Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Fibaro Fibaro
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Opłacalność paneli fotowoltaicznych

PejPejowski 26 Lis 2015 09:49 28098 128
  • #91 26 Lis 2015 09:49
    putas
    Specjalista - odnawialne źródła energii

    zibuch napisał:
    Ale, że jak zamontuję bezpośrednio kable to jest źle a jak mam to samo źródło ciepła (grzałka elektryczna) i do tego podłogówka wodna do dystrybucji tego to już dobrze.

    Dużą zaletą wodnej podłogówki jest możliwość stosowania różnego źródła ciepła.
    Może to być bezpośrednio prąd (grzałka wpięta w układ - inwestycja kilka stów wraz z odpowiednim "ogrzewaczem przepływowym", mam tak i jest OK), możesz grzać prądem za pośrednictwem PC, możesz też grzać dowolnym piecem ( śmieciuch, z podajnikiem, gazowym czy jakimkolwiek innym).
    Mając podłogówkę elektryczną, w sensie maty grzejne w podłodze można grzać tylko prądem.
    Kilka lat temu w Europie szalał Ksawery. Byłem bez prądu z ZE kilka dni, a na dworze zima, śnieg.
    Mając tylko ogrzewanie elektryczne było by blado.
    Ale ma podłogówkę wodną i zasilanie awaryjne na ponad 24 godziny pracy kotłowni.
    Normalnie paliłem sobie w piecu, CO hulało, a aku ładowałem częściowo z PV, częściowo z agregatu odpalanego na jakiś czas.
    Przeżyłem prawie bez różnicy czy był prąd z ZE czy nie.

  • Fibaro
  • #92 26 Lis 2015 11:11
    wnoto
    Poziom 31  

    Odpowiednie wyliczenia i właściwy wybór rozwiązania i dostawcy PV pozwoli np. uzyskać "za darmo" klimatyzator niż w przypadku gdy weźmie się pierwszą ofertę PV bez poszukania optymalnego rozwiązania.
    Podejmujemy decyzję na 15 lat a nawet i dłużej. Warto chyba poświecić więcej czasu na poszukanie rzeczywiście opłacalnego rozwiązania. I takie promować. Dzięki temu więcej środków będzie na kolejne inwestycje.

    Dodano po 5 [minuty]:

    putas napisał:

    Dużą zaletą wodnej podłogówki jest możliwość stosowania różnego źródła ciepła.


    Uważam aa bardzo dobre rozwiązanie @putasa o podpięciu PC. Mimo, że działa ona tylko okresowo.
    Sam o tym myslałem ale mam instalację grzejnikową i nic z tego ? Koszty inwestycji w odpowiednią PC kasują celowość tego rozwiązania (grzanie do 55C jest średnio opłacalne)

  • #93 26 Lis 2015 19:02
    marcinbbb
    Poziom 21  

    Pompa ciepła jak najbardziej kiedyś wybiorę wersja powietrze woda mieszkam nieopodal Wrocka więc zim takich jak na Suwalszczyźnie u nas nie ma. A nawet jeśli 3-4 dni pochodzi z COP 0 czapka z głowy nikomu nie spadnie.
    Na chwilę obecną od stycznia tego roku jadę na Ogniwo eko plus 10kW który ewidentnie w mojej instalacji się nudzi. Będzie czas i pieniądze oraz przerdzewiały kocioł będzie się kombinowało czy łatać ten czy myśleć o PC.

  • #94 27 Lis 2015 10:37
    rwxw
    Poziom 22  

    zibuch napisał:
    Ale, że jak zamontuję bezpośrednio kable to jest źle a jak mam to samo źródło ciepła (grzałka elektryczna) i do tego podłogówka wodna do dystrybucji tego to już dobrze. Ile kosztuje sterowanie podłogówką, żeby regulować każde pomieszczenie jak chcesz? Termostaty, zawory, pompki?

    Źle, czy dobrze, Twój wybór. Ja przedstawiłem wady i zalety żeby wybór był świadomy, Ty wybierasz, bo ja u Ciebie mieszkał nie będę ;-). Odnośnie regulacji każdego pomieszczenia osobno, to jest to "nieco" przereklamowana sprawa. Pierwsze założenie przy ogrzewaniu elektrycznym jest takie, że masz bardzo dobrze ocieplony dom. Drugie, że ogrzewasz akumulacyjnie w większości (lepiej całkowicie) w taniej taryfie, bo nie ma sensu grzać w drogiej. Zakładam więc, że tak już masz lub będziesz miał. Przy podłogówce (a to jest świetne ogrzewanie akumulacyjne) nie jest możliwe sterowanie temperaturą w ten sposób: wychodzę do pracy na 8h, obniżam o 3*, wracam to podgrzewam o 3*, bo wahania temperatury w pomieszczeniach są bardzo powolne. Jeśli nie wierzysz na słowo, to zobacz jak się zachowuje temperatura wewnątrz takiego domu (czerwona linia) w okresie kiedy występują mrozy (żółta linia):
    http://pvmonitor.pl/user_pc.php?r=2&idinst=15&od=2014-12-30&do=2014-12-30
    Od 15-00 do 22-00 się nie grzało, na zewnątrz było -14, a temperatura w domu spadła z 23.5* do 22.5*, a więc tylko o 1*. A więc co tu regulować ? Po co ci termostaty, zawory, pompki ? To są mity. Podłogówkę wodną regulujesz raz na rozdzielaczu (dla pomieszczeń cieplejszych większy przepływ, dla zimniejszych mniejszy) i to wystarcza - potrzebny jest tylko 1 termostat który zablokuje grzanie jeśli będzie za ciepło albo włączy gdy będzie za zimno. Pompa obiegowa wystarczy jedna, ewentualnie 2 małe jak masz 2 kondygnacje lub jedna większa. Instalacja jest prosta: źródło ciepła (pc, grzałka - wszystko jedno), obiegówka, rozdzielacz i rury - tyle. Jeśli z jakiegoś powodu Ci to nie wystarczy, to kiedyś kupisz np. 1 czy 2 zawory elektryczne na ten obszar, który będziesz koniecznie chciał regulować. Ja takiego sensu u siebie nie widzę, ale ktoś inny może mieć inne zdanie. Mieszacz jest potrzebny tylko gdy używasz słabo reulowalnego wysokotemperaturowego ogrzewania - np. kotła na węgiel, kominka z płaszczem itp. Przy pc, grzałce czy kotle kondensacyjnym na gaz mieszacz jest całkowicie zbędny.
    zibuch napisał:
    A jak chcesz zamiast grzałki dać piec na ekogroszek to policz koszt kotłowni, pieca i komina.

    Jestem przeciwnikiem kotłów węglowych instalowanych w nowych domach, ale to nie zmienia faktu, ze takie się instaluje, a podłogówka wodna umożliwia podłączenie również czegoś takiego - tzn. możesz, ale nie musisz. Że koszty, no cóż, dywersyfikacja kosztuje. Gdybym ja budował dom, to nie wybudowałbym komina i kotłowni, ale ktoś może mieć inne zdanie - np. na wypadek wojny, kataklizmu czy innych nieprzewidzianych sytuacji.




    zibuch napisał:
    Co do pomp ciepła to powtarzasz slogany sprzedawców i producentów. Policz ile żyje pompa ciepła, wlicz tą kwotę do kosztu kilowatogodziny i zobacz co wyjdzie. Mam kolegę który projektuje kotłownie i opowiada o wymianach pomp po paru latach na nowe.

    Z tymi wymianami, to wydaje mi się że jest tak, jak z samochodami, które rozdają na Placu Czerwonym ;-) Pompę ciepła mam od dobrych kilku lat i ogrzewam nią dom o powierzchni ogrzewanej około 200m2. Nie jestem sprzedawcą, ani instalatorem, nie czytam ulotek, lecz doświadczenie dotyczące pomp ciepła nabyłem eksperymentalnie tzn. na własnej d.... Pompę ciepła zainstalowałem sam, a dzięki moim doświadczeniom zrobiło to również wiele osób i są zadowolone - poczytaj na forum Muratora. Opis instalacji i sposobu wykonania zamieściłem również na stronie http://www.mojazielonaenergia.pl żeby pokazać, że gruntowa pompa ciepła wcale nie musi kosztować majątku - może tez skorzystasz. Trzeba tylko trochę ruszyć głową, a w zamian mamy bardzo tanie i bezobsługowe ogrzewanie domu Ja w ubiegłym roku za cały sezon zapłaciłem poniżej 900zł (nie wliczając w to zysku z fotowoltaiki, którą mam na dachu), a do kominka nie chciało mi się ani razu zajrzeć, więc widzę jak to jest na prawdę. Jeśli mi nie wierzysz, to pracę instalacji możesz obserwować na bieżąco na http://pvmonitor.pl/user_pc.php?r=2&idinst=15 Nie ma tam wprawdzie wyliczanych kosztów, ale są kWh, które prosto możesz sobie przeliczyć na PLN korzystając ze stawek taniej taryfy w Tauronie (koło 28gr/kWh).
    Odnośnie trwałości pomp ciepła i konieczności wymiany ich po kilku latach na nowe, to jest to kompletna bzdura - chyba że kupisz badziew od projektu skazany na zepsucie, ale jak kupisz pc wykonaną na markowych komponentach, to prawdopodobieństwo awarii nie jest duże - szybciej Ci przegnije kocioł na węgiel. Najgorsze awarie przy pc to uszkodzenie sprężarki (wymiana koło 500zł, sprężarki dostępne są na znanych portalach w rozsądnych cenach, czasem poniżej 1000, czasem 2000zł, zależy jak się trafi i zależy od mocy). Ale jak często psuje Ci się sprężarka w lodówce ? Ze względu na koszty ewentualnej naprawy jestem zwolennikiem gruntowych pomp ciepła typu on/off, bo w środku w zasadzie może nie być elektroniki i w ostateczności możesz ją włączać nawet "z palca". Inwerter to już trudniejsza sprawa, bo naprawa elektroniki może być kosztowna, trudniej też dobrze kupić sprężarkę. Stąd też w przypadku pc powietrze-woda, które ze względu na zmieniające się warunki pracy powinny być inwerterowe, ryzyko i koszt usunięcia ewentualnej awarii są większe. Za to nie musisz rozkopywać ogródka - coś za coś...

  • #95 23 Gru 2015 07:45
    zibuch
    Poziom 9  

    putas napisał:
    zibuch napisał:
    Ale, że jak zamontuję bezpośrednio kable to jest źle a jak mam to samo źródło ciepła (grzałka elektryczna) i do tego podłogówka wodna do dystrybucji tego to już dobrze.

    Dużą zaletą wodnej podłogówki jest możliwość stosowania różnego źródła ciepła.
    Może to być bezpośrednio prąd (grzałka wpięta w układ - inwestycja kilka stów wraz z odpowiednim "ogrzewaczem przepływowym", mam tak i jest OK), możesz grzać prądem za pośrednictwem PC, możesz też grzać dowolnym piecem ( śmieciuch, z podajnikiem, gazowym czy jakimkolwiek innym).
    Mając podłogówkę elektryczną, w sensie maty grzejne w podłodze można grzać tylko prądem.
    Kilka lat temu w Europie szalał Ksawery. Byłem bez prądu z ZE kilka dni, a na dworze zima, śnieg.
    Mając tylko ogrzewanie elektryczne było by blado.

    Czy potwierdzasz to co napisał rwxw, że sterowanie nie jest potrzebne?
    W poprzednim domu miałem ten właśnie problem, że jak zaczęło grzać przed duże okno w salonie albo dmuchać z innej strony to miałem albo przegrzanie albo zimno w poszczególnych pomieszczeniach. Dołożenie sterowania na każde pomieszczenie miało kosztować tyle co planowana instalacja na kablach w nowym domu. Ale byćmoże dlatego, że miałem skopaną wiatroizolację.
    Planuję kominek ale jak początkowo miało być bez niego to myślałem o większym agregacie, który w razie W napędzi grzałki. Awaryjne sytuacje mogą się przydarzyć.
    rwxw napisał:

    Źle, czy dobrze...

    Dzięki za długi wykład. Zacząłem czytać Twoją relację z budowy i dało mi to do myślenia. Szczególnie jakby to zrobić "tymi ręcami", tymbardziej, że się okazało, że muszę robić wymianę gruntu praktycznie do poziomu wody gruntowej.
    Z tą akumulacyjnością to mam świadomości, nie chciałem też obniżać temp. w ciągu dnia tylko raczej wyrównywać niedobory mocy. Choć jak teraz jeszcze raz to przemyślałem to wydaje mi się, odcięcie salonu z dużym przeszkleniem powinno wystarczyć, resztę załatwi eliminacja błędów wykonawczych.
    Napisz jeszcze jak mniej więcej masz ocieplony dom.

    Ceny PC ostatnio znacznie spadły i być może okaże się, że nie trzeba schodzić do zapotrzebowania 15kWh/m2 tylko część kasy przeznaczyć na PC i jeszcze przy okazji zrobić chłodzenie.
    Z tymi awariami pomp ciepła to nie wyssane z palca czy internetu tylko informacja od serwisanta, który "przerabia" wiele urządzeń. Choć byćmoże odpowiedni wybór producenta zmniejsza ryzyko.

    Ale, żeby za bardzo nie odbiegać od tematu. Policzyłem sobie, że zamiast ładować kasę w PC lepiej opłaca się kupić panele PV + kable i traktować jako źródło ciepłą dla domu i wychodzimy parę stówek rocznie lepiej. No i chyba prawdopodobieństwo awarii w ciągu kilkunastu lat mniejsze niż PC. Oczywiście przy założeniu wejścia w życie nowej ustawy OZE i bilansowania

  • Fibaro
  • #96 23 Gru 2015 10:21
    rwxw
    Poziom 22  

    zibuch napisał:
    że się okazało, że muszę robić wymianę gruntu praktycznie do poziomu wody gruntowej...Napisz jeszcze jak mniej więcej masz ocieplony dom....przy założeniu wejścia w życie nowej ustawy OZE i bilansowania

    Jeśli wymieniasz cały grunt czyli robisz demolkę, to położenie rur pod kolektor gruntowy nie jest problemem - wręcz byłoby grzechem tego nie zrobić :-). Rura jest tania, a kładzie się ją łatwo - wystarczy taka zwykła wodociągowa PE32 lub PE40 w zależności od mocy pc i ilości sekcji. Jeśli masz nasłoneczniony salon, gdy mocno zaświeci słońce, to wahania temperatury są normą przez cały rok a nie tylko w sezonie grzewczym, ale na wszelki wypadek możesz sobie pociągnąć kable (kable są tanie ;-)) do ewentualnych sterowników i podczas eksploatacji zdecydujesz którymi częściami warto sterować, a którymi nie. Mając tani kolektor gruntowy znajdziesz też pompy ciepła w rozsądnych cenach (nie chińskie), poszukaj np. u polskich producentów.
    Odnośnie bezwładności i sterowania podłogówką poczytaj na forum muratora w dziale z pompami ciepła. Nikt z użytkowników nie zaleca pełnej regulacji zaworami, tylko odpowiednie uregulowanie przepływów. Niektórzy stosują czujniki temperatury w wylewce, ja mam tylko 2 termostaty pokojowe - góra i dół, ale jak jesteś przed wylewkami, to kilka czujników można zamontować w kluczowych miejscach, bo nie wyjdzie to drogo, a później zobaczysz czy użyjesz czy nie.
    Mój dom jest ocieplony w miarę dobrze: ściany 22cm, skosy na górze 30, a na strychu tam gdzie jest płasko i był dostęp położyłem jeszcze 15cm taniej wełny z Castoramy, do tego mam reku, a bieżące, dobowe i roczne zużycie prądu przez pompę ciepła i latem klimę można śledzić na http://pvmonitor.pl/user_pc.php?r=2&idinst=15
    Trudno cokolwiek zakładać odnośnie naszego prawodawstwa, zwłaszcza w dłuższym okresie...

  • #97 05 Sty 2016 18:25
    przemar
    Poziom 14  

    Nie wiem czy nie popełniłem gdzieś błędu logicznego, jakby komuś z doświadczeniem chciało się sprawdzić tok rozumowania w tym arkusiku:

    Link

    Jakby ktoś chciał skorzystać, to w żółte pola wpisujemy nasze dane, i prezentuje wyniki dla 3 rodzajów rozliczeń.
    Jak dla mnie to się "płaca", gdyż jeśli zrobię instalację 7kW za 36000zł i wejdę w fit, to nie płacę już nic za prąd, a jeszcze zostaje parę groszy. Zainwestowane pieniążki wracają się po około 8-9 latach. Nawet jak instalacja straci 20% to i tak po zakończeniu wsparcia w postaci taryf gwarantowanych będę praktycznie na 0 z kosztami prądu. Mając w perspektywie emeryturę, obniżenie miesięcznych kosztów utrzymania o 280zł w stosunku do dnia dzisiejszego - bezcenne :) będzie na leki.

  • Fibaro
  • #98 14 Sty 2016 11:40
    Arek1984
    Poziom 16  

    Witam,
    mam prośbę do bardziej obeznanych aby mi wyjaśnili czy dobrze liczę.

    Mam taryfę G12 (dzień/noc).
    Zużycie dzienne ok 14000kWh/rok. W okresie letnim zużycie większe niż w miesiącach chłodnych. Cena energi 0,36 + przesył 0,31.
    Zużycie nocne 10000kWh/rok. Cena 0,22 + 0,11.

    Planuję montaż paneli 10kW. Rocznie powinny wyprodukować ok 9kWh.
    Czyli w uproszczeniu można przyjąć, że od dziennego zużycia 14000kWh odejmę wyprodukowane 9000kWh więc mój zysk powinien wynieść 9000kWh * (0,36+0,31) = 6000zł?

    Dobrze liczę?

  • #99 14 Sty 2016 12:05
    przemar
    Poziom 14  

    Jeżeli całą wyprodukowaną w instalcaji energię skonsumujesz na własne potrzeby, to tak. Tylko że w śroku dnia, też masz kilka godzin taniego prądu, akurat wtedy, kiedy PV bedzie pewnie najbardziej wydajna, i chyba na dzień dzisiejszy do końca nie wiadomo jak będzie rozliczanie dwóch taryf.

  • #100 14 Sty 2016 13:12
    Arek1984
    Poziom 16  

    Ale chyba nie warto montować instalacji produkującej energię ponad własne zapotrzebowanie bo zbyt niska jest cena sprzedaży. Najbardziej opłacalne jest jej zużywanie we własnym zakresie?

  • #101 14 Sty 2016 13:44
    zibuch
    Poziom 9  

    Tylko, że liczenie jest w czasie rzeczywistym. Czyli jak produkujesz więcej niż zużywasz, a odbierzesz choćby minutę później to zapłacisz opłatę przesyłową za tą część odebraną.

    Wobec powyższego i coraz większych niewiadomych jeśli chodzi o przyszłość ustawy OZE skłaniam się ku mojemu pierwotnemu pomysłowi - zwiększenie grubości płyty fundamentowej i zrobienie z niej wielkiego akumulatora. I teraz strażnik mocy. Tylko jak to zrobić, czy jest w ogóle jakiś prosty sposób, żeby strażnikowi zadać obwody, których nie będzie włączał, jak np słońce dostatecznie przegrzeje dany pokój? Nigdy nie miałem styczności z tym urządzeniem ale wolałbym wiedzieć zanim wyleję zbędnych 10m3 betonu :). Rozumiem, że wraz ze wzrostem mocy produkowane SM włącza kolejne obwody. Ale czy one mogą być różnej mocy? I czy strażnik "widzi" moc pobieraną? Albo inaczej. SM włączył powiedzmy 4 obwody podłogówki, termostat wykumał, że w 1 strefie jest już za wysoka temperatura podłogi więc odcina 1 obwód, czy SM włączy kolejny? Jak to ugryźć?

  • #102 14 Sty 2016 14:14
    putas
    Specjalista - odnawialne źródła energii

    Generalnie SM płynnie w czasie rzeczywistym analizuje pobór domu i produkcję z PV.
    W zależności od rodzaju SM przy nadprodukcji może skokowo załączać następne odbiorniki (np grzałki) lub robi to płynie odprowadzając dokładnie obliczoną ilość mocy tak, żeby w danej chwili bilans produkcji do zużycia wyszedł na zero. Drugie rozwiązanie jest bez porównania lepsze, bo dokładniejsze.

  • #103 15 Sty 2016 11:13
    CzystyZYSK
    Poziom 24  

    Arek1984 napisał:
    Witam,
    mam prośbę do bardziej obeznanych aby mi wyjaśnili czy dobrze liczę.

    Mam taryfę G12 (dzień/noc).
    Zużycie dzienne ok 14000kWh/rok. W okresie letnim zużycie większe niż w miesiącach chłodnych. Cena energi 0,36 + przesył 0,31.
    Zużycie nocne 10000kWh/rok. Cena 0,22 + 0,11.

    Planuję montaż paneli 10kW. Rocznie powinny wyprodukować ok 9kWh.
    Czyli w uproszczeniu można przyjąć, że od dziennego zużycia 14000kWh odejmę wyprodukowane 9000kWh więc mój zysk powinien wynieść 9000kWh * (0,36+0,31) = 6000zł?

    Dobrze liczę?


    Duże zużycie, generalnie przy instalacji 10 kWp możesz założyć, że zużyjesz 40% na własne potrzeby, pozostałe 60% zbilansujesz w okresach półrocznych.

    Więc oszczędzisz 4000 * 0,67 + 6000 * 0,36 = 4840 rocznie około.

  • #104 16 Sty 2016 11:20
    wnoto
    Poziom 31  

    Arek1984 napisał:
    Mam taryfę G12 (dzień/noc).
    Zużycie dzienne ok 14000kWh/rok. W okresie letnim zużycie większe niż w miesiącach chłodnych. Cena energi 0,36 + przesył 0,31.
    Zużycie nocne 10000kWh/rok. Cena 0,22 + 0,11.


    Masz spore zużycie w dzień (w drogiej taryfie). Generalnie duże zużycie.
    Jeśli wykorzystujesz prąd do grzania np. wody to warto poszukać inne drogi oszczędności.
    Tak jak wyliczył @czystyZYSK to okres zwrotu - prawie 10 lat.
    W Twoim przypadku być może warto zwiększyć instalację aby pokryć jeszcze większą ilość zużywanego prądu.

  • #105 16 Sty 2016 11:33
    Arek1984
    Poziom 16  

    Takie zużycie energii wynika z urządzeń zamontowanych poza domem potrzebnych do prowadzenie działalności. Urządzenia pochłaniające najwięcej energii oraz w domu CWU, pralka, zmywarka pracują tylko na taryfie nocnej.

    Nad większymi panelami myślałem ale chyba nie warto zakładać sporo większych bo nie opłaca się sprzedawać nadwyżek energii po 20gr.
    Jeśli się mylę niech mi ktoś wyjaśni jaka moc paneli była by najodpowiedniejsza.

  • #106 16 Sty 2016 12:01
    wnoto
    Poziom 31  

    @Arek1984 - masz spore zużycie aby dobrze doradzić trzeba zrobić conajmniej mały audyt co gdzie i kiedy zużywasz. Conajmniej powinieneś podłączyć się pod PVmonitoring aby widzieć jak ciągłe jest u Ciebie zużycie. Czy są to skoki mocy czy stale pobierasz określoną ilość prądu.

    Ze względu na działalność - pralka, zmywarka (dla np. 4osobowej rodziny) to pikuś. Nie to zużycie determinuje jakie rozwiązania powinieneś zastosować.

  • #107 16 Sty 2016 13:59
    Arek1984
    Poziom 16  

    OK. Nie wiem czy to dobry temat a jeśli nie to proszę o przeniesienie do właściwego.

    Czy licznik ORNO OR-WE505
    http://www.orno.pl//5,liczniki-energii/t163,1...-fazowy-wskaznik-zuzycia-energii-elektrycznej
    3x 5(80)A będzie wystarczający czy powinien być 3x20(120)A?

    Zabezpieczenie główne przed licznikiem mam 35A (bezpieczniki topikowe).
    Czasami przy niewłaściwym włączaniu silnika 11kW gwiazda/trójkąt wyskoczy eS B40.

  • #108 16 Sty 2016 14:04
    przemar
    Poziom 14  

    Putas mnie osobiście polecał własnie Orno.

  • #109 16 Sty 2016 14:07
    Arek1984
    Poziom 16  

    Ale czy wystarczy ten mniejszy czy potrzebny ten większy ?

  • #110 17 Sty 2016 14:22
    putas
    Specjalista - odnawialne źródła energii

    Żeby podłączyć się do naszego portalu PVmonitor.pl w zasadzie nie ma znaczenia jaki licznik się zastosuje.
    Istotna jest tylko ilość impulsów na kWh w porównaniu do mocy max produkowanej/pobieranej. Chodzi o to, żeby impulsy nie szły zbyt szybko, bo LK może co któryś przepuścić.
    Przy mocach rzędu kilkunastu kW i więcej bezpieczniej stosować liczniki 800 lub nawet 400 impulsów na kWh.
    Przy jeszcze większych mocach oczywiście już liczniki z przekładnikami, lub jakiś inny sposób mierzenia i wysyłania danych.

  • #111 25 Lut 2016 12:26
    Fidelis
    Poziom 16  

    rwxw napisał:
    trzeba tylko trochę ruszyć głową, a w zamian mamy bardzo tanie i bezobsługowe ogrzewanie domu

    No właśnie: w zamian za co ? Za samo ruszenie głową ? Ciekawym, jak przełożyłeś swój optymizm na koszt całej inwestycji ? :-)

    Miałem gotowy projekt instalacji zrobiony pod PC (300m2 podłogi).
    Mój projektant był przekonany, że buduję "w lesie", gdzie jedynym medium jest prąd. Jak się dowiedział, że mam gaz w granicy nieruchomości, zabrał projekt i odjechał (wyśmiawszy mnie pierwej, że w moich warunkach zainteresowałem się w ogóle PC).
    Za kocioł kondensacyjny 22kW 1F Junkersa zapłaciłem 3500zł + 500zł sterownik pogodowy (piszę brutto, a faktycznie jeszcze udało mi się odjąć c.a. 15% VAT) + opłata przyłączeniowa za gaz 1800zł. Cała instalacja kotłowni = 5800zł (+ orurowanie, które wykonałem sam - drobiazg). Kocioł obsługuje podłogówkę (155m2) + grzejniki na piętrze + c.w.u.

    Za gaz (c.o. + c.w.u. + kuchnia), za rok, płacę 3500zł (zatem ok. 11,66 zł za m2 powierzchni podłogi za 1 rok i za kolejne) a jedyna obsługa, to czyszczenie wymiennika raz w sezonie (robię ją sam, w ramach relaksu, według instrukcji producenta - w 2 roboczogodziny) oraz sezonowa zmiana programu. Temp. u mnie trochę niższa niż u Ciebie i nieco mniej stabilna: 20,5-22,5 (powyżej 23, jest dla mnie za ciepło).

    rwxw napisał:
    Ja w ubiegłym roku za cały sezon zapłaciłem poniżej 900zł

    ...a na stronie napisałeś: "Ja ogrzewając dom o powierzchni koło 200m2 płacę za ogrzewanie około 1200zł w całym sezonie grzewczym. Każdemu życzę takich rachunków za ogrzewanie, zwłaszcza że jest ono bezobsługowe"
    Skąd się wzięła różnica ?

    No i najważniejsze ile zainwestowałeś żywej gotówki w instalację i robociznę, której nie wykonałeś sam ? Bo może (trochę przerysowując) jest tak jak kosztem inwestycji w bilet miesięczny... teoretycznie jeżdżę może nie "za darmo", ale bezobsługowo, a za ubezpieczenie auta "nie płacę", na części zamienne nie wydaję i środka transportu na przeglądy techniczne nie wożę ;-)

  • #112 10 Mar 2016 09:58
    zibuch
    Poziom 9  

    Fidelis napisał:
    rwxw napisał:
    trzeba tylko trochę ruszyć głową, a w zamian mamy bardzo tanie i bezobsługowe ogrzewanie domu

    No właśnie: w zamian za co ? Za samo ruszenie głową ? Ciekawym, jak przełożyłeś swój optymizm na koszt całej inwestycji ? :-)

    Miałem gotowy projekt instalacji zrobiony pod PC (300m2 podłogi).
    Mój projektant był przekonany, że buduję "w lesie", gdzie jedynym medium jest prąd. Jak się dowiedział, że mam gaz w granicy nieruchomości, zabrał projekt i odjechał (wyśmiawszy mnie pierwej, że w moich warunkach zainteresowałem się w ogóle PC).
    Za kocioł kondensacyjny 22kW 1F Junkersa zapłaciłem 3500zł + 500zł sterownik pogodowy (piszę brutto, a faktycznie jeszcze udało mi się odjąć c.a. 15% VAT) + opłata przyłączeniowa za gaz 1800zł. Cała instalacja kotłowni = 5800zł (+ orurowanie, które wykonałem sam - drobiazg). Kocioł obsługuje podłogówkę (155m2) + grzejniki na piętrze + c.w.u.

    Za gaz (c.o. + c.w.u. + kuchnia), za rok, płacę 3500zł


    Napisz jeszcze ile kosztowała reszta instalacji, podłogówka + grzejniki i jakie masz sterowani, żeby utrzymać temperaturę w poszczególnych pomieszczeniach. Podaj wielkość domu i obliczeniowe zapotrzebowania na ciepło. Chodzi o to, żeby wyliczyć całkowity koszt CO w odniesieniu do konkretnego domu - zapotrzebowania na ciepło. Wtedy dopiero będzie można się jakoś odnieść.

    Vat zdjąłeś przepuszczając przez znajomego niby z montażem?

  • #113 10 Mar 2016 11:16
    Fidelis
    Poziom 16  

    zibuch napisał:
    Napisz jeszcze ile kosztowała reszta instalacji

    To nie ma znaczenia, bo [zakładam], że cała reszta (tzn. podłogówka) jest jeśli nie identyczna, to zbliżona - tu dużo nie wymyślisz pan. Oczywiście z pominięciem "inteligencji", bo wydatki na tę, to może być wór bez dna (w zależności od zainteresowań nowinkami i gadżetami) samego inwestora.

    Chodziło mi o koszt (różnice) zbudowania samego źródła ciepła (tu: kocioł gazowy kondensacyjny vs. pompa).

    zibuch napisał:
    jakie masz sterowani, żeby utrzymać temperaturę w poszczególnych pomieszczeniach

    Jak ja się cieszę, że od tego kosztownego sterowania (per obieg) zostałem w porę odwiedziony !
    Jedynie sterowanie sprowadziło się do regulacji na przepływomierzach, doborze biegu pompy c.o. na rozdzielaczu no i sezonowym doborze programu na regulatorze pogodowym w zależności od pory roku, który z kolei automatycznie dobiera temp. zasilania do różnicy temp. na zewnątrz i wewnątrz budynku. Tyle.

    zibuch napisał:
    Podaj wielkość domu

    W sumie 300m2 podłogi, ok. 200m2 p.u. Przegrody zew. z Ytonga 40cm, a wew. Silka 24cm. W połaci 2x 15cm wełny a na podłodze 2x 10cm polistyrenu. Qco = 10,125kW, q=23,9 W/m3.

    zibuch napisał:
    Vat zdjąłeś przepuszczając przez znajomego niby z montażem?

    Nie. Nie mam takich znajomych. VAT na materiały budowlane zupełnie legalnie odliczyłem i dostałem zwrot z US.
    Nie wiem, czy jest to jeszcze możliwe, ale kiedyś było.

  • #114 05 Maj 2016 11:16
    zonzi
    Poziom 9  

    Podbijam temat opłacalności instalacji. Sporo gmin zaczęło na początku maja uruchamiać program dofinansowania 80% na OZE z funduszy UE. Niestety informacje o rozwiązaniach tech. są minimalne, a czas żeby złożyć wnioski bardzo ograniczony.

    Dla przykładu u mnie w gminie jest projekt dofinansowania na:

    instalacja fotowoltaiczna off-grid 3kW koszt instalacji 21 tys. koszt mieszkańca 4,2 tys. PLN
    instalacja fotowoltaiczna off-grid 5kW koszt instalacji 35 tys koszt mieszkańca 7 tys. PLN
    Pompa Ciepła Powietrzna do CWU 2.5 kW koszt instalacji 12 tys. koszt mieszkańca 2,4 tys. PLN
    Pompa Ciepła Powietrzna do CO 14 kW koszt instalacji 40 tys. koszt mieszkańca 8 tys. PLN
    2 kolektory słoneczne plus zasobnik 200l koszt instalacji 12 tys. koszt mieszkańca 2,4 tys. PLN

    W tej chwili mam dom (240 m2 p.u) ogrzewany na 4 klimatyzatorach inverterowych plus kominek na parterze bez rozprowadzenia, CWU bojler i grzałka w taniej taryfie.

    Roczne zużycie prądu na wszystko od kwietnia do kwietnia 2015 - 9 836 kWh + 10 m3 drewna. 55% zużycia w nocnej taryfie.

    Instalacje mam dostosowane do dowolnego typu ogrzewania (rozprowadzona podłogówka ale też kable grzejne, doprowadzone wyjścia pod grzejniki).

    Zastanawiałem się nad instalacją PV ale on-grid nie off grid. Tak czy owak zawsze można po okresie gwarancji przerobić instalację na on-grid za jakiś czas. Z tego co przeliczam to przy poziomie 1,4 tys PLN za kWp ta instalacja ma szansę zwrócić się o wiele szybciej.

    Myślę o podłączeniu instalacji 5 kWp na stałe pod jeden klimatyzator i grzałkę do CWU do tego jakieś obwody awaryjne zasilane z baterii na wypadek zaniku zasilania (4-6 razy w roku).

    Zastanawiam się też nad PC podłączoną do podłogówki 100m2 na parterze i ew. CWU. Założenie byłoby takie, że minimalizuję używanie kominka.

    Niestety nie analizowałem efektywności PC wcześniej, także jeśli ktoś ma przemyślenia w tym temacie to bardzo proszę o podzielenie się.

    1 kW ciepła z kominka to koszt ok 15 gr. 1 kWh w taniej taryfie kosztuje mnie 0,3027 PLN, sprawność PC SEER można przyjąć jako 3? Wtedy wychodziłoby jakieś 5-6 gr. taniej przy lepszej dystrybucji ciepła.

    Zakładając, że dostarczam 15 MW ciepła kominkiem to oszczędność byłaby rzędu 900 PLN rocznie. Dobrze to liczę czy gdzieś popełniam błąd?

  • #115 05 Maj 2016 12:09
    Jan_Werbinski
    Poziom 30  

    Chcesz off grid? Zapomnij.
    On grid możesz później przerobić na off, jeśli spadną ceny przechowywania energii.
    Jeśli zamkniesz się w 1400/kWp i nie ma kruczków typu czynsz za instalację, wymóg odsprzedaży albo kilkuletni okres gdzie nie możesz używać energii, to się opłaca.

  • #116 05 Maj 2016 13:57
    Edek45
    Poziom 28  

    A czy do tej instalacji wliczony jest inwerter off-grid i sterownik grzałek ?

  • #117 06 Maj 2016 09:42
    zonzi
    Poziom 9  

    Janie, znam analizy nieopłacalności off-grid z powodu kosztów magazynów energii także to nie jest dla mnie zaskoczeniem.

    Przydałoby mi się wsparcie na okresy wyłączenia sieci i jeśli opłacalne byłoby późniejsze przerobienie na on-grid to taka opcja byłaby chyba lepsza niż generator.

    Dzięki bateriom prawdopodobnie klimatyzator inwerterowy mógłby spokojnie startować. Problemem do pokonania byłyby chmury i cykliczne załączanie na krótkie okresy co mogłoby w szybkim tempie zniszczyć kompresor. Potrzeby byłby jakiś układ zwłoczny i sterujący.

    Z kruczków to jest 5 letni okres gdzie właścicielem instalacji jest gmina. Dopiero po 5 latach można by było przerobić na on grid.

    Baterie akurat byłyby do wymiany tak czy owak. Do tego doszedłby inwerter ~10-14 tyś. i koszty przepięcia instalacji.

    W cenie takiej instalacji są panele z montażem, 5 szt. baterii o nieznanej pojemności i inwerter off -grid. Dalszych szczegółów brak.

  • #118 06 Maj 2016 12:54
    Jan_Werbinski
    Poziom 30  

    Wyłączenia prądu mam rzadko. Na takie okazje mam agregat i latarki.
    Inwertery SMA SB3300, które używam mają opcję pracy off-grid pod kontrolą Sunny Island. Drogie rozwiązanie >2000EUR, ale może stanieje?

    W Twoim przypadku jak rozumiem masz możliwość użytkowania energii przez 5 lat i potem możesz przerabiać jeśli chcesz na on grid? Myślę że się opłaca za tą cenę. Inwertery można czasem kupić bardzo tanio. 3kW SMA za 2-3 tys zł jest do zdobycia. Twój szacunek 10-14 jest znacznie zawyżony.

  • #119 11 Maj 2016 22:16
    idepopizze
    Poziom 31  

    @zonzi
    Co do powietrznych pomp ciepła to właściwie są to "wspomagacze" ogrzewania CO. Gdy temperatura powietrza spadnie poniżej zera to trzeba odpalić alternatywne źródło grzania kocioł/kominek/gazowca. Sprawność PC możesz przyjąć jako 3 ALE przy powietrznych pompach ciepła zależna jest ona od temperatury powietrza i problem jest taki, że wraz ze spadkiem tej temperatury leci też i sprawność PC. Co prawda w powietrznych pompach ciepła instaluje się elektryczne grzałki, ale gdzie wtedy sens taniego ogrzewania.
    Gruntowej nie masz w dofinansowaniu więc nie ma tematu.

    Patrząc na te propozycje to nie wiem co sam bym wybrał. Wszystkie te układy mają zalety, ale wad też im nie brak. Masz dużo elektrycznych odbiorników więc sensowne wydaje się to 5kW PV tyle, że jak już sam zauważyłeś lepsze byłoby on-grid a nie proponowane off.

  • #120 12 Maj 2016 14:00
    Jan_Werbinski
    Poziom 30  

    Zależy gdzie mieszkasz. W lubuskim zimy są lekkie. Klimatyzator grzeje do -15, ale jest już słabo wydajny. Postanowiłem że poniżej -5 nie używam. Takie temperatury są nie dłużej niż dwa tygodnie w roku. Dlatego jest on głównym źródłem ciepła, a piece akumulacyjne dodatkowym.

 
Black Friday do -15%
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Ferguson