Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

MAN TGX 440 - manualna skrzynia biegów ciężko wchodzą biegi

turnip4 03 Maj 2015 15:29 7005 25
  • #1 03 Maj 2015 15:29
    turnip4
    Poziom 11  

    witam

    MAN TGX 440 EURO 4 rok 2008 manualna skrzynia biegów.

    Podczas zmiany biegów sprzęgło dobrze chodzi biegi ciężko chodzą, trzeba włożyć dużo siły żeby wrzucić bieg ale nie zgrzyta nic takiego...
    czy zmienić olej w całej skrzyni biegów ?? czy to raczej kwestia jakiejś rzeczy bliżej wajchy zmiany biegów ??

    1 25
  • #2 03 Maj 2015 22:49
    kakibara
    Poziom 27  

    Manualna skrzynia biegów - jakie jest sterowanie nią, hydrauliczne czy mechaniczne - płyn czy linki? może być to kwestia bliżej wajchy zmiany biegów, a może i na górze skrzyni biegów.

    Dodano po 16 [sekundy]:

    Manualna skrzynia biegów - jakie jest sterowanie nią, hydrauliczne czy mechaniczne - płyn czy linki? może być to kwestia bliżej wajchy zmiany biegów, a może i na górze skrzyni biegów.

    1
  • #3 03 Maj 2015 23:01
    adam158
    Poziom 22  

    Obejrzyj linki od lewarka do skrzyni,punkty mocowania linek czy nie są popuszczone.

    3
  • #4 04 Maj 2015 21:29
    klika60
    Poziom 15  

    Spróbuj zrobić kalibrację sprzęgła prawdopodobnie nie działa ci wspomaganie i dlatego ciężko wchodzą biegi

    3
  • #5 05 Maj 2015 00:50
    saron22
    Specjalista - Samochody Ciężarowe

    Tak jak kolega wyżej pisał: kiedy była robiona kalibracja sprzęgła??

    0
  • #6 19 Maj 2015 14:08
    turnip4
    Poziom 11  

    skrzynia biegów jest na linki, a kalibracja nie wiem kiedy była robiona ponieważ kupiłem ten samochód 2 miesiące temu... zrobię tą kalibrację tak jak mówicie Panowie i dam znać :)

    aa i jeszcze jedną ważną informację dostałem od kierowcy
    cytuje że:

    "skrzynia ciężko chodzi a szczególnie biegi do tyłu 2i4 oraz 6i8)"

    to może najpierw wymienię olej i zrobię tą kalibrację? to nie będzie aż taki majątek...

    0
  • #7 20 Maj 2015 13:00
    kakibara
    Poziom 27  

    olej w tej sytuacji nic nie pomoże - jeżeli jest czas na jego wymiane - jak najbardziej zalecane. sprawdziłeś ułożenie linek? opaski - są punkty montażowe opasek ...a może i na górze skrzyni biegów - czy płyta trzymająca linki - przeguby. nie była ruszana.

    0
  • #8 22 Maj 2015 14:45
    svavecone
    Poziom 24  

    Wspomaganie sprzegla jest aktywowane czysto mechanicznie /hydraulicznie wiec kalibracja tutaj nic nie pomoze . Aby wyeliminowac problemy ze sprzeglem wystarczy spojrzec w ManCat na czujnik predkosci obrotowej na wejsciu do skrzyni podczas uruchomionego silnika . Jezeli predkosc spadnie finalowo do 0 po wcisnieciu sprzegla to znaczy ze walek wejsciowy skrzyni przestal sie obracac i sprzeglo pracuje prawidlowo . Olej... spuszcony pomoze ewentualnie okreslic stan skrzyni , lecz jak juz raz byl zmieniany od usterki to nic nie wskaze .
    Do sprawdzenia linki/ lewarek/ dzwignie ....dalej to juz chyba tylko w skrzyni.

    0
  • #9 22 Maj 2015 23:38
    kakibara
    Poziom 27  

    To takie rozważania między nami, autor napisał w marcu, kierowca jeździł z tymi biegami 2 miesiące? jeżeli tak było/ jest to najprawdopodobniej poprzedni właściciel zmienił sprzęgło przed sprzedażą auta i nie kalibrował sprzęgła. uwierz .... to nie będzie aż taki majątek...

    0
  • #10 01 Lip 2015 07:39
    turnip4
    Poziom 11  

    kierowca jeździ z tym problemem dalej, byłem na kalibracji sprzęgła okazało się że ten MAN TGX 440 EURO 4 nie wymaga kalibracji sprzęgła... na warsztacie sprawdzili (linki/lewarek/dzwigni) skrzynię biegów i pracuje poprawnie... poprzedni właściciel używał go od nowości ma przejechane prawie 650 tys kilometrów i samochód był serwisowany w serwisach MAN - w zapiskach na serwisie jak go sprawdzałem przed zakupem to sprzęgło nie było robione ... finalnie stwierdziłem, że sprzęgło do wymiany... i jak samochód zjedzie z trasy to planuje je zrobić i dam znać koledzy czy pomogło czy nie...

    0
  • #11 01 Lip 2015 17:17
    keicam1991
    Poziom 18  

    O ile dobrze pamiętam to tam jest Z-F i tam się nic nie kalibruje :D.


    Jak linki są dobre to sprawdź ciśnienie na skrzynie powinno być około 8.5 bara jeśli jest dobre to problem może być po stronie wybieraka częsta usterka w tych skrzyniach.

    Sprzęgła w innych autach z tymi skrzyniami robi się bliżej miliona pozdrawiam.

    0
  • #12 02 Lip 2015 00:05
    kakibara
    Poziom 27  

    cześć, sprzęgło zapewne było sprawdzone , przy diagnostyce, wymienisz sprzęgło - oczywiście miej na myśli cały zestaw - i tak Ci ta operacja nie pomoże w niczym, w marcu już pisałem Ci jak i inni koledzy, że problemem jest droga od kabiny do skrzyni, a także kalibracja sprzęgła - chociaż wg. mnie biegi by wyskakiwały wsteczny by zgrzytał, u mnie w firmie jest parę aut z manualną skrzynią biegów, 2, 3, 4 osiowe z i bez retardera, i każde sprzęgło się kalibruje, możesz to zrobić z wymianą setu lub na starym secie - trzeba tylko wybrać jak to przeprowadzić. nie wymaga czy nie trzeba, bo nawet jeżeli nie wymaga to przeprowadzenie tej czynności trwa 10 minut +/-.

    0
  • #13 10 Lip 2015 09:11
    turnip4
    Poziom 11  

    svavecone napisał:
    Wspomaganie sprzegla jest aktywowane czysto mechanicznie /hydraulicznie wiec kalibracja tutaj nic nie pomoze . Aby wyeliminowac problemy ze sprzeglem wystarczy spojrzec w ManCat na czujnik predkosci obrotowej na wejsciu do skrzyni podczas uruchomionego silnika . Jezeli predkosc spadnie finalowo do 0 po wcisnieciu sprzegla to znaczy ze walek wejsciowy skrzyni przestal sie obracac i sprzeglo pracuje prawidlowo . Olej... spuszcony pomoze ewentualnie okreslic stan skrzyni , lecz jak juz raz byl zmieniany od usterki to nic nie wskaze .
    Do sprawdzenia linki/ lewarek/ dzwignie ....dalej to juz chyba tylko w skrzyni.


    co to jest MANCAT???

    Dodano po 3 [minuty]:

    kakibara napisał:
    cześć, sprzęgło zapewne było sprawdzone , przy diagnostyce, wymienisz sprzęgło - oczywiście miej na myśli cały zestaw - i tak Ci ta operacja nie pomoże w niczym, w marcu już pisałem Ci jak i inni koledzy, że problemem jest droga od kabiny do skrzyni, a także kalibracja sprzęgła - chociaż wg. mnie biegi by wyskakiwały wsteczny by zgrzytał, u mnie w firmie jest parę aut z manualną skrzynią biegów, 2, 3, 4 osiowe z i bez retardera, i każde sprzęgło się kalibruje, możesz to zrobić z wymianą setu lub na starym secie - trzeba tylko wybrać jak to przeprowadzić. nie wymaga czy nie trzeba, bo nawet jeżeli nie wymaga to przeprowadzenie tej czynności trwa 10 minut +/-.


    to mechanika wymienie bo ten twierdzi że tego sprzęgła się nie kalibruje...

    0
  • #14 10 Lip 2015 15:56
    svavecone
    Poziom 24  

    ManCat to jest komputer diagnostyczny MANa . Tak to pisze .... takie schorzenie serwisanta :) .

    Kazde sprzeglo w skrzyniach manualnych MANa sie kalibruje . W Twoim przypadku to nie jest przyczyna usterki . Kalibracja jest potrzebna do operowania wysoka/niska skrzynia , polowkami , do przycisku "comfort shift" ....i moze cos jeszcze , lecz nie ma nic do dzialania sprzegla stricto mechanicznego pedal-sprzeglo .

    0
  • #15 10 Lip 2015 19:51
    MAN Electronics
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Nie zaszkodzi gdyby ManCats'em podejrzeć wartość sprzęgła czy, jak wcześniej wspomniał @svavecone test sprzęgła (zejście do zera obr. na wejściu skrzyni),odczyt konserwacji, skoro go kupiłeś to taka diagnostyka wskazana.

    0
  • #16 12 Lip 2015 10:30
    piotrek7744
    Poziom 12  

    Wyjmij wybierak ze skrzyni rozbierz, wyczyść, zobacz czy lekko chodzi tłok od wspomagania. Sprawdź czy dochodzi powietrze do wspomagania na wciśniętym sprzęgle. A i sprawdź czy lekko chodzi dźwigienka w pokrywie wybieraka.

    0
  • #17 12 Lip 2015 21:16
    TomasAGC
    Poziom 16  

    Najprawdopodobniej uszkodzony siłownik wspomagania przy wybieraku w TGS bardzo częsta przypadłość.

    0
  • #18 13 Lip 2015 00:09
    turnip4
    Poziom 11  

    Ok działam jutro od rana i dam znać :-)

    0
  • #19 07 Sie 2015 09:08
    turnip4
    Poziom 11  

    witam wszystkich

    problem rozwiązany, a było tak:

    wymieniłem linki oraz czarną linkę, która wychodzi ze skrzyni biegów i widać ją jak się stanie z tyłu ciągnika nad skrzynia biegów ...
    dodatkowo wymieniłem sprzęgło okładziny do obicia ... MAN TGX miał najechane 700 000 km więc sprzęgło i tak ładnie wytrzymało
    cały koszt około 1350 zł. netto
    przepraszam za mało fachowe słownictwo ale jestem, że tak powiem laikiem :)

    a więc kalibracja sprzęgła nie jest potrzebna.
    dzięki za pomoc.

    -1
  • #20 07 Sie 2015 22:25
    saron22
    Specjalista - Samochody Ciężarowe

    Skoro nadal uważasz, że w TGX sprzęgła się nie kalibruje to nie będę cię wyprowadzał z błędu. Ale oby nie było tak, że będziesz jeszcze raz sprzęgło robił w tym roku :)
    Natomiast jeśli chcesz się przekonać to podejdź do Bydgoszczy (z Torunia daleko nie masz) to udowodnie ci, że jednak się je kalibruje. Powiem ci więcej: pedał gazu w TGX też się kalibruje.

    -1
  • #21 07 Sie 2015 23:37
    kakibara
    Poziom 27  

    Pojeździ zobaczy jak kierowca zgłosi, że po dłuższej jezdzie żadnego biegu nie może wbić. Tylko wtedy na 100% będzie zgrzyt.

    0
  • #22 09 Sie 2015 22:33
    turnip4
    Poziom 11  

    saron22 napisał:
    Skoro nadal uważasz, że w TGX sprzęgła się nie kalibruje to nie będę cię wyprowadzał z błędu. Ale oby nie było tak, że będziesz jeszcze raz sprzęgło robił w tym roku :)
    Natomiast jeśli chcesz się przekonać to podejdź do Bydgoszczy (z Torunia daleko nie masz) to udowodnie ci, że jednak się je kalibruje. Powiem ci więcej: pedał gazu w TGX też się kalibruje.


    Hmm... Czyli że teraz najlepiej jechać i koniecznie zrobić kalibrację??

    0
  • #23 09 Sie 2015 22:38
    MAN Electronics
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Sam pomyśl, nie jest to parametr "czujnik drogi sprzęgła" oraz procedura jego kalibracji od parady czy zabawy....

    2
  • #24 09 Sie 2015 23:48
    klika60
    Poziom 15  

    Bez kalibracji sprzęgła połówki potrafią wchodzić bez jego włączenia bo FFR nie wie czy sprzęgło zostało wciśnięte nawiązując do tematu FFR może wtedy nie uruchomić wspomagania i biegi będą ciężko wchodziły jeśli mówisz że jest wszystko ok to dla świętego spokoju przejechał bym się do warsztatu który posiada MAN CATSA. Man potrzebuje kalibracji

    0
  • #25 11 Sie 2015 22:06
    saron22
    Specjalista - Samochody Ciężarowe

    turnip4 napisał:
    Hmm... Czyli że teraz najlepiej jechać i koniecznie zrobić kalibrację??


    No raczej byłoby to wskazane.

    0
  • #26 19 Sie 2015 16:14
    turnip4
    Poziom 11  

    potwierdzone kalibracje sprzęgła w manie TGX 2008 rok manualna skrzynia biegów się robi cena około 60 -70 zł. netto :) temat do zamknięcia. Dzięki wszystkim za pomoc.

    0