Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Samsung WF7602S8V - Pralka nie działa, wyświetlacz mryga

Halifax 30 Kwi 2015 11:37 2544 31
  • #1 30 Kwi 2015 11:37
    Halifax
    Poziom 10  

    Witam serdecznie.

    Po powrocie do domu okazało się, że pralka skończyła pranie ale wyświetlacz miga co 1 sekundę i słychać cykanie przełącznika na płytce. Wyjąłem płytkę, znalazłem dwie spalone ścieżki od elementu ULN2003APG (zaznaczony na zdjęciu) i pęknięty ten właśnie element. Ścieżki połączyłem cienkimi kabelkami, element wymieniłem, ale naprawiłem tylko to, że teraz po podłączeniu nie stuka przełącznik na płytce, niestety wyświetlacz nadal mryga co 1 sekundę i nie można włączyć pralki. Czy ktoś jest w stanie podsunąć mi myśl, co jeszcze może być nie tak?

    0 29
  • #2 30 Kwi 2015 15:53
    Halifax
    Poziom 10  

    Wymieniłem kondensator 10uF 450V, stabilizator TNY266PN, kondensator 470uF 16V i stabilizator L7805ABV, sprawdziłem przełącznik na płytce ale bez zmian :(

    0
  • #3 30 Kwi 2015 16:30
    Loker
    Poziom 38  

    A nie lepiej było zamiast wymieniać elementy zmierzyć napięcie 5V? Masz zwarcie na płytce i przetwornica "próbkuje".

    0
  • #4 30 Kwi 2015 16:42
    Halifax
    Poziom 10  

    Elementy te miałem po poprzedniej naprawie, wiec nie zaszkodziło wymienić. Pewnie byłoby lepiej zrobić tak jak mówisz, ale nie bez powodu piszę w dziale AGD Początkujący :) , szczerze mówiąc nie bardzo wiem gdzie / na jakim elemencie miałbym zmierzyć to napięcie? Jeśli starczy Ci cierpliwości to byłbym wdzięczny za pokierowanie mnie co mam zrobić.

    0
  • #5 30 Kwi 2015 16:46
    Loker
    Poziom 38  

    Na wyjściu 7805 (powinno być 5V), ewentualnie na kondensatorze 470uF/16V (zgaduje że będzie koło 12V). Przetwornica tak na oko nie izolowana, więc uważaj w trakcie pomiarów (układ na potencjale sieci zasilającej).

    0
  • #6 30 Kwi 2015 17:06
    Halifax
    Poziom 10  

    Oki, dziękuję za wyjaśnienie :) Zmierzyłem 7805 na wyjściu i napięcie skakało między 1V a 2V. A więc co teraz?

    0
  • Pomocny post
    #7 30 Kwi 2015 21:46
    TONI_2003
    Moderator

    Halifax napisał:
    Oki, dziękuję za wyjaśnienie :) Zmierzyłem 7805 na wyjściu i napięcie skakało między 1V a 2V. A więc co teraz?

    Teraz to Masz tylko dwa wyjścia (zakładając, że IC4 - KA7805 jest dobry ten po wymianie)...
    Sprawdzić IC7 - czyli stabilizator 3,3V (jest robione właśnie z +5V czy nie on robi zwarcie).
    Oraz wreszcie czy sam procesor na zasilaniu nie przywiera (bo jeśli on) to po zawodach...
    Samsung WF7602S8V - Pralka nie działa, wyświetlacz mryga

    0
  • #8 30 Kwi 2015 22:28
    Halifax
    Poziom 10  

    Kurcze, jedyny stabilizator z oznaczeniem 7533 znalazłem na drugiej płytce, tej z programatorem, ale pod nim mam oznaczenie na płytce IC4 :(

    0
  • #9 01 Maj 2015 07:29
    Halifax
    Poziom 10  

    Nie jestem pewien, czy my rozmawiamy o tej samej płytce, bo oryginalnie element 7805 miał oznaczenie KIA 7805A i oznaczenie na płytce IC5.

    0
  • #10 01 Maj 2015 08:06
    TONI_2003
    Moderator

    Zatem nie skupiaj się na IC (fotek fajnej jakości nie dałeś wraz z oznaczeniami) tylko na napięciach stabilizatorów (sprawdzaj w realu na stole robiąc stosowne połączenia). Oraz na najważniejszym bo samym procesorze i nikt tu ci nie pomoże, nie nauczy jak...

    0
  • #11 02 Maj 2015 08:36
    Halifax
    Poziom 10  

    Znalazłem schemat procesora TMP86FS49AFG, na podłączonej pralce sprawdziłem napięcie na pinie 1 oznaczonym jako VSS 0(GND) i na pinie 5 oznaczonym jako VDD +5V, niestety napięcie rytmicznie skakało od 0V do ponad 2V. Jeszcze jest pin 19 oznaczony jako AVDD - Analog power supply, może to na nim powinienem sprawdzić to napięcie? Jeżeli podłączyłem miernik do odpowiednich pinów i to napięcie skacze, tzn. że już nie ma nadziei?

    0
  • Pomocny post
    #12 02 Maj 2015 10:04
    TONI_2003
    Moderator

    Halifax napisał:
    Jeżeli podłączyłem miernik do odpowiednich pinów i to napięcie skacze, tzn. że już nie ma nadziei?

    Jeżeli chcesz się przekonać na 100% to musiałbyś umieć odlutować nóżki zasilania układu i zrobić pomiar np. na stabilizatorze +5V gdy będzie poprawny masz odpowiedź.

    Jednak trzeba mieć świadomość co do swych umiejętności przy odlutowaniu jak i również przy przylutowaniu wspominanych pinów...

    1
  • #13 02 Maj 2015 11:43
    Halifax
    Poziom 10  

    Zrobiłem tak jak radziłeś, wygląda na to, że procesor jest sprawny, dałem mu +5V na odlutowane piny i napięcie spadało o jakieś ułamki i było stałe. Czy teraz powinienem wylutować stabilizatory i sprawdzać je jeden po drugim, czy może to wskazuje, że zwarcie jest gdzieś przed procesorem i należy sprawdzić coś innego?

    0
  • #14 02 Maj 2015 17:05
    TONI_2003
    Moderator

    TONI_2003 napisał:
    i zrobić pomiar np. na stabilizatorze +5V gdy będzie poprawny masz odpowiedź.

    0
  • #15 02 Maj 2015 20:10
    Halifax
    Poziom 10  

    Racja, zgapiłem się :) Teraz dałem 5V na procesor i sprawdziłem na stabilizatorze +5V, niestety jest 0V, nawet na wejściu. Na stabilizatorze K7550 jest tylko 0,2V na wejściu. Skoro daję napięcie na procek a na stabilizatorze +5V jest 0V to oznacza, że z procka nie wychodzi napięcie na dalsze układy? Wylutowałem K7550 i po podłączeniu go do 5V na wyjściu jest 0V, więc on chyba także jest padnięty.

    0
  • #16 02 Maj 2015 22:02
    peter falk
    Specjalista AGD

    Halifax napisał:
    Wylutowałem K7550 i po podłączeniu go do 5V na wyjściu jest 0V, więc on chyba także jest padnięty

    Nie bardzo. Bez obciążenia nie działa :)

    0
  • #17 03 Maj 2015 17:57
    Loker
    Poziom 38  

    Ehh, masz gdzieś zwarcie na płytce. Wylutuj 7805, sprawdź napięcie 8V. Jeśli w dalszym ciągu będzie zwarcie, to coś przywiera w obwodzie 8V. Jeśli zwarcia nie będzie, to coś przywiera za stabilizatorem 7805.

    0
  • #18 04 Maj 2015 13:20
    Halifax
    Poziom 10  

    Wiem, że macie mnie już dość, i uważacie, że z tak małą wiedzą nie powinienem zabierać się za takie naprawy, ale naprawdę bardzo zależy mi, żeby naprawić tę pralkę :/ dlatego proszę o jeszcze chwilę cierpliwości. Czy jeśli wylutuję 7805 to mam podłączyć pralkę bez tego elementu i sprawdzić czy jest w tym miejscu napięcie czy mam przyłożyć napięcie na jakiś element?

    0
  • #19 04 Maj 2015 14:04
    gamoń
    Poziom 15  

    Witam , wylutuj ten 7805 , włącz pralkę do sieci i zobacz czy masz napiecie około 8-10v na wejściu w miejscu gdzie miałeś 7805 , jeśli masz napięcie wejściowe na ten stabilizator to podłącz wylutowanego 7805 pod zasilacz prądu stałego coś koło 9v stałego i zobacz co masz na wyjsciu , jesli bedzie napiecie na wyjsciu tego 7805 to szukaj zwarcia w drodze 5v za stabilizatorem tak jak pisali przedmówcy .

    0
  • #20 04 Maj 2015 14:12
    Halifax
    Poziom 10  

    O to mi chodziło :) Dzięki:) Czekając na odpowiedź, sprawdziłem przełącznik od grzałki RY2 okazało się, że jest spalony, RY1 jest ok. Jest sens sprawdzać obwód bez tego włącznika grzałki?

    0
  • #22 04 Maj 2015 14:29
    Halifax
    Poziom 10  

    Napięcia mierzyłem tylko tam gdzie radzili mi forumowicze. Sprawdziłem miernikiem ten przekaźnik, nie robi zwarć, poprostu cewka się spaliła. Czy mogę bez tego przekaźnika sprawdzić to napięcie na 7805 czy bez niego lepiej nie podłączać plytki? :) Nie wiem też czy jest sens zamawiać w tej chwili ten przekaźnik...

    0
  • Pomocny post
    #23 04 Maj 2015 16:38
    TONI_2003
    Moderator

    Zasada jest prosta masz mieć na kondensatorze elektrolitycznym CE2 - (+12V), a na CE3 - (+8V). Wspominany CE2 do wymiany jeśli nie Masz 12V i dalej analogicznie CE3 - (+8V) – wejście stabilizatora 7805. Wyjście 7805 to CE4 - (+5V), a wszystko sprowadza się do tego, że Ty wymieniasz (czy aby na nowe elementy?), a nie robisz pomiarów tych najprostszych jakie można Ci zrobić!

    Halifax napisał:
    Sprawdziłem miernikiem ten przekaźnik, nie robi zwarć, po prostu cewka się spaliła.

    Spytam niby jak to sprawdziłeś?

    Halifax napisał:
    Czy mogę bez tego przekaźnika sprawdzić to napięcie na 7805 czy bez niego lepiej nie podłączać płytki?

    Przekaźnik całkiem odlutuj i możesz sprawdzać. To samo tyczy przekaźnika (odlutowany i sprawdzasz) podając odpowiednie napięcie. Tak samo można odlutować 7805 i podając na wejście te 8V sprawdzisz miernikiem co uzyskujesz na jego wyjściu.

    Naprawdę tu nie jest szkoła by pokazywać kawę na ławę i tłumaczyć w kółko to samo i na okrągło od początku.

    1
  • #24 04 Maj 2015 19:18
    Halifax
    Poziom 10  

    Dobrze, dzięki, zrobię tak jak radzicie. 7805 już na początku został sprawdzony i jest ok. Elementy wymieniam na kompletnie nowe a przekaźnik sprawdziłem tak: opór na cewce, potem po wylutowaniu czy na stykach nie przewodzi prądu i wreszcie po otwarciu przekaźnika ukazało się spalone uzwojenie na cewce.

    0
  • #25 06 Maj 2015 12:53
    Halifax
    Poziom 10  

    Wylutowałem 7805. Na CE2 (470uF 25V) mam skaczące 0-2.8V, na CE3 (470uF 25V) mam stałe 13,8V i na wejściu 7805 mam także stałe 13,8V a na wyjściu w miejscu, gdzie powinien być 7805 mam skaczące 0,42V. Kondensatory przed i za 7805 wylutowałem i sprawdziłem miernikiem czy nie robią zwarć itp. i wydają się być ok, wszystkie rezystory także. Pisaliście, że na wejściu 7805 ma być 8-10V czyli 13,8V to już nie jest ok, tak? Mogę zamówić kondensatory CE2 i CE3 ale chyba są ok.

    0
  • #26 14 Maj 2015 21:22
    Halifax
    Poziom 10  

    Panowie, wymieniłem na wszelki wypadek te kondensatory, ale po wylutowaniu 7805 na CE2 nadal skacze mi napięcie 0-2V, na CE3 mam stałe 12,5V, na wejściu 7805 tez mam stałe 12,5V. Sprawdziłem wszystkie rezystory i kondensatory. Podszkoliłem się i sprawdziłem także diody prostownicze, schottkiego i oba transoptory. Jeśli ktoś może mi podpowiedzieć co jeszcze mógłbym sprawdzić to będę bardzo wdzięczny, bo już nie mam pomysłów :/

    Dodano po 2 [godziny] 25 [minuty]:

    Jeszcze jedno pytanie, czy gdzieś można znaleźć schemat tej plytki: MFS-VCIB2AW-00/081229/3LF ?

    0
  • #27 24 Cze 2015 16:33
    bolek
    Specjalista - oświetlenie sceniczne

    Odgrzeje kotleta. Czy ktoś z Was ma schemat lub może potwierdzić gdzie przychodzi zasilanie sieciowe na tą płyte. Chciałem ją sprawdzić na stole.
    Na mój rozum powinno zjawić się na CN3 (białe 3 pinowe złacza obok przekaźników), jednak jedna linia idzie przez dwa szeregowe warystory VAR2, VAR3 co mnie trochę pogubiło bo warystory powinny być raczej równolegle do zasilania...

    0
  • #28 24 Cze 2015 18:50
    peter falk
    Specjalista AGD

    bolek napisał:
    powinno zjawić się na CN3 (białe 3 pinowe złacza obok przekaźników)

    Samsung WF7602S8V - Pralka nie działa, wyświetlacz mryga

    0
  • #29 24 Cze 2015 19:07
    bolek
    Specjalista - oświetlenie sceniczne

    Dalej mam mętlik, warystory w szereg?

    No i ten pin1, na schemacie jest tam sygnał D_CHK, a u mnie jest to nie podłączony do niczego.

    0
  • #30 06 Wrz 2015 21:21
    pkpintercity
    Poziom 13  

    Sorki, że nie na temat, ale co to jest KIA7805A to jest stabilizator? Czy regulator napięcia, a jeżeli regulator to jak się odbywa regulacja?

    0