Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

avt 2210 - Montaż "Najprostszego regulatora mocy 230V"

chicken12310 30 Kwi 2015 18:35 2001 15
  • #1 30 Kwi 2015 18:35
    chicken12310
    Poziom 11  

    Witam, jako, że składam swój pierwszy w życiu kit, chciałem dopytać starych wyjadaczy czy wszystko dobrze zrozumiałem?
    avt 2210 - Montaż "Najprostszego regulatora mocy 230V" avt 2210 - Montaż "Najprostszego regulatora mocy 230V" avt 2210 - Montaż "Najprostszego regulatora mocy 230V" avt 2210 - Montaż "Najprostszego regulatora mocy 230V" avt 2210 - Montaż "Najprostszego regulatora mocy 230V" avt 2210 - Montaż "Najprostszego regulatora mocy 230V" avt 2210 - Montaż "Najprostszego regulatora mocy 230V" avt 2210 - Montaż "Najprostszego regulatora mocy 230V" avt 2210 - Montaż "Najprostszego regulatora mocy 230V" avt 2210 - Montaż "Najprostszego regulatora mocy 230V"




    Tak wygląda układ. Chciałem się dopytać:
    1. Czy w tych miejscach spokojnie mogę poucinać końcówki, tak aby po drugiej stronie płytki przylutować elementy do powierzchni?
    2. Czy końcówki mają być ucięte tak blisko płytki aby lut całkowicie zakrył końcówki poszczególnych elementów, czy mogą one od lutu "odstawać ponad lut"
    3. Czy poza Q1 (Triakiem) występuje dowolność stron elementów do wlutowania? (czy tak jak np. dla kondensatorów elektrolitycznych ważna jest kolejność)
    4. Czy dobrze pooznaczałem rezystory oraz kondensatory? I co to za rodzaj kondensatorów! Poliwęglowe?
    5. Przy tym potencjometrze to w miejscach tych dziurek mam wlutować jakikolwiek zaizolowany kabelek (ze ściągniętymi końcówkami izolacji), aby połączyć wszystkie nóżki z płytką?
    6. Czy wszystkie elementy wlutować tak, aby nie stykały się one poza nóżkami z płytką (dla przykładu aby rezystor nie dotykał płytki bezpośrednio).
    7. Czy regulator mocy będzie pasował do tej żarówki i w końcu jakieś trudniejsze nieco pytanie, jaki należy dobrać R2 do tej żarówki, aby układ działał najefektywniej i dlaczego taka rezystancja?
    Link do konspektu z tym układem:
    http://serwis.avt.pl/manuals/AVT2210.pdf
    Przepraszam, wiem, że dla wszystkich te pytania są banalne, jednak udało mnie się już zepsuć przetwornicę na dzień dobry, tak więc dopytuje przy montażu przynajmniej na początku.
    Pozdrawiam.

    0 15
  • #2 30 Kwi 2015 19:29
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    chicken12310 napisał:
    7. Czy regulator mocy będzie pasował do tej żarówki

    Trzeci punkt w podtemacie "właściwości" - ".... do żarówek TRADYCYJNYCH" (!)
    chicken12310 napisał:
    1. Czy w tych miejscach spokojnie mogę poucinać końcówki, tak aby po drugiej stronie płytki przylutować elementy do powierzchni?
    2. Czy końcówki mają być ucięte tak blisko płytki aby lut całkowicie zakrył końcówki poszczególnych elementów, czy mogą one od lutu "odstawać ponad lut"
    Wyjaśnienie masz na zdjęciu z zamieszczonego opisu KiT'a. Elementy są lutowane po stronie TOP (stronie elementów) więc nie bardzo rozumiem co masz na myśli pisząc: "...po drugiej stronie płytki przylutować elementy do powierzchni...". Najpierw się umieszcza element, potem go lutuje, a na końcu ucina końcówki - dlatego też nie rozumiem też i pytania : "...Czy końcówki mają być ucięte tak blisko płytki aby lut całkowicie zakrył końcówki poszczególnych elementów, czy mogą one od lutu "odstawać ponad lut" - nieco wystawać mogą, ale na pewno (jeśli będziesz postępował jak wyżej napisałem) nie będą mogły być "przykryte" lutowiem.
    chicken12310 napisał:
    Czy poza Q1 (Triakiem) występuje dowolność stron elementów do wlutowania?.....ważna jest kolejność.....
    W tym zestawie - nie ma znaczenia. Zresztą nawet nie ma w jakiś sposób oznaczonych (jak np. w kondensatorach elektrolitycznych, albo diodach) która końcówka to "początek", a która "koniec". Nie ma też takiej nomenklatury w wypadku elementów elektronicznych - jeśli już jakiś element ma być lutowany w jakiś konkretny sposób mówimy o polaryzacji.
    chicken12310 napisał:
    Czy dobrze pooznaczałem rezystory oraz kondensatory?
    Jeśli dobrze rozróżniam kolory - tak.
    chicken12310 napisał:
    udało mnie się już zepsuć przetwornicę na dzień dobry
    Bo zapewne nie masz opanowanych podstaw. A te (jak chociażby umiejętność odróżnienia żarówki "tradycyjnej" od żarówki LED'owej (bo zapewne nie jest to świetlówka) - zresztą w obu przypadkach niezmiernie rzadko się spotyka taką możliwość (sterowanie jasnością - zmieniając napięcie) - w większosci przypadków w tego typu żarówkach stosowane są zasilacze impulsowe podwyższające (lub obniżające - dla LED'ów) napięcie do żądanej wielkości. Zmiana napięcia (zwłaszcza gdy kształt przebiegu zmiennego tak bardzo odbiega od sinusoidy jak w tym ściemniaczu) prowadzić może do uszkodzenia tego zasilacza, a w konsekwencji do konieczności zakupu normalnej żarówki (lub rezygnacji ze ściemniacza i kupnie kolejnej LED'owej).
    O typie kondensatorów i ich oznaczeniach możesz sobie poczytać (po uprzednim przeszukaniu googla) samodzielnie.

    0
  • #3 30 Kwi 2015 19:38
    KWodniczek
    Poziom 12  

    Ta żarówka może się nie nadawać.
    Zacznij od żarówki typu 60W żarnikowa (zwykła).
    R2 dobierzesz sobie do mocy żarówki i do własnego "widzimisie" , dając mniej , czyli np 1 MΩ
    zmieni się charakterystyka potencjometru oraz minimalna wartość napięcia czyli będziesz mógł ściemniać do określonej jasności oraz na konkretny ruch potencjometru będzie przypadać konkretna wartość rozjaśnienia.
    Jeśli okaże się że w połowie kręcenia potencjometrem masz już maksa to wtedy można zwiększyć R2
    Na schemacie tego nie ma , ale warto dołączyć między Q1 i Q2 rezystor rzędu 10Ω układ będzie dłużej żył co nie leży w interesie sprzedającego kit

    Dla lepszej płynności i mniejszych kłopotów najlepeij jest zmodernizować układ do wersji :
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=4545251#4545251

    Jeśli większe moce będą nim sterowane to radiator dla traka , dla żarówki 60W może sie obejdzie bez radiatora

    0
  • #4 30 Kwi 2015 21:54
    chicken12310
    Poziom 11  

    Panie drogi ja przetwornice zepsułem podłączając źle + z - o 4 nad ranem po imprezie. I to miało na celu zmienić napięcie, źródłem były baterie paluszki sztuk 4x. Bo chciałem porobić jakieś podstawy na płytce stykowej, nie chciałem zmieniać napięcia w żarówce led. Poza tym to podobno nie jest to ani led, ani żarówka zwykła (ja się nie znam na żarówkach). I tak, masz rację podstaw jeszcze nie mam, za podstawy praktyczne dopiero się zabieram, niedawno kupiłem dopiero komplet rzeczy potrzebnych do nabywania praktyki związanej z elektroniką. Tym nie mniej ten Kit chciałem złożyć, ponieważ potrzebuję regulować oświetlenie podczas robienia jakiś projektów potrzebnych na studia. Czy macie pewność, że to zły pomysł pakować taką żarówkę do regulacji mocy? Niech mi ktoś wyjaśni dlaczego..
    Druga sprawa może będziecie wiedzieli, bo ja już poruszałem wątek ale nikt nie odpowiedział. http://electropark.pl/moduly-wejsc-wyjsc/7758-modul-voltomierza-4-1-37v-lm2596.html taki mam moduł woltomierza, a popsułem go i jest jakby zwarcie, takie samo napiecie na wejsciu jak i na wyjściu.
    avt 2210 - Montaż "Najprostszego regulatora mocy 230V"
    Zaznaczyłem, ten układ scalony, który definitywnie jest uszkodzony, D1 test diody, przewodzi, rezystancja na wyjściu 50kohm. Czy ktoś wie co mogło ulec uszkodzeniu i jak to sprawdzic? Zaznaczyłem błędne próby podłączenia. (proszę się nie śmiać..)

    0
  • #5 30 Kwi 2015 22:28
    KWodniczek
    Poziom 12  

    Musisz trochę teorii przyswoić.
    Ten regulator (ściemniacz) jest fazowym regulatorem na triaku.
    Dowiedz się jak wygląda w środku ledowa żarówka - co tam w środku jest , jak wygląda świetlówka (tzw. energooszczędna) a jak zwykła żarówka tradycyjna.
    Zwykła żarówa to widać czasami gołym okiem ;) - żarnik z drucika.
    I teraz jak podasz napięcie zmodyfikowane przez układ z trakiem to jak sie zachowają te 3 różne żarówki.
    Dowiesz się że zwykła będzie działać tak jak chcesz a inne nie koniecznie.

    Dodano po 19 [minuty]:

    chicken12310 napisał:

    Zaznaczyłem, ten układ scalony, który definitywnie jest uszkodzony.......


    Ten układ to serce , mózg więc jeśli tego nie ma to nie ma co diagnozować.
    To tak jak byś w komputerze miał sprawny zasilacz , CDrom, dysk a płyta główna z prockiem , grafika i pamięciami padła .

    0
  • #6 30 Kwi 2015 22:49
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    chicken12310 napisał:
    Bo chciałem porobić jakieś podstawy na płytce stykowej,
    Podstawy to podręczniki, nie płytka stykowa. Moduł woltomierza - spaliłeś na własną prośbę ( o ile można tak powiedzieć) - jeśli nawet nie spojrzałeś w schemat (a jest) i oznaczenia (a są)... GND to masa układu - Ty (według twoich oznaczeń na zdjęciu powyżej) podałeś akurat odwrotnie PLUS...
    Tak więc - najpierw teoria, potem teoria a dopiero na samym końcu praktyczne jej zastosowanie. Nawet składać KiT'y trzeba umieć i wiedzieć co i jak dlaczego i po co.
    Zacząłeś (zapewne z niecierpliwości) od d...y strony - na składanie i uruchamianie przyjdzie czas, gdy będziesz wiedział na co zwracać uwagę; czyli OPANUJESZ TEORIĘ.
    chicken12310 napisał:
    zepsułem podłączając źle + z - o 4 nad ranem po imprezie.
    Samochodem też jeździsz po imprezie? Wbrew pozorom to to samo - i w jednym i drugim wypadku musisz mieć trzeźwy umysł. A jak nie... w najlepszym wypadku stracisz prawo jazdy, lub spalisz układ uruchamiany. W najgorszym - zabijesz jakiegoś przechodnia lub... siebie. (Doświadczenia ze ściemniaczem wymagają pracy z napięciem sieci; a to jest naprawdę niebezpieczne)

    0
  • #7 30 Kwi 2015 23:05
    chicken12310
    Poziom 11  

    Kolego, teorie wypchaną po same brzegi to ja mam na studiach, tylko zanim opanujemy cały podstawowy materiał minie rok czasu. między czasie elektroprzewodnik (taki kanał na youtube, ośla łączka elektronik2000 i inne dobre miesięczniki) i mogę się bawić. Tam jest na początku przedstawiona teora - oczywiście maksymalnie uproszczona oddająca np. tylko zasadę działania poszczególnych elementów, nic nie stoi na przeszkodzie, żebym się tym bawił przed poznaniem absolutnych szczegółów tych podstawowych elementów.
    A ja Ci z premedytacją zaznaczyłęm, że operowałem BATERIAMI, więc zagrożenia życia jakoś nie widziałem, co do zabawy z napięciem sieci, to nie bój się nie będę dotykał do momentu, ąż dokłądnie nie zweryfikuję moich poczynań. Co do modułu wiem, że układ scalony to serce układu, skoro wiem, że jest zepsuty to go po prostu wymienię na nowy. Tylko nei chcę inwestować składać jak się okaże, że nadal poprawnie nie działa. Koszt przesyłki to 10zł minimum i nie chcę zamawiać w nieskończoność, dlatego pytam się Was bo może wiecie od jakiego momentu układu możliwe są uszkodzenia . Chcę je wszystkie sprawdzić i ewentualnie powymieniać. Tak więc jeszcze raz: zwracam się z uprzejmą prośbą, o napisanie, które elementy zostały narażone na uszkodzenie, oraz w jaki sposób to zbadać? Pozdrawiam, odpiszę jutro bo wybywam z domu (piątek, piąteczek)

    0
  • #8 30 Kwi 2015 23:21
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    Czyli z jednej strony koszt przesyłki 10 zł warunkuje podjęcie próby naprawy, która została spowodowana Twoimi poczynaniami, a z drugiej po co Ci teoria? Chyba tak należy podsumować Twój post?
    Teoria właśnie pomaga zniwelować niepotrzebne wydawanie pieniędzy na części urządzeń, które się spaliło nie mając podstaw. Proste?
    Skoro więc już wiesz jakie są adresy internetowych "Szkółek Niedzielnych" - czemu z nich nie skorzystałeś do tej pory? Jakoś nie wierzę, że nie spotkałeś się z pojęciem GND, czy choćby z umiejętnością odczytywania schematu - To jest najbardziej podstawowa podstawa...
    Oczywiście - nikt Cię nie zmusi do niczego, czego nie chcesz zrobić (uważasz za zbędne) - nie podawaj tylko kolejnych przykładów na konieczność opanowania podstaw ZANIM zacznie się grzebanie w elektronice. Nie ważne niskiego, czy wysokiego napięcia.

    0
  • #9 01 Maj 2015 01:34
    chicken12310
    Poziom 11  

    Nie chce mi się nawet drążyć tego tematu. Tym bardziej, że staram się być uprzejmy i jako nowy forumowicz, nie wchodzić w dyskusję. Wolałbym jednak, żebyś zainteresował się w miarę możliwości tym o co proszę. Powtórzę jeszcze raz: "Tak więc jeszcze raz: zwracam się z uprzejmą prośbą, o napisanie, które elementy zostały narażone na uszkodzenie, oraz w jaki sposób to zbadać?"c

    0
  • #10 01 Maj 2015 08:43
    KWodniczek
    Poziom 12  

    chicken12310 napisał:
    Powtórzę jeszcze raz: "Tak więc jeszcze raz: zwracam się z uprzejmą prośbą, o napisanie, które elementy zostały narażone na uszkodzenie, oraz w jaki sposób to zbadać?"c


    Powtórzę jeszcze raz , podając przykład komputera:
    Padła Ci płyta główna z mikroprocesorem ,grafiką i ramem , pewnie dlatego że zasilacz to spowodował (odwrotnie podłączyłeś zasilanie) i teraz chcesz kupić nową płytę (twój układ który padł) ? i dalej kombinować co jeszcze może być uszkodzone?

    W tej sytuacji moduł voltomierza raczej trzeba kupić ponownie. Możesz oszacować raczej co jest dobre wylutowująć element i sprawdzając go zgodnie z jego przeznaczeniem i parametrami , a to nie będzie dla ciebie łatwe- może sprawdzisz rezystor , czy diodę .

    Przygodę zaczyna sie od niskich napięc , nie od regulatora fazowego na 230V , oraz od łatwych rzeczy , nie od układu LM2596
    Możesz kupic sobie układ zawierający bramki logiczne i zrobic na nich generatorek zasilający diody led - zabawka , albo regulator napięcia i zrobic sobie mały zasilacz o regulowanym napięciu

    0
  • #11 01 Maj 2015 11:52
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    chicken12310 napisał:
    które elementy zostały narażone na uszkodzenie, oraz w jaki sposób to zbadać?
    Jak mam Ci pokazać? Palcem? Tam jest zaledwie kilka elementów na krzyż - jak podłączałeś zasilanie na chybił-trafił (w tym nawet do otworów montażowych... :) ) i w tym jeden raz na pewno odwrotnie niż wskazuje opis na płycie - jedyne co mogło "polecieć" to element o którym wspominał Kolega wyżej. Co prawda na odwrotną polaryzację narażone były i kondensatory i tranzystory, ale co do tych pierwszych raczej m powinny przetrwać CHWILOWĄ zmianę polaryzacji, a te drugie - jako student elektroniki (czy może "przyszły student"*?)
    chicken12310 napisał:
    teorie wypchaną po same brzegi to ja mam na studiach

    chicken12310 napisał:
    Kit chciałem złożyć, ponieważ potrzebuję regulować oświetlenie podczas robienia jakiś projektów potrzebnych na studia.

    takie rzeczy jak sprawdzenie tranzystora powinieneś mieć już opanowane?
    Układu oznaczonego na fotce możesz nie sprawdzić - chyba, że miałbyś drugi dla porównania, albo ten uszkodzony by wystrzelił - to nie wystąpiło, a jak nie masz pojęcia o podstawach - co dadzą Ci pomiary skoro nie masz pojęcia co mierzyć i jak? Nie jesteś w stanie zinterpretować wyników - no, chyba, że uszkodzenie jest na tyle ewidentne, że zostały pozwierane (zwarte w czasie uszkodzenia) wewnętrzne półprzewodniki... Ale i w tym wypadku musiałbyś mieć możliwość porównania wyników z notą katalogową - a skoro nie odróżniasz punktu pomiarowego od otworu montażowego (chyba był zamieszczony jakiś schemat do tego miernika - chociażby montażowy?); może to przekraczać Twoje aktualne możliwości.
    Ja również się staram być uprzejmy ale - stoję przed betonowym murem... Zwracam Ci uwagę, że musisz najpierw znać podstawy (lutowania, czytania schematów, odróżnienie elementów i sposobu posługiwania się miernikiem), a Ty mi odpowiadasz że na to przyjdzie czas później... Zrozum - nie ma takiej możliwości. Nawet w opisaniu sposobu składania jakiegoś mebla z IKEI zakłada się, że użytkownik umie posługiwać się śrubokrętem, i potrafi odróżnić na zamieszczonym rysunku deskę od śrubki.
    Podobnie jak myślę i w tym dziale jaki jest przeznaczony dla Początkujących, ale ELEKTRONIKÓW - czyli podstawowe umiejętności są bezwzględnie wymagane.
    Aha - nie jest to żadna złośliwość z mojej strony - po prostu stwierdzam fakt na podstawie tego co sam napisałeś.

    * Swoją drogą - dokąd zmierza nauczanie przyszłych elektroników, skoro muszą się pytać o podstawy na forach?

    0
  • #12 01 Maj 2015 12:11
    _PREDATOR_

    VIP Zasłużony dla elektroda

    Przypominam, że temat brzmi:
    avt 2210 - Montaż "Najprostszego regulatora mocy 230V!

    0
  • #13 01 Maj 2015 12:16
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    _PREDATOR_ napisał:
    Przypominam, że temat brzmi:
    avt 2210 - Montaż "Najprostszego regulatora mocy 230V!


    Przepraszam - sam Autor zapytał w nim o woltomierz i przy okazji wynikła dyskusja co do Jego umiejętności. Gdyby założył osobny temat o kłopotach z woltomierzem - napisałbym pewnie to samo tyle, że dwa razy... :)

    0
  • #14 01 Maj 2015 12:45
    chicken12310
    Poziom 11  

    a nie napisałeś, bo temat był założony. I skąd wiesz co studiuję? No tak, przecież zamiast po prostu odpowiadać na pytania, dotykasz się wszystkiego tylko nie o to co prosiłem. To co robisz wynika albo faktycznie z tego, że jesteś nieuprzejmy, albo co gorsza, że nie czytasz ze zrozumieniem. Studiuję całkowicie inny kierunek, a podstawy elektroniki na studiach zacząłem 1,5 miesiąca temu. I wybacz jakoś do tej pory odziwo o tranzystorach jeszcze nie miałem. Zresztą nie mam zamiaru się się tłumaczyć temat jak moderator słusznie zauważył jest inny. Pozdrawiam uprzejmego usuniętego.

    0
  • Pomocny post
    #15 01 Maj 2015 13:02
    jarek_lnx
    Poziom 43  

    Było pytanie o "żarówkę" choc nie ma ono bezpośredniego związku z montażem regulatora to odpowiadam.

    Cytat:
    Czy macie pewność, że to zły pomysł pakować taką żarówkę do regulacji mocy? Niech mi ktoś wyjaśni dlaczego..
    Najprościej - dlatego że to nie jest żarówka, żeby konsument (inaczej mówiąc ignorant który przychodzi do sklepu) nie miał obaw, nazwano to żarówką, ale z żarówką ma to mało wspólnego, poza tym że świeci. To jest układ elektroniczny który prostuje i przetwarza napiecie tak aby zasilić LEDy stałym pradem najlepiej niezależnym od parametrów sieci, producent przewidział zasilanie tego urządzenia napieciem sieciowym sinusoidalnym, a nie z regulatora fazowego. Za ustalenie prądu odpowiada w prostszych wersjach reaktancja pojemnościowa, w lepszych przetwornica. W pierwszym przypadku będą problemy z pracą regulatora fazowego obciążonego pojemnością i wysokim di/dt do którego elementy "żarówki" nie są przystosowane, w układzie z przetwornicą jeden regulator będzie sie przeciwstawiał drugiemu.
    Są specjalne lampy LED i CFL w których producent dodał układ który wykrywa zasilanie z regulatora fazowego i odpowiednio do kąta włączenia wysterowuje własny regulator pradu, ale są droższe i na opakowaniu wyraźnie jest napisane że są ściemnialne (ale gdzieś widziałem że użytkownicy narzekali na zawodność).

    Cytat:

    Kolego, teorie wypchaną po same brzegi to ja mam na studiach,
    Tu chodzi o "inną" teorię tu nikt nie zapyta jakie umiesz rozwiązać zadania i ile punktów dostałeś kiedy na egzaminie pytano o triak, budujesz jakiś układ i trzeba rozumieć jak on działa, tylko tyle i aż tyle.

    0