Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Asus 1001PXD - Nie uruchamia się

22 Kwi 2015 22:15 2982 34
  • #1 22 Kwi 2015 22:15
    11937
    Użytkownik usunął konto  
  • #2 23 Kwi 2015 23:18
    psycode
    Poziom 16  

    elpr napisał:
    Na akumulatorze przy próbie odpalenia na chwile zapala się kontrolka na przycisku, pod ładowarką brak jakiejkolwiek reakcji(zwarcie, KBC, bios, mostek?).
    Zwarcie + może uwalony charger.
    Cytat:
    Może któryś z kolegów już miał bardziej wnikliwe odpocznienia z tym dziwadłem, i mógłbym mi podać wartości napięć w kluczowych punkach bądź inne sugestie.
    będzie ciężko - ta płyta nie ma ozaczonych elemntów/ nie jest opisana jak widzisz. Mogę dać Ci schemat jak chcesz, ale co Ci po nim? co będziesz robił? na ślepo oceniał który tranzystor jest który? nie mówiąc już o tych wszystkich maluchach (kondensatory, rezystory). Zbyt małą masz wiedzę w tym temacie, żeby to z Tobą ruszyć tutaj na odległość na nieopisanej płycie.
    ale jak chcesz to:
    1.Sprawdź czy masz zwarcie na pinach gniazda zasilania.
    2.Zmierz rezystancję wszystkich cewek do masy (szare duże kostki)
    3.Podłącz zasilacz, zostaw na kilka sekund. Odłącz i ręką sprawdź czy nie ma jakiegoś ciepłego fragmentu płyty (jeśli jesteś uziemiony opaską a pewnie nie)
    (zwarty element może się mocno nagrzewać)
    4.Podłącz zasilacz i podaj napięcie na dwóch tranzystorach które są obok siebie, na samej górze od nadruku modelu płyty.
    Nawet nie mam po co Ci podawać oznaczeń układów bo ich nie masz na płycie.

    Procek masz wlutowany - a nikt Ci nie zagwarantuje, że jest sprawny.
    Na allegro sprawna płyta jest po 110-130zł. Rozważ to, lub oddaj płytę do serwisu

    Cytat:
    Mam jeszcze pytanie odnośnie BIOS, czy występuje on w tym modelu w jakieś zintegrowanej formie z innym układem?.
    Nie dokonca pojmuję to zdanie :) ale tłumacząc łopatologicznie występuje on w tym modelu jako jednostka samowystarczalna - jest sam tak jak przycisk power :) Kość jest pod nadrukiem modelu płyty lekko z prawej strony (Pod KBC (ENE)). Jest większy od tranzystorów na płycie, ma po 4 piny z lewej i prawej. Montowane były Winbond albo MXIC.

    0
  • #3 24 Kwi 2015 08:58
    11937
    Użytkownik usunął konto  
  • #4 30 Lip 2015 17:45
    stachu_22
    Poziom 17  

    Witajcie. Mam podobny problem. Komputer taki sam jak kolegi elpr ale objawy troszkę inne. Po podłączeniu zasilacza nie dzieje się zupełnie nic, zero reakcji na cokolwiek, z baterią i bez.

    Po podłączeniu do zasilacza samej płyty także nic się nie dzieje, żaden z większych elementów się nie grzeje ale jest wtedy ciekawe zjawisko, mianowicie coś systematycznie, szybko cyka. Nie ma żadnego pisku charakterystycznego dla elektroniki ale jest cykanie, dość szybkie, może 5 razy na sekundę. Nie potrafię niestety zlokalizować z którego elementu. Który element może się tak zachowywać? Od czego zacząć pomiary?

    0
  • #5 30 Lip 2015 18:08
    psycode
    Poziom 16  

    tu nie chodzi o to który element sobie cyka bo to nie w nim będzie problem, tylko chodzi o to, że masz zwarcie. Pewnie na głównej gałęzi lub 3 lub 5 V.

    Na odłączonej od zasilacza płycie

    Sprawdź na początek rezystancję cewek
    (szare kostki) (mierząc cewkę do masy płyty np gniazdo śrubki) (jeśli wyjdzie 000 to cewka przebita lub coś w okolicy)

    oraz na teście diody sprawdź pobierznie tranzystory na głównej gałęzi zasilania

    (duże w okolicy pomiędzy gniazdem baterii a vga) (na nich jest wyryta kropka i tu przyłóż +sondy i dokonaj dwóch pomiarów: - do ostatniego pinu po tej stronie i potem - do któregoś z przeciwnych pinów. Powtórz to zamieniając sondy miejscami. Jeśli tu zacznie Ci piszczeć multimetr pokazując 000 to wylutuj taki tranzystor i sprawdź na stole. Tutaj jednak pamiętaj, że przykładając sondy do pinu 1 z kropką i pinu ostatniego na tej stronie - będziesz ładował lub rozładowywał przy odwtotnym połączeniu, bramkę. Naładowana bramka spowoduje przejście pomiędzy pinem 1 z kropki a przeciwległymi, a rozładowana bramka, przerwie to przejście. Takie zachowanie mówi o sprawnym tranzystorze)

    tyle wstępnie. Jeśli coś źle radzę -niech mnie poprawią :)

    0
  • #6 30 Lip 2015 18:23
    stachu_22
    Poziom 17  

    Jeśli chodzi o cewki to mierzę je względem masy na złączu VGA, w każdym przypadku wartość jest taka sama mierząc Pin 1 względem masy i Pin 2 względem masy. Cewka najbliżej mostka, 4R7 - 4.7 Ohma. Kawałeczek dalej, także 4R7 - 190 Ohm, Cewka koło gniazda baterii 6R8 - 17.8 kOhma, w tej samej linii, 2 cm dalej 2R2 - 39 Ohm. Z drugiej strony płyty jest jedna, 2R2 - 454 Ohm


    Nie wiem o które tranzystory dokładnie chodzi, czy jesteś w stanie wskazać mi je na zdjęciu?

    Asus 1001PXD - Nie uruchamia się Asus 1001PXD - Nie uruchamia się

    Jeśli chodzi o dwa NIKOS P1203BV to robię tak jak mówisz, ten bliżej załącza taśmy matrycy, test diody i czerwony pod kropkę zaś czarny do ostatniego po tej samej stronie - miernik nie piszczy i pokazuje 424, zaś gdy przyłożę czarny do jakiegokolwiek po drugiej stronie - pokazuje 044 i piszczy. Jak zrobię na odwrót, czyli czarny do kropki to na ostatnim jest 950, a gdy dam czerwony do jakiegokolwiek po drugiej stronie - 027 i piszczy. Z drugim jest inaczej, mianowicie, czerwony do kropki, czarny do ostatniego to pokazuje 445 a jak dam czerwony do kropki a czarny do jakiegokolwiek po drugiej stronie - 435. gdy zrobię na odwrót, czarny do kropki to na ostatnim jest 1.277 a z jakimś po przeciwnej zero reakcji miernika, nie ma żadnego przejścia. Do wymiany pierwszy opisany tranzystor?

    0
  • #7 30 Lip 2015 19:38
    Maxiset
    Poziom 19  

    Sprawdź ten element który ci zaznaczyłem. Asus 1001PXD - Nie uruchamia się

    0
  • #8 30 Lip 2015 19:55
    psycode
    Poziom 16  

    Maxiset napisał:
    Sprawdź ten element który ci zaznaczyłem.
    Dobry jesteś :) sokole oko :) chyba mamy winowajcę :) Jeśli jest przebity to pewnie też przetwornica niżej poszła z torbami - no chyba, że kolega będzie miał szczęście :)

    Nie wiem co tam masz za oznaczenia - czy to jest tranzystor npn czy pnp, ale tutaj masz mój przykład pnp jak pomierzyć (jeśli masz NPN to owróć + z - przy pomiarach)
    Asus 1001PXD - Nie uruchamia się

    0
  • #9 30 Lip 2015 21:19
    stachu_22
    Poziom 17  

    Niestety raczej pudło. Element jest po prostu ubrudzony jakimś fluxem, cewka obok 2R2 musiała być kiedyś ruszana bo wokół niej są ślady jakiejś pasty :( Ale oko rewelacja ;)

    A jak z tymi tranzystorami? Oba są identyczne a zachowują się inaczej

    A może wykonać próbę zwarciową? Tylko musiałbym poprosić o instrukcję gdzie się wpiąć :)

    0
  • #10 30 Lip 2015 21:34
    psycode
    Poziom 16  

    a ta cewka ubrudzona jaką ma rezystancje?
    i tam obok po jej prawej jest kondensator tantalowy smd (czarny prostokąt). Daj na test diody i przyłóż czerwoną do strony z paskiem, a czarną do przeciwnego pinu i zobacz czy nie piszczy. Powinno go ładować.

    co do tranzystorów... to mogłem Ci powiedzieć, że lepiej mierzyć najpierw pin 1 (kropka) to pinów przeciwległych (5-8), bo jeśli zaczynasz od pinu 1 z 4 to ładujesz bramkę i tym samym możesz otworzyć przejście pomiędzy 1 a przeciwnymi i wtedy będzie Ci tam pokazywać nawet 000 w dwie strony.
    Tranzystory mogą być dwóch różnych typów. NPN gdzie ładujesz bramkę sondą czerwoną do pinu 4 (a czarną do pin 1) i wtedy będzie przejście pomiędzy pin1 i przeciwnymi, a rozładowujesz ją odwrotnie (-do pin4, +do pin1).
    W tranzystorach PNP jest odwrotnie. Bramkę (pin4) ładujesz czarną sondą i wtedy pojawia się przejście (między pin1 a 5-8). Sprawdzanie tranzystorów wlutowanych w płytę jest niewiarygodne. Bo napięcie rozchodzi się na pozostałe układy. Dlatego robi się to pobieżnie - jeśli piszczy ewidentnie to można domniemać uszkodzenia tranzystora i go wylutować i się upewnić. Także z tego mogą wynikać różnice Twoich tranzystorów.

    Wpisując w google "P1203BV datasheet" dostajemy się do noty katalogowej. Tam widzimy na samej górze N-channel, czyli jest to NPN, więc bramkę ładujesz + żeby otworzyć przejście, a gdy rozładujesz ją - to przejścia nie będzie.
    Sprawdź więc go jeszcze raz pamiętając żeby napisać odczyt pomiędzy 1 a 5-8 przed ładowaniem bramki i po. (przy ładowaniu bramki poczekaj chwilę)

    Pamiętaj, że jeden tranzystor wlutowany będzie wydawał się sprawny bo bramka będzie działać prawidłowo, a drugi wlutowany będzie zachowywał się jak spalony bo jego okolica będzie obierać napięcie z miernika którym chcesz naładować bramkę, lub odczyty będą niewiarygodne.

    Wydaje mi się, że ten konkretny tranzystor jest sprawny. A jego wartość bliska 000 wynika z elementów w okolicy. Jeśli nie masz hot-air-a albo plecionki do ściągania cyny to będzie Ci ciężko go zdjąć,

    ALE możesz zrobić nieprofesjonalną rzecz. Robisz to jednak na własne ryzyko - Najlepiej jakbyś miał do tego opaskę antystatyczną na ręku lub po prostu NIE trzyj przed tym dłońmi o spodnie ortalionowe lub koc :) -nie możesz być naładowany :) Ok - więc przyłóż palec do tego tranzystora i podłącz zasilacz, tak żebyś miał to cykanie i postaraj się wyczuć czy wraz z cyknięciem idzie wyczuć skok ciepła pod palcem. Jeśli tak - to jest przebity/spalony. Jeśli nie też może być ale nie musi ;)

    P.S.
    Dla pewności, odepnij wszystko z płyty, dysk, wifi, tasiemki, matrycę, wyjmij procesor. Obejrzyj też porty usb, czy nie mają wyłamanych w środku pinów i zwartych do masy.
    Do gołej płyty wsadź tylko tasiemkę od przycisku power (jeśli taka jest) (ale przyjrzyj się jej czy nie ma złączonych ścieżek na końcu) i przyłóż chłodzenie do chipsetu/grafiki (tylko uważaj, żeby nie ruszać na boki aby nie ukruszyć rdzenia) i sprawdź teraz czy tak samo się zachowuje płyta na zasilaczu.

    0
  • #11 30 Lip 2015 21:56
    stachu_22
    Poziom 17  

    ta cewka to 2R2 - 39 Ohm. Nie za mało?

    Kondensator piszczy, miernik pokazuje na nim około 30 Ohm.

    Hotaira mam, plecionkę mam, wylut to nie problem.

    Wszystko jest doszczętnie wyjęte oprócz procesora bo jest BGA. Płyta zachowuje się tak samo w każdej konfiguracji, coś cyka.

    Opaskę antystatyczną także mam więc jak już nic nie wymyślimy innego to sprawdzę to.

    A wracając do tych tranzystorów, ten bliżej złącza matrycy: więc
    daje - na pin przy kropce a + do 5-8 = miernik piszczy.
    Daje + do pinu przy kropce a - do 5-8 - miernik piszczy.
    Daje - do kropki a + do 4 - miernik nie piszczy i pokazuje 953,
    zaraz po tym przekładam czerwony do 5-8, - zostaje przy kropce - piszczy.
    Jak dam + do kropki, - do 4 - miernik nie piszczy i pokazuje 425.
    Jak szybko przełożę - do 5-8 miernik piszczy.

    Tranzystor 2:
    Daje - na pin przy kropce a + do 5-8 = miernik nie piszczy, nie pokazuje nic.
    Daje + do pinu przy kropce a - do 5-8 - miernik nie piszczy i pokazuje 425.
    Daje - do kropki, + do 4 - miernik nie piszczy i pokazuje 1.275,
    zaraz po tym przekładam czerwony do 5-8 a - zostaje przy kropce - nie piszczy i nic nie pokazuje.
    Jak dam + do kropki, - do 4 - miernik nie piszczy i pokazuje 446.
    Jak szybko przełożę - do 5-8 miernik nie piszczy i pokazuje 434. Mam nadzieję, że da się to zrozumieć ;) kolejność taka jak napisałem

    Zauważyłem, że po podłączeniu zasilacza jednak delikatnie nagrzewa się układ o oznaczeniu CL=DE 91T, jest obok diód. Nic więcej na nim nie jest napisane. czy mogę prosić o info gdzie się wpiąć żeby wykonać próbę zwarciową? Innej opcji nie widzę :(
    I mam też podobny temat z tą płytą, https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2213700.html
    Tam także było słychać ciche próbkowanie. Ja zmierzyłem miernikiem miernikiem rezystancję między plusem USB a masą, niestety to nie przyczyna bo mam 5 kOhm.

    0
  • #12 31 Lip 2015 01:14
    psycode
    Poziom 16  

    stachu_22 napisał:
    ta cewka to 2R2 - 39 Ohm. Nie za mało?
    Nie, ważne żeby nie było 0. Np cewki układu graficznego mogą mieć nawet 8ohm.

    Cytat:
    Kondensator piszczy, miernik pokazuje na nim około 30 Ohm.
    Jeśli to nie problem to go zdejmij i sprawdź na stole. Jeśli będzie piszczał to przebity.

    Cytat:
    Hotaira mam, plecionkę mam, wylut to nie problem.
    to przepraszam, że tłumaczę wszystko tak łopatologicznie. Skoro to masz to i masz pojęcie o tym.

    Cytat:
    Wszystko jest doszczętnie wyjęte oprócz procesora bo jest BGA. Płyta zachowuje się tak samo w każdej konfiguracji, coś cyka.
    Czyli potwierdziłeś wszystkie moje prośby? Tasiemka power sprawdzona czy nie ma zgiętych pinów?

    Cytat:
    A wracając do tych tranzystorów, ten bliżej złącza matrycy: więc
    daje - na pin przy kropce a + do 5-8 = miernik piszczy.
    Daje + do pinu przy kropce a - do 5-8 - miernik piszczy...
    Ważna jest wartość przy tym piszczeniu.
    Aha zapomniałem: sprawdź straty multimetru i sond. Na teście diody zewrzyj sondy i odczytaj wynik - jeśli jest powyżej 000 - należy to odejmować od każdego wyniku na diodzie. To samo z rezystancją.
    Aha, wpisz oznaczenia tego tranzystora w google dodając datasheet. Upewnij się w nocie katalogowej czy nie jest podwójny. Tam będzie jego szkic i rozpiska pinów. Jeśli będzie podwójny to pin1 źródło, pin2 bramka, pin 5-6 dren i drugi tranzystor analogicznie pin 3źródło, pin4 bramka, piny 7-8 dreny. Jeśli okaże się podójny powtórz pomiary stostując powyższą rozpiskę pinów.

    Dodatkowa myśl - jeśli tamten kondensator okaże się przebity i był w okolicy tego tranzystora to sprawdź ponownie ten tranzystor po wylutowaniu kondensatora. Jeśli to się nie zmienia. Zdejmij ten tranzystor i sprawdź go na stole.
    Cytat:
    Zauważyłem, że po podłączeniu zasilacza jednak delikatnie nagrzewa się układ o oznaczeniu CL=DE 91T, jest obok diod. Nic więcej na nim nie jest napisane.
    w jakiej okolicy diod? Proszę o zdjęcie. Dobrze odczytałeś oznaczenia? Bo nie mogę nic znaleźć. Jeśli się grzeje, to prawdopodobnie nie żyje i przeciąża obwód i cykanie to zabezpieczenie przeciwzwarciowe. Gdyby je obejść, to możnaby pewnie na nim usmażyć omlet. Jeśli nie żyje, to będzie przyczyną problemów. Albo któryś z kolegów pomógł mu umrzeć. Nie widzę jak wygląda ale pewnie to przetwornica.
    Jest też szansa, że żyje tylko dostaje zbyt wysokie napięcie lub jest przeciążany na linii zwarciem. Czekam na informacje.

    Proszę także podać oznaczenia płyty i jej wersję/rewizję i przy okazji zdjęć, proszę zrobić całą płytę z przodu i z tyłu.

    0
  • #13 31 Lip 2015 15:31
    stachu_22
    Poziom 17  

    Cytat:
    Jeśli to nie problem to go zdejmij i sprawdź na stole. Jeśli będzie piszczał to przebity.


    Ok, dzisiaj postaram się go sprawdzić na stole.

    Cytat:
    to przepraszam, że tłumaczę wszystko tak łopatologicznie. Skoro to masz to i masz pojęcie o tym.


    Stary, nie masz za co przepraszać :) Ja muszę mieć wytłumaczone łopatologicznie

    Cytat:
    Czyli potwierdziłeś wszystkie moje prośby? Tasiemka power sprawdzona czy nie ma zgiętych pinów?


    Tak, tasiemka sprawdzona. Mam drugiego takiego samego netbooka, podkładałem drugą taśmę, drugą płytkę z przyciskiem, inne ramy i nic. Płyta zachowuje się tak samo jak jest z niej wypięte wszystko co można odpiąć jak i jak jest wszystko wpięte. Po podłączeniu zasilania słychać próbkowanie.


    Cytat:
    Ważna jest wartość przy tym piszczeniu.


    daje - na pin przy kropce a + do 5-8 = miernik piszczy - na teście pokazuje 029
    Daje + do pinu przy kropce a - do 5-8 - miernik piszczy - na teście pokazuje 047

    Aha zapomniałem: sprawdź straty multimetru i sond. Na teście diody zewrzyj sondy i odczytaj wynik - jeśli jest powyżej 000 - należy to odejmować od każdego wyniku na diodzie. To samo z rezystancją.

    Straty na piszczeniu - 000, czasem 001. Na pomiarze rezystancji w zakresie do 200 Ohm na samych kablach jest 0.9 - 1.1 Ohm.

    Cytat:
    Aha, wpisz oznaczenia tego tranzystora w google dodając datasheet. Upewnij się w nocie katalogowej czy nie jest podwójny.


    Ok, wieczorem sprawdzę.

    Cytat:
    Dodatkowa myśl - jeśli tamten kondensator okaże się przebity i był w okolicy tego tranzystora to sprawdź ponownie ten tranzystor po wylutowaniu kondensatora. Jeśli to się nie zmienia. Zdejmij ten tranzystor i sprawdź go na stole.


    Ok, sprawdzę. Wylutuję dwa takie kondensatory bo dwa piszczą.

    Cytat:
    w jakiej okolicy diod? Proszę o zdjęcie. Dobrze odczytałeś oznaczenia?
    Jest też szansa, że żyje tylko dostaje zbyt wysokie napięcie lub jest przeciążany na linii zwarciem. Czekam na informacje.


    W okolicy diod LED PWR, WL, DE_FLASH, jest na foto. Oznaczenie dobre podałem i też szukałem w necie, niestety bez skutku.
    Asus 1001PXD - Nie uruchamia się Asus 1001PXD - Nie uruchamia się Asus 1001PXD - Nie uruchamia się

    Płyta 1001PXD REV 1.2 HannStar J MV-4 94V-0 E89382, to wszystkie oznaczenia.

    0
  • #14 01 Sie 2015 02:19
    psycode
    Poziom 16  

    widzisz i nie trzeba było tak od razu? Teraz to mogę Ci dużo więcej powiedzieć. 8-)

    Co do tranzystora to zostawiłbym go. Mnie interesują całkowite przejścia do masy a tu widać, że różnice są przy różnych przyłożeniach sond, więc zajmijmy się inną sprawą.

    Ciężko było ale mam - Twój układ CL=DE 91T, to przetwornica RT8205CGQW Richtek-a więc będzie to bodajże przetwornica 3V i 5V z głównej gałęzi zasilania.
    Wszystko zaczyna się zgadzać, bo napięcia 3 i 5 powinny być na płycie po podłączeniu zasilacza, dlatego zwarcie na tych liniach, lub w przetwornicy powoduje próbkowanie jeszcze przed wciskaniem power.

    nie wiem czy tak wypada (więc jak coś niech mnie ktoś poprawi), ale mam pomysł, żeby:
    na wyłączonym zasilaczu sprawdzić na teście diody do masy płyty piny: 3, 7, 8, 9, 10, 16,17,22,23,24,
    które są wyjściami + Jeśli na którymś będzie przejście do masy, to może to być przyczyna nagrzewania się przetwornicy. A winny temu może być któryś kondensator dookoła, co są podpięte do masy. Albo sama przetwornica padła. Dlatego ostatecznie ją zdejmiemy i sprawdzimy jeszcze raz pady po przetwornicy na płycie (obstawimy wtedy czy uszkodzona jest przetwornica czy któryś z bandy kolegów dookoła)

    na teraz wystarczy bo już padam. Jest 02:20 - zarwałem noc, żeby Ci tutaj to ustalić.

    Na zdjęciu zaznaczyłem Ci jak lecą piny: (jeśli nie masz sond cienkich jak igiełki to uważaj jak będziesz chciał mierzyć tam napięcie z włączonym zasilaczem)
    Asus 1001PXD - Nie uruchamia się

    1
  • #15 01 Sie 2015 18:15
    stachu_22
    Poziom 17  

    Dzięki wielkie za odpowiedź :)
    Masę załapałem na pinach 7, 11 i 15.

    Z opisu widzę, że 15 to masa więc ok, 7 to wyjście 3.3V i jest z rezystancją 3.5 Ohma (już z odjętą rezystancją kabli z miernika) a 11 to "PHASE2" cokolwiek to znaczy. Też 3.5 Ohma.

    Przemierzyłem też na teście diody wszystkie elementy SMD w okolicy przetwornicy. Jedynie jeden malutki kondensator, na zdjęciu nad literką D z napisu "WL_LED" piszczał z jednej i drugiej strony przy sprawdzaniu względem masy i przy mierzeniu rezystancji na nim miernik pokazuje tyle co mają kable. Pozostałe (jeśli piszczały) to tylko z jednej strony. Czyżby to był winowajca?
    Zrzucać ten kondensator czy przetwornicę?

    --

    Niestety trochę spierniczyłem sprawę. Wylutowałem kondensator o którym wcześniej wspominałem, pomierzyłem i na pinie 7 chargera nadal jest zwarcie do masy a problem tkwi w tym, że nie potrafię teraz znaleźć tego kondensatora aby wsadzić go z powrotem :( Czy posiada ktoś schemat i jest mi w stanie powiedzieć co tam siedziało? Nie miał żadnych oznaczeń

    ---

    Przetwornica także zdjęta. Efekt? Nadal masa na 7 i 11 oraz teraz zauważyłem, że dodatkowo na 16, 20, 21, 24. Po podłączeniu zasilacza bez przetwornicy płyta nadal cyka ale teraz z mniejszą częstotliwością.

    0
  • #16 02 Sie 2015 01:15
    psycode
    Poziom 16  

    Cytat:
    ...Jedynie jeden malutki kondensator, na zdjęciu nad literką D z napisu "WL_LED" piszczał z jednej i drugiej strony przy sprawdzaniu względem masy...Wylutowałem kondensator o którym wcześniej wspominałem, pomierzyłem....
    A jak go wylutowałeś to sprawdziłeś go testem diody czy piszczy i jest przebity czy to tylko masa z dwóch stron na płycie? Siedzi tam 0.1uF (100nano)/16V.
    Cytat:
    Przetwornica także zdjęta. Efekt? Nadal masa na 7 i 11 oraz teraz zauważyłem, że dodatkowo na 16, 20, 21, 24.
    7 to niedobrze. Natomiast 11, 20 zostaw. 21 może się wyjaśnić jeśli będziemy się zajmować 7mką i 24ką.

    Przygotowałem Ci zdjęcia. Dokonaj pomiarów tam wskazanych i podaj efekty :)

    AHA! Przepraszam ale nie zaznaczyłem Ci, że sprawdzając kondensatory, sprawdzasz je nie do masy, a pin do pinu na teście diody. Przy małych ceramicznych (brązowe) polaryzacja sond nie jest istotna, ale te większe tantalowe (czarne z paskiem) już tak - pasek oznacza + a przeciwny minus. Nie sprawdzaj ich inaczej. I jeszcze jedno... z reguły jest tak, że z jednej strony jest masa a z drugiej faza więc nie mogą piszczeć, a jeśli piszczą to są przebite ALE czasami są tak umieszczone, że potrafią piszczeć wlutowane a po wyjęciu nie.
    Także jeśli sprawdzałeś wcześniej je do masy to niezbyt dobrze bo mogą być przebite a nie koniecznie muszą być podłączone do głównej masy.


    Asus 1001PXD - Nie uruchamia się Asus 1001PXD - Nie uruchamia się Asus 1001PXD - Nie uruchamia się

    Dodano po 2 [godziny] 22 [minuty]:

    Ewentualnie tak sobie teraz myślę - skoro masz zdjętą przetwornice a pin 7 był wyjściem 3,3v to mógłbyś tam do tego pada na płycie przylutować +.zasilacza serwisowego, minus dać do głównej masy np gniazdo śrubki najbliższe i zaczynając od możliwie najniższego amperażu stopniowo podnosić napięcie do 3,3V i dłoń przykładać w miejsca gdzie pokazałem. Może szybko byś znalazł jakiegoś nagrzanego cwaniaka :-)
    Nie rób tego jednak z pozostałymi pinami 21 i 24 bo nie wiem jakie powinny mieć napięcia.

    Pamiętaj najpierw ustaw najniższe wartości na zasilaczu zanim podłączysz. Limit Amperów też dobrze ustawić przed. Jest Twój zasilacz nie wyłącza się lub nie zawiesza w momencie zwarcia to jest fajny patent na ustawienie amperażu przed połączeniem czegokolwiek. Ustawiasz napięcie jakie potrzebujesz i następnie zwierasz sondy zasilacza i na takim zwarciu ustawisz już sobie granicę Amperów którą chciałbyś żeby zasilacz nie przekraczał jak już podłączysz cokolwiek.

    1
  • #17 02 Sie 2015 10:00
    stachu_22
    Poziom 17  

    psycode napisał:
    Siedzi tam 0.1uF (100nano)/16V.


    A jesteś w stanie mi powiedzieć jaki to rozmiar kondensatora? 1005, 1608?
    Znalazłem schemat płyty 1001PX, podejrzewam, że jest ona podobna do 1001PX ale nie potrafię tam zlokalizować tego kondensatora.

    Zdj 1:
    Kondensator A jak wspomniałem przepadł. Wylotowałem go, na chwilkę wyszedłem, wróciłem i już go nie było. Nie zdążyłem go sprawdzić. Teraz miernik piszczy na teście diody gdy przyłożę go do padów z tego wylutowanego kondensatora.


    B ma podłączoną masę od strony kondensatora A ale nie piszczy po sprawdzeniu go miernikiem.

    Zdj 2:

    5 piszczy - 2 Ohmy
    6 piszczy - 2 Ohmy
    7 piszczy - 2 Ohmy
    8 piszczy - 2.5 Ohma


    Zdj 3:
    1 piszczy - 47 Ohm
    2 piszczy - 44 Ohmy

    Wszystko mierzone na płycie, nic nie wylutowywałem.

    Tranzystorów jeszcze nie sprawdziłem bo muszę dorobić dobra końcówkę do miernika.
    Ale chyba jednak po prostu wepnę ten zasilacz i zrobię próbę zwarciową.

    Jeszcze mam pytanie co do przetwornicy, przy szukaniu RT8205CGQW znajduję CL=CD CL=CF CL=BG CL=AG CL=CF CL=QFN ale nie CL=DE. Czy są one zamiennie stosowane i muszę mieć jakąkolwiek RT8205CGQW?

    0
  • #18 02 Sie 2015 19:59
    psycode
    Poziom 16  

    nie wiem może się czepiam albo źle mówię, ale czemu sprawdzasz rezystancje na kondensatorach? Bardziej wolałbym zobaczyć wynik testu diody. Na nim widać często ładowanie się kondensatora - np piszczy w pierwszym momencie, ale po chwili widać, że wartość rośnie i to "ładowanie" podpowiada, że kondensator nie jest przebity. Multimetry często próg piszczenia mają ustawiony wysoko i potrafią się wydzierać już przy 040.

    Cytat:
    A jesteś w stanie mi powiedzieć jaki to rozmiar kondensatora? 1005, 1608?
    niestety nie jestem. obstawiam 0603. Czym się przejmujesz? Tam masz dużo miejsca. Tu masz link przykładowy -na dole będą wymiary. Sprawdź czy się zmieści. http://pl.rs-online.com/web/p/kondensatory-ceramiczne-wielowarstwowe/7738452/

    na allegro wpisz ART Kond.CERAM.SMD-0603 100nF/16V
    koleś za złotówkę sprzedaje 10sztuk. Będziesz mógł jeszcze 9 zgubić 8-)

    Cytat:
    Czy są one zamiennie stosowane i muszę mieć jakąkolwiek RT8205CGQW?

    Popatrz na zdjęcie, w nazwie RT8205CGQW G nie jest istotne, ale C i QW tak. Natomiast Twój nadruk na układzie oznacza kod daty.
    Asus 1001PXD - Nie uruchamia się

    na allegro wisz NOWY UKŁAD RICHTEK CL= RT8205CGQW
    kosztuje 24zł

    ale nie spiesz się - być może jest sprawny.

    Skoro kondensator B ze zdjęcia 1 (dwa posty wyżej). Nie ma zwarcia to dalszą linie idącą za nim zostawiamy. Wracamy do tej po stronie kondenasatora A który zgubiłeś. To wszystko się razem łączy więc obstawiam, że problem będzie na zdjęciu 2 lub 3 -ewentualnie w najgorszym wypadku na jeszcze dalszej lini, która jest wspólna dla elementów ze zdjęcia 2 i 3. Sprawdz te tranzystory lub wykonaj test zwarciowy od padu 7, coś musi się rozgrzać.

    LECZ pamiętaj -tak jak mówię, zwarcie może być na tej dalszej wspólnej linii a to oznacza kilkanaście elementów (większość drobnica) po jednej i drugiej stronie płyty. Więc jak będziesz podnosił napięcie na zasilaczu serwisowym to pomału i badaj całą płytę po obu stronach otwartą dłonią lub palcami czy dany obszar nie jest ciepły a dopiero potem uściślij to miejsce. Bo jeśli zwarcie będzie na tej dalszej linii to możesz omyłkowo skupiać się na małym obszarze i podniesiesz za szybko napięcie i amperaż a po drugiej stronie coś Ci wystrzeli jak kapiszon :)

    0
  • #19 02 Sie 2015 21:08
    stachu_22
    Poziom 17  

    psycode napisał:
    ale czemu sprawdzasz rezystancje na kondensatorach?


    Rezystancję sprawdzam aby określić czy jest całkowite przebicie. Jeśli wychodzi mega mała to znaczy, że kondensator ma zwarcie. No ale to tak ja se myślę, może być inaczej :)

    psycode napisał:
    Tu masz link przykładowy -na dole będą wymiary.


    Już zakupiłem na aliex kilka zestawów za parę dolców, będzie na przyszłość gdy coś zepsuję :)

    psycode napisał:
    RT8205CGQW G nie jest istotne, ale C i QW


    To super bo też zamówiłem kilak sztuk za grosze dokładnie RT8205CGQW. Jakby co będzie na przyszłość.

    psycode napisał:
    LECZ pamiętaj -tak jak mówię, zwarcie może być na tej dalszej wspólnej linii


    Tak tak, już miałem okazje robić takie próby zwarciowe i wiem mniej więcej jak to wygląda i jak może się skończyć niemniej dziękuję za wskazówki :) Obawiam się, że będzie to jakiś malutki element i zanim go znajdę to albo zobaczę dym, albo się poparzę albo tak jak mówisz będzie słychać strzały. Tylko rozumiem, że skoro to linia 3.3V to nie dawać więcej jak te 3.3V przy próbie (oczywiście zaczynając od jak najmniejszego napięcia)?

    0
  • #20 02 Sie 2015 21:21
    psycode
    Poziom 16  

    stachu_22 napisał:
    Tylko rozumiem, że skoro to linia 3.3V to nie dawać więcej jak te 3.3V przy próbie (oczywiście zaczynając od jak najmniejszego napięcia)?

    Dokładnie. Nie więcej niż 3.3V i od najmniejszego. Obserwuj też ampery, bo jak masz zasilacz 5A i nawet gdy dasz 1V a będzie ustawione ograniczenie na 5A to coś co jest zwarte, na pewno Ci na płycie zatańczy "bredgensa" ("taniec na głowie jakby ktoś nie wiedział" cyt. Lepper (na youtube: bredgensa)

    A to moje takie przypominanie i ostrzeganie - to nie to, że Cie pouczam, czy wątpię w Twoją wiedzę... Po prostu nauczyłem się już, że tutaj na forach, lepiej jest dmuchać na zimne i "umyć" własne rączki i wszystko zaznaczyć, kiedy jest groźnie, na co uważać i czy pomysł jest pewny czy niepewny "robisz to na własne ryzyko" - bo nic tak nie frustruje - jak komuś pomagasz, tracisz czas, a ten ktoś Cie potem oskarży, że kazałem coś zrobić a nie mówiłem czego przy tym nie robić i gdyby nie ja to było by dobrze. Także wiesz... wole uprzedzić i mnieć święty spokój :)

    0
  • #21 02 Sie 2015 21:44
    stachu_22
    Poziom 17  

    Rozumiem w 100% i jeszcze raz za wszystko dziękuję :) Próba zrobiona, gotuje się 9LPRS427CGLF (pierw myślałem, że to KCB bo jest on po tej samej stronie co przetwornica ale dokładnie po drugiej stronie, za KBC jest właśnie 9LPRS427CGLF który mnie poparzył :) ). Od czego jest ten układ? Wg schematu to CLOCK GEN, czyli?

    0
  • #22 03 Sie 2015 01:34
    psycode
    Poziom 16  

    Cytat:
    Próba zrobiona, gotuje się 9LPRS427CGLF
    No to robi się ciekawie bo to jeszcze dalej niż myślałem. Pytanie tylko, który cwaniak tak ugotował tą "stonogę" Jeśli jeszcze "jej" nie zdjąłeś, to sprawdź to co na poniższym zdjęciu.

    Asus 1001PXD - Nie uruchamia się

    Jeśli na pinie 1(od strony kropki) będzie zwarcie a po zdjęciu ustąpi to powinniśmy też pozbyć się już zwarcia z pinu 7 przetwornicy którą zdjąłeś wcześniej, ale nic nie wiadomo :)

    Cytat:
    Od czego jest ten układ? Wg schematu to CLOCK GEN, czyli?
    Czyli generator czasu (zegara) rzeczywistego.
    Mówiąc w skrócie (dokładnie Ci nie powiem), odlicza/generuje on precyzyjnie sygnały zegarowe(czas) dla wszystkich układów niezależnie od ich pracy w sensie nawet gdy są wyłączone czy zajęte czy zawieszone/uszkodzone. Są to wszystkie podzespoły podłączone do interface-ów: magistrali FSB, PCI-e itp. To jakby dyrygent - metronom na którym wszystko się wzoruje aby "zgrać się" do rytmu. Odpowiedzialny jest też za zegar każdego komputera. Nawet jak wyłączymy laptop to czas będzie prawidłowo odmierzany. Zasilany jest bateryjką z płyty głównej. Zbudowany jest np na układzie scalonym który zlicza impulsy z naturalnego generatora: kwarcu (podłużne błyszczące (jakby metalowe) wąskie prostokąty)

    0
  • #23 03 Sie 2015 08:51
    stachu_22
    Poziom 17  

    Ok. Pin 1 - masa = zwarcie i 3.5 Ohma
    Kondensator - zwarcie. Pin od strony CLOCK GEN wzgledem masy: 3.5 Ohma, drugi względem masy - po prostu masa :)
    Zająć się tym kondensatorem czy zdjąć zegar?

    0
  • #24 03 Sie 2015 11:15
    psycode
    Poziom 16  

    stachu_22 napisał:
    Ok. Pin 1 - masa = zwarcie i 3.5 Ohma
    Kondensator - zwarcie. Zająć się tym kondensatorem czy zdjąć zegar?

    Dla mnie to trudne pytanie, bo ciężko się ściga i kładzie układy z tyloma nogami.

    Na moją początkującą wiedze syutacja nie jest oczywista.
    Pin 1(oraz 7,11,21,34,42,48) dostarcza 3.3V do tego układu linią o nazwie +3V_CLK, Pin 37 podobnie ale linią +3V_CLK_VDDA. Obie te linie mają "na sobie" 12 kondensatorów i jedną cewkę. Łączą się w linie +3VSUS, a ta idzie w miejsce gdzie miałeś sprawdzać kondensatory i tranzystory i następnie leci już do ściągniętej przez Ciebie przetwornicy do pinu 7, który jest wyjściem 3,3V i na którym masz masę. Koło się zamyka, więc w teorii znaleźliśmy problem. Jednak w praktyce może być różnie.
    1)jeśli ten układ clock gen jest ubity i podaje mase na pin 1 to po zdjęciu tego układu ona zniknie i sprawę rozwiążemy.
    2)Być może zwarcie robi, któryś z 12tu kondensatorów niedaleko tego pinu1, ale trzeba by było każdy wylutować, żeby sprawdzić.
    3)albo zwarcie jest jeszcze gdzieś indziej, clock gen się grzeje, przetwornica się grzała ale przyczyna może być jeszcze gdzieś dalej.

    Clock gen ma styczność prawie z większością układów - albo sobie "usiadł i omówił" bo miał już dosyć, albo jakiś inny uszkodzony element go wykończył. Chociaż z drugiej strony nie miałeś masy na cewkach, więc nadzieja jest.
    Jak jesteś w stanie zdjąć ten układ bez wyrwania czy pogięcia mu nóg, to spróbuj. W sumie skoro Cie poparzył to pewnie już po nim. Jeśli go zdejmiesz to sprawdź na nim na teście diody pin 1 do 2 (masa). No i wtedy pad1 po nim na płycie do masy.

    p.s.
    zobacz temu się ręcę trzęsą a i tak ładnie kość ramu zdjął :) https://www.youtube.com/watch?v=E3OmchO_mDc
    najlepiej to by było laserem :) https://www.youtube.com/watch?v=KnyB9btlhS8

    0
  • #25 03 Sie 2015 11:53
    lisek
    Spec od monitorów

    Cytat:
    Na akumulatorze przy próbie odpalenia na chwile zapala się kontrolka na przycisku, pod ładowarką brak jakiejkolwiek reakcji


    prawdopodobnie masz uszkodzony układ chargera (standartowe uszkodzenie na tych MB, może coś w jego okolicy ) MB39A132
    Asus 1001PXD - Nie uruchamia się

    Popatrz w ten SM , można zassać Link_ rev.G co prawda , ale to "samo"

    Asus 1001PXD - Nie uruchamia się

    0
  • #26 03 Sie 2015 12:14
    psycode
    Poziom 16  

    lisek napisał:
    prawdopodobnie masz uszkodzony układ chargera (standartowe uszkodzenie na tych MB, może coś w jego okolicy ) MB39A132
    A na jakiej podstawie to stwierdzasz, skoro po zdjęciu przetwornicy RT8205CGQW (która jest dalej za chargerem) mamy na płycie na pinie 7 zwarcie do masy, a jest to wyjście 3.3V, które poprzez różne elementy zbiega się z ac_bat_sys, które ma już sytczność wskazywanym przez Ciebie chargerem, i jednocześnie jest zasilaniem zdjętej już przetwornicy na pinie 16. Jednak tu (na tym pinie) zwarcia nie wykryliśmy. Jakoś tak nie widze związku.
    Przeczytałeś to co napisaliśmy wcześniej, czy tylko tak rzuciłeś hasło co często pada na tej płycie?

    0
  • #27 03 Sie 2015 12:16
    lisek
    Spec od monitorów

    Cytat:
    Na akumulatorze przy próbie odpalenia na chwile zapala się kontrolka na przycisku... pod ładowarką brak jakiejkolwiek reakcji

    Zasada działania układu chargera
    Popatrz w dokładniejszy schemat na dalszych stronach.

    p.s
    Cytat:
    mamy na płycie na pinie 7 zwarcie do masy, a jest to wyjście 3.3V

    Dokładnie , które miejsce na MB (na jakim elemencie, która koncówka)

    0
  • #28 03 Sie 2015 16:10
    psycode
    Poziom 16  

    Cytat:
    mamy na płycie na pinie 7 zwarcie do masy, a jest to wyjście 3.3V
    Cytat:
    Dokładnie , które miejsce na MB (na jakim elemencie, która koncówka)?
    Chodzi o przetwornice 3/5 RT8205CGQW PU400 pin7 jest wyjściem 3.3V (+3VSUSO) i tu jest masa. Ta przetwornica się grzała, po jej zdjęciu DALEJ jest masa na płycie na tym padzie 7. A +3VSUSO przekształca się dalej w +3VSUS a ten w +3V_CLK który zasila pinem1 Clock Gen-a (CU1), który parzy i ma na tym pinie też mase.
    Dlatego obstawiam zwarcie jest na tych liniach i tu trzeba szukać. Może zdjęcie Clock Gen-a rozwiąże sprawę. Dlatego nie rozumiem gdzie tu charger który daje linie AC_BAT_SYS, a ta zasila naszą wyżej wspomnianą zdjętą przetwornice (PU400) przez pin 16 i tu masy nie ma. Może jestem w błędzie ale chętnie bym to po Twojemu zrozumiał. :)

    0
  • #29 03 Sie 2015 19:07
    lisek
    Spec od monitorów

    Ok.

    Jaka wartość napiecia AC_BAT_SYS.?
    Jaka wartość napięcia pin.17.VREG5 PU400 ?
    Jaka wartość napięcia pin.8 VREG3 PU400 ?
    ..

    Cytat:
    powinny być odpowiednio 3.3V oraz 5V. Są to stabilizatory liniowe z których zasilany jest układ KBC i układy pomocnicze.
    Napięcia te powinny być zawsze.
    Dopóki ich nie uzyskasz nie ruszysz z miejsca.

    0
  • #30 03 Sie 2015 23:42
    psycode
    Poziom 16  

    1. na razie tego nie pomierzył, bo od razu po podłączeniu płyta próbkuje.
    2. Przetwornica 3/5 robiła się ciepła przy próbkowaniu.
    3. Prosiłem żeby zmierzył do pasy piny wyjściowe, w tym pin7 (wyjście 3,3V). Wyszła masa.
    4. Zdjął więc tą przetwornicę. Zwarcie dalej zostało po stronie płyty.
    5.Prosiłem, żeby zrobił próbę zwarciową na tym pinie 7. Oparzył go clock gen.
    6.Prosiłem aby sprawdził piny zasilania clock gen. (linia 3.3V) -jest masa.
    Linia od clock gen i ta od przetwornicy łączą się po drodze, dlatego zwarcie jest na obu. W między czasie jest gdzieś ac_bat_sys ale tu zwarcia nie ma.

    W planach:
    7. Więc teraz czekamy aż zdejmie clock gen. I sprawdzi czy zwarcie dalej jest na linii 3.3V. Jeśli tak to zrobi na tej linii jeszcze raz próbę zwarciową i zobaczymy co wtedy będzie się grzało. A jeśli zwarcia nie będzie, to posprawdzamy piny clock gen po stronie płyty do masy, oraz napięcia żeby sprawdzić czy clock gen padł ze zmęczenia czy został ubity.

    0