Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Sterownik Pieca by mastermaniek

mastermariusz 22 Apr 2015 20:20 14532 17
Buderus
  • Sterownik Pieca by mastermaniek

    Witam wszystkich elektrodowiczów.

    Dziś chciałbym przedstawić swój kolejny projekt, a mianowicie tytułowy sterownik do pieca.
    Wszystko zaczęło się od przeróbek w instalacji centralnego ogrzewania. Doszła podłogówka w kuchni i tu już się pojawiły pytania, jak zrobić, jak przerobić instalacje grzewczą w domu, do tego jaki sterownik użyć i jak tchnąć trochę więcej życia w stary piec. Postanowiłem podzielić instalacje na trzy obiegi:
    -ogrzewanie domu (grzejniki),
    -bojler(ciepła woda),
    -podłogówka.
    W obiegach zasilania podłogówki oraz bojlera zostały założone zawory zwrotne, natomiast w obiegu ogrzewania domu pozostał zawór kulowy(grawitacyjny) a równolegle do niego w obiegu pompki również został zamontowany zawór zwrotny. Z uwagi na stary sterownik który obsługiwał tylko jedną pompkę, nie pozostało mi nic tylko podłączyć nowe pompki na sztywno do kontaktu. Oczywiście zabieg ten był tylko tymczasowy, wszystko grało i ciepło dawało, więc przyszła pora na zaprojektowanie nowego sterownika do pieca.
    Po pierwsze założenia:
    -prosty w obsłudze ale też i bezobsługowy z uwagi na rodziców.
    -sterownie trzema pompkami,
    -szereg zabezpieczeń które nie dopuszczą do nadmiernego nagrzania wody w piecu.
    -myślałem też nad usprawnieniem samego procesu spalania w piecu, tak aby po rozpaleniu piec sam utrzymywał zadaną temperaturę. Najpierw pomyślałem nad dmuchawą ale zrezygnowałem po prześledzeniu wielu postów na forach o tematyce grzewczej. Postanowiłem oprzeć sterownik na bazie miarkownika ciągu ale sterowanego elektronicznie;)
    Piec stary więc, wymagał kilku przeróbek które że tak powiem wypaliły;) Zostały dorobione nowe drzwiczki do pieca przystosowane do podłączenia dmuchawy lub miarkownika własnego projektu (spawarka TIG, szlifierka kątowa itp.).

    Sterownik Pieca by mastermaniek Sterownik Pieca by mastermaniek

    Miarkownik oparty na silniku krokowym czteroprzewodowym. Trzy płaskowniki ułożone w literę C, między dwoma równoległymi ośka z pręta gwintowanego M16. Zakończona z dwóch stron otworami montażowymi. Jeden otwór o średnicy wałka silnika krokowego wraz z zębatką. W drugi otwór została włożona tulejka mosiężna. Ze strony tulejki mosiężnej mocowanie wałka wykonane jest za pomocą śrubki wpuszczanej M6 z zakończeniem stożkowym które wchodzi w tuleje umieszczoną w wałku M16. Ośka silnika (wraz z trybem zeszlifowanym na jednym boku) przymocowana jest za pomocą śruby M3, również z zakończeniem stożkowym. Obie śruby stożkowe za kontrowane nakrętkami. Oś(pręt M8) klapki również umieszczona w mosiężnych tulejkach. Jeśli coś nie jasno napisałem to cała konstrukcja wygląda tak jak na zdjęciach poniżej.

    Sterownik Pieca by mastermaniek
    Sterownik Pieca by mastermaniek Sterownik Pieca by mastermaniek

    Mechanicznie sprawa miarkownika wygląda prosto. Siła elektromotoryczna;) napędza silnik który ciągnie klapkę w górę lub też trzyma w wybranej pozycji, natomiast w dół silnik opuszcza klapkę do pewnego momentu a pod koniec grawitacja robi swoje.
    To tyle od strony mechanicznej miarkownika. Poniżej zdjęcie przedstawiające zamontowany miarkownik przy piecu:

    Sterownik Pieca by mastermaniek Sterownik Pieca by mastermaniek

    Przejdźmy do samego sterownika. Po wstępnej koncepcji przyszedł czas na zrobienie prototypu który był programowany przez długi czas na biurku a następnie przeniesiony do miejsca docelowego.

    Sterownik Pieca by mastermaniek

    Gdy już wszystkie części układanki zostały oprogramowane, postanowiłem jakoś to ogarnąć w całość. Przyjąłem że urządzenie będzie składać się z modułów. Każda z części składowych będzie mogła w przyszłości zostać wymieniona lub zmieniona na inną w lepszym wydaniu/wykonaniu.
    W skład urządzenia wchodzą:
    - moduł zasilania,
    - stopień wyjściowy do silnika krokowego,
    - moduł przekaźników do sterowania pompkami,
    - moduł zabezpieczenia termicznego.
    - wyświetlacz alfanumeryczny 4x20
    - klawiatura,
    - zespół diod,
    - buzzer piezoelektryczny.
    - oraz mózg oparty na atmega128.

    Wszystkie moduły, wyświetlacz, diody sygnalizacyjne oraz klawiatura połączone są za pomocą taśmy 40pinowej ze starych taśm komputerowych ATA.

    Sterownik Pieca by mastermaniek Sterownik Pieca by mastermaniek

    Z uwagi na sporą ilość prądu pochłanianą przez silnik, mostek oraz stopień wyjściowy sterownika dość intensywnie się nagrzewają, dlatego też postanowiłem zrobić metalową obudowę która będzie dodatkowo oddawała ciepło, a tym samym porządnie wyglądała. Jako materiał przyjąłem tak zwaną kwasówkę a dokładniej blachę o grubości 1mm(panel przedni) oraz 1.5mm(podstawa).


    Sterownik Pieca by mastermaniek Sterownik Pieca by mastermaniek

    Sterownik Pieca by mastermaniek Sterownik Pieca by mastermaniek

    Sterownik Pieca by mastermaniek Sterownik Pieca by mastermaniek

    Kolejnym elementem było zaprojektowanie panelu przedniego na którym znalazły się znaczki które jednoznacznie określały znaczenie przycisków oraz diod sygnalizacyjnych. Po wycięciu oraz naklejeniu efekt był naprawdę zadowalający.

    Sterownik Pieca by mastermaniek Sterownik Pieca by mastermaniek

    Do pełni szczęścia brakowało jeszcze tylko opisów na gniazdach.

    Sterownik Pieca by mastermaniek Sterownik Pieca by mastermaniek

    W połowie zimy sterownik prototyp został wymieniony na gotowy egzemplarz.

    Sterownik Pieca by mastermaniek

    Przejdźmy teraz do oprogramowania bo co tak naprawdę robi sterownik;)
    A mianowicie mierzy sobie:
    -temperaturę wychodzącą z pieca,
    -temperaturę wody w bojlerze,
    -temperaturę wychodzącą z zaworu mieszającego trójdrożnego (zasilania podłogówki MIX)
    -oraz temperaturę wody powracającej z podłogi.
    Wszystkie mierzone wartości umieszczone są na głównym ekranie. Z poziomu ekranu głównego, dostępne przyciski mają następujące znaczenie:

    Sterownik Pieca by mastermaniek

    Możemy wyłączyć podłogówkę oraz grzanie grzejników a zostawić tylko bojler(opcja na lato)
    W przypadku wyboru wszystkich metod grzania:
    Podłogówka włączy się gdy zostania przekroczona temperatura ustawiona w menu. Wyłączy, natomiast gdy temperatura na piecu będzie niższa niż temperatura powracająca z podłogi.
    W przypadku bojlera, do wyboru mamy opcje maksymalnej temperatury wody w bojlerze. Woda w bojlerze zacznie się grzać gdy temperatura na piecu będzie większa o 5 niż ta która jest w bojlerze. Grzanie bojlera wyłączy się gdy temperatura na piecu będzie niższa niż temperatura wody w bojlerze. Wszystko to aby temperatura wody krążącej w obiegu grzejników nie wychładzała już nagrzanej wody użytkowej.
    Dodatkowo mierzona jest i sprawdzana temperatura wychodząca z zaworu mieszającego dla podłogówki. W przypadku uszkodzenia mieszacza i puszczenia wyższej temperatury na podłogę niż 50 stopni, sterownik automatycznie odłączy pompkę podłogówki aby zapobiec niemiłym konsekwencjom przegrzania podłogi.
    Oprócz zabezpieczeń programowych czyli granic temperaturowych, alarmów które są uruchamiane gdy w jakiś sposób np. zostanie przekroczona temperatura maksymalna wody w piecu, uszkodzeniu ulegnie czujnik, nie będzie komunikacji po 1-Wire lub pamięć EEPROM zostanie nadpisana lub uszkodzona przez wyładowania elektrostatyczne albo impulsy Diraca które mogłyby przedostać się do urządzenia przez zasilanie, zostaje jeszcze zabezpieczenie termiczne bimetaliczne(dołączone do rury głównej) które po zadziałaniu, odłącza zasilanie od sterownika oraz w prosty sposób włącza dostępne pompki w celu rozgonienia temperatury. Zabezpieczenie to jest ostatecznością gdy tak naprawdę program zawiedzie, czujniki się zepsują, mostek tranzystorowy H silnika krokowego zostanie zwarty a silnik zatrząśnięty w powietrzu. Cokolwiek by poszło nie tak, gdyby nikt nie usłyszał alarmu lub też nie było nikogo w pobliżu pieca, zabezpieczenie termiczne powinno zadziałać i spełnić swoją role. Również gdy zabraknie napięcia sterowniczego 5V, wtedy też pompki zostaną włączone automatycznie. Wszystkie ustawienia zapisywane są do pamięci EEPROM i wczytywane gdy zajdzie taka potrzeba.
    Sporo by pisać o wszystkich czynnościach zawartych w programie, choć w sumie to prosty sterownik;)

    Całe menu sterownika wygląda tak:
    Sterownik Pieca by mastermaniek

    Co do algorytmów węgiel i drewno, przedstawiają się one mniej więcej tak:
    Sterownik Pieca by mastermaniek Sterownik Pieca by mastermaniek

    Sterownik pracuje już kilka dobrych miesięcy i jak do tej pory nic nie wybuchło;)
    Mam nadzieje że wyjaśniłem małe co nieco. O resztę pytajcie. Postaram się w miarę możliwości i czasu odpowiedzieć na większość pytań.
    Liczę na słowa krytyki oraz z góry przepraszam za ewentualne błędy stylistyczne oraz ortograficzne.
    Pozdrawiam,
    Mariusz W. (mastermaniek)

    P.S. Na koniec jeszcze kilka fotek z wykonanych prac.
    Sterownik Pieca by mastermaniek Sterownik Pieca by mastermaniek Sterownik Pieca by mastermaniek Sterownik Pieca by mastermaniek Sterownik Pieca by mastermaniek Sterownik Pieca by mastermaniek Sterownik Pieca by mastermaniek Sterownik Pieca by mastermaniek Sterownik Pieca by mastermaniek

    Cool? Ranking DIY
    About Author
    mastermariusz
    Level 11  
    Offline 
    Has specialization in: elektronika ogólna
    mastermariusz wrote 65 posts with rating 66. Live in city Ostrów Mazowiecka. Been with us since 2005 year.
  • Buderus
  • #2
    Anonymous
    Anonymous  
  • Buderus
  • #3
    Zbyszek_64
    Level 24  
    Dużo pracy i staranności wykonania.
    Mam też u siebie zainstalowane i wykonane przezemnie sterowanie piecem. Sterownik podobnie jak kolegi utrzymuje w reżimie temperatury bojlera i ogrzewania. Dobrym rozwiązaniem jest podział sterownika na część potrzebną do odczytu i zadawania nastaw z mieszkania oraz część wykonawczą zainstalowaną w kotłowni. W moim przypadku mogę zmieniać ustawienia temperatur kotła z pozycji mieszkania . Wiem co dzieje się z piecem bez zchodzenia do kotłowni.Wszystkie komunikaty dotyczące przegrzania , braku opału czy wygaszania docierają bezpośrednia podczas przebywania w mieszkaniu. Sam proces dozowania powietrza oparłem o nadmuch silnikiem oraz otwieraniem klapki pieca napędzane silnikiem od wycieraczek z malucha. Mogę przełączać rodzaj dozowania przełącznikiem zainstalowanym w kotłowni. Jest to bardzo przydatne podczas spalania drewna czy np. samego miału węglowego. Przy nadmuchu temperatura utrzymuje się bardziej stabilnie . Natomiast sterując klapką piec ma większą bezwładność.
    Ogólnie podoba mi się kolegi rozwiązanie i doceniam pracę włożoną w projekt.
  • #4
    razorxx100
    Level 12  
    Wyklęty wrote:
    Piękny frontpanel, jak z fabryki :) Podobają mi się zwłaszcza obrazki z oznaczeniami funkcji. Jak zostały naniesione na blachę? Jak z ich trwałością?
    Pozdrawiam :)

    Wnioskujac po obrazkach to caly panel zostal wydrukowany na drukarce, nastepnie zalaminowany i naklejony na obudowe.
  • #5
    piotrek2914
    Level 16  
    Można pokusić się o dołożenie sondy lambda oraz termopary w czopuchu. I dać dodatkowy miarkownik w górnych drzwiczkach regulujący powietrze, które dopalało by resztki zapobiegając tworzeniu się sadzy gdy dolny jest w zamknięty. Na podstawie odczytu temp. z termopary można by było dodatkowo ograniczać ciąg dolny tak aby nie przekraczać mocy pieca (temperatura spalin powinna wg różnych teorii być 80-180st.C) Jeśli wytworzymy jej więcej to ogrzejemy jedynie atmosferę. Dało by się programowo stworzyć alarm brudnego pieca(sadza skutecznie izoluje wymianę temperatury pomiędzy powietrzem a stalą). Zależnie od konstrukcji wewnętrznej Twojego pieca można zastanowić się nad kontrolowanym tzw. górnym rozpalaniem z wykorzystaniem górnego miarkownika. Dzięki takim zabiegom zwiększyła by się znacząco sprawność pieca-> spadło zużycie opału. Są gotowe moduły do obsługi termopar np. typu K dla uC w niewielkich pieniądzach na Alledrogo. Lambda na szrocie za kilkanaście zł... :D


    Odnośnie aktualnego stanu i wyglądu to sterownik osobiście przypadł mi do gustu.
  • #6
    mipix
    Level 37  
    Mechanicznie i elektronicznie bardzo ładnie, ale nie uwzględniłeś jednej istotnej rzeczy. Ten sterownik nie kontroluje pracy pieca. Gdyby tak było, oznaczałoby to, że miejsce z którego czerpiesz ciepło dla domu to, piekarnia lub "piecownia" :) I tu niespodzianka. W rzeczywistości jest to wszystkim dobrze znana kotłownia, w której jest zamontowany kocioł węglowy lub inny kocioł opalany czymś tam (gazem, peletem, drewnem, olejem itp).
    Piec i kocioł, to dwa różne urządzenia. Piec nie zawiera w swojej budowie kotła wodnego lub innego płaszcza wodnego okalającego miejsce spalania opału. Kontrola temperatury w obu przypadkach też jest inna. W kotle pilnujemy aby temperatura wody i jej ciśnienie nie przekroczyło parametrów instalacji obiegowej. W piecu pilnujemy... właściwe tylko tego aby ogień nie stopił nam pieca a ciepło odbieramy przez konwekcję powietrza.
    Po przeczytaniu tego świat już nie będzie taki jak przedtem.
    Pozdrawiam
  • #7
    Karol966
    Level 31  
    Witam. Interesująca konstrukcja. Mam jedną sugestię na przyszłość, W celu ograniczenia zużycia energii (głównie przez silnik krokowy, który musi trzymać momentem otwartą klapkę) mógłbyś zrobić napęd z użyciem małej śruby (szpilki) np M3/M4 która działała by jak np napęd do bramy. Jedyny problem wówczas to konieczność montażu silnika na zawiasie ale z Twoimi zdolnościami to nie byłby żaden problem. Gdyby jednak to nie problem kupić kawałek zawiasu za 5zł z castoramy na gotowy uchwyt do silnika.

    Mógłbyś napisać coś więcej o procedurze dodawania czujników (po adresach)? Chodzi mi o owy kreator dodawania czujnika. To generalnie nie problem ale jestem ciekawy Twojego rozwiązania.
  • #8
    mastermariusz
    Level 11  
    Do Wyklęty
    Dzięki, front panel tak jak już ktoś tu wspominał jest zwykłym za laminowana papierem samoprzylepnym. Dokładnie panel jest złożony z trzech warstw. Pierwsza czarna z białymi otworami na podświetlanie, następnie warstwa którą użytkownik ma widzieć. Między warstwami w miejscu podświetlanej klawiatury włożona jest matowa folia. Całość pokryta folią poliwęglanową. co do trwałości to powiem że o ile nie dostanie wody i papier nie namoknie to trwać będzie wieki;)

    Do Zbyszek_64
    Dzięki, podział na dwa moduły jest całkiem dobrym rozwiązaniem. U mnie sprawa wygląda troszkę inaczej. Kotłownia jest na parterze, dostęp do niej jak i do sterownika jest bardzo prosty więc nie potrzeba kombinować. W gnieździe PROG umieściłem oprócz sygnałów do programowania uC, również UART więc dorobienie czegoś na bazie zdalnego pilota lub dołączenie kolejnego urządzenia sterująco/wyświetlającego nie będzie problemem.

    Do piotrek2914
    Pomysł z dodatkowym miarkownikiem jest całkiem fajny i z tego co kolega pisze to może się to sprawdzić. Póki co mam delikatnie wyregulowany górny ciąg i na dzień dzisiejszy mi to wystarczy. Fajne pomysły doceniam i w miarę możliwości postaram się w przyszłości przetestować i ewentualnie wdrążyć w projekt.
    Dzięki.

    Do mipix
    Dzięki. Od dawien dawna kocioł kojarzy mi się z bardo dużym garnkiem;) Tak mawiała moja Babcia;) Generalnie miałem też kuchnie kafelkową z wężownicą(z takim ala płaszczem wodnym) i nigdy był nie nazwał kuchni "kotłem";). Rozumiem że literatura fachowa mówi co innego na tego typu sprawy ale dla zwykłego Kowalskiego jest to potoczny Piec. Nie będę tu prowadził wykładów bo tak naprawdę umieściłem projekt po to aby użytkownicy którzy maja stare piece a nie chcą wydawać tysięcy na nowe kotły, mogli podłapać jak można usprawnić to co się ma na stanie.
    Poza tym z każdym dniem świat jest inny;)
    Pozdrawiam.

    Do Karol966
    Dzięki. Sporo myślałem nad rozwiązaniem sterowania miarkownika i wybrałem taki sposób a nie inny. Z jednego bardzo ważnego powodu. Jeśli dobrze rozumuje Twoja wersja sterowania nie uwzględnia zaniku prądu. (Pomijając jakieś awaryjne zasilanie) Zastosowanie silnika krokowego i momentu trzymającego ma na celu że podczas zaniku napięcia w sieci elektrycznej, miarkownik sam się zamknie pod wpływem działającej grawitacji na klapkę i nie pozwoli dalej spalać opału. Niektórzy jeszcze mają starą lepszą lub gorszą grawitacyjną instalację grzewczą(taką właśnie posiadam) i generalnie można by było zastosować inne rozwiązanie sterowania. Wybrałem jednak takie rozwiązanie i nie zamienił bym tego na sterowanie np. z silnikiem od wycieraczek;)
    Z czasem spróbuje sterowania PWM do podtrzymywania momentu silnika.

    Co do procedury dodawania czujników. Jest to zrobione najprościej jak się da.
    1- wypinamy wszystkie czujniki,
    2- wpinamy czujnik ten o który algorytm nas prosi,
    3- program zczytuje adres i zapisuje go w EEPROM pod adresem przypisanym do wybranej temperatury,
    4- następnie wypinamy czujnik i wpinamy następny itd.
  • #9
    tob53
    Level 22  
    Być może jesteśmy już ostatni z tworzących własne rozwiązania do regulacji pracy kotła zasypowego, szczególnie węglowego, te kotły prędzej niż później odstawią do lamusa.
    W swoim kotle zainstalowałem wszystko o czym kol. piszą, regulację PG za pomocą silnika od wycieraczek samochodowych z mechanizmem reagującym na zanik napięcia, regulację PW, nie jest ona całkowicie autonomiczna ale jest, ciągły pomiar sondą lambda, pomiar temp. spalin i wszystkich innych, CO, powrót, wewnątrz, zewnątrz, regulację przepustnicy spalin, nawet prymitywny ciepłomierz, ale to wszystko na PLC.
    Najbardziej doceniam i mi imponuje to, że swoje rozwiązanie oparłeś o własny sterownik i program, to jest istota a reszta to ślusarstwo. Może też będę chciał zastosować do PG silnik krokowy, wydaje się że dzięki niemu można sprawniej regulować powietrze pierwotne.
    Pozdrawiam
  • #11
    mastermariusz
    Level 11  
    :) teraz już nie jestem niczego pewien;) Przepraszam za bląd;) generalnie czyta adresy:)
  • #12
    bolek
    Level 35  
    Sama klapka wg mnie do lekkiej przeróbki. Taki sposób ma nieco tragiczny moment gdy trzeba uchylić całkowicie zamkniętą klape. Wypadało by wygiąć i odsunąć ramie tak aby przy zamkniętej klapie było pionowo a nie poziomo. Nie potrzebujesz też całkowicie jej otwierać- w takim piecu wystarczy kilkanaście cm² jako wlot powietrza.

    Może nie doczytałem, ale co się dzieje z mechanizmem w przypadku zaniku napięcia sieciowego?
  • #13
    dondu
    Moderator on vacation ...
    Przy takiej staranności wykonania i sporych niewykorzystanych zasobach sprzętowych szkoda, że nie pokusiłeś się, by dodać jakiś tani moduł Bluetooth np. HC-05 lub WiFi ESP8266 + antenka i zrobić monitoring via Bluetooth lub WiFi.
  • #15
    Zbyszek_64
    Level 24  
    kpp_jacek wrote:
    https://obrazki.elektroda.pl/7499024600_1429724804.jpg

    Może oczy mnie zawodzą, ale jak wykonałeś ochronę przeciwporażeniową?

    Poza tym staranność wykonana = "5" ale za brak ochrony "2".


    Nie ma co szastać tak tymi ocenami . Na zdjęciach nie widać czy np. pompa obiegu ma przewód ochronny połączony do obudowy. Co innego w wykonaniach fabrycznych przewód ochronny razem we wtyczce zasilającej. Ja też w swoim rozwiązaniu nie doprowadzałem przewodu ochronnego do elektroniki . Natomiast zasilanie pompy i silnika nawiewu ( silnik otwierania klapki na 12V nie było potrzeby) razem z przewodem ochronnym . Oprócz tego instalacja CO uziemiona osobnym przewodem w złączu 10 mm². Gdybym zrobił zdjęcia też by tego nie było widać.
  • #16
    Anonymous
    Anonymous  
  • #17
    mastermariusz
    Level 11  
    Do bolek
    Generalnie nikomu to nie przeszkadzam ani nie jest jakieś dyskomfortowe dlatego też nic nie trzeba wyginać i odsuwać. Co do regulacji otwarcia przy maksymalnym uchyleniu, są na to parametry w menu;)

    Do dondu
    Dzięki. W prototypach zazwyczaj robi się na zaś, więc co nieco tego i owego jest do wykorzystania jeszcze na przyszłość. Odnośnie WiFi lub Bluetooth-a to nie jest mi to potrzebne. Jak już wspominałem kotłownia jest na parterze a rodzice po WiFi słabo śmigają;) Poza tym prawdopodobnie usłyszałbym coś w rodzaju "przerost formy nad treścią". Pomysł jednak na plus, Dzięki.

    Do kpp_jacek
    Wzrok jak najbardziej masz OK. Niestety u mnie w domu jest stara instalacja i magicznego żółto-zielonego przewodu nie ma. Faktycznie na zdjęciu nie widać tego ale pompki oraz przewód zasilający mają wspólne połączenie PE. Na dzień dzisiejszy obudowa nie jest podłączona do przewodu ochronnego w celu uniknięcia ewentualnego przebicia na obudowę po przewodzie PE(tak naprawdę nie podłączonym). Może moja sieć w domu jest w układzie TN-C ale na razie nie chce tego testować. Widać dbałość o bezpieczeństwo ale jestem świadom problemu. Dzięki.

    Sterownik Pieca by mastermaniek