Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Regulacja prędkości obrotowej silnika indukcyjnego.

13 Kwi 2015 20:02 2304 9
  • Poziom 5  
    Witam

    Do jakiej wartości można regulować predkość silnika poprzez zmiane częstotliwości?
    Słyszałem, że od bardzo niskiej (0.1) do bardzo wysokich, np. w falowniku hitachi do 360Hz, ale do jakiej wartości ma to sens? Kiedy spadnie moment, że silnik się będzie krecił, ale moment będzie zbyt mały do pracy z obciążeniem.

    Praca silnika z częstotliwością np. 100Hz bez obciążenia ma jakieś konsekwencje dla silnika?

    I jeszcze skoro ma być zachowany stosunek U/F to np. jeśli dla F 50Hz i U=400 V jest stosunek 8V/Hz to np. przy częstotliwości 25Hz na silniku jest napiecie 200V (międzyfazowe) i sprawdzę to miernikiem?

    Liczę na pomoc.
    Dopiero się uczę...
  • Poziom 40  
    Moc silnika to moment x prędkość obrotowa. Teoretycznie silnik powinien stanąć gdy moment hamujący będzie większy/równy momentowi napędowemu silnika dla danej prędkości obrotowej. A to już zależy od mocy silnika. Są też jeszcze takie zjawiska ograniczające Vmax jak wytrzymałość uzwojeń silnika i inne szczegóły budowy. A poza tym pewnie ma na to wpływ zależność reaktancji elementów LC od częstotliwości, gdyż będzie to wpływać jakoś na napięcia/prądy w silniku. To tak z grubsza chyba najważniejsze czynniki są. najważniejsze
  • Poziom 5  
    Tak... ale nie odpowiedziałeś na moje pytania.


    Ogólnie mi chodzi o:
    - Jeżeli zasilamy silnik 3x 400V i F=50 Hz to jeżeli falownik da =30Hz to napięcie zasilania silnika będzie 3x 240V? I tak samo działa to w góre?( oczywiście do pewnej granice do której falownik jest wstanie "podnieś napięcie") np. dla F=70Hz silnik będzie zasilany 3x 560V....?

    -Czy silnik, który nawet nie jest obciążony może zostać uszkodzony poprzez zbyt dużą czestotliwość, np, wytrzymałość mechaniczna łożysk, jeśli tak to jak duża od znamionowej.
  • Poziom 40  
    1. Jak masz regulację częstotliwościową to raczej napięcie zasilania jest stałe bo niby po co je podnosić/obniżać?
    2. Zależy od silnika. Nie ma na to jakiegoś wzoru. Silnik wysokoobrotowy można kręcić wysoko, niskoobrotowy-niestety nie. Być może jest to podane w specyfikacji technicznej silnika.
  • Poziom 8  
    Xantix napisał:
    bo niby po co je podnosić/obniżać?
    Szanowyny kolego. Zapoznaj się z celowością stałości stosunku U/f=const.
    Hener napisał:
    Ogólnie mi chodzi o:

    - Jeżeli zasilamy silnik 3x 400V i F=50 Hz to jeżeli falownik da =30Hz to napięcie zasilania silnika będzie 3x 240V? I tak samo działa to w góre?( oczywiście do pewnej granice do której falownik jest wstanie "podnieś napięcie") np. dla F=70Hz silnik będzie zasilany 3x 560V....?



    Ogólnie i bardzo upraszczając falownik zasilany trójfazowo na wyjściu może zapewnić maksymalnie 400V RMS. Poniżej 50Hz będzie obniżał napięcie aby utrzymać U/f na stałym poziomie ('warunek' stałego momentu). Powyżej 50Hz napięcie przestanie wzrastać U/f zacznie się załamywać = moment obrotowy spadać moc zostanie na stałym przybliżonym poziomie.
    Jednak są triki jak zasilanie silnika 3x230V napieciem 400V przy 87Hz i rozszerzenie zakresu pracy do tych 87Hz zachowując stałe U/f w całym zakresie 0-87Hz. (50Hz x √3=~87Hz).

    Hener napisał:
    Czy silnik, który nawet nie jest obciążony może zostać uszkodzony poprzez zbyt dużą czestotliwość, np, wytrzymałość mechaniczna łożysk, jeśli tak to jak duża od znamionowej.
    Może ale nie musi. Pozostają doświadczenia empiryczne. W 5 minut zabawy żadne łożysko się nie rozpadnie. Chyba że od masywnego niewyrównoważenia. W żadnej aplikacji przemysłowej takie rozwiązania nie mają racji bytu ze względu na trwałość i bezpieczeństwo. Można dostać silniki przystosowane do pracy przy 100Hz czy nawet 300Hz z odpowiednio wyższymi prędkościami jak ~6000 rpm, czy nawet 24000rpm wszystko wedle potrzeby.

    Pamiętaj, że gdy U/f się załamuje moment silnika zaczyna się zmniejszać. W nieskończoność silnika nie rozpędzisz bez proporcjonalnego podnoszenia napięcia. Z moich eksperymentów z młodości, testowałem jakiś silnik 0.75kW, 930rpm, falownik jednofazowy, uzwojenia 3x230V - powyżej 110 Hz wirnik się zatrzymał...
  • Poziom 5  
    Czyli jak falownik będzię obniżał napięcie to przy F=20Hz miernikiem na zaciskach wyjściowych falownika pojawi się znacznie niższe napięcie?
    Może to idiotyczne, ale chce się dopytać by wiedzieć, że trzymając sztywną stosunek U/f multimetr wskaże 160 V między zaciskami wyjściowymi falownika....

    "Jednak są triki jak zasilanie silnika 3x230V napieciem 400V przy 87Hz i rozszerzenie zakresu pracy do tych 87Hz zachowując stałe U/f w całym zakresie 0-87Hz. (50Hz x √3=~87Hz)"

    Falownikowi o parametrach:
    Nap. wejściowe 3x 400V
    Nap. wyjściowa 3x 230
    Charaktertstyka zacznie się załamywać dopiero przy 87Hz, ale takiego falownika szukam o takich danych(napięciowych) ale znaleźć nie moge.


    Zbyt duża częstotliwość przekraczająca znamionową częstotliwość silnika dwukrotnie nie powoduje uszkodzeń, ale czy taki silnik zasilany dajmy napięciem 200 Hz może się rozbiegnąć? Czy wczęsniej wirnik się zatrzyma z powodu zbyt niskiego momentu?

    Czyli ogólnie rzecz regulacja częstotliwościowa jest regulacją stosowaną bardziej w dół?

    I na koniec, takie pytanie.

    a)pierwsza sytuacja, falownik 1,5 KW, silnik 1,5 KW - wirnik zatrzymuje się przy jakiejś tam częstotliwości
    b) druga sytuacja , falownik 7 KW, silnik 1,5 KW - w tym przypadku wirnik zatrzyma się też przy tej samej częstotliwości.



    Wiem, że zanudzam, ale straszie mi na tym zależy....


    Pozdrawiam.
  • Spec od Falowników
    W technice 87Hz stosujesz falownik na zasilanie 400V, silnik łączysz w trójkąt (jakby na sieć 230V, częstotliwość bazową programujesz 87Hz, tzn. do 87Hz napięcie narasta liniowo, osiąga wtedy 400V, przy 50Hz ma dopiero 230V i wszystko się zgadza. Falownik ma być 1,5-2x większej mocy od silnika (jego prąd wyjściowy ma zapewnić to, co ma silnik na tabliczce w kolumnie 230V, inaczej 1,73x prąd znamionowy przy zasilaniu z sieci 400V).
  • Poziom 5  
    Dzięki, tego szukałem.
  • Poziom 5  
    A i wracając do tego sposobu , jak silnik jest połączony w trójkąt na znamionowe napięcie 230V to przy 87 Hz ma 400V, nie spowoduje to uszkodzenie silnika...?

    Przecież gdyby się silnik 230 trójkąt włączyło na 400V to by się uszkodziły cewki...

    400 V przy 50 Hz i 400V przy 87 Hz to inne bajki dla silnika...?
  • Spec od Falowników
    Tak jest, inna bajka. Analogia do zmniejszania napięcia przy mniejszej częstotliwości. Taka "ekstrapolacja".