Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterowanie grzałką 230 V AC PWM

22 Kwi 2015 22:29 1671 17
  • Poziom 7  
    Witam,

Potrzebuję sterować grzałką 230V AC (np. akwariowa) za pomocą sygnału PWM z mikrokontrolera. Moim pomysłem jest cykliczne załączanie i wyłączanie grzałki w zależności od sygnału PWM, np cykl trwający 1s, gdy PWM = 50% wtedy on 500ms, off 500ms itp. Pytanie, czy słuszna jest idea sterowania cyklicznego (czy nie spowoduje on szybkiego zepsucia grzałki) i czy można do tego celu wykorzystać po prostu przekaźnik (uwzględniając jego czasy zal/wył)?

Jestem początkujący w dziedzinie elektroniki dlatego będę wdzięczny za wskazówki.
  • Relpol przekaźniki
  • Admin Grupy Retro
    paradaise1 napisał:
    Pytanie, czy słuszna jest idea sterowania cyklicznego (czy nie spowoduje on szybkiego zepsucia grzałki)

Nie, grzałki nie popsujesz. Koncepcja dobra.
    paradaise1 napisał:
    i czy można do tego celu wykorzystać po prostu przekaźnik (uwzględniając jego czasy zal/wył)?

Nie, bo:
    - hałas
    - zużycie styków
    Powinien to być układ półprzewodnikowy, np. na triaku.
  • Poziom 20  
    Zobacz "sterowanie grupowe".
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 7  
    Prośba o sprawdzenie (głównie dobranych elementów):

Wejście PB byłoby załączane/wyłączane w zależności od cyklu. Będzie działać poprawnie :D?

A tak offtopic, potrzebuje również za pomocą uC wykrywać obecność napiecia 230V - wykorzystać obecność prądu w obwodzie jako syg binarny na wejściu uC. Z tego co wyczytałem, trzeba tu również wykorzystać transoptor:

Czy taki schemat jest poprawny?
  • Poziom 43  
    Cytat:
    Czy taki schemat jest poprawny?
    Tak tylko w rezystorze będzie 4W mocy strat, rezystor będzie duży i bardzo gorący.
  • Poziom 7