Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zastosowania lamp EL84 i podobnych

amplitubes 10 Maj 2015 23:31 7167 66
  • #31
    Tomek Janiszewski
    Poziom 32  
    OTLamp napisał:
    Tomek Janiszewski napisał:
    Ano rzeczywiście napisało im się

    Dobre :lol: Gdy etykietka ma niewygodną treść, to tylko napisało im się, w przeciwnym wypadku stanowi prawdę absolutną. Jako wyznawca etykietek powinieneś być konsekwentny i stwierdzić kategorycznie, że E84L nadaje się do wzmacniaczy szerokopasmowych..

    Twoich etykietek nie wyznaję :P Oto etykietka gdzie niczego takiego (o zastosowaniach E84L we wzmacniaczach szerokopasmowych) się nie napisało. Katalog AEG-Telefunken:
    Zastosowania lamp EL84 i podobnych

    Zastosowania lamp EL84 i podobnych

    A poza patrzeniem w etykietki potrafię jeszcze rozumieć parametry jakie podaje się dla danego typu lampy, i na tej podstawie ocenić do czego nadaje się ona bardziej a do czego mniej, oraz jaka lampa może nadawać się w danym przypadku bardziej niż proponowana. Na tej podstawie nisko oceniłem przydatność lamp E80L w stopniach mocy m.cz., chociaż oczywiście jak się uprzeć to jakoś zagrają.

    Cytat:
    Tak kategorycznie, jak to czynisz przy E88CC, która wg ciebie nadaje się tylko do wzmacniaczy kaskodowych w głowicach TV


    Wciskaj mi dalej to dziecko w brzuch. Twierdziłem że lampa E88CC, podobnie jak ECC88 oraz PCC88 została skonstruowana specjalnie do pracy we wzmacniaczach kaskodowych VHF. W niektórych innych zastosowaniach, tez może okazać się celowym jej zastosowanie: w szczególności we wzmacniaczach szerokopasmowych (ze względu na wysokie nachylenie) a nawet w słuchawkowych wzmacniaczach OTL (ze względu na zdolność pracy przy dużych prądach a niskich napięciach). Natomiast pakując je bezkrytycznie w tor przedwzmacniacza m.cz. warto się czasem zastanowić, czy w danym wypadku nie wystarczyłaby zwykła ECC82, względnie czy lampy ECC83 lub ECC808 nie okazałby się od niej korzystniejsze.
  • #32
    OTLamp
    Specjalista - urządzenia lampowe
    Tomek Janiszewski napisał:
    Oto etykietka gdzie niczego takiego (o zastosowaniach E84L we wzmacniaczach szerokopasmowych) się nie napisało. Katalog AEG-Telefunken:

    Śliczne, sam cykałeś? Szkoda, że nie cyknąłeś jeszcze następnej strony, ale to nie problem:

    Zastosowania lamp EL84 i podobnych

    Co oni pogłupieli? Nic o wzmacniaczach kaskodowych? Słabe coś te etykietki :lol:
  • #33
    Tomek Janiszewski
    Poziom 32  
    Jeżeli uznać że słabe - to jaki z tego powinien płynąć wniosek? Że E88CC nie nadaje się do niczego, skoro nie napisano nic nie tylko na temat jej zastosowań w kaskodach, ale w ogóle na temat jakiegokolwiek zastosowania? :D Ale już parametry ma bardzo zbliżone do PCC88, która właśnie do tego jest przeznaczona (i nawet napisano o tym), prawda? I pod względem budowy są nie do odróżnienia, jako że nie każda E88CC ma złocone nóżki. Nie do odróżnienia są także po wstawieniu do przełącznika kanałów OTV, zwłaszcza że wówczas nawet złoconych nóżek nie widać. :P
  • #34
    OTLamp
    Specjalista - urządzenia lampowe
    Tomek Janiszewski napisał:
    Jeżeli uznać że słabe - to jaki z tego powinien płynąć wniosek? Że E88CC nie nadaje się do niczego, skoro nie napisano nic nie tylko na temat jej zastosowań w kaskodach, ale w ogóle na temat jakiegokolwiek zastosowania? :D


    Wręcz przeciwnie, że nadaje się wręcz do wszystkiego i trudno by było wymieniać tam wszystkie możliwe zastosowania. Taki był zapewne zamysł przy projektowaniu przez Philipsa tej lampy - nowoczesnej, uniwersalnej* (stąd średni współczynnik wzmocnienia), podwójnej triody o dużym nachyleniu, małych szumach itd. Dlatego twórca tej lampy, Philips, podaje przykładowe, wręcz dość skrajne zastosowania od wzmacniaczy kaskodowych w.cz., przez inwertery fazy, multiwibratory po układy komputerowe, podając dodatkowo również punkty pracy dla małego wzmacniacza mocy m.cz. Siemens pisze wprost: "universal doppeltriode", po czym wymienia jeszcze liczniejsze zastosowania: http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/190/e/E88CC.pdf

    *W przeciwieństwie do ECC84, która była specjalnie projektowana do wzmacniaczy kaskodowych, o czym świadczy podwójne wyprowadzenie katody sytemu "dolnego" z dokładnymi instrukcjami, które z wyprowadzeń ma być połączone z chassis, a które z obwodami wejściowymi, oraz połączenie siatki sterującej z ekranem międzysytemowym w systemie górnym.

    Tomek Janiszewski napisał:

    Nie do odróżnienia są także po wstawieniu do przełącznika kanałów OTV, zwłaszcza że wówczas nawet złoconych nóżek nie widać. :P

    To już zależy w jakim telewizorze, np. w Neptunie D można wsadzić w miejsce PCC88 w generatorze odchylania poziomego, tymczasem do głowicy jej nie wsadzisz, bo siedzi tam PCC84 :P
  • #35
    Tomek Janiszewski
    Poziom 32  
    OTLamp napisał:
    Wręcz przeciwnie, że nadaje się wręcz do wszystkiego i trudno by było wymieniać tam wszystkie możliwe zastosowania. Taki był zapewne zamysł przy projektowaniu przez Philipsa tej lampy - nowoczesnej, uniwersalnej* (stąd średni współczynnik wzmocnienia)

    Który to akurat jest parametrem sprzyjającym stosowaniu tej lampy w układach kaskodowych. Podobnie lampa PCC84 cechowała się średnim, a nawet średniomałym współczynnikiem wzmocnienia (niemal dokładnie pomiędzy ECC82 a PCC88). Przy dużym współczynniku wzmocnienia triod wskazane jest bowiem stosowanie nietypowo wysokich napięć zasilania (o ile wytrzymałość izolacji grzejnika górnej triody na to pozwoli), bądź też bardziej skomplikowanego układowo równoległego zasilania obu systemów, co niekiedy było stosowane w układach kaskodowych wykorzystujących lampę PCC85, stanowiącą mutację zaprojektowanej do lampowych głowic UKF FM lampy ECC85 (bez względu na to że w "Bolerze" wykorzystano ją również w dwustopniowym przedwzmacniaczu m.cz; niechybnie nie mieli wówczas na podorędziu ECC83, stało się to dopiero w "Turandocie". :D ), a precyzyjniej - UCC85 przeznaczonej do takichże zastosowań w radioodbiornikach uniwersalnych, mającej parametry minimalnie różniące się od ECC85.
  • #36
    OTLamp
    Specjalista - urządzenia lampowe
    Tomek Janiszewski napisał:

    Który to akurat jest parametrem sprzyjającym stosowaniu tej lampy w układach kaskodowych.


    Jest parametrem sprzyjającym w wielu rozwiązaniach, ponieważ umożliwia zastosowanie tej lampy zarówno w czułych stopniach wejściowych, jak również w stopniach sterujących o dużej amplitudzie sygnału wyjściowego. Wiele oscyloskopów miało budowany cały tor Y wyłącznie na E88CC. Tak samo wysokie nachylenie jest parametrem sprzyjającym np. w inwerterach (zwłaszcza różnicowych), pozwalającym osiągnąć lepsze parametry tych układów.
  • #37
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe
    Szanowni koledzy OTLamp i Tomek Janiszewski! Оdległość między waszymi miastami ( Warszawa i Łódź ) 129,5 km - trasa А2. Niechaj jeden z was przyjedzie z wizytą do innego i przedłużycie swoją dyskusję za kubkiem dobrego piwa. A to już zapomnieliście jak nazywa się temat i to, co w dyskusji nie bierze uczestnictwa sam autor.
  • #39
    studisat
    Specjalista - lampowe odbiorniki radiowe
    Tomek Janiszewski napisał:

    Wciskaj mi dalej to dziecko w brzuch. Twierdziłem że lampa E88CC, podobnie jak ECC88 oraz PCC88 została skonstruowana specjalnie do pracy we wzmacniaczach kaskodowych VHF.


    Nie, nie, i jeszcze raz nie. Była to w sumie pierwsza produkowano masowo w kategorii elementów dla masowego przeznaczenia trioda z napinanymi siatkami. Starano się o maksymalną jej uniwersalność by zapewnić jej sukces komercyjny . Niestety napinana siatka oznaczała tez wyższą cenę lampy więc w sprzęcie powszechnego użytku stosowano ja jedynie tam gdzie wyższy koszt można było zrekompensować zyskiem cech użytkowych.
    Dodatkowo sukces komercyjny wersji "cywilnej" pozwoliły na zmniejszenie kosztów dla wykonań profesjonalnych, wojskowych itd... (skracanie czasu zwrotu z inwestycji w maszyny)

    Radia nie był poletkiem dla tej lampy - żadnego zysku usprawiedliwiającego wyższy koszt lampy. Telewizory - tak - problematycznym była czułość głowicy VHF - cena lampy była warta poprawy parametrów odbiornika. Dlatego właśnie tam w przełączniku kanałów ją stosowano i praktycznie tylko tam.

    Co innego sprzęt profesjonalny, specjalistyczny, wojskowy itd. Te segmenty rynku rządził się innymi "prawami". Wersja "cywilna" - dla masówki - fakt sens ekonomiczny uzasadniał ją jedynie w kaskodowych stopniach wejściowych VHF.

    Ponieważ każdy ułamek feniga w masówce to ogromny wydatek więc nie silono się na nachalne promowanie jej do innych ról - stąd takie a nie inne zaszufladkowanie wersji "cywilnej". Czysty pragmatyzm, który u Ciebie niestety urósł do rangi wręcz dogmatów. Po co dorabiasz ideologię?

    Ponadto jak już głowice VHF telewizorów to właśnie PCC88 nie był taka idealna w tej roli jak wmawiasz. Dwa dowody - PCC189 - wersja o wydłużonej ch-kterystyce by zwiększyć skuteczność ARW już na wejściu odbiornika (W ZSRR produkowano ja pod oznaczeniem, 6N24P - czyli analog wersji 6.3V - ECC189) oraz PC900 - pojedyncza trioda z ekranem pomiędzy nieaktywnymi częściami siatki anody. Zarówno PC900 jak i PCC189 produkował węgierski Tungsram.
    Głowice VHF z PC900 pozowała na dalszą redukcję kosztów. Dzięki ekranowi pomiędzy siatką a anodą można było stosować ją w układzie wspólnej katodzie jako wzmacniacz w.cz. o parametrach praktycznie identycznych jak kaskoda z PCC88 (różnica we wzmocnieniu tylko około 1dB na niekorzyść PC900). Małe wymiary lamp. malutka bańka małe zużycie materiałów na wykonanie tej lampy to dalsza redukcja kosztów - dla masowej produkcji ogromna zaleta.

    Dodam ze miałem radio Philipsa z głowicą UKF w układzie "klasycznym" (wzmacniacz w.c.z o podstawie pośredniej i mieszacz samodrgający z odtłumianiem filtru p.cz.) jak z lampą ECC85 ale zbudowaną z dwóch PC900. mimo rozstrojenia głowicy (niestety nie dało się zestroić- pokruszone rdzenie - ktoś rozszerzał pasmo UKF ze 104 do 108MHz) to czułość powalała na kolana - zwykły dipol w w Łodzi - osiedle Doły na III piętrze - zero ciszy pomiędzy stacjami na skali - DX pełną gębą.


    Koniec dygresji - wracamy do PCC88 - lampa specjalnie zaprojektowana do wzmacniaczy kaskodowych VHF dałaby się tak łatwo praktycznie pokonać przez jedna triodę o zmniejszonej pojemności zwrotnej pracującej w układzie o wspólnej katodzie?
  • #40
    amplitubes
    Poziom 9  
    Chciałbym powrócić do tematu wzmacniacza PP EL84 i zapytać kolegów co myślą o tych dwóch artykułach?

    http://diyaudioprojects.com/Technical/Papers/Compact-Hi-Fi-Power-Amplifier/

    http://diyaudioprojects.com/Tubes/EL84-Push-Pull-Tube-Amp/

    Chodzi mi głownie o komentarz na temat tego:

    EL84 (6BQ5) SIPP Output Stage
    The output stage is a self-inverting push pull (SIPP) design after the Compact Hi-Fi Power Amplifier by Melvin Leibowitz. The basic design has been around for a long time (50 years or so). The problem with early applications was that it was difficult to force it to operate in a linear manner. It can only function in a class-A mode with both tubes always conducting. The reason this circuit is attractive is that it eliminates the need for a phase splitter stage. It requires only a single-ended driver. The advent of solid state electronics provided a solution to the problem. A simple application of a common LM317 IC voltage regulator converts it to a very accurate constant current source (CCS). Using a CCS in the cathode circuit of the SIPP stage forces it to operate in class-A. What was a sort of a mediocre output stage thus becomes highly accurate and quite excellent. The voltage regulators can be somewhat sensetive in high voltage circuits so be sure to review my notes regarding The Care and Feeding of LM317 and LR8 Integrated Circuit Regulators, Particularly in Valve Circuits. At first glance it would appear that the output stage would not function well if at all. But if you study the circuit you can follow the signal paths. The first clue is that the current though the tube pair is constant. So if one tube gets a signal and tries to conduct more, the other must conduct less. The second clue is in how tubes are biased. This is the control voltage that regulates the current flow through the tube. It is determined by the difference between the grid and cathode. The more negative the grid is with respect to the cathode, the less current the tube will try to conduct. So clue three is the voltage across the CCS is not constant. When you put it all together here's what you get. If the driven tube gets a positive signal, it will try to conduct more than the idle level. When this happens, the cathode voltage goes down. This in turn increases the difference in voltage between the grid and cathode of the other tube. Remember that this tube's grid is essentially at ground potential and can not change. It is a see saw arrangement. If the driven tube gets a negative signal, it will try to turn off. This will then raise the voltage across the CCS and in doing so, make the second tube conduct more. The sum of the currents is always constant. Now some of you may be asking how can the circuit properly bias the tubes so they won't fry? It really is easy. The CCS provides the bias much like a cathode resistor would. The only unusual part of the circuit remaining is the tube balance control in the cathode circuit. It seems that regardless of how well matched the tubes are, they are not perfect. The 25 ohm variable resistor allows for a slight adjustment of the idle bias on the tubes. It provides a range of about 2-3 volts. This is usually enough to balance any typical pair of tubes. Badly mismatched ones and ones of different brands should not be used. It seems that accurate tube balance is key to the high level of performance of the design. Deviations as much as 2-3 mA between the tubes seem to have little effect. The accurate balance and subsequent quality output makes sense in a number of ways. First, it balances the dc current in the output transformer. Second, it allows both tubes to operate in the same portion of their accepted range. The closer they work together the better the cancellation effects on harmonic distortion will be. I have found that this particular circuit with the parts specified has less than 2% THD without tweaking or the use of negative feedback (NFB). I built in a small amount of NFB for two reasons. The first is that it reduces the mid band THD to the 0.1% range for small signals and under 0.5% for average levels. A more significant reason is that without NFB the amplifier will deliver a substantial amount of power out past 50 kHz. That is in the range of normal transformer resonance points and could result in oscillations and instability, most notably ringing. There are other ways to prevent this, (like larger grid stopper resistance), but for me the NFB works. New production Electro-Harmonix EL84EH vacuum tubes work well in this amplifier.

    Pytam ponieważ autor wykazał zalety takiego rozwiązania, natomiast Panowie Tomek Janiszewski, OTLamp oraz pikarel skrytykowali mnie i nie wiem w końcu komu mam wierzyć? Przypominam że zbudowałem ten układ i działa wyśmienicie.
  • #41
    OTLamp
    Specjalista - urządzenia lampowe
    amplitubes napisał:


    Jeszcze raz obrazek:

    Zastosowania lamp EL84 i podobnych

    Z EL84 z racji wyższego nachylenia może być nieco lepiej (np. 4 W + 2 W), ale i tak daleko od symetrii dla sygnałów zmiennych (mimo że dla prądu stałego może być idealna).




    amplitubes napisał:

    Pytam ponieważ autor wykazał zalety takiego rozwiązania, natomiast Panowie Tomek Janiszewski, OTLamp oraz pikarel skrytykowali mnie i nie wiem w końcu komu mam wierzyć? Przypominam że zbudowałem ten układ i działa wyśmienicie.


    Ale które zalety? Znalazłem tylko jedną:

    "The reason this circuit is attractive is that it eliminates the need for a phase splitter stage."

    Było o tym już wcześniej przecież. Zaleta dość wątpliwa. Mógłbyś konkretnie zacytować jeszcze inne?

    Co do reszty tekstu, zasadę działania inwertera różnicowego znajdziesz w każdej książce do elektroniki, również po polsku.
  • #42
    amplitubes
    Poziom 9  
    No np to:
    I have found that this particular circuit with the parts specified has less than 2% THD without tweaking or the use of negative feedback (NFB). I built in a small amount of NFB for two reasons. The first is that it reduces the mid band THD to the 0.1% range for small signals and under 0.5% for average levels.

    Jak to się ma do układu z odwracaczem fazy zrealizowanym w preampie?
  • #43
    OTLamp
    Specjalista - urządzenia lampowe
    Wystarczy zajrzeć do karty katalogowej. Dwa przykłady niżej. Jak widać oferują większą moc przy zniekształceniach nieprzekraczających 0,75%. Przy 7 W, czyli mocy jaką oferuje ten samoodwracający układ, zniekształcenia w pierwszym przykładzie wynoszą 0,5%.



    Zastosowania lamp EL84 i podobnych Zastosowania lamp EL84 i podobnych
  • #44
    amplitubes
    Poziom 9  
    Czy charakterystyki te dotyczą układu jak poniżej?http://www.r-type.org/articles/art-003e.htm
  • #46
    amplitubes
    Poziom 9  
    Rozumiem że dotyczy to układu ze sprzężeniem zwrotnym?
    Jeśli tak to żadna rewelacja ponieważ układ z odwracaczem fazy w stopniu końcowym ma bardzo podobne parametry:

    I built in a small amount of NFB for two reasons. The first is that it reduces the mid band THD to the 0.1% range for small signals and under 0.5% for average levels.

    A więc jaka jest największa różnica pomiędzy tymi dwoma układami?
    Bo jak dla mnie układ Mullarda jest dużo bardziej skomplikowany, używa o jedną lampę więcej a korzyści z tego wynikające są żadne?
  • #47
    OTLamp
    Specjalista - urządzenia lampowe
    amplitubes napisał:
    Rozumiem że dotyczy to układu ze sprzężeniem zwrotnym?

    Bez sprzężenia zwrotnego! Charakterystyki w kartach katalogowych dotyczą przecież samego stopnia mocy, więc siłą rzeczy dotyczą układu bez globalnej pętli sprzężenia. W przeciwnym wypadku musiałby być przecież podany cały schemat wzmacniacza, bo stopnie napięciowe można zrealizować na nieskończoną ilość sposobów.

    amplitubes napisał:

    Bo jak dla mnie układ Mullarda jest dużo bardziej skomplikowany, używa o jedną lampę więcej a korzyści z tego wynikające są żadne?


    Ale przecież ja ci nie wciskam układu Mullarda, sam sobie go wciskasz. Można prościej, na jednej lampie, podwójnej triodzie lub triodzie pentodzie. Dla porównania, układ klasyczny z wykorzystaniem tej samej lampy - 5751 umożliwi zastosowanie ponad dwukrotnie głębszej pętli sprzężenia zwrotnego dla tej samej czułości, ponieważ zwykły stopień oporowy na wejściu może osiągnąć większe wzmocnienie niż SRPP (Ka/2), a klasyczny stopień PP ma da razy większe wzmocnienie niż samoodwracajacy. Układ klasyczny będzie miał więc ponad 2 razy większe wzmocnienie w otwartej pętli.
  • #48
    amplitubes
    Poziom 9  
    A czy mógłby mi kolega podesłać najlepszy schemat wzmacniacza PP EL84?
    Chodzi mi głównie o parametry jakościowe sygnału wyjściowego.
  • #49
    OTLamp
    Specjalista - urządzenia lampowe
    Nie ma takiego czegoś jak ogólnie najlepszy schemat, są bardziej lub mniej optymalnie wykorzystujące posiadane elementy i spełniające początkowe założenia (moc wyjściowa, zniekształcenia). Jeden uzna, że 10 W z pary EL84 to za mało, bo można prawie dwa razy tyle, inny uzna, że wystarczająco, a i zniekształcenia małe. Dlatego można rozpatrywać różne rozwiązania dla tych samych założeń, np. mocy wyjściowej 10 W. Mogę w wolnej chwili coś zaprojektować, jeśli zobowiążesz się do zbudowania tego układu i podania tutaj konkretnych wyników pomiarów.
  • #50
    amplitubes
    Poziom 9  
    Chętnie zbuduje nowy wzmacniacz ale wolałbym coś większego w w stopniu końcowym niż EL84 ponieważ mam już 2 takie wzmacniacze. Może zaprojektuje kolega układ PP z lampami 7868, EL508, 8417 lub czymś w tym rodzaju co ewentualnie jeszcze się nadaje? Moc wyjściowa 15-18 W RMS. Odwracacz na 6H8C lub 6H9C stopień wejściowy ECC82. Dałoby radę?
  • #52
    amplitubes
    Poziom 9  
    Wszystko da się zrobić. Chwilowo nie mam czasu na lampy ponieważ urodził mi się syn i to on pochłania większość mojego czasu;) obiecuje jednak ze jak tylko znajdę chwile to cos narysuje. Przegladalem ostatnio lampy na zagranicznych aukcjach i musze powiedziec ze ceny NOSow zwalaja z nog;) moze jakas podpowiedz na temat rosyjskich lamp? Ktore ewentualnie nadawalyby sie do takiego projektu?Pozdrawiam i dziękuje za pomoc.
  • Pomocny post
    #53
    OTLamp
    Specjalista - urządzenia lampowe
    Wśród rosyjskich lamp przy założeniu mocy wyjściowej 15-18 W to chyba w grę wchodzi jedynie 6Π3C (nie licząc nowalowych 6Π14Π, 6Π18Π, 6Π33Π, 6Π43Π), ewentualnie Γ807, choć to już armata na muchę, tak samo jak zaproponowana wcześniej 8417. Ewentualnie można jeszcze pokombinować z lampami od odchylania: 6Π7C, 6Π13C, 6Π31C, 6Π36C, 6Π41C.
  • Pomocny post
    #54
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe
    Kolega, amplitubes ! Przedstawiam ci dla zapoznania schemat lampowego wzmacniacza z takimi technicznymi charakterystykami - Pnom/max=18/25W. F=20-20000Hz. TND=0,05%. Regulacja barwy tonu = - 15+15db. Szybkość zwiększenia wyjściowego napięcia V/mks = 25. U wejściowe = 0,25V . R wejsciowe=1M. Właściwość wzmacniacza - użycie wysoko symetrycznych kaskad poprzedniego wzmacniania i stosowanie krzyżowego sprzeznenia zwrotnego dla stabilizowania reżimów i parametrów. Przedstawiać od razu całą instrukcję dla konstruowania wzmacniacza nie widzę sensu, a to genialni krytycy forum wszystko jedno postarają się udowodnić, co i ten schemat ma poważne usterki. Zastosowania lamp EL84 i podobnych
  • #55
    amplitubes
    Poziom 9  
    Dziękuje kolego aksakal;) racja, na forum panuje nieprzyjazna atmosfera i każdy każdego tylko krytykuje. Zrobmy wszystko żeby to zmienic ;)
  • #56
    thereminator
    Warunkowo odblokowany
    No tak - po co ta krytyka, przecież każde znalezisko w internecie jest na wagę złota, a każdy schemat to cud techniki... Tylko skąd potem na forach tyle lamentów, że coś według schematu z sieci nie działa albo generuje dodatkowo efekty pirotechniczne? "A taki był fajny, amerykański..."
  • #57
    amplitubes
    Poziom 9  
    Sama krytyka niczego nie zmieni. Warto jest poza krytyka zaproponować lepsze, sprawdzone rozwiązanie danego problemu.
  • #58
    Futrzaczek
    Admin Grupy Retro
    amplitubes napisał:
    Warto jest poza krytyka zaproponować lepsze, sprawdzone rozwiązanie danego problemu.

    I takie są proponowane - tyle, że się je odrzuca, ponieważ ktośtam, gdzieśtam napisał, że jemu to jego rozwiązanie chyba grało lepiej...
  • #59
    amplitubes
    Poziom 9  
    OTLamp napisał:
    ewentualnie Γ807, choć to już armata na muchę, tak samo jak zaproponowana wcześniej 8417.

    A może by tak 8417 PP z prądem anody ustawionym na 50 mA i odpowiednio niskim napięciem 250V? Dałoby to ok 20 W mocy wyjściowej i poskutkowało dłuższym życiem lamp. Czytałem kiedyś ze lampa 8417 została zaprojektowana do użytku audio przez GE. Prawda to?
  • #60
    Futrzaczek
    Admin Grupy Retro
    amplitubes napisał:
    Czytałem kiedyś ze lampa 8417 została zaprojektowana do użytku audio przez GE. Prawda to?

    Potwierdzenia szukać daleko nie trzeba: http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/168/8/8417.pdf
    amplitubes napisał:
    A może by tak 8417 PP z prądem anody ustawionym na 50 mA i odpowiednio niskim napięciem 250V? Dałoby to ok 20 W mocy wyjściowej i poskutkowało dłuższym życiem lamp.

    Będzie spać w tych warunkach ;)
    Moc żarzenia też niczego sobie: 6,3V @ 1,6A. To byłby prawdziwy grzejniczek.