Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zaciśnięcie/zalutowanie końcówki kablowej 50mm2 na pręt miedziany fi 10

09 Maj 2015 14:43 2919 29
  • Poziom 7  
    Witam, nie za bardzo mogłem znaleźć to co mnie interesuje korzystając z szukajki - ewentualnie źle szukałem, także proszę wybaczyć, że dubluje temat. W każdym razie, pewien projekt zmusił mnie do założenia na pręt miedziany fi 10 właśnie takich końcówek oczkowych 50mm2, wchodzą tak akurat na ten pręt, minimalny luz i zastanawiam się czy to zaciskać (praski do tego za bardzo nie mam, musiałbym kogoś poprosić o pomoc) czy po prostu podgrzać to i zalutować. Połączenie praktycznie nieruchome zastanawiam się tylko czy to oby na pewno dobry pomysł? (jest to element od podajnika migomatu czyli dużych napięć tam nie będzie) Bo tak czy siak jak zacisnę to i tak nie będzie to stykać idealnie, bo na kablu to się ładnie zaciśnie (jest wiele drutów to się dopasuję), na pręcie wydaję mi się, że jak zacisnę to i tak nie będzie z każdej strony idealnie przylegać . Pytanie od laika ale liczę, że pomożecie.
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 31  
    Albo praska albo szukaj końcówek kablowych skręcanych.
    Lutowania miedzi nie polecam, chyba , że dla hydraulika.
  • Poziom 7  
    Nic nie da rady wykuć, bo pręt fi 10, a końcówka pod kątem i jeszcze z większym oczkiem (do połączenia do gniazda EURO), poza tym już jest docięte na wymiar wszystko.

    Tak ogólnie to z tego co wywnioskowałem czytając to forum to najlepiej by było zacisnąć i polutować albo zacisnąć tylko mi by pasowało to tylko polutować, tam jest między prętem a końcówką luz no nie wiem pół mm to max. Więc spytam wprost czy gdy porządnie to zalutuje (dobrze się wtopi cyna i połączy) to obniży się no nie wiem przewodnictwo prądu czy będzie to jakoś na niekorzyść? Wybaczcie głupie pytanie ale chcę coś zrobić porządnie, niż odstawiać fuszerkę. Co lepsze zwykły lut cynowo-ołowiany czy jakiś z dodatkiem srebra/miedzi?

    Końcówka miedziana jest już pobielona cyną od nowości.

    Edit:
    Pytanko jeszcze takie, pręt miedziany który kupiłem przed założeniem końcówek jakoś przeczyścić np papierem ściernym? czy czymś innym?
  • Moderator - Elektryka
    Spawaczamator napisał:
    tak czy siak jak zacisnę to i tak nie będzie to stykać idealnie, bo na kablu to się ładnie zaciśnie (jest wiele drutów to się dopasuję), na pręcie wydaję mi się, że jak zacisnę to i tak nie będzie z każdej strony idealnie przylegać

    W elektroenergetyce połączenia prasowane są często stosowane zarówno na żyłach jedno- i wielodrutowych. Są to połączenia pewne pod względem elektrycznym i mechanicznym - pod warunkiem użycia odpowiedniej praski i matryc oraz właściwych końcówek do danej żyły.

    PS. Coś nie pasują te wymiary - Φ10 to przekrój 78mm², więc nie może pasować do końcówki 50mm², prędzej do 70.
  • Poziom 21  
    To zrób oczko z tego drutu.
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 1  
  • Poziom 7  
    zbich70 napisał:

    W elektroenergetyce połączenia prasowane są często stosowane zarówno na żyłach jedno- i wielodrutowych. Są to połączenia pewne pod względem elektrycznym i mechanicznym - pod warunkiem użycia odpowiedniej praski i matryc oraz właściwych końcówek do danej żyły.

    PS. Coś nie pasują te wymiary - Φ10 to przekrój 78mm², więc nie może pasować do końcówki 50mm², prędzej do 70.


    No właśnie odpowiedniej praski, takiej która zaciska w sześciokąt zapewne czy jeszcze jakiś inny wynalazek, którego nie posiadam. To jest właśnie główny problem. Chyba, że zmodziłbym coś ala praska tylko może na śruby? Sam już nie wiem,

    Ogólnie to Ci się chyba pomyliło, albo ja mam trefne końcówki wyraźnie piszę na nich 50/14 i 50/10. Może te do 70mm2 mają ze 11/12 mm średnicy? Bo jak sprawdziłem przewód 70mm2 (po usunięciu izolacji) to miał 11/12 mm średnicy, to 50mm2 musi mieć mniej niż 10mm. Nie jestem pewien, w każdym razie końcówki pasują na pręt miedziany 10mm z minimalnym luzem rzędu 0,5mm.
  • Moderator
    Jeśli lutowanie, to wyłącznie spoiwem twardym. Inne jest niedopuszczalne.
  • Moderator - Elektryka
    Spawaczamator napisał:
    Ogólnie to Ci się chyba pomyliło...

    Zwracam honor, k50 ma średnicę wewnętrzną 10mm.
    Spawaczamator napisał:
    No właśnie odpowiedniej praski, takiej która zaciska w sześciokąt zapewne czy jeszcze jakiś inny wynalazek, którego nie posiadam.

    Każda poważna firma elektroinstalacyjna pracująca w tych przekrojach powinna posiadać taką praskę - ręczną, hydrauliczną, akumulatorową... Dziś już raczej nikt nie klepie tego młotkiem. Za piwo albo za free zaprasują bez problemu.
  • Poziom 28  
    Pole powierzchni o średnicy 10 mm= 78,5 mm²
  • Poziom 33  
    Kwestia - czy przez ten drut będzie płynął adekwatny do średnicy prąd?
    Bo jeżeli średnica drutu to tylko wymóg estetyczny lub technologiczny, a prąd płynący przez niego to pojedyncze ampery, to spokojnie można oblutować. Jeżeli prądy będą duże to raczej poszukać kogoś z porządną praską dwa czy cztery 'zaciski' to ani czas, ani pieniądze duże nie będą... Kol. zbich70 wyjął mi to z ...klawiatury ;))
  • Moderator - Na Wesoło HydePark
    Zalutować, jak Kol. retrofood mówi. Lut twardy, fosforowy,. Ewentualnie coś ze srebrem. Ag15, Ag25. Jak dużo tego nie ma, to podjedź do jakiegoś chłodniarza i Ci polutuje.
  • Poziom 7  
    arturavs napisał:
    Zalutować, jak Kol. retrofood mówi. Lut twardy, fosforowy,. Ewentualnie coś ze srebrem. Ag15, Ag25. Jak dużo tego nie ma, to podjedź do jakiegoś chłodniarza i Ci polutuje.


    Ta końcówka jest już pobielona, nie będzie to przeszkadzać?
  • Moderator - Na Wesoło HydePark
    Jeżeli jest pobielona, to w miejscu lutu należałoby wyczyścić do czystego materiału końcówki( miedź, mosiądz). Samo lutowanie zajmie chwilę, ale przygotowanie będzie dłuższe. Lut twardy srebrny jest droższy, ale pewniejszy. Lut fosforowy PCu jest stosowany jako tańszy zamiennik lutu srebrnego. Każdy chłodniarz w okolicy spokojnie Ci to zrobi.

    Wytrzymałość mechaniczna i elektryczna, w przypadku lutu fosforowego i srebrowego jest prawie identyczna. Z tym, że lut fosforowy stosuje się do połączeń typu miedź/miedź (czysty materiał, jeśli są zanieczyszczenia trzeba użyć topnika), natomiast lut srebrny zawiera odpowiedni topnik( dostępny w handlu zawiera topnik w postaci otuliny, podobnie jak zwykła elektroda spawalnicza.). Lut srebrny umożliwia lutowanie twarde różnych materiałów, np. Miedź/mosiądz, miedź/stal, stal/brąz itp. Da się nawet miedź/mosiądz/brąz ze stalą kwasoodporną polutować.

    Wracając do tematu. Jeżeli pręt masz miedziany, końcówka też (jak pobielona, to po wyczyszczeniu do czystej miedzi), to spokojnie lutem fosforowym to zrobisz.
  • Poziom 25  
    wzagra napisał:

    Moderowano przez retrofood:
    Cytat:
    to spokojnie można oblutować.
    Nie można! Nie dotarło? Może dotrze z ostrzeżeniem?

    Czy Sz. Kol. retrofood może rozszerzyć temat (dlaczego nie) może przyda mi się kiedyś ta wiedza.
    jann111 napisał:
    Lutowania miedzi nie polecam, chyba , że dla hydraulika.

    Lut, spoina to połączenia "galwaniczne"
    Połączenia galwaniczne wykazują lepsze właściwości elektryczne, tak kiedyś uczono, ale może się starzeje.
  • Specjalista elektryk
    Witam

    Jak pamiętam kiedyś już pisałem - czym się różni lutowanie SnPb(miękkie) w elektronice i elektryce i dlaczego zazwyczaj w tej drugiej nie ma zastosowania (albo ograniczone). Temat poruszany na elektrodzie wielokrotnie.

    Najlepiej zaprasować praską. Myślę, że znacznie łatwiej jest poszukać elektryka z odpowiednią praską, niż "chłodniarza" z palnikiem.
    zbich70 napisał:
    Każda poważna firma elektroinstalacyjna pracująca w tych przekrojach powinna posiadać taką praskę - ręczną, hydrauliczną, akumulatorową... Dziś już raczej nikt nie klepie tego młotkiem. Za piwo albo za free zaprasują bez problemu.
    Z tym piwem, to bym trochę uważał, ale opłata za usługę na pewno nie powninna być wysoka. W końcu to parę minut roboty (założenie kamieni/matryc/, ustawienie praski, zaciśnięcie, ewentualnie powtórne zaciśnięcie).

    pzdr
    -DAREK-
  • Poziom 1  
  • Poziom 7  
    Doszedłem do wniosku, że najprościej bez zbędnych kombinacji będzie to po prostu zacisnąć, przelecę koniec drutu jakimś papierem drobnym, potem odtłuszczę, to samo końcówkę. Moglibyście wstawić zdjęcie takiej praski która dokładnie zaciśnie końcówkę na takim pręcie? Jest parę rodzajów tego a ja chciałbym żeby to wyglądało też w miarę pro a nie jak zatłuczone młotkiem.
  • Moderator - Elektryka
    Spawaczamator napisał:
    Moglibyście wstawić zdjęcie takiej praski która dokładnie zaciśnie końcówkę na takim pręcie?

    Link, Link, Link ,Link
  • Poziom 7  
    Coś w ten deseń podejdzie? (200zł) Zaciśnięcie/zalutowanie końcówki kablowej 50mm2 na pręt miedziany fi 10 20 TON więc chyba powinno ładnie całość zaprasować? Kupię bo powinna się przydać przy prasowaniu kabli spawalniczych.
  • Moderator
    Pojedź do pobliskiej hurtowni elektrycznej i tam kupisz taniej.
  • Poziom 7  
    Drogi retrofoodzie, niestety mieszkam na zadupiu (50 tyś miasteczko) i tutaj to tylko na zamówienie, druga sprawa to to, że u mnie w mieście jeśli będzie to będzie drożej.
    Jak myślicie wytrzyma to Yato coś? wiem, że to chińszczyzna ale zawsze jakaś marka a nie no-name made in China.
  • Moderator
    Nie przesadzasz aby? Moje miasto to 60 tys mieszkańców, a hurtowni elektrycznych jest z osiem i żadna nie zamierza bankrutować. A praski są w nich do wyboru.

    Oczywiście, że wytrzyma, nie sil się na drogi sprzęt jeśli będziesz używał go tylko okazyjnie.
  • Poziom 7  
    Nie przesadzam, byłem w największej i powiedzieli, że na zamówienie. Ogólnie to zauważyłem, że w sklepie wcale taniej nie ma (przynajmniej w moim mieście).. Co bym nie kupował czy to elementy elektroniczne czy kable czy np końcówki prądowe do spawarki to zazwyczaj w potrafiły być droższe i to sporo niż w internecie. Apropo drogiego sprzętu to myślę, że YATO to nie jest jakaś b. wysoka półka, przynajmniej w narzędziach samochodowych kosztują połowę, czasem więcej niż połowę ceny jakiś porządnych narzędzi typu: Bahco, Gedore. Tutaj pewnie jest podobnie.

    Wracając do tematu patrząc na allegro pod frazą: praska hydrauliczna to niższej ceny niż 140zł nie ma.. Sam już nie wiem, muszę całość przemyśleć.. Czas mnie nie goni w każdym razie.
  • Moderator - Na Wesoło HydePark
    Na te kilka złącz nie opłaca się prasy kupować. Poszukaj u siebie w mieście jakiejś firmy która energetyką się zajmuje. Praskę na pewno mają. Dwa miesiące temu miałem parę złącz zrobić, podjechałem i chłopaki zacisneli. Dostali na dobrą flaszkę( trunku nie chcieli).
  • Poziom 12  
    Kolego Spawaczamator poszukaj jakiegoś sklepu z hydrauliką siłową, tam powinni zaciskać węże hydrauliczne więc pewnie i zakują oczko. Ja dwa miesiące temu tak zrobiłem jak musiałem zacisnąć tulejkę aluminiową. Zapłaciłem 2zł od tulejki. Więc dla zakucia kilku oczek raz na jakiś czas nie opłaca się kupować praski. Pozdrawiam
  • Moderator Samochody
    Spawaczamator napisał:
    (jest to element od podajnika migomatu czyli dużych napięć tam nie będzie)

    Po raz kolejny, bo co niektórym albo okulary zaszły, albo zwyczajnie bredzą bez pojęcia, bo coś gdzieś wyczytali. Do użytku w migomacie, bez problemu można pręt z końcówka zlutować cyną, bez guseł w stylu lutowanie srebrem, mosiądzem, prasowanie czy badanie RTG wykonanej spoiny. Otwórzcie sobie pierwszą lepszą spawarkę "Bestera" - końce uzwojeń z profilu miedzianego mają lutowane cyną oczka i jakoś to działa.
  • Poziom 39  
    Temat został założony w niewłaściwym dziale- powinien znaleźć się w dziale "Spawarki i prostowniki spawalnicze". Przenoszę we właściwe miejsce.

    robokop napisał:
    Otwórzcie sobie pierwszą lepszą spawarkę "Bestera" - końce uzwojeń z profilu miedzianego mają lutowane cyną oczka i jakoś to działa.

    Dokładnie tak. :)
  • Poziom 7  
    robokop napisał:
    Spawaczamator napisał:
    (jest to element od podajnika migomatu czyli dużych napięć tam nie będzie)

    Po raz kolejny, bo co niektórym albo okulary zaszły, albo zwyczajnie bredzą bez pojęcia, bo coś gdzieś wyczytali. Do użytku w migomacie, bez problemu można pręt z końcówka zlutować cyną, bez guseł w stylu lutowanie srebrem, mosiądzem, prasowanie czy badanie RTG wykonanej spoiny. Otwórzcie sobie pierwszą lepszą spawarkę "Bestera" - końce uzwojeń z profilu miedzianego mają lutowane cyną oczka i jakoś to działa.


    Oryginalnie był przewód h07rn-f 70mm2 z końcówkami ZACISKANYMI, ale jako, że Ozasowy podajnik ZP-10 był jakoś dziwnie rozwiązany i nie miał bezpośrednio założonego + do gniazda euro(w tych nowszych tak było), tylko najpierw przykręcony do gniazda wodnego "czerwonego" po czym wygiętym płaskownikiem przykręcony do euro, sprawiało to pewne problemy. Sam fakt, że na przewód nie było dużo miejsca postanowiłem, że go ładnie dognę i przymocuje prosto do euro. I raczej muszę kupić to, gdyż muszę to zacisnąć na miejscu. To chyba na tyle będzie, dowiedziałem się co trzeba.

    Edit:
    Cytat:
    Temat został założony w niewłaściwym dziale
    Nie sądzę, tematem jest zaprasowywanie końcówek kablowych na pręcie miedzianym fi 10, nie widzę nic wspólnego ze spawarkami. Takie elementy nie zawierają tylko spawarki.
  • Moderator
    Spawaczamator napisał:

    Edit:
    Cytat:
    Temat został założony w niewłaściwym dziale
    Nie sądzę, tematem jest zaprasowywanie końcówek kablowych na pręcie miedzianym fi 10, nie widzę nic wspólnego ze spawarkami. Takie elementy nie zawierają tylko spawarki.


    A jednak. Temat był w niewłaściwym dziale.
    Muszę przy tym przeprosić Autora i wszystkich odpowiadających, gdyż nie zwróciłem uwagi że wpis dotyczy migomatu, dlatego wszystkich piszących o lutowaniu potraktowałem tak, jakby dotyczyło to instalacji. Niesłusznie.

    Otóż szanowny Autorze, Takie elementy zawierają nie tylko spawarki, ale takie elementy w spawarkach mogą być lutowane, ale w instalacjach elektrycznych nie mogą! Z takiego samego powodu, dla którego zabronione jest lutowanie lutem miękkim rur miedzianych w instalacjach gazowych.