Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Malaguti F12 - Naprawa modułu zapłonowego oraz impulsowy regulator napięcia

ks_robak 12 Kwi 2015 15:27 1599 1
  • #1 12 Kwi 2015 15:27
    ks_robak
    Poziom 15  

    Malaguti F12 w wersji, którą musiałem przetrawić, ma prądnicę jednofazową z jednym końcem uzwojenia na masie. Wytwarza napięcie nawet do 200V w szczycie z 80 omowym obciążeniem i wysokimi obrotami silnika.
    Połówki dodatnie wykorzystywane są do ładowania akumulatora oraz zasilania świateł przez regulator napięcia (115zł), ujemne zasilają moduł zapłonowy (380zł), który zwiera część jednej z ujemnych połówek, aby wytworzyć szpilę napięcia ok 350v, którą ładuje kondensator rozładowywany przez tyrystor na cewce zapłonowej.
    Moduł zapłonowy udało się wydłubać z tego dziadostwa, którym je zalewają, i naprawić - uszkodzone było źródło napięcia odniesienia TL431.

    Następnie postanowiłem zbudować impulsowy regulator napięcia, który mimo bardzo zmieniającego się napięcia z prądnicy, ma za zadanie utrzymać napięcie 14,4V na akumulatorze, z którego również zasilane są światła. Udało się, choć trochę grzeje się IRFP przy włączonych światłach, wysterowany jest nieźle, strome zbocza, może to tylko problem z jego rezystancją 0,5Ω.

    Dołączam schemat. Acha, cały ten bałagan powinno się włączać stacyjką - tego nie narysowałem.

    Malaguti F12 - Naprawa modułu zapłonowego oraz impulsowy regulator napięcia

    0 1
  • #2 12 Kwi 2015 17:46
    BANANvanDYK
    Poziom 38  

    Jaki rocznik i jaka wersja zapłonu (CBC)? Trzeba brać pod uwagę że poszczególne części różnią się między sobą w zależności od rocznika.
    Co z zasilaniem świateł?

    Ten układ zapłonu to dość skomplikowany system, analizowałem podobny z Suzuki Katana. Tam ładowanie akumulatora jest realizowane w dość tradycyjny sposób - jak w zwykłym regulatorze od skutera, tylko regulator dla świateł jest mocno skomplikowany (regulator szeregowy), jak i moduł z podbijaczem napięcia na statorze.
    Jeszcze Piaggio 50/100 4T ma takie rozwiązanie zapłonu.

    0