Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Mocna lampka rowerowa typu MAGICSHINE?

kojots 25 Apr 2015 01:52 1035 5
Optex
  • #1
    kojots
    Level 10  
    Witam.

    Obejrzałem sobie filmik z porównaniem lampek do rowerów https://www.youtube.com/watch?v=xWXV7dxGgGE po czym zwątpiłem. kilkaSET zł, za lampkę do ROWERU? WTF? Widać na filmie że lampka "daje radę", natomiast cena to już co najmniej lekkie przegięcie.

    Sam dostałem w pracy latarkę "cree" ~1W z dość sporym akumulatorem(chwilowo nie powiem jakim) i przyznam że świeci dallllleeeeeekkkko tylko że nie można regulować skupienia wiązki która jest dość wąska....

    Wracając do tematu, Chciałbym wykonać podobnie działającą latarkę rowerową za pomocą przedmiotów dostępnych na allegro.

    Ostatnio poza wyborem diód, w zależności od mocy i typu jest jeszcze multum opcji dot soczewki/całej oprawy pod diodę/wybór kąta rozproszenia. Do tego jeszcze zasilanie adekwatne do realnego poboru prądu, najlepiej ładowane z czegoś typu usb....

    Jak dla mnie, wszystko może być zamknięte w rurze pcv 50mm byle nie kosztowało tyle co oryginał.


    Będę bardzo wdzięczny za wszelkie możliwe porady, doświadczenia, informacje.
  • Optex
  • #2
    Xantix
    Level 41  
    Jak chcesz by lampka o sporym poborze prądu poświeciła w miarę rozsądnym czasie, to najlepszym wyjściem są popularne ogniwa li ion typu 18650. Możesz je ładować w z USB, choć przy większych pojemnościach będzie to trwało dość długo. Do ładowania takich ogniw należy zbudować specjalną ładowarkę choćby na układzie np. MCP73831 (max prąd 0,5A więc do USB się nada). Inną bardzo ważną sprawą jest odprowadzenie ciepła z diody. Te Power Ledy wytwarzają naprawdę duże ilości ciepła w małej objętości dlatego chłodzenie musi być bardzo efektywne. Trzeba zainstalować odpowiedni radiator, dobrym wyjściem jest też przeniesienie jak największej ilości ciepła na obudowę, nie zapomnij o użyciu pasty termo przewodzącej dobrej jakości. Co do układu optycznego zastosuj taki kolimator jaki będzie odpowiadał twoim potrzebom czyli im węższy kąt świecenia tym dalej sięga promień światła. Dużo zależy od tego w jaki sposób użytkujesz rower, bo w jednym przypadku ważniejsza jest wiązka szeroka na boki, a innym ważniejszy jest jak największy zasięg. Osobiście odradzam zabawy w konstrukcję typu ZOOM. A i skoro latarka ma być na zewnątrz to warto ją skonstruować w wykonaniu wodoodpornym- czasem może się to przydać.
  • Optex
  • #3
    jarek_lnx
    Level 43  
    Na forum swiatelka.pl polecają zakupić fabryczną chińską latarkę ale taką lepszą, która ma porządną metalową obudowę dającą szczelność i odprowadzanie ciepła. Zaraz po zakupie wymienić diodę i elektronikę.
  • #4
    Xantix
    Level 41  
    Z tych tanich chińskich latarek dobre mechanicznie wykonanie i łatwość modyfikacji mają latarki TIROSS. Na światełka.pl został dość dobrze opisany model TS-785
  • #5
    kojots
    Level 10  
    Te swiatelka.pl to mistrzostwo. Nie znałem tej strony. Dzięki:)
  • #6
    gimak
    Level 40  
    Ja w rowerze wymieniłem w lampie będącej na wyposażeniu, zarówkę halogenową 3W na 3W diodę led i zasiliłem ją z dynama w piaście przez układ LM317 (źródło stałoprądowe).
    Dioda chłodzona jest przez radiator.