Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Napęd spalinowo-elektryczny

22 Kwi 2015 13:56 735 5
  • Poziom 5  
    Witam,
    przygotowuję prezentację nt. wozideł sztywnoramowych. Jak zauważyłem na stronie Komatsu, wozidła o dużej ładowności posiadają napęd spalinowo-elektryczny.
    Chciałem się dowiedzieć, czy jest to spowodowane dużymi obciążeniami sprzęgieł, kół zębatych (duży moment obrotowy)? Z tego, co wiem, w przypadku elektrycznego napędu niepotrzebna jest skrzynia biegów.
  • Poziom 39  
    Mniej elementów, mniejsza masa, większa niezawodność.
  • Poziom 5  
    W takim razie dlaczego nie stosują tego rozwiązania dla wozideł o mniejszej ładowności?
    Jeśli jest to dużo droższy napęd to wątpię, że decydują się na niego tylko ze względu na mniejszą masę i większą niezawodność.

    Zapomniałem w poprzednim poście dodać linku z tymi wozidłami: http://www.komatsuamerica.com/equipment/trucks
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 5  
    Racja, mój błąd ;)

    Na jednej ze stron znalazłem zalety:

    Cytat:
    Stosowanie w trakcji spalinowej przekładni elektrycznej ma następujące zalety:
    1. Wysoka sprawność i dobre wykorzystanie mocy silnika spalinowego, a przez to mniejsze zużycie paliwa,
    2. Mniejsza moc rozwijana przez silnik przy rozruchu w stosunku do przekładni hydraulicznych.
    3. Przeniesienie napędu na drodze elektrycznej powoduje mniejszą ilość elementów zużywających się.
    3. Uniwersalność lokomotywy do zastosowań pasażerskich i towarowych.


    Dlaczego zatem takie przekładnie nie są stosowane w mniejszych wozidłach? Chodzi o koszty takiego rozwiązania?
  • Poziom 2  
    syrius32 napisał:
    Powód jest praktycznie jeden, silnik elektryczny ma max. moment obrotowy praktycznie od samego włączenia go i stąd przy napędzaniu kilkuset i więcej ton, napęd elektryczny jest ekonomiczniejszy i sprawniejszy.
    Tak samo jak każdy silnik hydrauliczny, czy spalinowy z wielostopniową przekładnią zębatą, przekładnią hydrokinetyczną itp. Za napędem spalinowo-elektrycznym, spalinowo-hydraulicznym przemawia duże uproszczenie konstrukcji, zastosowanie zunifikowanych elementów, zmniejszenie masy redukcja kosztów.

    Szeryf123 napisał:
    W takim razie dlaczego nie stosują tego rozwiązania dla wozideł o mniejszej ładowności?
    To akurat bardzo proste w tej skali, jak położysz silnik elektryczny o tej samej objętości/masie obok silnika hydraulicznego to pierwszy będzie miał moc np. 2kW, a drugi ekwiwalentny 40kW, do tego ten drugi będzie miał zakres prędkości od zera do prędkości maksymalnej koła, co nie wymaga żadnej redukcji i czyni konstrukcję prostą i zwartą. Wszak podłączasz koła pojazdu wężami, a nie wałami, sprzęgłami, przegubami.