Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jak sprawdzić czy ładowanie akumulatora

arkosw 19 May 2015 15:21 1731 11
  • #1
    arkosw
    Level 12  
    Witam. W jaki sposób ( miernikiem uniwersalnym ) sprawdzić czy akumulator będzie więcej ładował akumulator niż będzie pobierany przez oświetlenie w moim motocyklu ? Teraz mam światło z osobnych cewek, a chciałbym zamontować soczewke z żarnikiem xenon. Mam przetwornicę TM 212-l300 firmy HID.. Tylko boje się że jak podłącze to do akumulatora to będzie się rozładowywał.. Jak to mogę sprawdzić ? Do dyspozycji mam miernik uniwersalny ( od kolegi )
  • #3
    arkosw
    Level 12  
    Tam jest tylko pomiar napięcia ładowania. A jak mam sprawdzić ile amper ładują cewki ? Nie znam się na elektryce dlatego tak pytam.. O przetwornicy wiem tyle:
    Vin 9-16V
    Vnorm 13,2V
    Inorm 3,2A
    Iin max 20A
    Pout 35W
    A o Ładowaniu motocykla nic..
    A co gdybym przetwornice podłączył do cewek które są teraz przy żarówce ? Ale gdy motocykl jest na wolnych obrotach to światło świeci słabiej..
  • #4
    krakarak
    Level 41  
    Zapytaj kolegę ile kosztował jego miernik, jak kwota do zaakceptowania to włącz ten miernik w szereg z akumulatorem. Dowiesz się "ile amper ładują cewki"...
  • #5
    arkosw
    Level 12  
    Kolega na poważnie czy tylko żartujesz ?
  • #6
    krakarak
    Level 41  
    Amperomierz włączony w szereg z akumulatorem pokaże prąd płynący w tym obwodzie.
    Pozostaje kwestia zakresu pomiarowego "miernik uniwersalny ( od kolegi )".
  • #7
    abart64
    Level 32  
    Pozostaje jeszcze kwestia czy prąd płynący w obwodzie akumulatora to ten sam obwód co żarówki świateł mijania/drogowych.Może być osobna cewka ładowania aku i osobna na światła,niekoniecznie DC.
  • #8
    arkosw
    Level 12  
    Właśnie jest osobno i dlatego pytam bo nie wiem czy akumulator się nie rozładuje jak podłącze światło do akumulatora..
  • #9
    abart64
    Level 32  
    Podłącz ten zestaw do akumulatora,podłącz woltomierz ,odpal silnik i jeśli na wyższych obrotach będzie min 13,8V to znaczy że pokrywa pobór światła i ładuje aku.Ale bezpieczniej by było wyprostować napięcie z cewek świetlnych( bo pewnie przemienne jest) i zasilać z nich przetwornicę.Do tego jakiś kondensator żeby trochę wygładzić Tylko może być odwrotny problem,zbyt duże napięcie.
    Jakiej mocy jest żarówka oryginalna?
  • #10
    jdubowski
    Tube devices specialist
    krakarak wrote:
    Amperomierz włączony w szereg z akumulatorem pokaże prąd płynący w tym obwodzie.
    Pozostaje kwestia zakresu pomiarowego "miernik uniwersalny ( od kolegi )".


    Można sklecić doraźny bocznik - kila metrów przewodu, ten bocznik włacz miedzy klemę a odłaczone od niej przewody. Pomiar miliwoltomierzem (DC) na tym boczniku wykaże w którym kierunku płynie prąd.
  • #11
    krakarak
    Level 41  
    Już widzę jak laik autor robi bocznik i miliwoltomierzem mierzy kierunek płynącego prądu...
    Przy minimalnej wiedzy autora to kolega @abart64 dobrze mu podradził - woltomierz na klemy przy wyłączonym silniku - odczyt napięcia, odpala maszynę - odczyt na wolnych obrotach i na większych. Jeśli napięcie będzie wyższe od odczytanego przy wyłączonym silniku to oznacza, że akumulator jest ładowany.
    Z pewnością (tak jak zasugerowałeś) dobrze dobrany bocznik i miliwoltomierz wskazówkowy z zerem po środku pokazałby kierunek płynącego prądu.

    Jedni chwalą sobie takie rozwiązanie: Link.
  • #12
    arkosw
    Level 12  
    abart64 wrote:
    Podłącz ten zestaw do akumulatora,podłącz woltomierz ,odpal silnik i jeśli na wyższych obrotach będzie min 13,8V to znaczy że pokrywa pobór światła i ładuje aku.Ale bezpieczniej by było wyprostować napięcie z cewek świetlnych( bo pewnie przemienne jest) i zasilać z nich przetwornicę.Do tego jakiś kondensator żeby trochę wygładzić Tylko może być odwrotny problem,zbyt duże napięcie.
    Jakiej mocy jest żarówka oryginalna?


    Żarówka oryginalna była 40W teraz mam 55W od samochodu i dobrze świeci.. A chciałbym założyć przetwornice z żarnikami 35W.
    Mógłbym tak zrobić jak piszesz, ale musiałbyś mi podać nazwy wszystkich części które mam dołączyć..
    Jutro sprawdze bo dzisiaj nie mam tego miernika.

    Jeśli to się przyda to na forum znalazłem coś takiego:
    Prądnica
    System ładowania, napięcie przy 3000 RPM: 13.3-15.3 V
    Światła, napięcie przy 2500 RPM: 11.5-13 V
    Oporność cewki ładowania przy 20 st. C : 0.3-0.5 Oma
    Oporność cewki świateł przy 20 st. C : 0.24-0.36 Oma

    Bezpiecznik: 10A

    Żarówki
    Lampa przednia: 12V, 45/40W
    Postojówka: 12V, 4W
    Światło stop: 12V 5/21W
    Migacze: 12V, 21W
    Oświetlenie liczników: 12V 3.4W
    Kontrolki: 12V 3W