Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Seat Altea XL - Klimatyzacja nie działa po przejechaniu 20 km. slaby nawiew!

25 Kwi 2015 20:20 8337 15
  • Poziom 10  
    Witam,

    Od dłuższego czasu mam problem z klimatyzacją w moim Seacie Altea 2.0 FSI.
    Otóż zrobiłem pełny serwis klimatyzacji zeszłego lata. Dopuszczenie czynnika, czyszczenie sprawdzenie szczelnosci.
    Wszystko jest OK.
    Klimatyzacja działa prawidłowo w miescie. Kiedy wyruszam w dłuższą trase po przejechaniu ok 30 km klimatyzacja przestaje działać czyli zaczyna dmuchac ciepłe powietrze i w dodatku Climatronik zamyka wyloty powietrza.
    Nawet gdy zwiekszam siłę nadmuchu słysze ze obroty wentylatora (dmuchawy) sie zwiekszają ale powietrze nie wlatuje do auta (kanały zamknięte)
    Kiedy sie zatrzymam, zgasze auto na min. 5 to wszystko wraca do normy.
    Problem opisywany wielokrotnie na forach Altea oraz Leon2 . Jest to jakas wada tych modeli i na żadnym portalu nikt nie rozwiązał problemu. Nawet nie wiadomo za co sie zabrac.
    Ja ze swojej strony rozebralem schowek pasażera i sprawdzilem dzialanie dmuchawy. Dziala prawidlowo. Po przelaczaniu na obieg wew/zew klapka dmuchawy uchyla sie prawidlowo.
    Sytuacja wyglada tak jak by jakis czujnik widzial ze temperatura, która ustawilem została osiągnięta i wylacza klime i nadmuch.
    Dziwne jest to ze nawet w takiej sytuacji na manualu powinienem wymusic nadmuch a jest to po prostu nie mozliwe.
    Nawet jak wylacze klime to nadmuch tez nie działa.
    W ogole to zanim nadmuch sie wyłącza to najpierw zaczyna dmuchac ciepłym powietrzem. Czyli najpierw klima przestaje dzialac a potem brak nadmuchu w aucie.
    Prosze o pomoc bo wydaje mi sie ze przyczyna jest naprawde małą ale moje umiejętności sie skonczyły.
    Dodam jeszcze ze opisałem sytuacje w lecie, a w zimie jest zupełnie odwrotnie.
    Auto sie nagrzewa. Wszytko pięknie i ładnie a po ok 30 km dmucha powietrzem ok 15 stopni i robi sie nieprzyjemnie chlodno. Pozniej sytuacja jak z lata - czyli zamyka nadmuch tzn Dziala dmuchawa ale nie otwiera kanałów w aucie.
    Mam nadzieje ze jakos logicznie to opisałem.

    Znam sie na wielu rzeczach ale na mojej dluuugiej liscie umiejętności nie ma klimatyzacji. Podam kilka dodatkowych szczegolow, ktore moga cos podpowiedziec. Dzisiaj na dworze bylo 15 stopni. Przejechalem 45 km. po 15 km nawiew stal sie slaby (chodz byl na ostatnim biegu) tzn wentylator chodzil na maxa ale powietrze nie wlatywalo do tuneli nawiewu. Na postoju zauwazylem ze wszystkie rurki od klimy sa zamarzniete i to tak po 3mm szronu na kazdej (nie wiem czy tak ma byc?) przy wejsciu rurek do przegrody silnika szron topnieje. W aucie pod kierownica jak sie glaboko wlozy rękę czuc te rurki juz w srodku auta i są strasznie gorące. JAk piec.
    Czy te informacje mogą wam nasunąć przyczyne mojego problemu?
    Mieszkam w Hadze.
    Prosze o jakąś porade zanim pojade do holenderskiego experta, ktory mnie skasuje za samo wjechanie na warsztat . A w rezultacie pewnie powie ze polowa rzeczy do wymiany (tak oni wlasnie dzialają).
    Panowie........ Pomożecie :) Pozdrawiam Seat Altea XL - Klimatyzacja nie działa po przejechaniu 20 km. slaby nawiew! Seat Altea XL - Klimatyzacja nie działa po przejechaniu 20 km. slaby nawiew!
  • Pomocny post
    Moderator na urlopie...
    hoolio napisał:
    Dopuszczenie czynnika

    Oczywiście! Taka czynność pozwala jedynie "uruchomić" sprężarkę, ale o wydajności nie ma mowy (bo skąd wiadomo ile naprawdę jest czynnika w układzie, a ile powietrza?)!
    hoolio napisał:
    czyszczenie sprawdzenie szczelnosci.

    Czyszczenie czego? Kokpitu? Filtra kabinowego?
    hoolio napisał:
    Kiedy sie zatrzymam, zgasze auto na min. 5 to wszystko wraca do normy.
    Problem opisywany wielokrotnie na forach Altea oraz Leon2 . Jest to jakas wada tych modeli i na żadnym portalu nikt nie rozwiązał problemu. Nawet nie wiadomo za co sie zabrac.

    Bzdura! Chłopaki po prostu pojechali do fachowców i oni ponaprawiali auta - autorzy po prostu zapomnieli dodać opis rozwiązania! Ciebie pewnie to też czeka - ale to za chwilę...
    hoolio napisał:
    Prosze o pomoc bo wydaje mi sie ze przyczyna jest naprawde małą ale moje umiejętności sie skonczyły.

    W takim razie ja pytam:
    - co pokazuje urządzenie diagnostyczne
    - czy testy nastaw podstawowych przechodzi pozytywnie?
    - https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2690854.html zatem ile jest naprawdę czynnika w układzie, a nie jakie jest ciśnienie (to pytanie odnośnie wydajności układu - nie ma związku z wyłączaniem silnika wentylatora, bądź zamykaniem klap...)
    - Jakie temperatury widzi sterownik klimy? Wewnątrz i na zewnątrz?
    - no i na koniec najprostsze: czy sterownik widzi jakieś błędy (kody usterek)?
    Bez tych informacji, nie ma co dyskutować = potrzeba fachowca - jego rąk ;)
  • Poziom 10  
    zeimp napisał:
    hoolio napisał:
    Dopuszczenie czynnika

    Oczywiście! Taka czynność pozwala jedynie "uruchomić" sprężarkę, ale o wydajności nie ma mowy (bo skąd wiadomo ile naprawdę jest czynnika w układzie, a ile powietrza?)!
    hoolio napisał:
    czyszczenie sprawdzenie szczelnosci.

    Czyszczenie czego? Kokpitu? Filtra kabinowego?
    hoolio napisał:
    Kiedy sie zatrzymam, zgasze auto na min. 5 to wszystko wraca do normy.
    Problem opisywany wielokrotnie na forach Altea oraz Leon2 . Jest to jakas wada tych modeli i na żadnym portalu nikt nie rozwiązał problemu. Nawet nie wiadomo za co sie zabrac.

    Bzdura! Chłopaki po prostu pojechali do fachowców i oni ponaprawiali auta - autorzy po prostu zapomnieli dodać opis rozwiązania! Ciebie pewnie to też czeka - ale to za chwilę...
    hoolio napisał:
    Prosze o pomoc bo wydaje mi sie ze przyczyna jest naprawde małą ale moje umiejętności sie skonczyły.

    W takim razie ja pytam:
    - co pokazuje urządzenie diagnostyczne
    - czy testy nastaw podstawowych przechodzi pozytywnie?
    - https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2690854.html zatem ile jest naprawdę czynnika w układzie, a nie jakie jest ciśnienie (to pytanie odnośnie wydajności układu - nie ma związku z wyłączaniem silnika wentylatora, bądź zamykaniem klap...)
    - Jakie temperatury widzi sterownik klimy? Wewnątrz i na zewnątrz?
    - no i na koniec najprostsze: czy sterownik widzi jakieś błędy (kody usterek)?
    Bez tych informacji, nie ma co dyskutować = potrzeba fachowca - jego rąk ;)

    Przede wszystkim dzieki za reakcje :) jak widzisz nie ma ich za wiele.

    1.Ilosc czynnika zostala napuszczona zgodnie z wartoscia podana na naklejce (naklejona na pasie przednim) ktora rowniez zgadzala sie z wartosciami podanymi w katalogu mechanika. Podczas wykonywania pracy wszystko mi pokazywal i tlumaczyl wiec ufam ze jest ok. Czynnik od poczatku produkcji (od 2007 roku) nie byl dopelniany. To byl moj pierwszy raz :)
    2. Urzadzenie diagnostyczne pokazuje wszystko OKey. (sprawdzane bylo akurat gdy klima dzialala prawidlowo) Tak czy inaczej brak błędów.
    3. Wykonalem test HVAC czyli heating i aircondition i wyszedl prawidlowo. = zakonczony powodzeniem.
    4. Tepmeratury prawidlowe. Czujniki temperatury zew/wew sprawne.
    To informacje z VCDS . Wszystko na moje nieszczescie pokazuje prawidlowo.

    Hm.... jakies pomysły :)
  • Pomocny post
    Moderator Samochody
    Są generalnie trzy opcje.

    Zapchany filtr kabinowy, czyli brak odbioru "zimna" z parownika co powoduje jego zamarznięcie.

    Uszkodzony zawór rozprężny objawy jak wyżej, czyli przeciąganie nieodparowanego czynnika do sprężarki co spowoduje uszkodzenie płyty zaworowej.

    Uszkodzony zawór regulacji pojemności skokowej kompresora w pozycji na maksymalną pojemność skokową.

    Teraz trzeba by sprawdzić parametry w ECU klimatronika, takie jak temperatura parownika, temperatura wewnętrzna, oraz odczyt z czujnika jakości powietrza jeśli występuje.

    Drugą sprawą jest kumaty serwisant klimatyzacji, aby ocenił prace układu na podstawie wartości ciśnień panujących w układzie.

    Klimatyzacja jedno czy dwustrefowa?
  • Poziom 10  
    Klima dwu-strefowa (climatronic).

    Mam jeszcze takie pytanie.
    Czy ten zawor rozprężny znajduje sie na przegrodzie silnika?
    Ktos na innym forum napisal mi zebym lekko uderzył w ten zawor wlasnie na przegrodzie bo lubia sie zawieszac. Tak zrobilem i wczoraj jezdzilem caly dzien i klima dzialala prawidlowo. Hm... przypadek czy moze cos pomoglo?
    Walnalem w to miejsce widoczne na mojej drugiej fotce, gdzie rury wchodza do kabiny z przegrody.

    Co do filtra kabinowego to jest nowy.

    Mogl bys mi jeszcze napisac dlaczego rurki po prawej stronie nóg kierowcy (trzeba je gleboko wymacać) są gorące jak piec przy klimie wlaczonej? Czy tak ma byc?
  • Moderator Samochody
    hoolio napisał:
    Mogl bys mi jeszcze napisac dlaczego rurki po prawej stronie nóg kierowcy (trzeba je gleboko wymacać) są gorące jak piec przy klimie wlaczonej? Czy tak ma byc?


    Bo to są rurki od nagrzewnicy, z gorącym płynem.

    hoolio napisał:
    tos na innym forum napisal mi zebym lekko uderzył w ten zawor wlasnie na przegrodzie bo lubia sie zawieszac.


    Zobaczymy czy to coś zmieni, jeśli na dłuższą metę będzie ok, trzeba będzie zawór wymienić, zanim sprężarka się uszkodzi.
  • Poziom 10  
    Jak sie dobiera takie zawory? Po numerze czy moze pasują z wiekszosci aut VAG?
  • Moderator Samochody
    Po numerze VIN albo numerze umieszczonym na zaworze.
  • Poziom 10  
    Dzieki serdeczne panowie... bede z tym walczyl ale dopiero w Polsce na urlopie. W Holandii mnie skasuja ostro :( Pozdrawiam ... zdam relacje koncowe :)

    Ten zawor to koszt 50 zl z portalu aukcyjnego (oczywiscie uzywka) .. moge wymienic w ciemno. Zaden koszt . Oczywiscie dochodzi spuszczenie i ponowne napelnienie czynnika.
  • Moderator Samochody
    Jeśli masz zamiar wstawiać używany, to lepiej nie wymieniaj go wcale.
  • Poziom 10  
    wstępnie ceny za zawór wahają sie od 120zl do 400zl. muszę poszukać dokładnie po numerze. faktycznie .... jak wymieniać to na nowy :)

    bo inaczej to tak jak wymieniać starą żonę na starą babę ;)


    Poprawione: Sorry za znaki ale pisze z pracy (mieszkam w Holandii) - brak polskich znaków.
    Z wirtualna klawiaturą pisanie trwa dwa razy dłużej :(
  • Poziom 2  
    mam chyba identyczny problem, jakieś propozycje?

    Gdy włączam klimę (dwustrefowa) jest ok, leci bardzo zimne powietrze, kieruję je jak sobie zarzycze, zmieniam prędkośc dmuchawy itd. Po ok 20-30 minutach jakby przestawala chlodzic, zmiana temperatury, przejścia na ECON, auto itp. nic nie zmienia, nie mogę skierowac powietrzea np "na
    twarz". Slychac wentylator kreci ale powietrze nigdzie nie wylatuje i nic. Otwieram szybę, wietrze wnetrze auta przez 2-3 minuty i klima znowu na 20-30 minut działa ok.
    Po podpięciu pod kompa, żadnych błędów, wszystkie czujniki ok,wykonano kalibrację i adaptacyjne nastawienie przepustnic, bez zmian, wciąż tak samo.
    Sytuacja powtarza się analogiczny sposób z ogrzewaniem wnętrza w zimie ( z włączoną klimatyzacją tzn bez ECON, ale powyżej 5 stopni C!!
    Po wizycie u fachowców od klimy, stwierdzili, że wszystko jest ok (podłaczałem w 3 różnych warsztatach na różnych komputerach), odczyty z czujników w porządku, na wejściu np do nagrzewnicy i wyjściu z niej i analogicznie parownik itd. Po konsultacji z ASO SEAT zasugerowali
    uszkodzony sterownik.
    Zakupiłem więc używany sterownik/panel sterowania (w którym w ASO już aktualizowano soft) klimy i go wymieniłem. Ponowne podpięcie komputera i nadal wszystko ok, żadnych błędów.
    Niestety klimatronic działa jak wcześniej, czyli po ok. 30 minutach lub ok 30 km, jakby zamykają się przepustnice w mieszalniku i nie wypływa
    powietrze przez kratki, nieważne gdzie je kieruję. Identycznie działa nadmuch do odparowania przedniej szyby z odrębnego przycisku ( prawie
    nieleci powietrze mimo że wentylator kręci bardzo szybko i go słychać).
    Kombinowałem i zauważyłem, że jak włączę ECON (czyli jak wyczytałem z instrukcji wyłacza sie wówczas sprężarka klimatyzacji- chwilowe zużycie
    paliwa spada) to nagle wraca nadmuch jakby wszystko było ok, wracam na AUTO, potem na ręczne kierowanie na szybę, nogi i na kratki i jest ok!!!
    Po następnych 30 min jazdy/30 km sytuacja się powtarza.
    Ktoś wcześniej sugerował czujnik nasłonecznienia ale po pierwsze komputer nic nie wykazał a po drugie zauważyłem, że jak zaświeci intensywnie słońce to czuć, że powietrze z kratek wyraźnie chłodnieje co nie zmniejsza komfortu i kompensuje temperaturę wnętrza biorąc pod uwagę ogrzanie go przez słońce. Nadmieniam, że sytaucja ma miejsce niezależnie od pory dnia (ilości światła z zewnątrz).
    Może ktoś ma jakieś rozwiązanie, bo już nawet mechanicy nie bardzo wiedzą o co chodzi??? ASO SEAT=a w ramach znajomości też rozłożyło ręce???!!!
    Wentylatory klimy slychac, i wylsczaja sie po pewnym czasie od wylsczenia silnika.

    Dziś zrobiłem 50 km, w tym 15 km w ruchu miejskim (Wrocław) i wszystko ok. Następnie ok 30 minut postoju auta i z powrotem, 15 km w ruchu miejskim, łącznie powrót 50km. Po ok 30 km znowu to samo, jakby się poprzymykały klapki w mieszalniku i mimo podniesienia prędkości dmuchawy, slychac ze zwieksza prędkość, powietrze nie wylatuje na zewnątrz, zaczeła lekko na środku parować szyba. 5 minut postoju i znowu ok. Masakra. Sprawdzałem różne kombinacje, ijedyne co swtierdziłem to, że slcyahc było jakby coś się ruszało w konsoli na dole, jakby tykało, w jedną i drugą stronę, ale w tym momencie było wszystko z nadmuchgami ok, reagowałą klima na zadane temperatury i zmiany kierunku nawiewu rewelacyjnie!!!.
    Jakieś przemyślenia?;-)
  • Pomocny post
    Moderator Samochody
    Masz wszystkie przemyślenia w temacie, chyba nie trzeba pisać od nowa?

    Dodano po 1 [godziny] 34 [minuty]:

    tvfan napisał:
    Po ok 30 km znowu to samo, jakby się poprzymykały klapki w mieszalniku i mimo podniesienia prędkości dmuchawy, slychac ze zwieksza prędkość, powietrze nie wylatuje na zewnątrz, zaczeła lekko na środku parować szyba. 5 minut postoju i znowu ok


    Zamarza parownik, nie ma przepływu powietrza.

    Wyłączenie klimy, rozmraża parownik, woda wylatuje i znów minie jakiś czas nim zamarznie z powrotem.
  • Moderator na urlopie...
    domex32 napisał:
    nie ma przepływu powietrza.

    Nic dodać, nic ująć! Też tak myślę.
  • Poziom 2  
    Nie wiem na ile to istotne ale mam wrażenie, że woda na postoju cieknie z klimy, nawet nie wiem czy nie za bardzo w stosunku do innych aut. No i te zamarzniete rurki jak na zdjęciach u kolegi powyżej.
  • Moderator Samochody
    Temat wyczerpany, zamykam bo zaczyna się lanie wody, zamiast naprawy aut.

    W razie potrzeby wniesienia czegoś nowego do tematu, kontakt z moderacja wskazany.