Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Romet Pony - Lampa świeci jaśniej na wysokich obrotach (jak to usunąć)

mergibson 18 Maj 2015 22:05 1107 7
  • #1 18 Maj 2015 22:05
    mergibson
    Poziom 10  

    Witam mam motorynke Romet Pony której schemat (nie wiem czy to ten ) wstawiam:
    Romet Pony - Lampa świeci jaśniej na wysokich obrotach (jak to usunąć)

    Problem bądź też natura tejże motorynki polega na tym że gdy dajemy więcej gazu magneto kręci się szybciej = większe napięcie na żarówce. Przy odkręconej na full manetce około 8V, na luzie 6V. Teraz co mógłbym zrobić ażeby te napięcie było stałe (6V nie DC :P ) niezależnie od obrotów?? Zastosować jakiś regulator napięcia ??? Diody Zenera?? Stablizatory napięcia?? Prosiłbym o pomoc oraz ewentualny schemat owego "ustrojstwa".

    Pozdrawiam

    1 7
  • #2 18 Maj 2015 22:21
    robokop
    Moderator Samochody

    Nic z tym nie zrobisz. Rozwiązaniem była by przetwornica DC-DC, ale to znowuż drogawo.

    0
  • #3 18 Maj 2015 22:44
    mergibson
    Poziom 10  

    No szkoda bo to troszke denerwuje gdy podczas zwalniania przygasają mi lampy :(

    0
  • #4 18 Maj 2015 23:00
    robokop
    Moderator Samochody

    mergibson napisał:
    No szkoda bo to troszke denerwuje gdy podczas zwalniania przygasają mi lampy :(

    Wybacz, ale od sprzętu tej "klasy" nie można za dużo wymagać.

    -2
  • #5 19 Maj 2015 15:55
    BANANvanDYK
    Poziom 38  

    Jaka przetwornica DC-DC? Braku mocy nią nie nadrobi.
    Trochę kombinacji jest aby tą niedogodność usunąć.
    Pierwsza to zastosowanie żarówek 12V, ewentualne nawinięcie dodatkowych kilkudziesięciu zwojów drutu na cewki i zastosowanie ogranicznika napięcia np. regulatora od skutera, aczkolwiek seryjny regulator może zbyt mocno obniżyć napięcie na światłach.
    Drugie to zastosować układ rezonansowy, tj. w obwód oświetlenia wpiąć szeregowo kondensator o pojemności kilku milifaradów. Układ znacznie wzmacnia światła, ale ma wadę w postaci znikania świateł przy obrotach biegu jałowego (wzrasta reaktancja kondensatora).

    0
  • #6 19 Maj 2015 16:59
    robokop
    Moderator Samochody

    BANANvanDYK napisał:
    Jaka przetwornica DC-DC? Braku mocy nią nie nadrobi.

    Nie tle mocy, co napięcia - generowane jest w zależności od natężenia zmian pola magnetycznego, czyli w skrócie obrotów. Można próbować z małą przetworniczką DC-DC, która będzie podbijać napięcie, do stałej wartości 6V i ograniczać je przy jego wzroście.
    Cytat:

    Pierwsza to zastosowanie żarówek 12V, ewentualne nawinięcie dodatkowych kilkudziesięciu zwojów drutu na cewki i zastosowanie ogranicznika napięcia np. regulatora od skutera, aczkolwiek seryjny regulator może zbyt mocno obniżyć napięcie na światłach.
    No tu juz Cię fantazja poniosła. Znacznej ilości drutu nie ma gdzie dowinąć, żarówka 12V z przodu będzie się ledwo żarzyć. Zjawisko przygasania świateł jeszcze się pogłębi. Skutery mają dużo lepsze prądnice, z kilkoma, nie z jedną cewką.
    Cytat:

    Drugie to zastosować układ rezonansowy, tj. w obwód oświetlenia wpiąć szeregowo kondensator o pojemności kilku milifaradów. Układ znacznie wzmacnia światła, ale ma wadę w postaci znikania świateł przy obrotach biegu jałowego (wzrasta reaktancja kondensatora).
    A teraz to już w ogóle fantastyka naukowa. Raz że układ rezonansowy działa przy stałej częstotliwości , to jeszcze nie widzę go w obwodzie z rezystancją. Taki kondensator będzie działał jak rezystor, ograniczając prąd żarówki.

    0
  • #7 19 Maj 2015 17:27
    Muciek50
    Poziom 16  

    Zapłon z charta (stator i koło magnesowe) pasuje plug & play, lepiej by CI to świeciło a i do przerywacza już nie trzeba by zaglądać.

    1
  • #8 20 Maj 2015 16:23
    BANANvanDYK
    Poziom 38  

    robokop napisał:
    Nie tle mocy, co napięcia - generowane jest w zależności od natężenia zmian pola magnetycznego, czyli w skrócie obrotów. Można próbować z małą przetworniczką DC-DC, która będzie podbijać napięcie, do stałej wartości 6V i ograniczać je przy jego wzroście.

    Nie zagłębiałem się w ten temat i nie wiem jak by tu zadziałały rozwiązania stosowane w turbinach wiatrowych.
    robokop napisał:
    No tu juz Cię fantazja poniosła. Znacznej ilości drutu nie ma gdzie dowinąć, żarówka 12V z przodu będzie się ledwo żarzyć. Zjawisko przygasania świateł jeszcze się pogłębi. Skutery mają dużo lepsze prądnice, z kilkoma, nie z jedną cewką.

    Na oryginalne cewki da się jeszcze trochę zwojów nawinąć. Żarówki 12V pobierają dwa razy mniejszy prąd, więc spada tu negatywne oddziaływanie indukcyjności cewki (reaktancja), tylko napięcie (SEM) musi się zgadzać. Raz miałem przypadek w skuterze, że została założona z przodu żarówka 6V. Obciążenie taką żarówką było na tyle silne, że świeciła ona prawidłowo, mimo że regulator napięcia nie ograniczał napięcia. Ładowania akumulatora jednak nie było.
    robokop napisał:
    A teraz to już w ogóle fantastyka naukowa. Raz że układ rezonansowy działa przy stałej częstotliwości , to jeszcze nie widzę go w obwodzie z rezystancją. Taki kondensator będzie działał jak rezystor, ograniczając prąd żarówki.

    No niestety ale musisz uwierzyć że działa, spróbuj sam. Znalazłem to kiedyś na motelek.net. Gdzieś był rysunek z opisem, ale teraz tego nie znajdę. Tak na szybko to znalazłem: http://www.motelek.net/bosch/powerreso_schema.png
    Nie zagłębiałem się bardziej w to, ale wychodzi że taki alternator także generuje energię bierną, albo taki kondensator wchodzi w rezonans szeregowy z indukcyjnością cewki i dzięki temu uzyskuje się większą wydajność alternatora.
    Zapłon z Charta to już koszt, natomiast alternator mimo że lepszy pod względem stojana "gwiazdowego", ale rozdzielenie uzwojeń oświetlenia i ładowania ogranicza jego wydajność. Poza tym fabrycznie w Charcie nie było żadnego regulatora napięcia (tylko Motorydwany miały regulatory), więc też lipa z jasnością żarówek.

    0