Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
TermopastyTermopasty
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Arduino - Pytania przed zakupem

dostojny.kocur 21 Maj 2015 16:51 9312 124
  • #61
    Karaczan
    Poziom 40  
    Nie ATMega32 a albo 168 albo 328. Nowsze wersje.
    I szukaj takiej która ma 328. Bo w 168 szybko może ci się miejsce na program skończyć jak zaczniesz coś poważniej pisać używając gotowych bibliotek bez optymalizacji.
  • TermopastyTermopasty
  • #62
    arkosw
    Poziom 12  
    Dziękuje za odpowiedzi, chyba wszystkie zakupy będę robił na aliexpress :) a jakie kondensatory, oporniki stabilizatory itp kupić na początek ? Jak na razie wiem tylko do czego służy opornik.. dzisiaj będę studiował kondensator. Ale mimo tego, wiem do czego służy, dalej nie wiem jak dobierać odpowiednią moc (?)..
  • #63
    strikexp
    Poziom 27  
    Kondensator do Arduino nie jest potrzebny na początku. Ich praktyczne zastosowanie to przeważnie filtrowanie zasilania przez użycie pary np 47nF + 10uF. W innych zastosowaniach używa się wzorów.
    Stabilizator też ci nie potrzebny, mały jest wbudowany w arduino. Ewentualnie jeden 5V jakbyś chciał np podłączyć kilkadziesiąt LED.
    Jak masz sklep elektroniczny w zasięgu to nie zawracaj sobie głowy, bo za 10zł dokupisz sobie zawsze kilka nowych elementów.
  • #64
    arkosw
    Poziom 12  
    Sklep jest jakieś 15km dalej ale bardzo często do tamtego miasta jeżdże :) a jeśli chciałbym podłączyć kilka diod power led 1W 300mA 3,3V jeśli dobrze pamiętam to potrzebne jest osobne zasilanie 12V i do tego jakieś stabilizatory ?
  • #65
    strikexp
    Poziom 27  
    Napięcie nie ma znaczenia w większości przypadków, chyba że przekroczysz je o kilkadziesiąt wolt i będzie przebicie np w kondensatorze. Liczy się płynący prąd bo to on powoduje spadek napięcia na rezystancji, kłania się prawo Oma i wzór I=U/R. Do takiej diody szukasz rezystora według przekształconego wzoru R=U/I czyli 40ohm. Tylko przy takim prądzie i napięciu to standardowy rezystor już się będzie dymił :)
    Ogólnie radzę poczytać co to jest napięcie i jego spadek na rezystancji. dojdziesz wtedy do wniosku że jak nieumiejętnie podłączysz taka diodę do 12V to pomiędzy Arduino a nią będzie 7V które spali to pierwsze.
  • #66
    arkosw
    Poziom 12  
    Szukam jakiegos artykułu w którym opisane jest wszystko od podstaw ale jak narazie to znajduje tylko osobne rzeczy.. najgorsze w tym jest to, że o niektórych"rzeczach" wogole nie wiem i o nich nic się nie naucze...
  • #68
    arkosw
    Poziom 12  
    Napisałem, że szukam i nie moge znaleźć, nie napisałem że nie ma.. jakoś slabo idzie szukanie w google, no nic dziekuje za pomoc :) gdybym miał jeszcze jakieś pytania to najwyżej napiszę.
  • TermopastyTermopasty
  • #69
    gielo33
    Poziom 11  
    Nie znajdziesz w Google, znajdziesz na chomikuj :) Jest tam sporo materiałów o podstawach i to zarówno z samej elektroniki, jak lutować, jak i arduino, czy też samej atmegi na jakiej jest audurino zbudowane.
  • #70
    tmf
    Moderator Mikrokontrolery Projektowanie
    arkosw napisał:
    Szukam jakiegos artykułu w którym opisane jest wszystko od podstaw ale jak narazie to znajduje tylko osobne rzeczy.. najgorsze w tym jest to, że o niektórych"rzeczach" wogole nie wiem i o nich nic się nie naucze...


    Kup sobie książkę o Arduino, w Helionie masz całą gamę książek o tej platformie, które mają świetne recenzje. Najtańsze są już po 40 zł, dowiesz się więcej, szybciej i przede wszystkim dostaniesz sprawdzoną wiedzę. Google są dobre jeśli wiesz czego szukasz, czyli musisz mieć przynajmniej podstawy z danej dziedziny. Ale niestety strony, które znajdziesz nie gwarantują, że informacje tam zawarte są rzetelne.
  • #71
    arkosw
    Poziom 12  
    Jeśli dałbym na książke 40zł to na arduino zostanie 70-80zł :| Ale się uczę :)

    Posiedziałem chwile przed komputerem i złożyłem coś takiego:
    Arduino klon uno r3
    Płytka stykowa i przewody płytka 800 pól przewody m-m 65 szt różne dł.
    dodatkowe druty zestaw 140szt
    Przewody "damskie"
    oporniki po 10szt różnych
    diody led 5mm
    i dodatki:
    fotorezystory
    wyświetlacz LCD 4x20 (duży bo wiem, że większy mi się przyda)
    "miernik poziomu wody"
    termometr wodoodporny
    moduł bluetooth
    pilot z odbiornikiem
    Nadajnik i odbiornik (chyba wezmę kilka sztuk)
    i ostatni dodatek czyli adapter do wyświetlacza tylko, że jest on stosowany do wyświetlacza 2x16, czy do 4x20 też będzie działał ?
    Wychodzi 30 USD czyli 110zł, cena ok a jest mnóstwo rzeczy, które na 100% wykorzystam.

    1.Czy to dobry pomysł ?
    2.Czy ten adapter podejdzie też do 4x20 ?
    3.Czy kilka nadajników można podłączyć do jednego odbiornika ?
    4.Czy te rezystory mogą być ? Czy kupić jakieś inne ?
  • #72
    Karaczan
    Poziom 40  
    Arduino UNO z aukcji nie ma wymiennego mikrokontrolera, znajdź inny model ;)

    Nadajniki na 433MHz sobie daruj, to badziew.
    Polecam coś na nRF24L01+, nie tak dużo droższe a dużo sensowniejsze.

    Czujnik poziomu wody, drogi nie jest, ale po co? Zbudujesz samemu bez żadnej elektroniki za pomocą samych pinów analogowych Arduino ;)

    Wyświetlacz ok, ale pomyśl nad takim z adapterem na I2C. Mniej kabli do podłączania dzięki czemu mniej pomyłek.

    Do zabawy dodałbym czujnik DHT11 lub DHT22 (droższy, dokładniejszy).
    I jakiś moduł wykonawczy z przekaźnikiem.

    Reszta w miarę OK
  • #73
    dondu
    Moderator Mikrokontrolery Projektowanie
    Zamiast HC-06 zakup HC-05 bo poza trybem slave ma także tryb master: http://mikrokontrolery.blogspot.com/2011/03/Bluetooth-mikrokontrolery-kurs-jak-zaczac.html

    433MHz zostaw, bo na początek wystarczająco dobre i tanie. Nie sugeruj się wypowiedzią kol wyżej. Na nRF24L01+ przyjdzie jeszcze czas.

    Wyświetlacz - I2C także dobra alternatywa, ale ten który wybrałeś zawsze można podłączyć za pomocą 3 pinów tak: http://mikrokontrolery.blogspot.com/2011/03/lcd-hd44780-na-3-pinach-74hc595.html
  • #74
    strikexp
    Poziom 27  
    Zgadzam się odnośnie nadajnika 433MHz z dondu.

    Natomiast ja bym się czepił porady z przekaźnikiem. Dla osoby zaczynającej z elektroniką zabawy napięciem sieciowym mogą sie skończyć tragicznie. Lepiej niech na razie nie wychodzi poza bezpieczny zakres 40V, na którym uruchomi prawie wszystko.
  • #75
    Karaczan
    Poziom 40  
    Nikt mu nie każe bawić się 230V, takim przekaźnikiem może sobie bezstresowo załączyć cokolwiek, bez obawy o napięcia i prądy. Np silniczek 12V.

    Bluetooth HC05 faktycznie lepszy, bardziej uniwersalny.

    A co wy widzicie w tych 433MHz? Zakłócenia, słaby zasięg, ograniczona ilość odbiorników, brak możliwości komunikacji w "obie strony" między modułami.

    Dokup jeszcze kable męsko-żeńskie, przydadzą się.
  • #76
    dondu
    Moderator Mikrokontrolery Projektowanie
    Karaczan napisał:
    A co wy widzicie w tych 433MHz?

    To, że naukę w przedszkolu rozpoczyna się od poznania tanich i prostych zabawek także po to, by doświadczyć różnych problemów i nauczyć sobie z nimi radzić wykorzystując np. odpowiednie algorytmy.
  • #77
    strikexp
    Poziom 27  
    I żeby uczyć się psując taniochę a nie sprzęt który może potem zostać użyty w normalnych projektach.
  • #78
    dondu
    Moderator Mikrokontrolery Projektowanie
    strikexp napisał:
    I żeby uczyć się psując taniochę a nie sprzęt który może potem zostać użyty w normalnych projektach.

    ... o czym zapomniałem napisać :)
  • #79
    arkosw
    Poziom 12  
    Czyli kupić hc06 czy hc05 ? Wy tak sobie piszecie, a mnie nie było :P zostanę na razie przy 433, najwyżej później kupie lepsze.. Myślę, że taki zestawik wystarczy aby zacząć przygodę z arduino :) Kilka rzeczy zmieniłem.. Znalazłem również wyświetlacz 4x20 z wlutowanym adapterem.
  • #81
    dostojny.kocur
    Poziom 15  
    Wracając na chwilę do mnie:
    Właśnie zakupiłem Arduino z podanego przeze mnie wcześniej linku
    oraz to wszystko co w załączniku z Botlandu.
    Arduino - Pytania przed zakupem

    Mam nadzieję że to mi wystarczy, mam jeszcze do tego sporo drobnicy z wylutu (pożyczyłem stację lutowniczą i przerobiłem wszystkie moje zasilacze komputerowe)
    Oczywiście to nie jest lista zamknięta, na bieżąco będę kupował potrzebne mi rzeczy z eBay'a, ale na to już przyjdzie czas.
  • #82
    strikexp
    Poziom 27  
    Tak to ten model. Modeli jest sporo zależnie od możliwości, ale UNO jest najlepszym wyborem w twoim wypadku.

    Co do reszty, nie ma sensu kupować baterii i gniazda na nią jeśli kupujesz jedno arduino. Chyba że masz już plan zrobienia jakiegoś sprzętu przenośnego.
    Nie widzę za to tak niezbednej płytki stykowej/prototypowej, tani model ma ten gość telmal z allegro co podałeś linka. Jak dobrze pamiętam to kupowałem po 7-8 zł. Nie widzę też kopletu drutów połączeniowych które nie są niezbędne ale bardzo przydatne.
    Diody LED lepiej zmień na przeźroczyste 5mm, lepiej mieć o połowę mniej takich niż ten kolorowany szajs.
  • #83
    dostojny.kocur
    Poziom 15  
    @strikexp
    Płytkę stykową mam, drutów nie potrzebuję bo mam w sumie kable połączeniowe, a nawet jeśli to mogę rozwinąć kilka transformatorów.
    Zasilanie bateryjne wydało mi się najbardziej rozsądne. Będę je podłączał tylko wtedy, kiedy będzie trzeba więcej mocy niż USB, a na zasilacz mnie nie stać, mój budżet wynosił 105zł (wydaje mi się że ten mój zasilacz 9V 300mA będzie jednak za słaby)
    Właściwie to co złego w tych diodach? Nie oczekuję jakiejś specjalnie dużej mocy.
  • #84
    strikexp
    Poziom 27  
    Wiesz ile czasu ja straciłem przez takie druty samoróbki? Miedź śniedzieje i jak nie chcesz mieć kłopotów tak jak ja, to używaj jedynie tych kabli połączeniowych.
    Zasilacz na 1.5A można kupić za 15-20zł, a bateria też ma ograniczoną moc i nie da ci kilku amperów.
    Zło tych diod polega na ich brzydocie, ja z nich kiedyś korzystałem bo przeźroczysta kosztowała na dzisiejsze pieniądze 5zł. Teraz to ich bym nawet za darmo nie chciał jak jedna kolorowa kosztuje 20-30gr.
    I dokup sobie wyświetlacz 7 segmentowy, jakiś 1,5zł a możliwości bardzo duże. Szczególnie jak kupisz podwójny.
  • Pomocny post
    #85
    gielo33
    Poziom 11  
    Nie przesadzaj z tymi diodami :) do nauki są w sam raz. Chyba, że komuś podoba się bardziej palić te droższe, co jest bardzo częste na początku, bo albo źle rezystory dobierzemy, albo jakieś zwarcie na płytce stykowej zrobimy, albo ... itd.

    Z zasilaczem to jak najbardziej powinieneś się w jakiś zaopatrzyć. Na wspomnianym botlandzie, to możesz już za około 10zł kupić 1A-1,6A. Za dobrą baterię 9V też coś około tego zapłacisz, więc się nie za bardzo płaca. Ty wybrałeś jakiegoś soniaka za 4zł, nie chcę tu krytykować tanich baterii ale zostaw je sobie na później jak będziesz chciał budować jakieś roboty zdalnie sterowane. Gra nie warta świeczki, aby zaoszczędzić te 6zł.
  • Pomocny post
    #86
    Karaczan
    Poziom 40  
    Pomijając fakt że bateria 9V to jeden z najgorszych możliwych wyborów do zasilania Arduino ;)
    Mała wydajność prądowa, mała pojemność i zdecydowanie za wysokie napięcie dla płytki które trzeba obniżyć (np wbudowanym w Arduino stabilizatorem), co generuje kolejne straty energii.
    Za długo nie podziała to na takiej baterii.
    Zasilacz jak najbardziej wskazany. 12V troszkę dużo, 9V zresztą też, mnie padł stabilizator przez 9V zasilanie, stabilizatory w klonach są różnej jakości i nie specjalnie lubią wytracać z "wysokich" napięć. Stosuję 6V bo mam takowy, a do innych Arduino nawet i 5V lub trochę mniej (np stare ładowarki telefoniczne). Chyba że podłączamy coś prądolubnego jak np silniczki.
    Zasilanie bateryjne to dobrze się sprawdza koszyk 3xAA(R6) lub nawet 4xAA.

    A Telmal to fajny sklep, dużo u nich kupowałem, ceny ok i jakość też.
    1sze Arduino i tak uszkodzisz, idę o zakład ;)
    Jak nie padnie stabilizator to dioda odpowiedzialna za przełączanie zasilania USB/zewn zasilacz :D
    Nigdy nie podłączaj żadnych urządzeń pod pin Vin, mimo że masz tam interesujące cię często 5V. Jak wywali stabilizator i pójdzie pełne napięcie zasilacza (9 czy 12V) to na ogół po płytce.
  • #87
    dostojny.kocur
    Poziom 15  
    Dobra, bateria przyda się do czegoś innego.
    Będę musiał w takim razie używać tylko zasilania na USB lub użyć tego mojego zasilacza 9V/300mA(już ostatni raz pytam się czy będzie dobry, przysięgam)
    Jeżeli się nie nadaje to rozejrzę się jak najszybciej za jakimś 6V...

    EDIT. Znalazłem w domu jeszcze zasilacz 6V/450mA, 5V/350mA i 5V/0,7A (te dwa ostatnie od telefonów)
    EDIT2. Jeszcze jeden, 5V/1A z mojego HTC HD2.

    Którykolwiek z nich będzie dobry?
  • #89
    strikexp
    Poziom 27  
    Z USB można pociągnąć 500mA to nie musisz się martwić o zasilacz, kwestia tylko ostrożności żeby nie spalić portu USB. Ten 6V będzie w sam raz, ten 5V/0,7A też może być. Chociaż Arduino będzie działało na każdym z nich.

    Ja tam cały czas jadę na zasilaniu z USB. Jak testowałem silnik DC to dopiero podłączyłem zasilacz 32V przez MOSFET. Naprawdę z zasilaczem nie ma problemu, zawsze można pójść i kupić w jakimś sklepie z elektroniką.

    @Karaczan
    Dobrze wiedzieć że jak padnie stabilizator to robi się na nim zwarcie. Do tej pory sądziłem że w przypadku awarii przestaje przewodzić.
  • Pomocny post
    #90
    tmf
    Moderator Mikrokontrolery Projektowanie
    strikexp napisał:
    Z USB można pociągnąć 500mA to nie musisz się martwić o zasilacz, kwestia tylko ostrożności żeby nie spalić portu USB. Ten 6V będzie w sam raz, ten 5V/0,7A też może być. Chociaż Arduino będzie działało na każdym z nich.

    @Karaczan
    Dobrze wiedzieć że jak padnie stabilizator to robi się na nim zwarcie. Do tej pory sądziłem że w przypadku awarii przestaje przewodzić.


    Z 6V niekoniecznie będzie działało, musi być stabilizator na płytce low drop. Lepie wziąć zasilacz 5V i zasilać z pominięciem stabilizatora na płytce, czyli tak jak z USB.
    Co do uszkodzenia stabilizatora - niekoniecznie robi się na nim zwarcie. Równie dobrze może nastąpić rozwarcie (w szczególności, jeśli stabilizator odparuje).