Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Prosz, dodaj wyj徠ek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzi瘯i temu, 瞠 ogl康asz reklamy, wspierasz portal i u篡tkownik闚.

K這pot z transformatorem flyback

nsvinc 05 Maj 2015 17:53 2097 14
  • #1 05 Maj 2015 17:53
    nsvinc
    Poziom 35  

    Witam,

    posiadam uk豉d przetwornicy w topologii flyback. Parametry pracy:
    f(sw)=60kHz
    t(on)=4.7us
    tryb DCM
    V(in pk)=330V
    I(d pk)= ~2A

    Do tego mam trafo nawini皻e na rdzeniu P26/16 AL270 (tak wyszlo :)) F-887 wi璚:
    N(pri)=50
    N(sec)=9

    Problem:
    Gdy trafo jest zimne, wszystko chodzi pi瘯nie.
    K這pot z transformatorem flyback
    Pr康 szczytowy wynosi 2.04A.

    Rdze si grzeje (docelowo ma prawo podgrza si w okolice 100 st.C); wi璚 po kilkunastu minutach pracy zaczynaj si szopki. Rdze zaczyna si nasyca, dla kr鏒szego t(on) (dzia豉 zabezpieczenie), co konfunduje regulator (spada moc wyj軼iowa jak i sprawno嗆). Poni窺zy oscylogram obrazuje sytuacj.
    K這pot z transformatorem flyback
    kursor przerywany poziomy = 1.8A, ci庵造 = 2.66A.

    Czy to mo磧iwe, 瞠by nagrzewaj帷y si rdze (do 100 st.C) a tak bardzo zmienia swoje w豉軼iwo軼i?
    Przyznam szczerze - nie mam poj璚ia co robi 幢e i dlaczego dzieje si to, co si dzieje...:(

    Inna kwestia, 瞠 mam ekwiwalentne trafo tyle 瞠 na rdzeniu AL400 - tam powy窺zy efekt jest znacznie bardziej spektakularny; rdze nasyca si ju przy 1.7A, a zanim kontroler zareaguje to pr康 potrafi dolecie do 6A...

    -1 14
  • #2 06 Maj 2015 00:40
    Setel
    Poziom 25  

    W豉軼iwie o co Ci chodzi? Skoro tak si zachowuje przy podgrzaniu, to masz gotow odpowied. Rdze rdzeniowi nier闚ny i nie zawsze odzwierciedla parametry podane w specyfikacji. Pozostaje Ci poeksperymentowa z innymi rdzeniami.

    -5
  • #3 06 Maj 2015 11:34
    nsvinc
    Poziom 35  

    Twoja wypowied niestety niewiele wnosi do tematu. Nie ma za bardzo w czym wybiera - na rynku polskim ci篹ko (o ile nie niemozliwe) jest zdoby inny materia rdzenia ni F-887 czy 3F3 (czasami trafi si 3C90). A zeby jeszcze da這 si kupi gotow przeszlifowan po堯wk z szerszej gamy materia堯w to jest utopia.

    Setel napisa:
    Rdze rdzeniowi nier闚ny i nie zawsze odzwierciedla parametry podane w specyfikacji

    Rdze to taki sam element jak np. kondensator. Ma prawo mie tolerancj, ale musi si trzyma zadeklarowanych parametr闚. Nie zamierzam pochopnie zwala winy na rdze, bo takie podej軼ie rzadko kiedy rozwi您uje problem.

    Za這篡貫m ten w徠ek g堯wnie po to, zeby wys逝cha opinii do鈍iadczonych Koleg闚, i m鏂 stwierdzi, czy ten rdze ma prawo si tak zachowywa. Je郵i nie, to dostawca rdzeni 軼iemnia; je郵i tak, to mam z造 design trafa...

    2
  • #5 08 Maj 2015 13:13
    nsvinc
    Poziom 35  

    AL270 to wynik pomiaru, mostkiem. Mam gar嗆 przeszlifowanych rdzeni F-887 i zwyczajnie dobiera貫m tak po堯wki zeby by這 AL250, jednak nie uda這 si, i najblizej by AL270.

    Mam rowniez kolejne pomiary dla nastepnego trafa:
    P26/16 F-887 AL160, N=59, I(pk)=2.3A, B(pk)=231mT.
    Wcale nie lepiej. Rdzen po rozgrzaniu do 100 st. C, nie daje sobie rady z tak indukcj, i nasyca si w okolicach 190mT. Jak jest zimny (~50 st. C) radzi sobie 酥iewaj帷o.
    Troch dziwna sprawa; materia F-887 przy 100 st. C ma Bs w okolicach 400...

    Same rdzenie pozyskuj od AET i Ferystera; te ktorych u篡貫m do opisanych tutaj transformator闚, na 95% s z Ferystera.

    0
  • Pomocny post
    #6 10 Maj 2015 22:05
    RitterX
    Poziom 36  

    Jeste pewien, 瞠 rdze jest dobrze dobrany? Wszystie obiawy wskazuj na jego niewydolno嗆 energetyczn spowodowan zbyt ma造mi gabarytami dla zadanej cz瘰totliwo軼i pracy i mocy gromadzonej w rdzeniu. Sk豉ma豚ym, 瞠 wielo嗆 nie ma znaczenia ;) . Ma jak najbardziej a dla przetwornic zaporowych to kluczowy problem.

    Spadek Bmax. jest rz璠u 20% 25蚓->100蚓 a co dalej nie wiesz bo nie ma charakterystyk. Rdze si nasyca co wynika z por闚nania wykres闚 narastania pr康u przy obu temperaturach. W ko鎍owej cz窷ci przebiegu pr康u dla 100C nie masz ju linii prostej lecz zagi璚ie jak w przypadku pracy na zagi皻ej, blisko nasycenia, cz窷ci charakterystyki histerezy.
    Dziwi si, 瞠 klucz to przetrzymuje. Je瞠li mo瞠sz rozsu kszta速ki nieco bardziej dodaj帷 jeszcze jedn podk豉dk. Wtedy zwi瘯szysz zakres liniowej charakterystyki rdzenia dzi瘯i wi瘰zej szczelinie ale jednocze郾ie zwi瘯szy si rozproszenie. Mo瞠sz te zmieni parametry pracy uk豉du steruj帷ego tak by okres przep造wu pr康u by kr鏒szy. Zmieniaj帷 cz瘰totliwo嗆 pracy b康 dla sterownika w trybie pr康owym zmniejszaj帷 dopuszczaln warto嗆 pr康u klucza, zwykle przez zwi瘯szenie rezystora pomiarowego w emiterze b康 廝鏚le klucza.
    Je瞠li za sterowanie odpowiada specjalizowany uk豉d scalony i wszystko jest zaprojektowane zgodnie z kart katalogow to jest ma貫 prawdopodobie雟two, 瞠 przyczyn mo瞠 by magnetyzm szcz徠kowy czyli nie rozmagnesowanie si rdzenia do B=0 np. z powodu zbyt kr鏒kiego okresu wy陰czenia klucza.
    Nie zapominaj o starzeniu si rdzeni na skutek pracy w zbyt wysokiej temperaturze i tym samym trwa貫go pogorszenia si ich w豉sno軼i magnetycznych. 100蚓 to za du穎.

    1
  • Pomocny post
    #7 18 Maj 2015 10:57
    mkpl
    Poziom 37  

    Generalnie nie wiem jak projektowa貫 ale trzeba si trzyma kilku zasad:
    - Straty w rdzeniu wynik貫 z indukcji magnetycznej (szukaj karty katalogowej do materia逝 z jakiego rdze jest zrobiony) i straty w miedzi musz si dzieli p馧 na p馧.

    - Zapas maksymalnej indukcji magnetycznej generowanej w Twoim transformatorze zawsze z 25% zapasem w stosunku do mo磧iwo軼i rdzenia.

    Tak na szybko. Zwi瘯sz ilo嗆 zwoj闚 tak pod szczelin oko這 0,5mm do 0.8mm. Robi si to prosto wk豉daj帷 w kolumny boczne rdzenia odpowiednie przek豉dki (grubo嗆 przek豉dki = 1/2 szczeliny). Daje to identyczny efekt jak szlifowanie a mo積a poeksperymentowa.


    Jak masz indukcyjno嗆 uzwojenia pierwotnego? Jak masz indukcj w rdzeniu? Pr鏏owa貫 podej嗆 z cz瘰totliwo軼i w okolice 100 ~ 120kHz?

    1
  • Pomocny post
    #8 18 Maj 2015 20:41
    jarek_lnx
    Poziom 43  

    Ten rdze ma Aemin=74mm2 mi wychodzi 瞠 podaj帷 330V na 50zw przez 4,7µs osagniesz 420mT (w miejscu gdzie rdze ma najmniejsz powierchni - Aemin)

    1
  • #9 18 Maj 2015 22:13
    mkpl
    Poziom 37  

    To troch za du穎 jak na ten materia... bezpiecznie tak pod 200mT uwzgl璠niaj帷 40*C otoczenia max

    0
  • #10 19 Maj 2015 20:16
    nsvinc
    Poziom 35  

    Fakt, ze do oblicze wzi掖em Ae zamiast Amin, co mo瞠 t逝maczy wyst瘼uj帷e szopki.
    Mam za to nast瘼ny dizajn induktora:
    AL=160, Np=60. W uk豉dzie przy nominalnej mocy wyj軼iowej i napi璚iu 224VAC (mam chi雟ki autotransformator kt鏎y max w豉郾ie tyle wypluwa...) z pomiaru wynika I(pk)=1.91A a wi璚 B(pk)=197mT. Jak wida, musia貫m zani篡 moc wyj軼iow do 35W. Nagrzewanie rdzenia hotem do 140C r闚nie nie spowodowa這 efektu nasycania, wi璚 obstawiam 瞠 na pewno jest pewien margines.

    mkpl napisa:
    - Straty w rdzeniu wynik貫 z indukcji magnetycznej (szukaj karty katalogowej do materia逝 z jakiego rdze jest zrobiony) i straty w miedzi musz si dzieli p馧 na p馧.

    Racja. A ja w豉郾ie mam to (obecnie) zrobione tak, 瞠 drut sie niemal wcale nie grzeje (Irms pierwotnego ko這 1.2A, drut DN2E 0.5mm, wt鏎ne Irms~2.5A, drut TIW 0.6mm), okno zape軟ione w 99.9%.

    Zastanawiam si czy dalsze zwi瘯szanie szczeliny pozwoli na podniesienie mocy pompowanej przez rdze...?

    0
  • Pomocny post
    #11 19 Maj 2015 21:11
    RitterX
    Poziom 36  

    Nie podniesie bo wielko嗆 rdzenia ma tutaj zasadnicze znaczenie. Wraz ze wzrostem szczeliny ro郾ie wprawdzie wielko嗆 pr康u, kt鏎y wywo豉 nasycenie oraz niestety indukcyjno嗆 rozproszenia ale spada indukcyjno嗆 uzwojenia pierwotnego a ten parametr przek豉da si proporcjnalnie na wielko嗆 energii gromadzonej w rdzeniu. Dlatego przetwornice flyback nie maj transformator闚 powietrznych a z rdzeniem. W nowoczesnych rozwi您aniach stosuje si rdzenie proszkowe uFe z "rozproszon szczelin".
    Nieca貫 0.2T wydaje si warto軼i odpowiedni a nawet maksymaln dla zakresu temperatur 25蚓...100蚓 z uwagi na prac flyback-a i to w trybie pr康u krytycznego b康 z pr康em przerywanym na odcinku histerezy od H=0 i +B≠0 do +Bmax i +Hmax gdzie (+) oznacza dodatni po堯wk histerezy w I 獞iartce.
    Dla materia逝 3C85, dla F887 zapewne podobnie, Dla H=0 -> B≈0.15T a Bmax≈0.35T czyli kawa貫k, na kt鏎ym pracuje flyback ma ≦0.2T tak jak zaleci Kolega MKPL.

    1
  • #12 19 Maj 2015 22:05
    nsvinc
    Poziom 35  

    RitterX napisa:
    Nie podniesie bo wielko嗆 rdzenia ma tutaj zasadnicze znaczenie. Wraz ze wzrostem szczeliny ro郾ie wprawdzie wielko嗆 pr康u, kt鏎y wywo豉 nasycenie rdzenia ale spada indukcyjno嗆 uzwojenia pierwotnego a ten parametr przek豉da si proporcjnalnie na wielko嗆 energii gromadzonej w rdzeniu przy jednoczesnym wzro軼ie indukcji rozproszenia.

    Pozwol sobie na dyskusj:
    B=AL*I*N/Ae
    Je郵i I=const (bo L=const dla danego napi璚ia), a L=N^2*AL, to obni瘸j帷 AL za to dowijaj帷 sqrt(L/AL) zwoj闚, si陰 rzeczy zmniejszamy B. Wydaje mi si, 瞠 ogranicza tylko dost瘼ne miejsce na drut. Zmniejszanie AL powoduje przerzucenie 'roboty' z rdzenia na drut.
    Wnioskuj帷 z tego - pozwalaj帷 na wi瘯sze straty w drucie mog de facto zmniejszy Bmax, z kolei zak豉daj帷 Bmax=0.2T zmniejszaj帷 AL mog zwi瘯szy I, a wi璚 zwi瘯szy moc pompowan przez trafo...?

    Z kolei indukcyjno嗆 rozproszenia wcale drastycznie nie ro郾ie z zwiekszaniem sie szczeliny (nawin掖em kilkana軼ie induktor闚 do tego uk豉du na rdzeniach z roznym AL) - za ka盥ym razem i tak musz zmierzy mostkiem Ls aby dobra snubber - niezale積ie od szczeliny nigdy nie przekroczy這 mi 10uH. Dodatkowo w tej konkretnej aplikacji, jest to ma這 istotne, tor mocy pracuje bezposrednio na wyprostowanej sieci bez duzych pojemno軼i wej軼iowych (PFC), co uniemo磧iwia niekontrolowany wzrost napi璚ia drenu nawet gdy rezystor roz豉dowuj帷y kondensator w snubberze jest dwukrotnie wi瘯szy ni wynika z oblicze (empirycznie sprawdzone) - napi璚ie na kondensatorze zwyczajnie nie zd捫y wzrosn望 do napi璚ia przebicia tranzystora (czy diody snubbera) zanim napi璚ie wej軼iowe zacznie spada.

    Faktem jest, 瞠 pomin掖em remanencj - rdze b璠zie 'startowa' od B=Br zamiast od B=0, wi璚 policzony Bmax trzeba zwi瘯szy o Br...

    Dodano po 19 [minuty]:

    RitterX napisa:
    W nowoczesnych rozwi您aniach stosuje si rdzenie proszkowe uFe z "rozproszon szczelin".

    Mam do nich pewn niech耩, w szczeg鏊no軼i jesli chodzi przetwornice off-line. Ich charakterystyka jest bardzo 'mi瘯ka' i je郵i potrzeba utrzymywa w miar sta陰 indukcyjno嗆 to taki rdzen musi miec bardzo ma貫 AL; co wprost d捫y w stron uzycia ferrytu.
    Druga sprawa, to s przewa積ie toroidy, i kupi inne kszta速y rdzeni w Polsce graniczy z cudem ;/ Toroid do zastosowan sieciowych, nawet TIWem nawijaj帷, koszty samego nawini璚ia s znacznie wyzsze niz w przypadku klasycznych karkas闚.
    Swoj drog, rzeczywi軼ie spr鏏uj u篡 toroida (lub dw鏂h) z super-mss albo HiFlux tak 瞠by si na PCB zmie軼i, i zobacz co da si z tego wycisn望 ;]

    0
  • #13 20 Maj 2015 20:13
    RitterX
    Poziom 36  

    柝e kombinujesz. Rdze ze szczelin dyskretn czy rozproszon z nawini皻ym uzwojeniem to obw鏚 magnetyczny. Dlatego indukcja magnetyczna w rdzeniu i szczelinie musi by taka sama Be=Bp. Dla przyk豉du, dla rdzenia wykonanego z MnZn czyli z materia逝 3C90 albo F887 Bmax=Be=Bp=0.2T co odpowiada powiedzmy Hmax=50A/m Dane z charakterystyki przyk豉dowego materia逝 magnetycznego po uwzgl璠nieniu dodania szczeliny Hmax zro郾ie do 200A/m. Bowiem dodanie szczeliny powoduje wyd逝瞠nie wykresu w osi nat篹enia pola magnetycznego H ku jej wy窺zym warto軼iom. Dlatego d豉wik z rdzeniem ze szczelin ma znacznie wy窺zy pr康 nasycenia jak odpowiadaj帷y mu bez niej.
    Zgodnie z prawem przep造wu magnetycznego I*z=H*l = He*le + Hp*lp rozbijamy obw鏚 magnetyczny na dwa elementy nat篹enie pola magnetycznego He i d逝go嗆 drogi le w rdzeniu oraz to samo w powietrzu Hp, lp - szczelinie.

    uo=przenikalno嗆 magnetyczna pr騜ni (powietrza) 4*pi*10e-7 H/m =1.256e-6 H/m

    Hp=Bp/uo=0.2T/1.256e-6H/m = 160e3 A/m to jest nat篹enie pola magnetycznego w szczelinie!

    Wynik por闚naj z nat篹eniem pola magnetycznego, w rdzeniu rz璠u 50A/m :) . Wniosek jest taki, 瞠 praktycznie ca豉 energia zostanie zgromadzona w szczelinie mimo jej niewielkich rozmiar闚.

    Je瞠li zwi瘯szasz szczelin to jednocze郾ie zmniejszasz indukcyjno嗆 uzwojenia pierwotnego a co gorsza stosunek indukcyjno軼i cewki uzwojenia pierwotnego do indukcyjno軼i rozproszenia. W ten spos鏏 zgromadzisz mniej energii w cewce uzwojenia pierwotnego i wi璚ej energii b璠ziesz rozprasza - traci. Mniej zostanie w szczelinie a wi璚ej rozproszy si "bokami" czyli b璠ziesz wytraca j r闚nie w uk豉dzie odci捫aj帷ym, kt鏎y b璠zie musia by wi瘯szy a emisja zak堯ce b璠zie na imponuj帷ym poziomie :) . Z tego powodu nie spotyka si fabrycznie przygotowanych rdzeni proszkowych o szczelinach dyskretnych wi瘯szych jak 2mm. A trafo na typowych kszta速kach E ma ekran w postaci opasuj帷ej ca這嗆, zwartej ta鄉y miedzianej.

    Rdzenie ze szczelin rozproszon uFe maj znacznie wy窺z warto嗆 indukcji nasycenia a to przek豉da si zgodnie z przedstawionym przyk豉dem bezpo鈔ednio na ilo嗆 gromadzonej energii w rozproszonej szczelinie. Rdze jest toroidalny i wykonany z mikroproszku 瞠lazowego by zmniejszy indukcj rozproszenia jednocze郾ie dbaj帷 o niski poziom strat w rdzeniu.
    To z powodu kontroli nad indukcj rozproszenia szlifuje si 鈔odkow kolumn w wi瘯szych gabarytowo rdzeniach z MnZn np. 3C90 a nie daje podk豉dki tak by szczelina by豉 we wszystkich kolumnach kszta速ki. Dlatego, 瞠 ma to istotne znaczenie.

    Moja rada jest taka. Metod pr鏏 i b喚d闚 nie dojdziesz do sensownych efekt闚. Musisz troch poczyta. Zacznij od not katalogowych i manuali do UC3842 od NXP, Ti i OnSemi. Przeanalizuj jak liczono trafo i zastosuj to u siebie. Elementy indukcyjne to nie jest 瘸dna magia, kt鏎ej tajnikami nikt nie chce si podzieli. Najzwyczajniej trzeba pami皻a o kilku rzeczach na raz przy projektowaniu a do tego jest potrzebne do鈍iadczenie oparte o wiedz, kt鏎ej 廝鏚豉 odnajdziesz bez wi瘯szych problem闚.
    Jak chcesz eksperymentowa, wystarczy znacznie ni窺ze napi璚ie zasilania uk豉d闚 testowych. Zaoszcz璠zisz sobie pracy przy nawijaniu bo uzwojenia b璠 mia造 proporcjonalnie mniej zwoj闚 a zjawiska oraz efekt ko鎍owy z grubsza ten sam.
    Nie udziwniaj, skoro inni korzystaj z danego typu rdzeni to oznacza, 瞠 wiedz co robi i w豉郾ie takie najlepiej si sprzedaj oraz s dost瘼ne z p馧ki.

    0
  • #14 20 Maj 2015 21:17
    nsvinc
    Poziom 35  

    Dzi瘯i za przypomnienie teorii; jednak teori to ja znam (mo瞠 nie na wyrywki, ale znam). Rozwa瘸nia bazuj na artykule o szczelinach st康. W gruncie rzeczy przytoczy貫 to samo, rozbijaj帷 obw鏚 magnetyczny.

    RitterX napisa:
    Wniosek jest taki, 瞠 praktycznie ca豉 energia zostanie zgromadzona w szczelinie mimo jej niewielkich rozmiar闚.

    Zgadza si, po to ona jest...;) Co wi璚ej, nat篹enie pola magnetycznego w okolicach szczeliny jest tak du瞠, 瞠 w s御iaduj帷ym z ni bezposrednio drucie powstaj pr康y wirowe rozgrzewaj帷, a nawet topi帷 drut; przekona貫m si o tym na w豉snej sk鏎ze, 瞠 problem, cho znany wcze郾iej, potrafi by a tak powa積y...

    RitterX napisa:
    Je瞠li zwi瘯szasz szczelin to jednocze郾ie zmniejszasz indukcyjno嗆 uzwojenia pierwotnego a co gorsza stosunek indukcyjno軼i cewki uzwojenia pierwotnego do indukcyjno軼i rozproszenia.

    Zwi瘯szam szczelin, dowijam zwoje. Zwa, 瞠 indukcyjno嗆 ro郾ie z kwadratem ilo軼i zwoj闚, a MMF liniowo.

    RitterX napisa:
    W ten spos鏏 zgromadzisz mniej energii w cewce uzwojenia pierwotnego i wi璚ej energii b璠ziesz rozprasza - traci.

    Pierwsza cz窷 zdania - racja, z drug si nie zgodz. Traci b璠 tyle samo, bo indukcyjno嗆 rozproszenia zale篡 g堯wnie od sprz篹enia uzwoje ze sob, nie od wielko軼i szczeliny, i to nie jest tylko moja obserwacja, lecz jest w wielu notach aplikacyjnych potwierdzone. G堯wnie tych, gdzie opisuj nawijanie zintegrowanego transformatora do LLC :) i najwi璚ej d逝bania jest przy tym, jak u這篡 uzwojenia 瞠by uzyska konkretn indukcyjno嗆 rozproszenia; a szczelin dobiera si tak, aby Lm+Ls=wyliczona warto嗆, gdzie sama wielko嗆 szczeliny ma znikomy wp造w na Ls, za to istotny na Lm.

    RitterX napisa:
    Z tego powodu nie spotyka si fabrycznie przygotowanych rdzeni proszkowych o szczelinach dyskretnych wi瘯szych jak 2mm.

    Ja na rynku nie spotka貫m si wcale z rdzeniami z fabryczn szczelin, za to spotka貫m si z firmami w Chinach kt鏎e masowo rdzenie szlifuj; pod klienta. W Polsce jest firma kt鏎a zleca szlif w Chinach :) Po fakturze powierzchni kolumny 鈔odkowej 豉two zauwa篡, czy rdzen wyszed z prasy, czy by szlifowany. Nigdy nie dosta貫m szczelinowanego rdzenia bez 'pr捫k闚' tarczy szlifierskiej...

    Rdzenie szlifuje si g堯wnie po to, 瞠by zmniejszy emisj EM - oczywi軼ie ma to znaczenie, ale nie ma 瘸dnego wp造wu na sam obw鏚 magnetyczny. Szczelin tylko w kolumnie 鈔odkowej skutecznie ekranuje drut, a do flyback'闚 nawija si tak, 瞠by konc闚ki uzwoje o zmiennym potencjale jak najbardziej 'zagrzebywa'. Szczelin w zewn皻rznych kolumnach nie ekranuje zupe軟ie nic, i s wybitnie wyeksponowanym 穋鏚貫m emisji. Aby to zwalcza, stosuje si tzw. flux band, tyle, 瞠 ten flux band dla du瞠go nat瞛enia pola magnetycznego (w tych zewn皻rznych szczelinach) b璠zie b璠zie zwyczajnie zwartym zwojem (du瞠 nat篹enie - du篡 EMF), i b璠 na nim du瞠 straty; dodatkowo b璠 si w nim generowa pr康y wirowe wspomniane wcze郾iej. Jednak stosuje si go powszechnie gdy szczeliny w zewn皻rznych kolumnach rdzenia nie ma, gdy kraw璠zie rdzenia nie przylegaj idealnie i jest paso篡tnicza szczelina conajmniej kilkana軼ie um. Sensowno嗆 flux band'a potwierdzi造 r闚nie testy EMI w anechoicznej komorze w plac闚ce certyfikuj帷ej.

    Rdzenie z szczelin rozproszon opr鏂z zalet maj wady, dwie g堯wne z nich to kszta速, i (w tym przypadku) fakt, 瞠 si bardzo mi瘯ko nasycaj; wi璚 dla du篡ch przenikalno軼i zmiany indukcyjno軼i s znaczne - z powodu niejednorodnego rozk豉du cz御teczek o du瞠j przenikalno軼i strumie magnetyczny 'znajduje sobie' naj豉twiejsz drog, a 'trudniejsz' dopiero wtedy, jak '豉twiejsza' jest ju nasycona.

    RitterX napisa:
    Nie udziwniaj, skoro inni korzystaj z danego typu rdzeni to oznacza, 瞠 wiedz co robi i w豉郾ie takie najlepiej si sprzedaj oraz s dost瘼ne z p馧ki.

    To, 瞠 s dost瘼ne z p馧ki - fakt. To, 瞠 s toroidalne, cz瘰to dyskwalifikuje je do pracy jako cewki separuj帷e od potencja逝 sieci. U篡cie takiego rdzenia conajmniej dwukrotnie podnosi koszt samego nawijania, bo niedosy, 瞠 nawijanie toroid闚 jest drogie i potrzeba do tego specjalnych maszyn, to jeszcze trzeba wt鏎ne nawija TIWem aby spe軟i normy bezpiecze雟twa. Nie ma w tym nic 'udziwnionego', to s fakty. Aby nawijaj帷 emaliowanym drutem wszystkie uzwojenia spe軟i normy, trzeba by je fizycznie rozdzieli, co z kolei drastycznie zwi瘯szy indukcyjno嗆 rozproszenia, kt鏎a w flyback'u jest upierdliwo軼i zani瘸j帷 sprawno嗆 - energia zgromadzona w Ls idzie w stratny snubber...

    Nie wierzysz, rozbierz par tanich, popularnych zasilaczy 鈔edniej mocy np. do LED, i powiedz, w ilu znalaz貫 'transformator' na rdzeniu proszkowym. Bo na pewno nie znajdziesz innej topologii ni flyback :)

    BTW - nie, nie jestem noobem :)

    0
  • #15 20 Maj 2015 22:49
    RitterX
    Poziom 36  

    nsvinc napisa:
    Traci b璠 tyle samo, bo indukcyjno嗆 rozproszenia zale篡 g堯wnie od sprz篹enia uzwoje ze sob, nie od wielko軼i szczeliny, i to jest w wielu notach aplikacyjnych potwierdzone.

    Sprz篹enie zale篡 od przewodno軼i magnetycznej rdzenia. Niekiedy stosuje si nawet mosi康z.To rdze zag瘰zcza pole magnetyczne a wi璚 wp造wa na sprz篹enie. Po to szlifuje si 鈔odkow kolumn zamiast taniej robi podk豉dki na wszystkich by rozproszenie dokonywa這 si wewn徠rz uzwoje a nie pole magnetyczne wycieka這 bokami.

    Bezd豉wikowe LLC nie jest takie trudne do opanowania pod wzgl璠em wytworzenia odpowiedniej indukcyjno軼i rozproszenia. Przy wi瘯szych mocach problemem jest takie zaprojektowanie uzwojenia by nie wprowadza nier闚nowagi si magnetostrykcyjnych w rdzeniu czyli nie przeci捫a mechanicznie rdzenia.

    Do niedawna by造 problemy z materia貫m wi捫帷ym jak r闚nie co wa積iejsze z odpowiednim rozdrobnieniem 瞠laza. Od pewnego czasu nie ma z tym wi瘯szych problem闚. Spotykam coraz cz窷ciej w uk豉dach sporych mocy d豉wiki gromadz帷e wykonane w tej technologii. Rozdrobnienie wp造n窸o na ograniczenie strat w rdzeniu a tym samym pchn窸o wy瞠j graniczn cz瘰totliwo嗆 aplikacji i to wida. Kiedy mo積a by這 spotka najwy瞠j toroidaln "鄴速 biedulk" :) w zasilaczu ATX, kt鏎a nie do嗆, 瞠 musia豉 filtrowa to co przychodzi z diod prostowniczych, do kt鏎ych kto z uwagi na oszcz璠no軼i nie by 豉skaw zamontowa uk豉d闚 spowalniaj帷ych RC przeciwdzia豉j帷ych twardemu wy陰czaniu, to jeszcze musia豉 pracowa jako d豉wik sprz篹ony a jak z powodu kolejnych oszcz璠no軼i kto si mocno zagalopowa to nak豉da na ni obowi您ek stabilizacji napi耩 wyj軼iowych na zasadzie podmagnesowywania pr康em sta造m czyli pracy rdzenia w trybie stabilizatora magnetycznego.
    Nie wspomnia貫m a warto o glass metal czyli ta鄉ie z 瞠laza albo stopu amorficznego. Tanio nie jest ale do zaawansowanych drogich urz康ze jak najbardziej si nadaje. Z tego co pami皻am s nawet gotowe zalane, scalone kszta速ki - po堯wka toroidu do z這瞠nia "na schodek".

    Tanie urz康znia pokroju zasilacze LED musz by maksymalnie technologiczne by sprosta mo磧iwo軼iom producent闚 kontraktowych a to oznacza, 瞠 nikt nie przejmuje si stratami zwi您anymi z prac danego urz康zenia ale przy konwertowaniu powiedzmy 100kW czy 1MW 5...8% mniej strat ju nie jest do pomini璚ia i nikt rozs康ny nie przyoszcz璠zi na materiale :) .

    Mia貫m okazj zamawia rdzenie (z tego co pami皻am by to EPCOS), kt鏎e fabrycznie mia造 szczelin daj帷 po z這瞠niu okre郵one AL. Zwykle jest to typoszereg sk豉daj帷y si z 4...5 warto軼i skr鏂e na 鈔odkowej kolumnie wzgl璠em bocznych ale jak u篡wamy kszta速ek EE to mo積a zrobi kombinacje i liczba dost瘼nych warto軼i AL istotnie si zwi瘯szy. Co ciekawe w sporej ilo軼i urz康ze po dokonaniu in篡nierii wstecznej okazywa這 si, 瞠 na ten pomys wpadli du穎 wcze郾iej przed nami :) .
    Potwierdzam, jak najbardziej s g豉dziusie鎥ie kolumny 鈔odkowe a nie szlifowane papierem 軼iernym. Gdy po這篡sz skr鏂on kolumn 鈔odkow p豉szczyzn do kolumny bocznej nie ma nier闚no軼i czyli prze鈍it闚 a g豉d p豉szczyzn kolumn jest taka sama. Dlatego w徠pi by w tych przypadkach komu mocno zale瘸這 na obrobieniu estetycznym 鈔odkowej kolumny czyli kszta速ka musia豉 wyj嗆 z maszyny. To znowu nie dziwi zwa篡wszy na to ile produkowano np. telewizor闚 CRT czyli trafo je zasilaj帷ych.

    nsvinc napisa:
    BTW - nie, nie jestem noobem

    Przyznam, 瞠 ostatni raz widzia貫m rdze kubkowy o kszta速ce P w jakim radzieckim sprz璚ie, kt鏎y albo w豉郾ie wybiera si na orbit b康 dopiero z niej wr鏂i i zosta "zdemilitaryzowany" ;) . Dlatego trudno mi by這 okre郵i Tw鎩 poziom zaawansowania magnetycznego?
    Jak kto rozumie o czym pisze to b璠zie potrafi t逝maczy w prosty spos鏏. Dlatego staram si pisa prosto.

    0