Te akumulatory które kupowałeś to raczej low end którego jedyną zaletą jest niska cena.Proponowałbym poszukać czegoś bardziej renomowanych producentów np yuasa czy haze.
    Btw nie wiem jak to wygląda w tej chwili ale parę lat temu można było otrzymać dofinansowanie
    na zakup akumulatorów do wózków inwalidzkich, oczywiście trzeba było mieć orzeczenie o niepełnosprawności może spróbuj w tę stronę tzn dofinansowanie + twój udział własny = akumulator lepszej jakości?
    Jeszcze jedna sprawa - nie wiem gdzie ten wózek przechowujesz ale nie wolno zostawiać rozładowanego akumulatora kwasowego na mrozie - bardzo szybko go w ten sposób zniszczysz.

  • #10 04 Kwi 2015 13:50
    wright
    Poziom 4  

    Ogromne dzięki za wszystkie informacje i sugestie. Każda była dla mnie ważna.
    Uzbrojony w tę podstawową wiedzę, zacząłem szukać interesujących mnie akumulatorów. Mam na oku trzy: pierwszy z linku, który podał vodiczka, drugi to http://tiny.pl/xhdtk jednak nie ma tu info o ilości jego cykli. Wysłałem do nich mail, zobaczymy co odpowiedzą.
    Kolejny to http://tiny.pl/xhdwz Yuasa odpada ze względu na jego większe wymiary. Co sądzicie o tym wyborze?
    Teraz sprawa ładowarki. Mam taką http://tiny.pl/xhdtn Wiem, chińszczyzna, lecz dostałem ją wraz z wózkiem. Czy może być, czy też będę musiał zakupić nową?
    @strucel
    Wózek stoi w mieszkaniu a używam go głównie właśnie zimą, dofinansowanie zaś dostałem na wózek jednak nie wiem czy mogę dostać i na eksploatację, zapytam, dzięki za sugestię.

  • #11 04 Kwi 2015 19:17
    Rzuuf
    Poziom 43  

    Twoja ładowarka jest OK (jeśli ma rzeczywiście to, co piszą).
    Podane napięcie końcowe 27,4V odpowiada "dolnej strefie stanów wysokich", jest z bezpieczną rezerwą poniżej progu gazowania, więc akumulatory nie powinny tracić wody z elektrolitu. Koniec ładowania dla tego napięcia odpowiada stanowi powyżej ok. 95% naładowania, aby mieć 'spokojne sumienie' co jakiś czas możesz zostawić akumulatory w ładowaniu na więcej, niż 16 godzin (może gdzieś jest takie zalecenie?).
    Unikaj głębokich rozładowań - nawet, jeśli akumulatory to wytrzymują (przez jakiś czas ...).
    Spotkałem gdzieś wykres żywotności i regułę: iloczyn żywotności i wykorzystania pojemności jest constans (stałe), więc jeśli wykorzystujesz 80% pojemności, to masz 20% żywotności, a jeśli wykorzystujesz 20% pojemności, to masz 80% żywotności - odniesione do pojemności nominalnej i żywotności 1000 cykli.

  • #12 04 Kwi 2015 19:37
    lukaszek_socho
    Poziom 18  

    Sprawdź jakie napięcie mają kompletnie rozładowane akumulatory. Może problem jest z zabezpieczeniem przed nadmiernym rozładowaniem, akumulatory się rozładowują za bardzo i to ich zabija.

  • #13 05 Kwi 2015 09:54
    vodiczka
    Poziom 42  

    lukaszek_socho napisał:
    Sprawdź jakie napięcie mają kompletnie rozładowane akumulatory.

    Wiadomo jakie napięcie mają kompletnie rozładowane akumulatory. Ja zapytam autora tematu czy ma w wózku system sygnalizujący o konieczności naładowania, jeżeli tak to przy jakim napięciu akumulatorów jest uruchamiana sygnalizacja.
    Jeżeli nie ma takiego systemu, to jak kolega określa moment w którym trzeba rozpocząć ładowanie?

  • #14 05 Kwi 2015 20:23
    wright
    Poziom 4  

    W joysticku mam wskaźnik naładowania akumulatorów. Jest to 10 punktów świetlnych, 3 zielone, 4 pomarańczowe i ostatnie 3 czerwone. Wskazuje on jednak rzeczywisty stan naładowania jedynie w czasie pracy silników.
    Dokonałem pomiarów według Waszych zaleceń. Stan początkowy od tygodnia nie używanych baterii to 12.48v, po uruchomieniu silników na wskaźniku szybko zgasły zielone światełka a po ponownym pomiarze napięcie wynosiło 12,38v. Następny pomiar gdy na wskaźniku zostały tylko czerwone punkty dał wynik 11,94v a gdy ostatnie dwa zaczęły mrugać było 11,80v Ostatni punkt dał 11,66v.
    Myślę więc, że tu jest chyba ok.

    Rzuuf napisał:
    aby mieć 'spokojne sumienie' co jakiś czas możesz zostawić akumulatory w ładowaniu na więcej, niż 16 godzin (może gdzieś jest takie zalecenie?).

    Ale ładowarka przestaje ładować, gdy naładuje do pełna. Czy mimo to nie dłączać jej?

    Rzuuf napisał:
    Spotkałem gdzieś wykres żywotności i regułę: iloczyn żywotności i wykorzystania pojemności jest constans (stałe), więc jeśli wykorzystujesz 80% pojemności, to masz 20% żywotności, a jeśli wykorzystujesz 20% pojemności, to masz 80% żywotności - odniesione do pojemności nominalnej i żywotności 1000 cykli.

    Czyli z tego wniosek: pojemniejsze akumulatory na krótsze trasy a będziesz jeździć dłużej. :D

  • #15 07 Kwi 2015 07:26
    mkpl
    Poziom 37  

    Wystarczy pamiętać i trzymać się kilku zasad:

    - pojemność akumulatora silnie zależy od temperatury
    - pojemność akumulatora silnie zależy od prądu rozładowania
    - Nie rozładowywać akumulatora poniżej bezpiecznej wartości 10V (pod obc)
    - Napięcie końcowe ładowania akumulatora w 25*C to 2,26V/ogniwo i zmienia się o -20mV na każdy *C w górę, jeśli temperatura spada w dół napięcie to rośnie ale należy przerwać ładowanie przy 0*C.
    - Temperatura to temperatura samego akumulatora (nie otoczenia).

    Takie parametry posiadają ładowarki i zasilacze buforowe za kupę kasy (od 400zł w górę...). Warto się ich trzymać bo pozwalają na znaczne wydłużenie życia akumulatora.

    Akumulatory są też 2 podstawowych typów. Do pracy cyklicznej i do pracy rozruchowej. Pierwsze cechują się możliwością pełnych cykli ładowania, średnim lub niskim prądem rozruchowym co pociąga za sobą duża wartość rezystancji około 10 - 20mR. Są też akumulatory rozruchowe o prądach do 600A (około 1 do 10mR) ale rozładowanie ich jest dla nich zabójcze.

    Te 2 typy występują w kwasówkach, AGM, GEL itp. Trzeba czytać noty katalogowe ;)

  • #16 07 Kwi 2015 09:53
    vodiczka
    Poziom 42  

    mkpl napisał:
    należy przerwać ładowanie przy 0*C.
    Niby dlaczego? Elektrolit nawet w pełni rozładowanym akumulatorze nie zamarza w temp. 0 C
    mkpl napisał:
    rozładowanie ich jest dla nich zabójcze.
    Systematyczne rozładowanie mocno skraca ich żywotność jak widać na przykładzie autora tematu, jedno lub dwa przypadkowe rozładowania nie będzie zabójcze o ile niezwłocznie rozpocznie się ładowanie.

  • #17 08 Kwi 2015 22:11
    wright
    Poziom 4  

    Witam po przerwie, którą dzięki Waszym wskazówkom wykorzystałem na dokształcenie się i dokonałem zakupu akumulatora. Wybór padł na wskazanego przez vodiczkę. Co prawda jest on zbudowany w technologii AGM ale przystosowany do pracy cyklicznej. Szalę na jego stronę przechyliła jego znacznie większa pojemność, co przy zasadzie, którą podał Rzuuf czyni go dla mnie bardziej atrakcyjnym.
    Pragnę gorąco podziękować Wam za nakierowanie mnie na właściwe tory, bo to dzięki Wam "mojemu" elektrykowi mogę zaśmiać się w nos. :D


    vodiczka napisał:
    mkpl napisał:
    rozładowanie ich jest dla nich zabójcze.
    Systematyczne rozładowanie mocno skraca ich żywotność jak widać na przykładzie autora tematu, jedno lub dwa przypadkowe rozładowania nie będzie zabójcze o ile niezwłocznie rozpocznie się ładowanie.

    Zgadza się, ładowałem je tak przez rok wiele razy. :oops:

  • #18 09 Kwi 2015 10:11
    WojcikW
    Poziom 38  

    wright napisał:
    ...Pragnę gorąco podziękować Wam za nakierowanie mnie na właściwe tory, bo to dzięki Wam "mojemu" elektrykowi mogę zaśmiać się w nos. :D
    ...
    Ja myślę, że stanowczo za wcześnie by śmiać się w nos elektrykowi. Na razie to tylko koledze poprawiło się samopoczucie a nie wiedza, bo porady jakie otrzymał są w dużej części szkodliwe.
    Przede wszystkim przy doborze akumulatora trzeba kierować się jego zastosowaniem. I tak, mamy trzy typy akumulatorów pod względem zastosowania:
    - stacyjne
    - trakcyjne
    - rozruchowe
    Kolega powinien kupić akumulator z grupy: trakcyjne !!!
    Np. zakup akumulatora stacyjnego, bez względu jak będziemy go ładować skończy się jego przedwczesnym zużyciem. Warto by było kupić taki akumulator, gdzie producent podaje jego charakterystyki ładowania i sprawdzić je z tym jak ładuje prostownik.
    wright napisał:
    ...Niestety, nic nie wiem jakim woltażem dokładnie ładuje. Sprawdzałem niedawno ich napięcie po naładowaniu /niby pełnym/ i wynosiło w granicach 12,6-12,9V.
    Pewnie zmierzone po wyłączeniu się prostownika. Ważne jest końcowe napięcie ładowania. I tutaj max. końcowe napięcie ładowania może wynosić nawet 2,7V/ogniwo. Miałem do czynienia z takimi akumulatorami, gdzie taką wartość podawał producent (baterie stacyjne 220V 490Ah). W czasie rozładowania kontrolnego, trzy baterie można było wydzielić (odłączyć od obciążenia), czwarta musiała być cały czas podłączona do odbiorników. Dlatego max. napięcie jakie można było podać w czasie ładowanie tej baterii było 2,24V/ogniwo. Gdy bateria zaczęłą pobierać tylko niewielki prąd konserwujący, wykazywała niedoładowanie (sprawdzone gęstościomierzem elektrolitu). Pełne naładowanie następowało po 4 dobach takiego ładowania.

  • #19 09 Kwi 2015 10:17
    vodiczka
    Poziom 42  

    WojcikW napisał:
    Kolega powinien kupić akumulator z grupy: trakcyjne !!!

    Kolega takowy zakupił, proszę uważnie czytać posty (post #2, #10 i #17) Śmiać się elektrykowi w nos nie polecam bo może się przydać do innych rzeczy ale można zapytać go co sądzi o wybranym akumulatorze i poprosić o uzasadnienie opinii. :|

  • #20 09 Kwi 2015 10:39
    WojcikW
    Poziom 38  

    vodiczka napisał:
    ...Kolega takowy zakupił, proszę uważnie czytać posty (post #2, #10 i #17) Śmiać się elektrykowi w nos nie polecam bo może się przydać do innych rzeczy ale można zapytać go co sądzi o wybranym akumulatorze i poprosić o uzasadnienie opinii. :|
    Czytam posty uważnie. Autot tematu nie napisał jaki akumulator kupił, ja zaś napisałem jaki powinien kupić.

  • #21 09 Kwi 2015 12:52
    vodiczka
    Poziom 42  

    Napisał, tylko nie wprost :)

    wright napisał:
    Mam na oku trzy: pierwszy z linku, który podał vodiczka...
    następnie:
    wright napisał:
    Wybór padł na wskazanego przez vodiczkę.
    Podałem posty w których znajdziesz tę informację.

  • #22 09 Kwi 2015 17:49
    wright
    Poziom 4  

    Trochę źle się wyraziłem, nie chodziło mi oczywiście o śmianie się z niego w sensie dosłownym, lecz o zakończeniu współpracy z nim i poszukaniu, w razie konieczności innego elektryka. Na temat elektryczności ma on z pewnością więcej wiedzy w jednym palcu niż ja w całej głowie, ale niestety, stracił moje zaufanie a to jest dla mnie podstawa.

  • #23 10 Kwi 2015 14:15
    ronwald
    Poziom 27  

    wright napisał:
    Witam po przerwie, którą dzięki Waszym wskazówkom wykorzystałem na dokształcenie się i dokonałem zakupu akumulatora. Wybór padł na wskazanego przez vodiczkę. Co prawda jest on zbudowany w technologii AGM ale przystosowany do pracy cyklicznej.


    Każdy ze sprzedawców może napisać, że AGM przystosowany jest do pracy cyklicznej, tylko pytanie jakiej? Różnica jest duża między AGM, 300 pełnych cykli a GEL, 1200 cykli. Najlepiej aby do akumulatora sprzedawcy dostarczali czy też umożliwiali pobrać kartę katalogową producenta, wtedy byłby pełen klar.

    Jeszcze jedna uwaga cykliczność podawana jest dla ładowania/rozładowania prądem dziesięciogodzinnym 0,1Q ! Należy pamiętać, iż przy dużych prądach rozładowania 0,5Q, Q pełnych cykli, podanych w katalogu, nie osiągniemy.

    Podaj prąd pobierany z Twojego akumulatora podczas pracy. Jeszcze nie dziękuj temu elektrykowi za współpracę tylko poproś go aby dokonał pomiaru, najlepiej bezinwazyjnie miernikiem cęgowym :)

  • #24 02 Maj 2016 18:05
    wright
    Poziom 4  

    Witam po roku.
    Przede wszystkim chciałbym serdecznie podziękować Wam za wszystkie porady i wskazówki, które naprowadziły mnie na właściwe tory. To dzięki Wam nie muszę już, jak co roku, kupować nowych akumulatorów, gdyż te zakupione za Waszą radą nadal spisują się b. dobrze. Zimą oczywiście ich pojemność była niższa, lecz wraz z nastaniem cieplejszej pory zachowują się jak nowe. Oby tak dalej!
    Jeszcze raz serdecznie dziękuję i pozdrawiam.

  • #25 02 Maj 2016 19:08
    vodiczka
    Poziom 42  

    wright napisał:
    Zimą oczywiście ich pojemność była niższa, lecz wraz z nastaniem cieplejszej wpory zachowują się jak nowe. Oby tak dalej!
    Napisz jak długo wytrzymały, gdy już padną. Oby jak najdłużej :)

  • #26 03 Maj 2016 22:26
    wright
    Poziom 4  

    Z pewnością napiszę, lecz mam nadzieję, że jeszcze długo pozostanę milczkiem :D

  • #27 15 Cze 2016 22:52
    rysiekg
    Poziom 11  

    Witam, ja proponuję akumulator zasadowy, niewrażliwy na rozładowanie nadmierne, mam do lampy górniczej taki i zapomniałem naładować po upływie kilku miesięcy naładowałem i akumulator miał nadal dobrą pojemność, ładowanie jak zwykle musi być prawidłowe. Pozdrawiam.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME