Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Falownik + śruba kulowa -

tommi_88 21 Kwi 2015 19:18 852 1
  • #1 21 Kwi 2015 19:18
    tommi_88
    Poziom 8  

    Witam,

    Mamy w firmie prototyp maszyny - wywrotnicy. Maszyna składa się z szerokiego na ok.3m kosza, do którego ładuje się dwa pojemniki z towarem do przesypania. Podnoszenie kosza realizowane jest poprzez dwie śruby trapezowe napędzane przez motoreduktory sterowane falownikami. Silniki wyposażone są w enkodery aby oba napędy jechały równo (Master - Slave).
    Masa kosza wraz z pełnymi pojemnikami wynosi ok. 1500kg

    W tej chwili dzięki zastosowaniu śrub trapezowych układ jest samohamowny. Jednak z powodu szybkiego zużycia się nakrętek trapezowych jesteśmy zmuszeni zastąpić śruby trapezowe śrubami kulowymi, które nie są samohamowne.
    Falowniki w tej chwili są już wyposażone w rezystory hamulcowe, natomiast silniki zostaną doposażone w hamulce.

    Moje pytanie jest następujące - jak będą zachowywały się falowniki przy jeździe w dół:
    1. Czy to będzie praca generatorowa?
    2. Czy falowniki się nie uszkodzą?
    3. Czy będę w stanie kontrolować prędkość jazdy w dół, czy napęd nie zacznie się rozpędzać w sposób niekontrolowany ze względu na grawitację?

    Oprócz wyżej opisanej maszyny produkujemy seryjnie wywrotnice na jeden pojemnik - podnoszona masa ok. 750kg. Jest ona napędzana jednym motoreduktorem sterowanym stycznikami, który poprzez dwa łańcuchy podnosi i opuszcza kosz. Przy tej maszynie nie ma oczywiście żadnej samohamowności. Kosz zatrzymuje się dzięki hamulcowi na silniku. Z doświadczeń wiem, że po odłączeniu samego hamulca kosz zaczyna się rozpędzać w niekontrolowany sposób przez wpływ grawitacji.

    4. Dlaczego podczas normalnej jazdy w dół (podane napięcie na silnik przez stycznik jazdy w dół) napęd jedzie ze stałą prędkością, nie rozpędza się mimo że działa równocześnie silnik oraz grawitacja?
    5. Czy napęd podwójnej maszyny (tej z falownikami i śrubami kulowymi) będzie zachowywał się podobnie?

    Dziękuję z góry za wszelkie odpowiedzi.
    Pozdrawiam

    0 1
  • #2 21 Kwi 2015 21:47
    Tomiks
    Poziom 13  

    tommi_88 napisał:
    1. Czy to będzie praca generatorowa?

    Tak.

    tommi_88 napisał:
    2. Czy falowniki się nie uszkodzą?

    Nie, ale sprawdź w dokumentacji falownika ile energii może wytracić na rezystorze hamującym.

    tommi_88 napisał:
    3. Czy będę w stanie kontrolować prędkość jazdy w dół, czy napęd nie zacznie się rozpędzać w sposób niekontrolowany ze względu na grawitację?

    Oczywiście, że będziesz.

    tommi_88 napisał:
    4. Dlaczego podczas normalnej jazdy w dół (podane napięcie na silnik przez stycznik jazdy w dół) napęd jedzie ze stałą prędkością, nie rozpędza się mimo że działa równocześnie silnik oraz grawitacja?

    Obroty są utrzymywane przez wirujące pole magnetyczne, nieco większe ze względu na poślizg, ale bliskie wartości znamionowej silnika. Moment siły pola, oddziałującej na wirnik, ma przeciwny zwrot niż w przypadku normalnej pracy napędowej silnika, ale jest wystarczający, by nie dopuścić do rozbiegania.

    tommi_88 napisał:
    5. Czy napęd podwójnej maszyny (tej z falownikami i śrubami kulowymi) będzie zachowywał się podobnie?

    Tak. Również przy braku energii zasilającej będzie zjazd, ale możliwe, że nieco mniejszy, gdyż falownik można skonfigurować tak, żeby nie wyłączał starowania silnikiem przy zaniku zasilania z sieci, a wtedy część generowanej przez silnik energii zasili falownik i częściowo podtrzyma jego funkcję hamowania.

    1