
Projekt RetroPie.
Czy pamiętacie grę o nazwie Contra, Mario, Quake? Teraz jest możliwe uruchomienie tych gier oraz tysiące innych na Raspberry Pi. Początki projektu RetroPie rozpoczęły się od pomysłu autora konstrukcji na przekształcenie Raspberry Pi w konsolę do gier w stylu retro. Pomysł ewoluował i na dzień dzisiejszy poza emulatorem gier RetroPie oferuje możliwość gry w starym stylu także dzięki zastosowaniu oryginalnych dżojstików oraz gamepadów.
W projekcie autor zmagał się z zagadnieniami zarówno programowymi jak i sprzętowymi, poniżej znajdziecie opis poszczególnych komponentów użytych w projekcie.
Czym jest RetroPie?
Projekt RetroPi jest wynikiem pracy, która pozwoliła na przemianę Raspberry Pi w dedykowaną konsolę gier w stylu retro. W projekcie został użyty system operacyjny Raspbian, który pozwolił na zintegrowanie sporego zbioru emulatorów komputerów z ubiegłych dekad.
Poza emulatorami, w projekcie został zaimplementowany interfejs użytkownika oraz wiele funkcji programowych przywołujących wspomnienia dawnych lat.
Skrypt instalacyjny RetroPi pozwala na instalację oraz konfigurację pozostałych komponentów. Dostępny jest kompletny obraz karty SD zawierającej RetroPi. Poza oprogramowaniem RetroPi zawiera interfejsy pozwalające na bezpośrednie podłączenie oryginalnych kontrolerów od retro konsol. Jest to możliwe dzięki niewielkiej przejściówce podłączonej do portu GPIO RPi, która pozwala na podłączenie game padów, zabezpieczenie obwodów oraz obsługę dodatkowego przycisku.
Czym jest skrypt instalacyjny RetroPie?
Skrypt instalacyjny RetroPie pozwala na zainstalowanie i konfigurację emulatorów, kontrolerów i sterowników konsoli. W praktyce jest to skrypt bash zawierający kilka tysięcy linii kodu i uruchamiany jest z wiersza poleceń. Źródła skryptu instalacyjnego RetroPi dostępne są na Github, aby zapewnić współpracę, raporty błędów itp.

Czym jest adapter GPIO RetroPie ?
Adapter RetroPie (nieobowiązkowy) pozwala na łatwe i bezpieczne podłączenie np. dwóch kontrolerów NES lub SNES do Raspberry Pi, zapewniając ochronę przed przepięciami oraz ochronę przeciwzwarciową, a także dodając obsługę przycisku chwilowego. Instrukcja, jak krok po kroku wykorzystać adapter GPIO RetroPi.

Adapter jest zaprojektowany tak, aby wraz z RPi pasował do laserowo wyciętej obudowy z akrylu “PetrockBlock PIE“.
Obudowa posiada wycięcia na złącze zasilania, HDMI, Video, audio oraz dwa złącza kontrolerów SNES.

SNESDev jest sterownikiem napisanym specjalnie dla adaptera GPIO RetroPie, zapewnia obsługę dwóch kontrolerów (S)NES oraz wirtualnej klawiatury. Źródła SNESDev dostępne są na Github
Czym jest obraz karty SD RetroPie?
Obraz RetroPie jest gotowym do użycia plikiem pozwalającym na pełną instalację wszystkich składników i funkcji wspieranych przez RetroPie po uruchomieniu skryptu instalacyjnego RetroPie.
Krótki opis możliwości zaszytych w obrazie:
-kompletna instalacja wszystkich dostępnych emulatorów wspieranych przez skrypt instalacyjny RetroPie
-automatyczny start konsoli, interfejs użytkownika, uruchamianie ROM-ów (źródła emulatora)
-gotowy ekran startowy, który może zostać zmieniony
-udziały SAMBA, pozwalające na kopiowanie ROM-ów przez sieć
-możliwość kopiowania ROM-ów z nośnika USB.
Wspierane systemy/emulatory:
RetroPie wspiera wiele historycznych gier, oto niektóre wspierane platformy:
- Amiga (UAE4ALL)
- Apple II (LinApple)
- Atari 800 (Atari800)
- Atari 2600 (RetroArch/Stella)
- Atari ST/STE/TT/Falcon (Hatari)
- Apple Macintosh (Basilisk II)
- C64 (VICE)
- Amstrad CPC (#CPC4Rpi)
- Final Burn Alpha (RetroArch/PiFBA, RetroArch/FBA)
- Game Boy (RetroArch/Gambatte)
- Game Boy Advance (GpSP)
- Game Boy Color (RetroArch/Gambatte)
- Sega Game Gear (Osmose)
- Intellivision (jzIntv)
- MAME (RetroArch/mame4all-pi, RetroArch/mame4all)
- MSX (openMSX)
- PC – x86 (rpix86)
- NeoGeo (PiFBA, GnGeo)
- Nintendo Entertainment System (RetroArch/FCEUmm)
- Nintendo 64 (Mupen64Plus-RPi)
- TurboGrafx 16 – PC Engine (RetroArch/Mednafen/pce_fast)
- Gry przeportowane na platformę:
CaveStory (RetroArch/NXEngine)
Doom (RetroArch/PrBoom)
Duke Nukem 3D (eDuke)
- ScummVM
- Sega Master System / Mark III (RetroArch/Picodrive, Osmose, DGen)
- Sega Mega Drive / Genesis (RetroArch/Picodrive, DGen)
- Sega Mega-CD / CD (RetroArch/Picodrive, DGen)
- Sega 32X (RetroArch/Picodrive, DGen)
- Playstation 1 (RetroArch/PCSX ReARMed)
- Super Nintendo Entertainment System (RetroArch/Pocket SNES, snes9x-rpi)
- Sinclair ZX Spectrum (Fuse, FBZX)
RetroPie wspiera pady podłączane do portu USB, np. Tracer Shogun.
Chronologiczna lista wspieranych systemów.
Autor zachęca do przesyłania propozycji kolejnych emulatorów.
Jak możesz uczestniczyć w projekcie?
RetroPie nie powstałoby bez wykorzystania wielu projektów opensource wpieranych przez wiele osób. Jest wiele możliwości uczestniczenia i wspierania projektu:
-można dyskutować na blogu autora
-można dołączyć do forum aby pytać oraz pomagać innym.
-zaproponuj rozbudowę projektu lub zgłoś znalezione błędy na Github
-zainspiruj innych pisząc na forum
-zakup gadżety lub wspomóż autora
źródło:
http://blog.petrockblock.com/retropie/
Cool? Ranking DIY