Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Renault Nectra 120-54 - podnośnik (EHR)

BANANvanDYK 11 Apr 2015 18:11 14451 30
NDN
  • #1
    BANANvanDYK
    Level 41  
    Kolejna Nectra pojawiła się w okolicy.
    Podobno przestał działać podnośnik, kontrolka migała. Mechanik stwierdził uszkodzenie sterownika.
    Zacząłem od rozpiski całego układu elektronicznego. Są dwa elektrozawory (podnoszenie/opuszczanie, rezystancja ~3Ω), dwa czujniki (schowane pod kabiną) wykazują zwarcie między pinami, przyciski góra/dół na błotniku, połączenie z radarem (złącza z "przejściówką" znajduje się pod popielniczką).
    Wtyczka od sterownika:
    1 - niebieski - czujnik A
    2 - niebieski - do złącza radaru
    3 - niebieski - czujnik B (kolor czerwony)

    5 - żółto-zielony - masa od sterownika do przycisków góra/dół
    6 - żółto-zielony - masa

    12 - czerwony - elektrozawór lewy (kolor czerwony)
    13 - brązowy - masa elektrozaworu

    14 - czarny - czujnik A
    15 - czarny czujnik B (kolor czerwony)
    16 - brązowy - do złącza radaru
    17 - brązowy - przycisk dół
    18 - niebieski - przycisk góra

    22 - czarny - zasilanie po stacyjce

    24 - brązowy - masa elektrozaworu
    25 - czarny - elektrozawór prawy (kolor niebieski)

    Po uruchomieniu okazało się że sterownik działa, jedna uwaga dotyczy regulacji wysokości. Na pierwszym od lewej pokrętle podnośnik reaguje na pozycjach 3-1 (na końcu zakresu). Odpinając pierwszy czujnik kontrolka powoli miga, odpinając drugi czujnik (wtyczka kolor czerwony) kontrolka szybko miga, podnośnik nie reaguje. Odpinając złącze od radaru, wyświetlacz na radarze miga.
    Przypuszczam że problem może być z czujnikami lub ich regulacją, może ktoś coś podpowiedzieć? Sterownik nie ma złącza diagnostycznego (chyba że brakuje przewodów w złaczu), może jest jakaś procedura resetu/autoadaptacji?
  • NDN
  • #2
    Anonymous
    Level 1  
  • #3
    BANANvanDYK
    Level 41  
    Jeszcze skrzynia Tractoshift, wersja 3.2.
    Czyli na tej przejściówce, połączeniu między radarem a podnośnikiem jest komunikacja RS232.
    Możesz udostępnić program na komputer do obsługi, na COM-porta?
    Korzystając z okazji, próbowałem połączyć się ze sterownikiem od skrzyni, niestety wyrzuca dane binarne więc potrzebny jest program.
    Renault Nectra 120-54 - podnośnik (EHR)
  • NDN
  • #6
    BANANvanDYK
    Level 41  
    Sterownik to dokładnie model TCE4.
    W tym ciągniku różni się czujnik siły. W przeciwieństwie do manuala ma on dwa wyprowadzenia (na piny 1 i 14) i jest tylko jedna sztuka. Zamontowany jest obok czujnika pozycji, czyli w korpusie pod kabiną.
    Częstotliwość mogę zmierzyć tylko oscyloskopem, tylko że mam analogowy więc wrażliwy na transport. Jest szansa że "zagra" w odbiorniku radiowym na fale długie?
    Czujnik siły będzie chyba identyczny, ale jakie zakresy częstotliwości powinien wysyłać i z jaką charakterystyką?
    Szukałem programu METADIAG (nie mediadiag), niestety nie ma go w internecie nawet na torrentach. Bez programu raczej dużo nie zdziałam.

    Tak to wygląda wg. katalogu części.
    Renault Nectra 120-54 - podnośnik (EHR) Renault Nectra 120-54 - podnośnik (EHR)
    Do tych części poniżej nie jestem pewien (katalog obejmuje wszystkie wersje):
    Renault Nectra 120-54 - podnośnik (EHR) Renault Nectra 120-54 - podnośnik (EHR)
    Dodam że ciągnik ma na zewnątrz dwa siłowniki (w katalogu jest także jeden na zewnątrz oraz siłownik wewnątrz).
  • #9
    BANANvanDYK
    Level 41  
    Czujniki i przewody emitują piękną nośną na kilkanaście centymetrów.
    Czujnik pozycji daje sygnał w prawidłowym zakresie częstotliwości (205 - 410 kHz).
    Czujnik siły na pozycji spoczynkowej daje sygnał o częstotliwości 265 kHz.
    Wychodzi na to że czujniki są ok.
    Właściciel kupił instrukcję napraw nr. MR 229 z opisaną całą hydrauliką. Opisany jest sposób regulacji i kalibracji za pomocą ELECTRODIAG, bez niego nie da rady skalibrować podnośnika (z przyrządu diagnostycznego trzeba wbić trzy kody, ustawiać wszystkie cztery pokrętła i pięciokrotnie wciskać przycisk podnoszenia). Jak znajdę czas to wrzucę instrukcję.
    Przypuszczam że sterownik nieprawidłowo odczytuje sygnał z potencjometru poziomu, ciężko będzie określić czy problem jest na płytce (w ADC) czy w programie (kalibracja potencjometrów).
  • #10
    Slawo16
    Level 9  
    Panowie czy może ktoś pomóc, mój znajomy ma taki EHR w 155.54 i nie może znaleźć procedury KALIBRACJI? Sam też zerknąłem do maszyny- było warzywo handlarz wyjął żarówkę, bo świeciła cały czas. Patrzyłem na posty w elektrodzie i podpiąłem się oscyloskopem pod sensory, okazało się że na czerwonym mam "sinusojdę" a regulowało się w niepełnym zakresie jak tam wcześniej kolega opisuje. Na białym było coś w rodzaju sygnału prostokątnego. Zdemontowałem te sensory i okazało się że są zanieczyszczone osadem z oleju z opiłkami, po wyczyszczeniu zaczęły obydwa reagować właściwie. Pracują w jakimś obwodzie rezonansowym i regulują jego częstotliwość - tyle zobaczyłem. W pewnych momentach przy podłączeniu multimetru układ przechodził do lampki migającej i wtedy chodził płynnie od góry do dołu ze sterowania na błotniku a "normalnie" skacze tak po 5 cm. Ewidentnie widać że potrzeba przyuczyć układ do położenia czujników, nawet chwilę coś w pewnym ustawieniu zaczęło działać ale po kolejnych regulacjach zniknęło. Jego maszyna to staroć tylko z podstawowym EHR, ponoć są jakieś pozycje na pokrętłach i procedura.
  • #11
    Anonymous
    Level 1  
  • #12
    Slawo16
    Level 9  
    Może za parę dni bo kolega ciężko uchwytny, ale to jest taki sam jak na foto tematów elektrody Trac-control od lewej przełącznik potem lampka i w kolejności 2 duże pokrętła i dwa małe kolor jakiś odcień grafitu jak sądzę.
  • #14
    lakomicki9
    Level 15  
    Witam ponizej fotki z webtica na temat kalibracji lecz w tce 2-4 bez metadiaga nic nie zdziałasz Renault Nectra 120-54 - podnośnik (EHR) Renault Nectra 120-54 - podnośnik (EHR)
  • #15
    Slawo16
    Level 9  
    Kolega bardzo dziękuje za wiedzę teraz szuka speca w okolicy Zduńska Wola - łódzkie który zrobił by mu kalibrację. Jeśli by ktoś mógł to proszę o namiar, podrzucę zainteresowanemu.
    Mam jeszcze jedno pytanie, sprawdzałem elektrycznie tego zabytku zgodnie ze schematami i nie znalazłem tam wtyczki do Metadiag pod zapalniczką. Specjalnie na schemacie nawet nie widzę opisanego wyjścia typu +, -, komunikacja. Jak to podłączają? Pozdrawiam
  • #16
    lakomicki9
    Level 15  
    Witam mam do zduńskiej 30 km :)
  • #17
    Slawo16
    Level 9  
    Poproszę o jakiś namiar to was skontaktuje i pozdrawiam
  • #18
    lukaszynski
    Level 12  
    Witam

    ma ktoś może schemat do sterownika TCE4 ???
  • #19
    TraktorManiak
    Level 12  
    Witam,
    Od prwewnego czasu zaczeła migać kontrolka pomarańczowa przy ehr Renault 133-54 wolno miga
    Wie ktoś co to może być?
  • #20
    Slawo16
    Level 9  
    Witam
    Sprawdził bym czystość czujników położenia podnośnika. Często jest metalowy osad z oleju, zabuża odczyt i prowadzi do zapalenia na stałe i braku pracy podnośnika. Trzeba pamiętać by wkręcić na taką samą głębokość czujniki. Ludzie latami nie wymieniają oleju w skrzyni a opiłki zbierają się na czole czujnika.
  • #21
    TraktorManiak
    Level 12  
    Witam,
    dziękuje a gdzie znajdują się te czujniki?
  • #22
    Slawo16
    Level 9  
    Stojąc od tyłu pod dolna krawędzi kabiny, proszę uważać na sztywniejące przewody ze starości. Sa po prawej i lewej stronie (plastikowe) z przeciw- nakrętkami. Trzeba na odłączonym tak z 5 minut akumulatorze wykonać cała operacje. Przewody się odpina od kostek i obraca razem z czujnikami licząc obroty - ważne. Po czyszczeniu nie wolno pomylić ich stron i na końcu po spięciu kostek dopiero podłączyć napięcie.
  • #24
    Sylwekp1234
    Level 1  
    Witam . Poszukuję osobę która kalibruje ehr w ciagnikach renault . Kontrolka świecila światłem migajacym ale była awaria czujnika polozenia ramion ( sama się odkręciła) i została wkrecona właściwie ale teraz świeci światłem ciągłym i nie mogę uzbroić ehr . I szukam procedury resetu lub kalibracji sterownika . Pozdrawiam
  • #25
    BANANvanDYK
    Level 41  
    W ciągnikach Renault i Class/Renault EHR zawsze wymaga „odblokowania” poprzez ustawienie pokrętła pozycji na taką odpowiadającą rzeczywistemu położeniu ramion podnośnika.
    Proszę sprawdzić jaką częstotliwość generuje czujnik pozycji, bo możliwe że został uszkodzony, źle wyregulowany lub jak wyżej zanieczyszczony opiłkami. Można to zrobić bezkontaktowo odbiornikiem globalnym z SSB (przewody emitują falę elektromagnetyczną).
  • #26
    BANANvanDYK
    Level 41  
    Uwagi dotyczące ustawienia czujnika położenia (prawy, patrząc od tyłu)
    Jeżeli mechanik grzebał przy podnośniku, może dojść do przestawienia sygnału względem rzeczywistej pozycji ramion. Zakres częstotliwości sygnału będzie nieprawiłowy i tym samym panel będzie reagował w małym zakresie ustawień (np. 0–3), a ramiona będą pracowały przy ograniczonym skoku, wyjście poza ten zakres (ręcznym sterowaniem) spowoduje wystawienie błędu i zablokowanie panelu.
    Nie mamy możliwości przeprowadzenia kalibracji z powodu braku interfejsu diagnostycznego, więc należy ustawić czujnik mniej więcej do pozycji zapisanej w sterowniku. Według serwisówki ustawienie wstępne czujników to wymiar 16 i 18 mm.
    Dostęp do czujników i ich regulacji jest bardzo kłopotliwy w wersji z dodatkowym zbiornikiem paliwa pod kabiną.
    Radzę zwrócić uwagę na ustawienie czujnika tak, aby na pozycji transportowej nie dochodziło do uruchamiania elektrozaworu podnoszenia gdyż siłowniki są zablokowane, a pompa hydrauliczna pracuje z maksymalnym ciśnieniem na zawór przelewowy.
    Czujnik w dolnym położeniu ramion jest wciśnięty, a w górnym położeniu wysunięty.
    Proszę sprawdzić częstotliwość sygnału z czujnika. Tak jak podano w danych dla TCE2: zakres częstotliwości czujnika wymontowanego: kHz, dla czujnika ustawionego na ciągniku 200–400 kHz.
    W przypadku przerwy w obwodzie czujnika położenia, lub sygnału wybiegającego poza zakres zapisany w kalibracji, sterownik wystawia błąd poważny (szybkie miganie kontrolki) i ulega zablokowaniu. W celu odblokowania należy ustawić ramiona w odpowiedni zakres, wyłączyć i włączyć stacyjkę.

    Czujnik siły uciągu.
    Czujnik siły powinien być ustawiony mniej więcej na częstotliwość wcześniej podaną (265 kHz). Przy drugim Renault który robiłem czujnik został ustawiony na 280 kHz. Nie mam dokładnych informacji serwisowych. Pozycja „zerowa” przy braku narzędzia wypada około nastawy 1–2. Przy ustawieniu na 0 narzędzie ma prawo być uniesione maksymalnie do góry. To wynika z zasady działania regulacji dolnozaczepowej, reakcja jest zależna od ciężaru maszyny zawieszanej.
    W przypadku przerwy w obwodzie czujnika siły, sterownik wystawia ostrzeżenie (powolne miganie kontrolki) i sterownik pracuje w trybie regulacji pozycyjnej.

    Według serwisówek, czujniki zawierają w sobie wyłącznie cewkę. Kondensator dla działania układu rezonansowego umieszczony jest w sterowniku.

    Uwagi dot. obsługi podnośnika:
    Przycisk na panelu.
    Służy do podnoszenia narzędzia przy nawrotach.

    Pierwsze duże pokrętło (lewe) to regulacja pozycyjna:
    9 — maksymalna głębokość (pozycja opuszczona ramion), położenie pływające
    0 — maksymalnie podniesione narzędzie*
    kropka w zielonym polu — położenie transportowe.
    Ustawienie pokrętła odpowiada także za maksymalne zagłębienie przy regulacji siłowej.

    Drugie duże pokrętło (prawe) to regulacja siły:
    A (z zatrzaskiem) — blokada regulacji siłowej, podnośnik pracuje w regulacji pozycyjnej.
    9 — maksymalna siła uciągu (pług maksymalnie zagłębiony, ograniczony ustawieniem pokrętła regulacji pozycji).
    0 — minimalna siła uciągu (pług ledwo dotyka gleby).
    Przy braku zaczepionego narzędzia ramiona mogą podnosić się maksymalnie do góry. Pozycja „zerowa” przy braku narzędzia wypada około nastawy 1–2.

    Trzecie małe pokrętło (lewe) to regulacja ogranicznika podnoszenia.
    Przydatne jeżeli narzędzie powoduje kolizję np. z błotnikami czy szybą kabiny, lub też jest zbyt wysoko wynoszone ponad glebę.

    Czwarte małe pokrętło (prawe) to regulacja szybkości podnoszenia/opuszczania.
    Regulacja ta działa w oparciu o sygnał zwrotny z czujnika położenia. Reakcja jest widoczna dopiero po podczepieniu maszyny.

    Przyciski na błotnikach.
    Pozwalają na podniesienie lub opuszczenie ramion maksymalnie o 10 cm przy jednym przyciśnięciu przycisku. Po wyjściu poza położenie ustawione na pokrętle następuje zablokowanie pracy automatycznej podnośnika (ciągłe świecenie kontrolki), przy powróceniu do ustalonej pozycji następuje przywrócenie automatycznej pracy podnośnika (kontrolka gaśnie).

    Sterownik wymaga odblokowania pracy automatycznej przy uruchomieniu lub działaniu przyciskami na blotnikach (ciągłe świecenie kontrolki).
    — należy ustawić pokrętło reg. pozycjnej na pozycję odpowiadającą rzeczywistej pozycji ramion podnośnika
    — jeżeli położenie było zgodne, po włączeniu stacyjki nie będzie konieczne odblokowywanie
    — jeżeli przyciskami na błotniku wrócimy do ustawionej pozycji, sterownik odblokuje się automatycznie.
  • #27
    sisstem
    Level 11  
    witam może ktoś ma skan tce 4 eprom 93C06, Renault Nectra 120-54 - podnośnik (EHR) Renault Nectra 120-54 - podnośnik (EHR)
  • #28
    Rowan
    Level 18  
    BANANvanDYK wrote:
    W ciągnikach Renault i Class/Renault EHR zawsze wymaga „odblokowania” poprzez ustawienie pokrętła pozycji na taką odpowiadającą rzeczywistemu położeniu ramion podnośnika.
    Proszę sprawdzić jaką częstotliwość generuje czujnik pozycji, bo możliwe że został uszkodzony, źle wyregulowany lub jak wyżej zanieczyszczony opiłkami. Można to zrobić bezkontaktowo odbiornikiem globalnym z SSB (przewody emitują falę elektromagnetyczną).

    Kolego, czy mógłbyś opisać dokładniej procedure regulacji tego czujnika. Mam akurat klienta z niedziałającym EHR w takim ciągniku i już zdążyli pokręcić czujnikami.
  • #29
    dar12311
    Level 2  
    Witam
    Mam sterownik TCE4_GERM_ET41 i sprawdziłem w nim wszystkie sygnały. Częstotliwości z czujników są OK. Sygnały z 4 potencjometrów wchodzą bezpośrednio na procesor (nóżki 33-36) i też są OK. Sprawdziłem wsad EPROM i weryfikacja przebiegła pomyślnie natomiast w pamięci EEPROM są zapisane praktycznie takie same wartości co jest dziwne, patrząc na mały rozmiar tej pamięci
    Renault Nectra 120-54 - podnośnik (EHR)

    Sterownik po włączeniu ma zapaloną lampkę, ale nie da się go odblokować potencjometrem. Tak jak pisałem sygnały są ok we właściwych zakresach zarówno z potencjometrów jak i częstotliwości z czujników.
    Mam pytanie czy ma któryś z kolegów wsad do EEPROMA o symbolu 93C06?
    Poniżej wkleiłem widok płytki z umiejscowieniem pamięci.
    Renault Nectra 120-54 - podnośnik (EHR)
  • #30
    BANANvanDYK
    Level 41  
    Wątpię, aby ktoś posiadał zawartość EEPROM. Raczej też nikt nie użyczy sprawnego sterownika do zgrania danych. Najprędzej kupisz drugi sterownik. Najwyżej zapytam osobę, któremu robiłem ciągnik, o kontakt do firmy, w której sprawdzali sterownik.
    Swoją drogą, duży ten program w EPROM? Z ciekawością, czy dałoby radę zdeasemblować i zrozumieć, jak działa.
    Dodaję zdjęcie z instrukcji, wymiary do początkowego ustawienia czujników.
    Renault Nectra 120-54 - podnośnik (EHR)