Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Wiertarka Bosch GSB 13 RE - Luz na wrzecionie

magna77 05 Apr 2015 20:24 9138 9
  • #1
    magna77
    Level 8  
    Witam.
    Przegapiłem datę końca 3-letniej gwarancji, a problem luzu na wrzecionie pozostał. Wiertarka Made in Russia/ co mnie trochę zdziwiło przy spec. Profesional/ już od nowości miała niewielki luz ,który się powiększył i przez to łamie małe wiertła przy wierceniu w metalu. Wiertarka używana jedynie do prac przydomowych, mało eksploatowana. Jak skasować ten luz? Mam ją już rozpołowioną. Pozdrawiam.
  • #2
    BANANvanDYK
    Level 41  
    Chodzi o to, że gdy patrząc z góry uchwyt ma luzy na prawo i lewo, a góra-dół nie?
    Te wiertarki mają taki luz już fabrycznie.
    Można go zlikwidować podkładając paski z blaszki lub kartonu o grubości ok. 0.3 mm, w obudowę wiertarki, w miejsca w które osadzony jest korpus przekładni. Paski oczywiście trzeba dać z obu stron, bo jak dasz z jednej strony to zacznie głośno pracować (z oporami).
    Droższe wiertarki, np. GSB 1600 mają już fabrycznie zamontowane paski z blachy i tam nie ma żadnych luzów.
    Po podłożeniu pasków luz powinien być zredukowany do minimum.
  • #3
    magna77
    Level 8  
    Dzięki kol.BANANvanDYK .Zaraz po świętach wpasuję tam blaszkę ~0.3 mm. i napiszę jaki to dało rezultat.Pozdrawiam.
    Może te blaszki w formie panewek wpasować między tuleję /na rysunku element nr 37/ ,a obudowę ?
  • #4
    Marksrz
    Level 22  
    Nie kombinuj z blaszkami tylko wez grubsza tasme izolacyjna i owin tyle aby luz skasowac , tasma ułozy sie bez problemu a blaszka nie
    Jak bys widział jak to robił bosch i inni w latach 70-tych to bys sam wpadł na taki patent
    Luzu miedzy wrzecinem a łozyskiem -tulejka juz nie skasujesz a ten czesto bywa wiekszy niz przy obudowie
    Jednym słowem w tanich wiertarkach tak ma byc i koniec .
  • #5
    magna77
    Level 8  
    Kol.Marksrz,
    Luzu między wrzecionem,a tuleją nie stwierdziłem,więc zostaje luz między tuleją, a obudową.Jasne,że łatwiejszy jest patent z taśmą izolacyjną. Czy zda egzamin okaże się w praniu.
  • #6
    BANANvanDYK
    Level 41  
    Rysunek z załącznika dotyczy bardzo starej wersji.
    Wiertarka Bosch GSB 13 RE - Luz na wrzecionie
    Miałem na myśli część nr. 34, która fabrycznie jest luźno osadzona w obudowie wiertarki i trzeba tam dać dwa dystanse.
    Na tulei wrzeciona nr 38 zazwyczaj nie ma żadnych luzów w obudowie wiertarki. Tylko wydawać się może że luz tam występuje.
    Jak znajdę czas wieczorem to pokażę o co chodzi na mojej wiertarce.
    Wiertarka Bosch GSB 13 RE - Luz na wrzecionie
    W GSB 1600 RE blaszki o których mowa to część nr. 48.
  • #7
    magna77
    Level 8  
    Dzięki kol.BANANvanDYK za drążenie tematu.Rzeczywiście nawinięcie taśmy izolacyjnej na tuleję wrzeciona nr 38 nie skasowało luzu.Spróbuję dać te dystanse na element nr 34 i dam znać o efekcie.Jeszcze raz dzięki i pozdrawiam.
  • #8
    Sławek K
    Level 22  
    ... To są dobre wiertarki. Powinieneś odżałować kilka złotych ( a nie są to duże pieniądze) i wymienić zużyte części , które powodują wahania ( kiwanie się ) elementu 836. Do wymiany tulejki podpierające w.w. element i to obie!!!!.
    Po wymianie będziesz miał wiertarką jak nową. Straci się kiwanie uchwytu i będzie cicha praca.
    Jeżeli oddasz do naprawy to serwis skasuje za naprawę i za wszystkie części współpracujące z wirnikiem.
    W najbliższym czasie jeżeli nie wykonasz naprawy , a będziesz pracował narzędziem, to będzie wiertarka do wyrzucenia ze względu na uszkodzenie które nastąpi i jest w tym stanie nieuniknione : ścięcie zębów na wirniku lub na zębatce.
    Taśma izolacyjna służy do izolacji jak sama nazwa wskazuje....
    pozdrawiam Sławek
  • Helpful post
    #9
    BANANvanDYK
    Level 41  
    Wiertarka Bosch GSB 13 RE - Luz na wrzecionie Wiertarka Bosch GSB 13 RE - Luz na wrzecionie
    Tak wygląda wiertarka w środku.
    Przekładnia w zasadzie wygląda niemal identycznie jak w marketowej chińszczyźnie...
    Na drugim zdjęciu widać pasek z preszpanu który eliminuje luz przekładni w obudowie.

    Sławek K wrote:
    Do wymiany tulejki podpierające w.w. element i to obie!!!!.

    Tuleja jest tylko jedna - ta dobrze widoczna na zdjęciu. W korpusie przekładni znajduje się łożysko igiełkowe cienkościenne (otwarte).
  • #10
    magna77
    Level 8  
    Podłożyłem dwie blaszki o grubości 0.4 mm i luz prawie zniknął.Sądzę,że 0.5 mm całkowicie by go skasował.Szacun kol. BANANvanDYK .