Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik włoski w USA- właściwe podłączenie...

s30krzys 13 Maj 2015 10:23 1833 11
  • #1 13 Maj 2015 10:23
    s30krzys
    Poziom 3  

    Witam. Mam problem z silnikiem od grubościówki. Silnik jest produkcji włoskiej, ale maszyna jest w Stanach. Starszy typ - rok produkcji 1999. Nie wiem jak go dobrze podłączyć. W tej chwili silnik chodzi na lekkim zwarciu, tzn. nie za szybko, w dodatku lekko buczy... Przesyłam wszystko to co mam. Czy on może chodzić na napięciu dwufazowym 220V czy też na jednofazowym? Ktoś mi może podpowiedzieć, bo już się pogubiłem w tym wszystkim... Zależy mi tylko na właściwym podłączeniu...

  • #2 13 Maj 2015 15:41
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    s30krzys napisał:
    chodzić na napięciu dwufazowym 220V
    Jeśli się nie mylę to w USA napięcie dwufazowe to 400V. A silnik jest jednofazowy 230V.

  • #3 13 Maj 2015 18:41
    s30krzys
    Poziom 3  

    W takim razie jak go trzeba podłączyć - tak na chłopski rozum???Bo ja się gubię w tym temacie.Może ktoś mi napisać od początku- co i jak?Który styk do czego?

  • #4 13 Maj 2015 18:57
    jasiek1122
    Poziom 20  

    Być może problem jest w tym, że w Stanach masz częstotliwość 60Hz, czyli ok. Natomiast u nas jest 50Hz. Dlatego silnik się grzeje. :D W drugą stronę nie było by problemu.

  • #5 13 Maj 2015 20:28
    czesiu
    Poziom 32  

    Sprawdź wyłącznik odśrodkowy bo objawy są jakby się zawiesił. Schemat powinien być narysowany od spodu pokrywki skrzynki zaciskowej.
    W poniższej instrukcji ostatnie schematy powinny pasować pod ten silnik:
    Link
    Silnik jest przystosowany do 60Hz, co widać po obrotach.

  • #6 13 Maj 2015 20:44
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    s30krzys napisał:
    Może ktoś mi napisać od początku - co i jak? Który styk do czego?

    To ty musisz sprawdzić jakie tam jest napięcie zasilania, my tu w Polsce za Ciebie tego nie zrobimy. Po za tym zakładam ze silnik jest sprawny. I wtedy wystarczy włączyć na napięcie 230V do niego by pracował.

  • #7 13 Maj 2015 22:32
    Tuning Marek
    Poziom 20  

    Witam jak dobrze widzę on ma na tabliczce napisane pojemność kondensatora w mikrofaradach sprawdz czy on tam jest czy to jest kondensator rozruchu czy tez i pracy???? napiecie może być ok nie przejmuj się częstotliwością da radę trochę będzie więcej cieplejszy ale będzie ok ..dziękuje

  • #8 14 Maj 2015 02:48
    Polon_us
    Poziom 39  

    s30krzys napisał:
    Starszy typ - rok produkcji 1999

    Nie taki starszy ... Mam do czynienia z silnikami (działającymi), które pamiętają prezydenturę R. Reagana. A jak bym sie dobrze rozejrzał to może i coś z czasów Nixona bym znalazł :) Hyh ...
    Ale tak poważnie teraz ...
    s30krzys napisał:
    Czy on moze chodzic na napieciu dwufazowym 220V czy tez na jednofazowym?

    Czy kolega podłączy to do jednofazowego napięcia 220V AC i neutralnego, czy do dwóch faz 110V AC - to nie ma znaczenia.
    Ważne jest, aby napięcie doprowadzone do silnika miało wartość 220V AC. Kolega musi sam to pomierzyć. Będzie działało w obydwu przypadkach.

    Pokazane na zdjeciu połączenie jest nieprawidłowe i sugerowałbym nie używać silnika tak podłączonego.

    Przede wszystkim, brakuje kondensatora, przynajmniej na zdjęciach nie widać i kolega nic nie wspomina na ten temat. Wg dokumentacji, którą załączam poniżej, silnik ten wymaga kondensatora 100 uF, powiedzmy na 400V.
    W dokumentacji kolega znajdzie te wartość pojemności kondensatora dla tego silnika na stronie 28. Np. taki kondensator -> Link lub taki -> Link
    Na zdjęciu - tabliczka - pokazana jest wartość 80 uF. Cokolwiek z tych dwóch wartości kolega zastosuje, to będzie działało.

    Mając ten kondensator, proszę przejrzeć załączoną instrukcję na stronie 128 - połączenia silnika jedno-fazowego (single-phase)*.
    Rysunki sa dość przejrzyste i nie powinno byc żadnego kłopotu z połączeniem. Tylko proszę zwrócić uwagę na kierunek obrotów :_)

    Powodzenia.

    * - nawet, jak kolega podłączy dwie fazy o napięciu 110V AC, jest to traktowane jako połączenie jedno-fazowe.

    P.S. W tej skrzynce połączeniowe jest ciutuś za dużo przewodów. Chyba, że wspomniany powyżej kondesator jest faktycznie podłączony. Ale to wymaga weryfikacji przez autora tematu.

  • #9 14 Maj 2015 22:47
    s30krzys
    Poziom 3  

    Jest i kondensatorek jeśli chodzi o ścisłość...A może to z nim jest coś nie tak- lecz wydaje mi się,że wówczas silnik wogóle by nie ruszył...

  • #10 15 Maj 2015 03:22
    januszx3
    Poziom 30  

    W USA, silnik asynchroniczny typu HFM 100LB2, wymaga zasilania napięciem międzyfazowym, z trójfazowej sieci 3x220VAC 60 Hz. Zgodnie z tabliczką znamionową silnika, wymaganą wartością znamionową, jest napięcie 220V; 60Hz. Należy zwrócić uwagę, że pzy tej wartości napięcia, prąd pobierany przez silnik w warunkach znamionowego obciążenia, wynosi 19,5A i nie każde złącze amerykańskie, standardu NEMA 6 ma wystarczającą obciążalność prądową.
    Powszechne w domach gniazdka, typu NEMA 6-15 (250VAC; 15A), używane są np. do suszarek (silnik 110V, grzałka 220V). Twój silnik wymagałby gniazdka np. NEMA L6-20.
    Jak widać z tabliczki znamionowej, niektóre modele silników, na końcu wału, mają hamulec (luzownik) elektromagnetyczny, wymagający oddzielnego zasilania. Bez zasilania tego obwodu, silnik jest dodatkowo hamowany, wtedy ręcznie praktycznie nie a się obrócić wału silnika (chyba że okładziny cierne hamulca są starte) i jest to hamulec bezpieczeństwa.

    Silnik włoski w USA- właściwe podłączenie... Silnik włoski w USA- właściwe podłączenie...
    Do powyższych opisów , pomocne ilustracje amerykańskich (USA) układów zasilania (układy transformatorów jednofazowych, zasilanych międzyfazowo z trójfazowych sieci):
    Silnik włoski w USA- właściwe podłączenie... Silnik włoski w USA- właściwe podłączenie...

  • #11 15 Maj 2015 09:12
    Polon_us
    Poziom 39  

    s30krzys napisał:
    A może to z nim jest coś nie tak- lecz wydaje mi się,że wówczas silnik wogóle by nie ruszył...

    To nie jest poprawne stwierdzenie. W pewnych sytuacjach silnik może działać z uszkodzonym kondensatorem.

    Wypadałoby napisać, pod jakie zaciski podłączony jest ten kondensator i kolor przewodów idących do tego kondensatora.

    Kolega pomierzył napięcie na zasilaniu tego silnika?

    Skąd jest brane zasilanie tego silnika?

    To urządzenie jest używane w domu czy w miejscu pracy?

    Kolega oczekuje pomocy, ale niezbędne informacje trzeba "wyciągać" ...

    @Januszx3 - bardzo ładnie kolega opisał sposoby zasilania w USA. Choć mógłbym przyczepić się do tego i owego. Ale dwie kwestie muszę poruszyć:

    januszx3 napisał:
    Jak widać z tabliczki znamionowej, niektóre modele silników, na końcu wału, mają hamulec elektromagnetyczny, wymagający oddzielnego zasilania.

    Który dokładnie element tej tabliczki mówi o zastosowanym hamulcu?
    januszx3 napisał:
    Twój silnik wymagałby gniazdka np. NEMA 6-20

    Prąd znamionowy 19.5A, a gniazdo tylko do 20A? Jest kolega pewien?
    Zawsze powinno się zostawić pewien margines do pełnego obciążenia. A o prądzie rozruchu nie wspomnę. Także Nema 6-30 minimum moim zdaniem.

  • #12 15 Maj 2015 20:37
    s30krzys
    Poziom 3  

    Sprawa się rozwiązała.Wszystko działa jak należy.Przesyłam schemat zrobiony przez kolegę na jego kolanie.Jakość wykonania pozostawia wiele do życzenia ale chyba po to jest ten portal- ładne schemaciki i rozwiązania książkowe niechaj pozostaną dla teoretyków.Dziękuję wszystkim za bardzo szeroki odzew, aktywny udział i fachową pomoc- jakoś się udało problem rozwiązać i uważam ten temat za rozwiązany.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME