Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Szczotki w silniku - po co dwuwarstwowe?

Rowerex 21 Kwi 2015 07:42 1248 2
  • #1 21 Kwi 2015 07:42
    Rowerex
    Poziom 11  

    Kilka pytań (silnik pralki):

    Czy szczotki dwuwarstwowe są symetryczne, tzn czy przewód-"plecionka" jest podłączony od góry do obu warstw szczotki czy tylko do jednej?

    Załóżmy, że szczotki oryginalne są dwuwarstwowe, a zakładamy jednowarstwowe o takim samym rozmiarze - czy może to spowodować przeciążenie sterownika przez drastyczny wzrost prądu pobieranego przez silnik?

    0 2
  • Pomocny post
    #2 21 Kwi 2015 13:43
    MARCIN.SLASK
    Specjalista AGD

    Jedna warstwa jest twardsza, a druga bardziej miękka. Taki połączenie daje lepszy styk do komutatora, mniejsze iskrzenie.
    Założenie innej szczotki, może powodować silne iskrzenie, nadmierne grzanie, wytarcie komutatora w szybkim czasie, czyli uszkodzenie silnika i / lub elektroniki.

    0
  • #3 22 Kwi 2015 13:19
    Rowerex
    Poziom 11  

    Sam sobie odpowiem :-)

    1. Obie warstwy w szczotkach dwuwarstwowych są połączone z przewodem-plecionką.

    2. Warstwy niekoniecznie są różnej twardości, mogą być jednakowe, ale mogą być też różne - wszelkie typy można sobie pooglądać np. tutaj: brushes-for-electrical-machines-en.pdf

    3. Jeśli w urządzeniu oryginalne szczotki są dwuwarstwowe, to przy wymianie należy założyć szczotki tego samego typu - założenie jednowarstwowych wynalazków może się czasem udać, ale...

    4. Sterowniki np. w pralkach bywają (albo z reguły są) wrażliwe na to jak pracuje komutator silnika. Nie wiem na ile jest to działanie intencjonalne twórców sterowników, a na ile przypadek, ale sterownik po założeniu niewłaściwych szczotek (niedopasowane geometrycznie, inna budowa itp - co poskutkuje iskrzeniem na komutatorze) może zacząć lub na pewno zacznie zwyczajnie wariować (vel dawać znaki, że coś szwankuje) - np. urządzenie będzie głupiało przy wyższych obrotach (np. wirowanie), panel sterujący może gasnąć, migać, urządzenie zatrzyma się w jakimś kroku programu lub będzie wykonywało jakiś jeden krok bez końca (np. nie kończące się nigdy wirowanie)

    5. Czy iskrzący silnik bierze większy prąd? To pewnie zależy od sterownika, jeśli założyć, że iskrzące szczotki ograniczają możliwość uzyskania określonej prędkości obrotowej przy tym samym prądzie, to sterownik może próbować podawać na silnik większy prąd (ten punkt to tylko moje dywagacje), a to spowoduje zadziałanie jakichś tam zabezpieczeń i zaczną się dziwne zachowania...

    6. Co do mechanizmu redukcji iskrzenia przed szczotki dwuwarstwowe, to nie chciało mi się szukać opracowań naukowych, ale można takie pewnie znaleźć

    7. Czyli podsumowując poza "oczywistymi oczywistościami" typu grzanie, niszczenie, palenie:

    Założenie: Mamy dobry silnik, ale zakładamy złe szczotki. Teza: skutkiem jest nie tylko iskrzenie - można również spodziewać się wadliwej pracy całego urządzenia, zwłaszcza gdy ma dość inteligentnie zbudowany sterownik - a ta wadliwa praca może wyglądać na całkowicie inna usterkę niż trywialne szczotki.

    0