Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wzmacniacz lampowy - moc na wyjściu

22 Maj 2015 22:30 3912 35
  • Poziom 13  
    Witam serdecznie. Chciałbym zrobić wzmacniacz lampowy dla własnego użytku ale mam problem co do jego mocy mianowicie przekopałem cały net i wiekszości projektów to 2x5w albo 2x10w czy to nie jest za mało? Mam teraz wzmacniacz technicsa 2x60w i wydaje mi się , że ciut za mało . Jak to wygląda w lampowcach?
  • Poziom 24  
    Na lampach wystarczy 2*5W i sukces gwarantowany, niewielu nam już zostało fachowców, moja kadencja zakończyła się na PCL86, ślicznie brzmią.
  • Poziom 13  
    Dziekuję serdecznie za błyskawiczną odpowiedz. Czyli moge zabrać się do pracy nad wzmacniaczem np. 2x15W i bedzie ok. A teraz może ktoś podpowie jaki zrobić jaki jest sprawdzony bo schematów jest co nie miara.
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    Szanowny kolega, screw ! Współzależność między głośnością i moc wzmacniacza wielkość nie wprost proporcjonalna . Dla zwiększenia głośności dźwięku do 2 razy moc wzmacniacza należy zwiększyć do 10 razy ( pod warunkiem, że wykorzystują się jednakowe głośniki ).Przy czym głośność dźwięku w znacznej mierze zależy nie tylko od mocy wzmacniacza, ale i od takiego parametru, jak efektywność głośnika. Tak dźwiękowa presja głośnika z efektywnością 92db do 2 razy więcej niż u głośnika z efektywnością 86db. W czasy przeszłe akurat wykorzystywały się głośniki z wysoką efektywnością, zwłaszcza w wzmacniaczach dla gitary, ale i nie tylko . Dla przykładu, porównaj głośność radioodbiornika 50-60 lat ubiegłego stulecia, u którego moc była 3-5W i współczesnego, moc którego wskazana 20-25W. Po to, żeby rekomendować ci konkretny schemat, należy znać które u ciebie wymogi do technicznych parametrów wzmacniacza . Ci jest potrzebna koncowka mocy czy wzmacniacz z regulatorami głośności,bilansu i barwy tonu? Które lampy chcesz wykorzystać ? .Być może masz oddzielne elementy wzmacniacza ( lampy, transformatory ) . Daj więcej informacji o swoich wymogach i możliwościach.
  • Poziom 13  
    Nie jestem filozofem dźwięku :) ale moje ucho jest dość wymagające. Chciałbym zbudować wzmacniacz który będzie nawiązywał do moich chłopięcych lat czyli na pewno LAMPA . A co do szczegółów jakie to lampy czy jakie transformatory liczyłem na was szanowni koledzy . Wiem na pewno jedno: atutem wzmacniacza ma być piękny przyjemny dźwięk i moc. Główne źródło jakie będzie podłączone to gramofon i cd. Nie mam oddzielnych elementów zaczynam od zera.
  • Poziom 43  
    "Lampowe" brzmienie pochodzi z dość szczególnego (nie)dopasowania źródła sygnału (wzmacniacza) do głośnika. Wzmacniacz lampowy - ze względu na charakterystykę lamp pracujących w układzie o podstawie katodowej, przedstawia sobą źródło "prądowe", gdyż oporność wewnętrzna lamp jest wielokrotnie większa od oporności obciążenia (przetransformowanej z głośników). Typowo: EL84 ma Ri=40kΩ, a Ra=5,2kΩ.
    Ze względu na przebieg charakterystyki impedancji głośnika w funkcji częstotliwości, źródło prądowe wydziela na głośniku większą moc wtedy, gdy impedancja rośnie, a więc w zakresie "dolnego" rezonansu, a następnie dla obszaru >2kHz. Tak więc, zakresy częstotliwości, dla których ucho ma mniejszą czułość, otrzymują "podbicie".
    Odwrotna sytuacja jest we współpracy wzmacniacza tranzystorowego z głośnikiem: źródło sygnału (wzmacniacz) ma BARDZO niską impedancję, która tłumi rezonans, a do głośnika daje mniejszą moc zarówno w zakresie dolnego" rezonansu, jak i w zakresie wyższych częstotliwości.
    Rezultat jest oczywisty: wzmacniacz lampowy "kompensuje" niedoskonałości ucha (dając przyjemniejsze brzmienie), czego typowy wzmacniacz tranzystorowy w układzie beztransformatorowym nie jest w stanie zrobić. Ale wzmacniacz tranzystorowy w układzie TRANSFORMATOROWYM zachowa się dokładnie tak, jak lampowy, gdyż rodzina charakterystyk kolektorowych Ic=f(Uce) ma charakter taki sam, jak rodzina charakterystyk anodowych Ia=f(Uak).
    Transformator do układu tranzystorowego projektuje się tak samo, jak dla wzmacniacza lampowego, i wykorzystuje się takie same materiały.
    Przy okazji warto zobaczyć: http://blog.khron.net/2007/08/20/ludzki_sluch_czestotliwosc_dynamika/ .

    Warto pamiętać, że np. dla 20Hz ucho jest 10 milionów razy mniej czułe, niż dla 1kHz.
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    Kolega, screw ! Ciebie nie prosto tak spytałem o twoich wymogach do parametrów wzmacniacza ! Schematów wzmacniaczy istnieje duża ilość, lecz każdemu jest potrzebny schemat, który odpowiada jego wymogom . A to zdobędziemy taki wynik - kolegi będą zbierały schematy z całego Internetu, proponować ci, a schematy nie będą odpowiadały twoim wymogom i ich będziesz brakował. Przy czym patrząc na bałagan moderator wyrzuci temat do koszyka. Nikt nie zna który masz doświadczenie konstruowania, której trudności wzmacniacz ci proponować.Proponuję ci poznać schematem dosyć prostego wzmacniacza firmy Mullard. Oprócz schematu i instrukcji są zdjęcia konstrukcji wzmacniacza, co znacznie ulży jego konstruowanie. http://www.sawistowski.net/prywatnie/projekty/wzmacniacz.htm Schemat i konstrukcja wzmacniacza pozwalają w przyszłości jego modernizację bez problemów i znacznych kosztów.
  • Poziom 13  
    Kurcze dziękuje serdecznie za zainteresowanie tematem. Jednocześnie jestem wdzięczny za tyle informacji . Magia lampy jest niepowtarzana. Jak już wcześnie napisałem źródłem wejściowym będzie głównie gramofon (bardzo sporadycznie cd)jestem typem człowieka który lubi widzieć i czuć dzwięk.Wiec chyba będe szedł w stronę lampowca nie ważne jak długo bede go konstrułował i ile napotka przy tym trudności. Chciałbym zrobić wzmacniacz sprawdzony już przez kogoś czy mogę liczyć na wskazanie konkretnego modelu :) dziękuję serdecznie.
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    Rzuuf napisał:
    "Lampowe" brzmienie pochodzi z dość szczególnego (nie)dopasowania źródła sygnału (wzmacniacza) do głośnika. Wzmacniacz lampowy - ze względu na charakterystykę lamp pracujących w układzie o podstawie katodowej, przedstawia sobą źródło "prądowe", gdyż oporność wewnętrzna lamp jest wielokrotnie większa od oporności obciążenia (przetransformowanej z głośników). Typowo: EL84 ma Ri=40kΩ, a Ra=5,2kΩ.

    To stwierdzenie wymaga dużego doprecyzowania. W ogólności nieprawdą jest, że wzmacniacz lampowy przedstawia sobą źródło prądowe. Wysoką rezystancję wewnętrzną (o ile nie jest to celowe działanie do jakichś konkretnych zastosowań) mają tylko wzmacniacze pentodowe pracujące bez sprzężenia zwrotnego. W normalnych układach HiFi nie stosuje się takich rozwiązań. W szczególności wzmacniacze triodowe pracujące z triodami o lewych charakterystykach siatkowych (bez prądu siatki) praktycznie zawsze mają rezystancję wewnętrzną mniejszą od rezystancji obciążenia i to już bez sprzężenia zwrotnego. Przykładowo, Ri dla triody 845 wynosi 1,7 kΩ, natomiast oporność obciążenia Ra w zależności od punktu pracy zawiera się w przedziale 6...11 kΩ. Dla współcześnie wykorzystywanych triod do stabilizatorów napięcia relacje między Ri a Ra bywają jeszcze większe.


    Rzuuf napisał:

    Tak więc, zakresy częstotliwości, dla których ucho ma mniejszą czułość, otrzymują "podbicie".


    Od najdawniejszych czasów, kiedy zaczęto stosować pentody, te podbicia się tłumiło odpowiednim kondensatorem włączonym równolegle do głośnika magnetycznego, a później pierwotnego uzwojenia TG współpracującego z głośnikiem dynamicznym. Dodatkowo by stłumić efekty rezonansowe głośniki umieszczano w płóciennych workach, a od połowy lat 30 zaczęto już stosować w odbiornikach wyższej klasy ujemne sprzężenie zwrotne, czasem nawet bardzo rozbudowane.


    Rzuuf napisał:

    Ale wzmacniacz tranzystorowy w układzie TRANSFORMATOROWYM zachowa się dokładnie tak, jak lampowy, gdyż rodzina charakterystyk kolektorowych Ic=f(Uce) ma charakter taki sam, jak rodzina charakterystyk anodowych Ia=f(Uak).
    Transformator do układu tranzystorowego projektuje się tak samo, jak dla wzmacniacza lampowego, i wykorzystuje się takie same materiały.


    Ale przecież nie ma najmniejszego problemu, by zrobić beztransformatorowy wzmacniacz tranzystorowy o dość dowolnej rezystancji wewnętrznej.
  • Poziom 13  
    Dla mnie dużą przeszkodą jest j.niemiecki. I zasadnicze pytanie czy ktoś z szanownych kolegów już uruchomił z podanych projektów?
  • Poziom 10  
    Wydaje mi się, że najpierw należy się zastanowić jaki układ wybrać.
    SE czy PP.
    Moim zdaniem jeśli już się bawić to w układ SE, bo on raczej gwarantuje parzyste harmoniczne, a to one, a ściślej ich stosunkowo duża ilość decyduje o tym lampowym brzmieniu.
    Tu sporo projektów
    http://diyaudioprojects.com/Schematics/
  • Poziom 43  
    OTlamp!
    Oto typowa charakterystyka głośnika:
    Wzmacniacz lampowy - moc na wyjściu

    OTLamp napisał:
    ... podbicia się tłumiło odpowiednim kondensatorem włączonym równolegle ...

    Czy możesz wyliczyć, jakim kondensatorem stłumisz podbicie widoczne na ok. 40Hz?
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    Rzuuf napisał:

    Czy możesz wyliczyć, jakim kondensatorem stłumisz podbicie widoczne na ok. 40Hz?


    A gdzie ja napisałem, że kondensatorem tłumiło się rezonans mechaniczny? Kondensatorem korygowało się podniesienie charakterystyki na wyższych częstotliwościach, natomiast jeśli chodzi o rezonans mechaniczny, powtórzę się:
    OTLamp napisał:

    Dodatkowo by stłumić efekty rezonansowe głośniki umieszczano w płóciennych workach, a od połowy lat 30 zaczęto już stosować w odbiornikach wyższej klasy ujemne sprzężenie zwrotne, czasem nawet bardzo rozbudowane.
  • Poziom 10  
    Ten ostatni to Hi-End, kultowy projekt, na legendarnych lampach.
    Tylko dla fanów... lampy drogie, trafo wyjściowe też
  • Pomocny post
    Specjalista - urządzenia lampowe
    Kolega, screw ! Napisałeś - Dla mnie dużą przeszkodą jest j.niemiecki. A jak z rosyjskim, ukraińskim czy czeskim? Ależ schematy nie ważnie na której mowie, oni są uniwersalne! Dla zapoznania się proponuję schemat wzmacniacza, który wykorzystywał się w radio kombajnie Kryształ, produkcji ZSRR. Wzmacniacz dwóch smugowy . Są wykorzystane 7 głośników, które zabezpieczają bardzo wysoką jakość dźwięku. Jak mówią Niemcy - DAS IST FANTASTISCH ! Konstruowałem kilka takich wzmacniaczy i wykorzystałem dla poprawy dźwięku z telewizora . Przy czym akustyczny agregat wykorzystał w roli szafki pod telewizor. Jeden ze wzmacniaczy u mnie przed teraźniejszy czas sprawnie funkcjonuje. Specjalnie dla ciebie schemat na polskim, która była opublikowana w czasopismie RADIOAMATOR I KROTKOFALOWIEC.Tylko niezupełnie poprawnie jest wskazana moc - 3W i 2W.Poprawnie - P nom/max 4/6W i 2/3W. http://www.fonar.com.pl/audio/projekty/wzmacniacze/wzm28/wzm.htm
  • Poziom 13  
    Tak sobie pomyślałem może najpierw wezmę się za budowę konkretnego przedwzmacniacza do mojego gramofonu z regulacją barwy tonu i głosu. Co panowie na to? Jeśli wstawię przedwzmacniacz lampowy do wzmacniacza z dzisiejszych czasów.
  • Poziom 10  
    To może na początek zrób bufor lampowy. Wstawisz to pomiędzy CD a wzmacniaczem i masz lampę.
  • Poziom 13  
    No tak .Przeczytałem na temat tego buforu tyle artykułów i piszą w większości ,że to nic nie daje a ja chcę znacznie wzmocnić sygnał i do tego zrobić jeszcze barwę tonu. I co teraz :) ?
  • Poziom 10  
    Bufor ewidentnie wnosi coś do brzmienia, to nie ulega wątpliwości. Spory są natomiast w kwestii, czy daje coś dobrego czy złego. Ja dawno temu popełniłem coś takiego (kopia MF X10) i mogę powiedzieć, że w pierwszej chwili daje dużo pozytywów... jednak po dłuższym słuchaniu wraca się do starego układu :)
  • Poziom 13  
    W tej chwili gdy gram gramofonem jest to o połowę ciszej niż cd i dlatego chciałbym to wszystko podnieść
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    Jeden z wariantów schematu przedwzmacniacza z regulatorami głośności i barwy tonu. Wzmacniacz lampowy - moc na wyjściu Wzmacniacz lampowy - moc na wyjściu Wzmacniacz lampowy - moc na wyjściu Wzmacniacz lampowy - moc na wyjściu Wzmacniacz lampowy - moc na wyjściu

    Dodano po 3 [minuty]:

    Zawiadom typ gramofonu i która w nim wykorzystuje się wkladka.

    Dodano po 11 [minuty]:

    Nie dziw się z różnicy głośności z gramofonu i CD. Gramofon z krystaliczną wkladka ma wyjściowe napięcie 0,2-0,3V (200-300mV), a wyjściowe napięcie CD, co najmniej, 0,775V ( 775mV ).
  • Poziom 13  
    Nie dziwi mnie różnica . Wiec chcę to poprawić w jak najlepszy sposób zarówno wizualny jak i słyszalny :)
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    Zazwyczaj firmowe wzmacniacze mają kilka wejści dla źródeł sygnałów z różnym wyjscijowym napięciem ( gramofon, tuner, magnetofon, uniwersalny, mikrofon ). Jeśli w twoim wzmacniaczu są kilku wejści, to można dobrać rezystory dzielnika wejściowego napięcia i wyrównać wzmacnianie.