Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

VW Golf 4 1.6 16V AZD climatronic wentylatory chłodnicy

aleks102 16 Apr 2015 22:19 10875 10
Automation24.pl
  • #1
    aleks102
    Level 11  
    Witam, chciałbym opisać swój problem jaki mam z golfem 4 jego klimatyzacją i wentylatorami na chłodnicy. W opisie posłużę się kilkoma fotkami ogólnie dostępnymi w podobnych wątkach.

    Powracając do rzeczy to golf 4, benzyna, 1.6 16V AZD wyposażony w climatronic, dwa wentylatory na chłodnicy, sterownik wentylatorów 1J0 919 506Q po przekręceniu kluczyka w stacyjce na pozycję I uruchamia na starcie dwa wentylatory. Nie ma znaczenia czy jest zimny czy nagrzany, robi to od razu i po wyłączeniu stacyjki wentylatory nadal się kręcą paręnaście minut. Uruchomienie silnika nic nie zmienia, wentylatorowy nadal się kręcą.

    Dodatkowo nie działa klimatyzacja, która nie zgłasza żadnych błędów podczas autotestu i sprawdzeniu jej przy pomocy komputera, ogólnie sprężarka nie kręci.

    W pierwszej kolejności podejrzenie padło na czujnik wysokiego ciśnienia czynnika chłodzącego (fota1), mam taki trzyprzewodowy (i tu proszę o pierwszą podpowiedź, który pin jest od czego, jak je liczyć, czy czujnik ten daje sygnał jak przekaźnik zwierając na inny pin 12V czy też ma sygnał ciągły jak np.: sonda lambda), jego wypięcie, zdjęcie wtyczki nie spowodowało wyłączenie wentylatorów ani nie spowodowało żeby te się nie uruchamiały podczas uruchomiania auta, a sprężarka jak nie kręciła tak nie kręci.

    Termostat sprawdziłem, i wypięcie wtyczki również nie zmienia działania całego układu, wentylatory się kręcą, jednym sposobem wyłączenia wentylatorów jest wyciągnięcie bezpiecznika S180 (30A) z kasety nad akumulatorem, ponowne jego włożenie nie uruchamia wentylatorów.

    Kolejny test to podmiana modułu sterującego wentylatorami, który znajduje się pod akumulatorem, wtyczki wyglądają na dobre, ogólnie wszystko jest czyste jak na 13 lat eksploatacji, sucho, brak korozji, piny czyste. Podmiana jeden do jeden nic nie dała. Wentylatory wyłączyć można wyciągając wtyczkę czteroprzewodową, tą w której SA grube kable zasilające przekaźnik i wentylatory. Moją uwagę przykuł fakt że gdy w tym samym module wyciągnę wtyczkę z 14 pinową słyszę kliknięcie przekaźnika i wentylatory się zatrzymują, ponowne włożenie wtyczki i wentylatory startują. Kolejne pytanie co oznaczają symbole na obudowie modułu, co sto za czujniki. Czy ktoś ma schemat elektryczny do układu sterowania wentylatorami dla silnika AZD.

    Co do sprężarki to podpięcie elektrosprzęgła na krótko działa, czyli ten sam moduł co w przypadku wentylatorów nie zasila cewki sprzęgiełka sprężarki.

    Dodatkowa informacja, czujnik temperatury zewnętrznej (ten na zderzaku) wskazuje właściwą temperaturę w climatroniku.



    Jeśli tylko ktoś ma trochę wiedzy na ten temat i chciałby się podzielić swoim doświadczeniem to z góry dziękuje za podpowiedzi.
  • Automation24.pl
  • Helpful post
    #2
    grala1
    VAG group specialist
    Jakie ciśnienie widać w blokach pomiarowych w climatronicu? W tym roczniku już chyba powinno pokazywać.
    Sprzęgłem na kompresorze steruje właśnie moduł wentylatorów z pierwszego zdjęcia.
    Odepnij wtyczkę na termowłączniku na chłodnicy to w ten sposób wykluczymy jego uszkodzenie.
    Czujnik ze zdjęcia trzeciego podaje sygnał prostokątny którego wypełnienie zależy od ciśnienia w układzie, częstotliwość chyba 50Hz
  • Automation24.pl
  • #3
    piotrekwoj1
    Level 41  
    A czy czasami silnik nie pracuje w trybie awaryjnym? Wentylatory włączone zapobiegawczo przed przegrzaniem.
  • #4
    grala1
    VAG group specialist
    Nie kojarzę by Golf 4 miał taki tryb.
    W przypadku odłączenia wtyczki z czujnika temperatury silnika wentylatory nie załączają się jak w niektórych autach.
  • #5
    aleks102
    Level 11  
    Grala1 o jakie ciśnienie Tobie chodzi i o jakie bloki (jakieś oznaczenie inne podpowiedzi, jeśli można sprawdzić je komputerem), a czujnik temperatury silnika to rozumiem że chodzi o ten czteroprzewodowy, który umieszczony jest w plastikowym króćcu w okolicach termostatu otwierającego duży obieg płynu chłodzącego do chłodnicy.
    Czujnik temperatury umieszczony na chłodnicy wypinałem i nie przyniosło to poprawy, wcześniej określiłem go jako termostat - mój błąd.

    PiotrekWoj1 czy jeśli silnik pracuje w trybie awaryjnym to nie powinien być wyświetlany jakiś błąd silnika, wpinając komputer ten nie widzi żadnych błędów silnika, klimatyzacji.

    Ogólnie posługiwałem się różnymi schematami, które dostępne są na sieci, ale nie znalazłem nigdzie dotyczącego silnika AZD 1.6 16V
  • #6
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    Kolego Twoje diagnozowanie jest o d... rozbić.

    POdpinasz vaga i patrzysz czy klimatyzacja steruje wetylatory bo np. widzi zbyt duże ciśnienie w układzie , czy też sterownik silnika bo jest za wysoka temperatura.
  • #7
    grala1
    VAG group specialist
    Tutaj sterownik silnika nie steruje wentylatorami tylko termowłącznik na chłodnicy.
  • #8
    aleks102
    Level 11  
    Jakaś podpowiedź w których blokach mam szukać - numer / numery
    mam vag5053, pożyczony i na co dzień się nim nie posługuję, z chęcią sprawdzę bloki i opiszę (właściwie przepiszę) wyniki aby ktoś je zinterpretował.
  • #9
    grala1
    VAG group specialist
    Skoro na co dzień się nim posługujesz to powinieneś wiedzieć co jest co.
    Diagnoskop nie służy tylko do kasowania błędów.
    Wchodzisz w bloki i szukasz ciśnienia, tam w tym silniku nie pokaże żadnego innego oprócz atmosferycznego które będzie dużo niższe niż ciśnienie w klimatyzacji które będzie wynosiło kilka bar.
  • #10
    aleks102
    Level 11  
    Jak już pisałem VAGiem na co dzień się nie posługuje :) interpretacja bloków dla mnie to na chwilę obecną magia, szukam opisów do nich.
    Co do czujnika ciśnienia to, Grala1 masz rację, sygnał ma przebieg prostokątny o częstotliwości 50Hz, a jego wypełnienie zależy od ciśnienia. (potwierdza to również gele w swoim poście z 2011/06/25 https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic291939.html#9648495 )
  • #11
    aleks102
    Level 11  
    Dziękuje wszystkim za udział w dyskusji. Zamykam temat.