Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Ile cewek jest w stojanie alternatora?

20 Apr 2015 18:29 1536 13
  • Level 11  
    Witam
    Robię sobie obrotomierz do Passata B3 1.9TD.
    Sygnał biorę z wyjścia W alternatora.
    W czasie doświadczeń wyszło mi, że na jeden obrót alternatora jest 6 impulsów na wyjściu W.
    Podejrzewam, że wynika to z liczby cewek w alternatorze, w moim przypadku było by to 18 cewek, uzwojeń, czy jak to się tam nazywa.

    Czy są jakieś katalogi gdzie można sprawdzić ile cewek ma jaki alternator?
    Chodzi mi o to, że gdybym chciał zastosować mój obrotomierz do innego pojazdu to poza przełożeniem kół miedzy silnikiem i alternatorem muszę znać jeszcze liczbę cewek (ile impulsów będzie na jeden obrót alternatora).
  • Level 40  
    Alternator to prądnica trójfazowa więc ma 3 uzwojenia w stojanie przesunięte względem o kąt 120st. A te 6 impulsów na obrót wynika chyba z tego że sinusoida w każdej z faz ma 2 maksima na okres co daje w sumie 2x3=6 impulsów na okres (obrót).
  • Level 11  
    Czyli jedno uzwojenie zajmuję 1/3 obwodu stojana?
    Czy uzwojenia są przeplatane?

    Ewentualnie inaczej. Ile cykli pełnej sinusoidy jednej cewki przypada na jeden obrót alternatora?
  • Level 40  
    Tak jak wspomniałeś uzwojenie w stojanie jest "przeplatane". Ten kąt 120st to przesunięcie "elektryczne". Na jeden obrót wirnika przypada 1 cykl sinusoidy. Ponieważ jednak każda sinusoida ma 2 maksima w cyklu (dodatnie i ujemne) a dodatkowo są tam 3 fazy czyli oddzielne sinusoidy daje to razem 6 maksimów na obrót wirnika.
  • Level 11  
    Wyjście W jest podpięte do jednej cewki, przy pomiarze mam próg napięciowy dzięki czemu mierzę tylko jedno maksimum. A mam 6 maksimów na obrót.

    To po co jest tyle sekcji wirnika i statora?
    Przypadkiem nie po to aby zwiększyć częstotliwość a przez to zmniejszyć pulsacje na wyjściu?
  • Level 40  
    Tak chodzi o zmniejszenie pulsacji na wyjściu. Napięcie z prądnicy trójfazowej wyprostowane 2 połówkowo jest bardzo zbliżone do napięcia stałego.
    PS. Przypomniałem sobie o kluczowej sprawie- częstotliwość napięcia a więc i liczba impulsów jakie otrzymasz zależą od takiego parametru jak ilość par biegunów w uzwojeniu stojana. Im więcej tych biegunów tym częstotliwość większa.
  • Level 33  
    Uzwojenia są połączone albo w gwiazdę albo w trójkąt i wzajemnie na siebie oddziaływują.
    Jeżeli alternator nie jest obciążony to powinno być więcej maksimów niż pod obciążeniem.
  • Level 43  
    kzarczyn wrote:
    A mam 6 maksimów na obrót


    Widocznie masz 6 pazurków na wirniku. Bo alternator jest 4- 5-6 biegunowym generatorem w zależności od konstrukcji.
    Czyli wytwarza 50Hz już przy 850obr/m.
  • Level 11  
    Strumien swiadomosci swia wrote:
    Widocznie masz 6 pazurków na wirniku. Bo alternator jest 4- 5-6 biegunowym generatorem w zależności od konstrukcji.
    Czyli wytwarza 50Hz już przy 850obr/m.


    No i w końcu konkretna odpowiedź.
    To wracamy do pytania głównego. Czy takie dane jak liczba pazurków na wirniku są gdzieś osiągalne czy tylko wizualnie lub eksperymentalnie można się dowiedzieć?
  • Level 40  
    No raczej już się dowiedziałeś i to eksperymentalnie. Sam powiedziałeś, że masz 6 maksimów na obrót co daje 6 biegunów. Czyli jest to alternator z 6 pazurkami (3 parami biegunów).
  • Level 33  
    W wirniku jest jedna szpula przewodów centralnie w środku i czy możliwe jest żeby namagnesowała pazury przemiennie ?
  • Level 22  
    Megawe wrote:
    W wirniku jest jedna szpula przewodów centralnie w środku i czy możliwe jest żeby namagnesowała pazury przemiennie ?


    Nie. Zmiany pola magnetycznego wynikają z tego, że same pazury montowane są naprzemiennie, raz z jednej, raz z drugiej strony cewki.
  • Level 34  
    Oczywiście. Jak postawisz wirnik pionowo to dolne pazury są załóżmy typu N, a górne S.
  • Level 39  
    kzarczyn wrote:
    Wyjście W jest podpięte do jednej cewki,

    Czyli, żeby to zrealizować, wchodziłeś do wewnętrznych połączeń alternatora?