Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak zrobić Maximizer do silnika

AngelOfDeath_200 08 Kwi 2015 20:55 5442 11
  • #1 08 Kwi 2015 20:55
    AngelOfDeath_200
    Poziom 14  

    Witajcie, niebawem mam zamiar kupić silnik do łodzi "HASWING Osapian 55"
    jest to wersja bez maximizera, różnica w cenie do wersji z maximizerem to 450zł.

    Poprawcie mnie jeśli się mylę ale maximizer to zwykły regulator PWM.
    Z tego co wiem to w normalnym silniku regulacja mocy odbywa się przez jakieś opornice, i sporo cennego prądu z aku wywala się w postaci ciepła.

    Robiłem nie tak dawno temu regulatory PWM na NE555 jednak nie takiej mocy.
    Podpowiecie mi jak zrobić tami maximizer ? Czy wystarczy że zamiast tranzystora małej mocy wrzucę jakieś mosfety powiedzmy ze 2-3 sztuki IRL3713 ? czy coś jeszcze powinienem zmienić ?

    Dodatkowo pytanie co powinno znaleźć się jeszcze w takim ustrojstwie ? pewnie jakieś zabezpieczenia diodami oraz jakieś zabezpieczenie termiczne na mosfetach ?
    Potrzebował bym dorzucić też jakoś do tego soft-start

    Podpowiedzcie mi coś a ja postaram się zrobić jakiś schemat i dam do sprawdzenia ok ?

    Dodam że silnik może pobierać z 50A a ja jako że nie lubię robić rzeczy na styk to chciałbym zrobić taki regulator na powiedzmy 100A mocy ciągłej.

    1 11
  • #2 09 Kwi 2015 16:26
    Grzegorzm2121
    Poziom 15  

    Nie wiadomo co to za rodzaj silnika, może być to silnik sterowany kilkoma fazami w które trudno ingerować, jeśli są specjalistycznie dostosowane do silnika. Wątpię aby jakieś mostki czy cuda zwiększą moc bo byś musiał zwiększyć napięcie zasilania. Po za tym modyfikacja przebiegu może destabilizować silnik.

    0
  • #3 12 Kwi 2015 21:41
    AngelOfDeath_200
    Poziom 14  

    To może ktoś wie jak zrobić maximilizer do takiego silnika ?

    1
  • #4 13 Kwi 2015 16:11
    Grzegorzm2121
    Poziom 15  

    1.Możesz dać schemat tego silnika?
    2.Jak mówiłem to może być skomplikowane a nawet niemożliwe.
    3.Co to jest maximalizer? Jak on w ogóle działa? Jak on podwyższa moc silnika?
    Danie większego napięcia do silnika lub modulowane sygnałów pomiędzy firmowym kontrolerem i silnikiem może go uszkodzić!

    2
  • #5 23 Lip 2015 18:33
    darek621
    Poziom 10  

    tu chodzi o Maximizer do silnika elektrycznego zaburtowego do łodzi, pontonu, jego zadaniem jest płynna regulacja obrotami silnika. normalnie silnik posiada 5 biegów na przełączniku " skokowym " który po jakimś czasie się wypala na stykach ze względu na duży pobór prądu, co powoduje straty na akumulatorze.
    Też jestem ciekawy tego Maximizera, jak go zrobić ??

    2
  • #6 23 Lip 2015 19:49
    CommonRail
    Poziom 27  

    Jaki tam macie prąd na tych silnikach? Są regulatory PWM od 5 do 200A w cenach do 200zł, więc połowę taniej niż oryginalny, a można je dostosować pod siebie.

    2
  • #7 23 Lip 2015 23:54
    AngelOfDeath_200
    Poziom 14  

    zrobić taki regulator to nie jest chyba wielka sztuka, byle użyć jakiś tranzystorków odpowiedniej mocy, kwestia tylko jakie to są silniki, ktoś sugerował 3fazowe itd. może niebawem rozbiorę swój i pokażę co jest w środku :)

    1
  • #8 24 Lip 2015 06:25
    CommonRail
    Poziom 27  

    Skoro 3 fazowe, to nie podejdzie jakiś większy regulator modelarski od, np samolotów?

    0
  • #9 24 Lip 2015 20:27
    darek621
    Poziom 10  

    zasilanie takiego silnika jest z akumulatora -najlepiej żelowego, o napięciu 12v prądu stałego

    prąd jest około 55A.

    0
  • #10 11 Lis 2016 20:57
    winnagora
    Poziom 2  

    Chciałbym odświeżyć temat. Też chciałbym własnoręcznie wykonać maksymizer lub kupić gotowe takie urządzenie do silnika zaburtowego. I teraz tak żeby rozjaśnić temat, bo widzę, że nie bardzo mogliście się dogadać. Silnik w takim urządzeniu jest szczotkowy napięcie zasilania 12V około 700W. Jeśli chodzi o standardową regulacje jest to przełącznik skokowy z opornicą. A więc z akumulatora jest pobierana zawsze pełna moc a w celu uzyskania niższych obrotów część z niej jest zamieniana na ciepło. Chyba podobnie jest sterowany wentylator ogrzewania w autach. Niestety dość szybko pozbawia to akumulator energii a dodatkowo tak jak już to ktoś tu napisał słabo wykonane przełączniki mają tendencje do wypalania styków. Maksymizer ma na celu płynną lub skokową regulację obrotów. Mogło by to być urządzenie zewnętrzne, żeby nie tracić gwarancji czyli silnik ustawiony na bieg 5 czyli pełną moc bez opornicy a w obwód między aku a silnik wpięty własnie taki regulator.

    0
  • #11 12 Lis 2016 09:05
    darek621
    Poziom 10  

    bardzo dobrze opisałeś ten maximizer, tylko czy ktoś opisze jak go zrobić :spoko:

    0
  • #12 12 Lis 2016 11:58
    Urgon
    Poziom 36  

    AVE...

    Wystarczy zwykły generator PWM połączony z jakimś solidnym tranzystorem MOSFET o niskim Rdson. Ja bym użył małego mikrokontrolera by uzyskać płynną regulację 0-100% bez nadmiernej komplikacji układu. Dodatkową funkcją mógłby być soft-start - po przekręceniu potencjometru regulacji na pełną moc lub po załączeniu zasilania wypełnienie rośnie stopniowo do zadanej wartości...

    1