Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sprzęt do nagrywania dźwięku bardzo dobrej jakości. Co wybrać?

wojtek7774 13 Kwi 2015 18:41 2319 9
  • #1 13 Kwi 2015 18:41
    wojtek7774
    Poziom 15  

    Witam.
    Chcę nagrywać filmy (sprzęt do nagrywania już zamówiłem) i do tego mieć bardzo dobrej jakości dźwięk (bierzemy tu pod uwagę głównie m. in. instrumenty muzyczne + głos ludzki).

    Proszę o pomoc w wyborze, gdyż jest kilka możliwości, a są one następujące:
    1. Aparat którym będę nagrywał to Nikon D7100, ale wbudowany mikrofon - domyślam się - pewnie nie jest najlepszej jakości. Można by dokupić zewnętrzny mikrofon, ale czy jakość będzie wystarczająca?

    2. Można złożyć następujący zestaw: posiadam mikser, do tego dokupić jakieś dwa dobre mikrofony, i to wszystko podłączyć do komputera (zastanawiam się jeszcze jak to jest z karta dźwiękową, bo można się podłączyć poprzez wejście liniowe, ale czy ma wtedy znaczenie jaką mam kartę dźwiękową w komputerze?).
    Słyszałem, że zamiast miksera można dać przedwzmacniacz, ale nie wiem co lepiej...
    Można jeszcze ominąć kartę dźwiękową, jak ma się mikser z wyjściem USB, ale co z tych 3 opcji w tym punkcie będzie najlepsze, pod względem jakości dźwięku?

    3. Ewentualnie można kupić np. jakiś dyktafon, np. ZOOM H6 (mówię tu o wbudowanych mikrofonach), ale czy ta jakość może się równać z pkt. 2 ?

    To jest ciekawostka, ale zastanawia mnie, gdybyśmy mieli dwa mikrofony, to lepiej by one nagrały dźwięk podłączone do ZOOMa, czy tak jak w pkt. 2?
    Wiadomo, łatwiej się chodzi z dyktafonem, ale co lepiej nagra w takiej sytuacji - o to pytanie dodatkowe.

    Oczywiście mam ograniczone fundusze w kwocie 1500-2000 zł.

    0 9
  • #3 14 Kwi 2015 09:00
    b00l3r
    Poziom 23  

    No tak ale nie napisałeś jak chcesz rejestrować.

    To ma być coś na stałe przymocowane do aparatu ? Czy lepiej mikrofon na tzw tyczce ?
    W obu przypadkach najlepiej sprawdzą się mikrofony typu shotgun. Sprawdź ofertę Rode - jest tam parę tanich fajnych modeli które w stu procentach zaspokoją Twoje potrzeby.

    Do tego rejestrator z zasilaniem phantom - może być jakiś zoom.

    Mikser to mikser który ma wbudowany przedwzmacniacz :) Lepiej nie bawić się w tanie miksery bo tylko szumów dodasz, jeżeli nagrywasz bezpośrednio do komputera przez to ustrojstwo. Ja proponuje jak wyżej - przez rejestrator a potem zgrywasz pliki gotowe z rejestratora na komputer.
    Ma znaczenie jaką masz kartę w komputerze - zintegrowane karty i ogólnie konsumenckie typu soundblaster i tym podobne strasznie szumią i posiadają bardzo małą dynamikę więc lepiej sobie odpuścić.
    Więc albo interfejs - do domu, albo rejestrator mobilny do domu i w teren. Myślę żę to drugie rozwiązanie będzie lepsze przy tak ograniczonym budżecie.

    Ostatnie pytanie odkrywa, że jesteś laikiem. Dwa mikrofony - rozumiem że interesują Cię techniki nagrywania typu X/Y ORTF lub inne. Poczytaj na temat technik nagrywania na dwa mikrofony.

    Jakość dźwięku rejestrator vs mikser vs interfejs zależy od jakości tych urządzeń. Nie kupisz tanio dobrego miksera ale rejestrator i interfejs pozwalający na nagrywanie z opowiednimi parametrami już tak. Zwracaj uwagę na to by zapisywał w 24 bitach pliki - tego Ci nie zagwarantuje karta muzyczna w komputerze.

    0
  • #4 14 Kwi 2015 12:24
    wojtek7774
    Poziom 15  

    b00l3r napisał:
    No tak ale nie napisałeś jak chcesz rejestrować.

    To ma być coś na stałe przymocowane do aparatu ? Czy lepiej mikrofon na tzw tyczce ?

    To zależy od tego co mi poradzicie, wiadomo, np. mikrofon zewnętrzny dedykowany do aparatu będzie zawsze przy aparacie (nie wiem czy dobrze Cię rozumiem w tym pytaniu).

    b00l3r napisał:
    Zwracaj uwagę na to by zapisywał w 24 bitach pliki - tego Ci nie zagwarantuje karta muzyczna w komputerze.

    A dobra karta dźwiękowa?

    Mam bardzo dobrej jakości mikser Alesis.

    b00l3r napisał:

    Do tego rejestrator z zasilaniem phantom - może być jakiś zoom.

    No tak, tylko tu znowu pytanie, czy "jakiś" ma znaczenie (konkretny model) pod którego podepnę te mikrofony?
    I czy ta jakość będzie lepsza niż we wbudowanych mikrofonach z ZOOMa H6 (jeśli bym kupił niższy model niż H6 i do niego podpiął mikrofony - ze względy na budżet).

    AnTech napisał:
    ZOOM H4n załatwia sprawę. Nic więcej nie potrzeba.
    Poniżej link do nagrania zrobionego tańszym ZOOM'em H2n

    To nie jest pomyłka w pisowni? Raz jest H4n, potem H2n - tak się upewniam.

    0
  • #5 14 Kwi 2015 12:47
    b00l3r
    Poziom 23  

    Nie określiłeś co nagrywać. Bardziej zależy Ci na głosie lektora czy ambient otoczenia? Trzeba dobrać mikrofon do potrzeb. Jak zależy Ci na zbieraniu dźwięku punktowo to mikrofony typu shotgun, jak szersza przestrzeń to mikrofony z charakterystyką nerkową, jak wszystko co się dzieje łącznie z szumem tła to charakterystyka dookólna lub ósemka. Jak chcesz zbierać "stereofonicznie" to albo XY albo M/S, w XY mogą być dwa mikrofony nerkowe, w M/S jeden nerkowy, jeden ósemkowy.

    Cały czas nie wiem co mogę poradzić w tym względzie bo nie wiem co chcesz uzyskać - może opisz dokładnie co chcesz nagrywać, do czego ma to posłużyć i jak sobie to wyobrażasz fizycznie.


    Dobra karta dźwiękowa / interfejs to wymienne określenia. Generalnie jeżeli decydujesz się na rozwiązanie związane typowo z komputerem czyli na sprzęt który ma pośredniczyć między mikrofonem a komputerem, to musi być to sprzęt dedykowany do rejestracji. Typowe karty dźwiękowe konsumenckie mają za zadanie głównie odtwarzać, rejestracja jest bardzo upośledzona co skutkuje nie najlepszą jakością, dużymi szumami i brakiem możliwości prawidłowego odszumiania (bo rejestruje np w 16 bit a nie 24).

    Dobre karty, ale tanie to takie które są dedykowane do nagrywania, ludzie nazwali je - interfejsy. Tu możesz zwrócić uwagę np na zewnętrzne tanie typu Focustrite 2i2, wewnętrzne np tania Esi juli@.

    Szczerze - jakoś mi koliduje określenie "dobra jakość" i firma Alesis. Na pewno nie jest to Midas.

    No ale ok, jeżeli masz całkiem przyzwoity mikser to sprawdź czy nie może on pełnić funkcji interfejsu - czy ma możliwość podpięcia USB do komputera - to pozwoli Ci zaoszczędzić trochę pieniędzy jeżeli wszystko dobrze się złoży. Pamiętaj aby zwrócić uwagę na możliwość rejestracji w 24bitach - to jest kluczowe dla "dobrej jakości" podczas późniejszej obróbki.

    Wbudowane mikrofony w rejestratorze oznaczają jedno - rejestrator blisko źródła, więc i w obszarze kadru ewentualnego filmu. Myśle, że do H6 można dokupić jakiś miniaturowy shotgun ale cały czas nie wiem jak i co chcesz rejestrować tak na prawdę.

    0
  • #6 15 Kwi 2015 09:23
    adambyw
    Moderator Akustyka

    b00l3r napisał:
    dużymi szumami i

    Podam troszkę liczb. Konsumenckie karty często mają szum w okolicy -44 do -55dBfs. Karty semi pro, największe szumy mają w okolisy -65dBfs, często jest to okolica -75dBfs.
    b00l3r napisał:
    (bo rejestruje np w 16 bit a nie 24)

    To ma akurat pomniejszy związek z szumami rozdzielczość zwiększa dokładność i "głębię" nagrania. Często przy tym samym poziomie szumów.
    b00l3r napisał:
    Pamiętaj aby zwrócić uwagę na możliwość rejestracji w 24bitach

    Trzeba doprecyzować, to interfejs - karta muzyczna musi mieć przetworniki 24bitowe. Większość programów potrafi interpolować pliki 16bitowe do 24 czy nawet 23 bitów. A interpolacja niewiele zmienia.

    0
  • #7 15 Kwi 2015 09:53
    huluk
    Poziom 30  

    Witam! Używam ZOOMa H6 i sobie chwalę - wygoda, bo przenośny (praca na paluszkach AA), zasilanie phantom dla każdego kanału osobno, możliwość "zapięcia" kompresora / limitera na dowolny kanał... Bardzo przyjemne urządzenie, używam do rejestracji prób, koncertów (wykorzystuję wtedy albo kapsułę XY - wytrzymuje naprawdę wysokie ciśnienie i nie przesterowuje przy rejestracji głośnych koncertów na scenie + parę SMK-H8K/U i ewentualnie 2 kanały dla instrumentów solowych lub też tylko kapsułę XY i 4 kanały na instrumenty), później w komputerze zmiksowanie do L-P z ustawieniem poziomów. Do rejestracji dźwięków przestrzeni bardzo dobrze sprawdza się jego kapsuła M-S. A właśnie jego przenośność daje ogromne możliwości, można używać stacjonarnie przez USB jak zewnętrzny interface lub line out - sprzęt uniwersalny naprawdę dobrej jakości i szczerze polecam.

    0
  • #8 15 Kwi 2015 23:10
    AnTech
    Poziom 31  

    wojtek7774 napisał:

    AnTech napisał:
    ZOOM H4n załatwia sprawę. Nic więcej nie potrzeba.
    Poniżej link do nagrania zrobionego tańszym ZOOM'em H2n

    To nie jest pomyłka w pisowni? Raz jest H4n, potem H2n - tak się upewniam.

    Nie ma pomyłki. To dwa różne urządzenia.
    Link podałem aby zobrazować jakie efekty jakościowe można uzyskać prostym rejestratorem, którego osobiście używam. Rejestrator był ustawiony na wysokości 2m od podłogi i w odległości ok. 3m przed wokalistkami. Konfiguracja mikrofonów XY.

    0
  • #9 16 Kwi 2015 14:09
    wojtek7774
    Poziom 15  

    b00l3r napisał:
    Nie określiłeś co nagrywać. Bardziej zależy Ci na głosie lektora czy ambient otoczenia? Trzeba dobrać mikrofon do potrzeb. Jak zależy Ci na zbieraniu dźwięku punktowo to mikrofony typu shotgun, jak szersza przestrzeń to mikrofony z charakterystyką nerkową, jak wszystko co się dzieje łącznie z szumem tła to charakterystyka dookólna lub ósemka. Jak chcesz zbierać "stereofonicznie" to albo XY albo M/S, w XY mogą być dwa mikrofony nerkowe, w M/S jeden nerkowy, jeden ósemkowy.

    Cały czas nie wiem co mogę poradzić w tym względzie bo nie wiem co chcesz uzyskać - może opisz dokładnie co chcesz nagrywać, do czego ma to posłużyć i jak sobie to wyobrażasz fizycznie.


    Tak jak napisałem w pierwszym poście, instrumenty muzyczne + głos ludzki (dokładnie, jakiś instrument solo, np. pianino, a co do głosu ludzkiego, po prostu wywiad z jedną osobą).
    Dzięki, bardzo wiele żeś powiedział w tym poście przydatnych informacji.
    b00l3r napisał:
    Szczerze - jakoś mi koliduje określenie "dobra jakość" i firma Alesis. Na pewno nie jest to Midas.

    Masz na myśli, że Midas jest o wiele lepszy?
    b00l3r napisał:
    No ale ok, jeżeli masz całkiem przyzwoity mikser to sprawdź czy nie może on pełnić funkcji interfejsu - czy ma możliwość podpięcia USB do komputera - to pozwoli Ci zaoszczędzić trochę pieniędzy jeżeli wszystko dobrze się złoży. Pamiętaj aby zwrócić uwagę na możliwość rejestracji w 24bitach - to jest kluczowe dla "dobrej jakości" podczas późniejszej obróbki.

    Dzięki za wskazówki. Niestety, mój mikser nie posiada wyjścia USB...
    b00l3r napisał:
    Wbudowane mikrofony w rejestratorze oznaczają jedno - rejestrator blisko źródła, więc i w obszarze kadru ewentualnego filmu. Myśle, że do H6 można dokupić jakiś miniaturowy shotgun ale cały czas nie wiem jak i co chcesz rejestrować tak na prawdę.

    Czy ktoś się wypowie na temat jakość/cena w stosunku do dedykowanego Zoom SGH-6 Shotgun Mic (cena około 459 zł)?
    adambyw napisał:
    Trzeba doprecyzować, to interfejs - karta muzyczna musi mieć przetworniki 24bitowe. Większość programów potrafi interpolować pliki 16bitowe do 24 czy nawet 23 bitów. A interpolacja niewiele zmienia

    Z tą interpolacją to jest jakiś chwyt marketingowy = przegięcie. Bo niby sprzęt potrafi, ale jednak nie robi tego w takiej jakości jak powinno być... i tyczy się to nawet kamer i rozdzielczości HD...
    huluk napisał:
    parę SMK-H8K/U

    Dobrze że się wypowiada użytkownik ZOOMa H6. Co do tych mikrofonów, ja się zastanawiałem nad Shure SM57 lub 58 do rejestracji pianina. Jak to się ma w stosunku do tych które Ty masz? Ktoś podpowie co najlepiej do pianina się nadaje?
    huluk napisał:
    Do rejestracji dźwięków przestrzeni bardzo dobrze sprawdza się jego kapsuła M-S.

    A do rejestracji przestrzeni w kościele za pomocą ZOOMa jakiej techniki najlepiej użyć (nie mówię o dźwiękach z mikrofonu w kościele, tylko o czysto akustycznych bez sztucznego nagłośnienia, organy, chór itp.)?

    0
  • #10 16 Kwi 2015 14:35
    b00l3r
    Poziom 23  

    Ok czyli wywiady - dźwięk bliski i ambient instrumenty.

    - Mikrofony dedykowane dla rejestratorów reprezentują jakąś tam jakość no ale generalnie to są zabawki.. Nie wyobrażam sobie mikrofonu typu shotgun z tak krótką "antenką" :-) Od jej długości zależy kierunkowość (kąt) i co za tym idzie "zasięg", chyba że tutaj mówimy o super kosmicznej technologii w nieziemskiej cenie 400 pln.. Tak czy inaczej na pewno na youtube.pl są próbki.

    - Rejestracja pianina mikrofonami dynamicznymi? Czemu nie, ale wiedz, że mikrofony dynamiczne są dużo bardziej wymagające względem przedwzmacniaczy aby pokazać na co je stać. Nie wiem jak sobie z tym poradzi rejestrator. Preamp musi dać potężne wzmocnienie (nawet do 60db) przy dużym odstępstwie od szumów.
    Chyba, że mówimy o nagrywaniu amatorskim.

    - Jeżeli chodzi o rejestracje w kościele i w ogóle miejscach o dużym ambiencie to na jeden mikrofon to wyjdzie jedno wielkie masło bez możliwości jakiejkolwiek ingerencji w składowe sygnału. Chóry nagrywa się na conajmniej dwa mikrofony + ewentualnie dwa ambientowe dla naturalnego pogłosu - to się razem miksuje w odpowiednich proporcjach, czasem dorzuca się jeszcze kombinacje M/S na środek aby mieć większe pole manewru. Jak do tego zestawu dochodzi instrument to mikrofonuje się go osobno. Często na duży zestaw można użyć tylko jednego, dwóch mikrofonów ambientowych, odpowiednio usytuowanych o charakterystyce dookólnej, na chóry nerkowe paluszki - np oktavy mk 012 lub coś tańszego jeżeli budżet ograniczony.

    Pragnę tylko zauważyć że bardzo ciężko jest uzyskać dobrą jakość na 1 mikrofon i to jeszcze bez doświadczeń. Zestaw do nagrania chóru plus 1 instrument który umożliwi Ci uzyskać jakość "jak z telewizji", a przynajmniej da Ci możliwość zgrania w miare selektywnych sygnałów to koszt od 1500 do (hmm) nieskończoności PLN za same mikrofony. Jak miałbym coś proponować co mogło by już być w miarę ok to paluszki Oktavy mk 012 lub kombinacje tych paluszków z w M/S - koszt od 1200 do 1800 PLN + dwa ambienty np Rode Nt2a (1200x2=2400) czyli powiedzmy 4kpln za sam chór.

    0