Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Simson s51 - Ładowanie telefonu podczas jazdy

Xumba 23 Maj 2015 17:09 2589 11
  • #1 23 Maj 2015 17:09
    Xumba
    Poziom 8  

    Witam. Posiadam Simsona z instalacją 6v i chcę mieć możliwość ładowania telefonu z jego akumulatora. Chciałbym, aby prąd ładowania wynosił 1A, a napięcie standardowo 5v. Jak wiadomo napięcie na aku 6v praktycznie nigdy nie ma dokładnie takiej wartości. Jak można ograniczyć napięcie do 5V i maksymalny prąd do 1A? Czy nada się przetwornica step-down, a może wystarczy stabilizator liniowy (np. LM7805)?

    0 11
  • #2 23 Maj 2015 17:26
    KrzysztofS
    Poziom 18  

    Witam
    Jak akumulator 6V faktycznie jest problem bo, różnica 1V to na 7805 za mało jak i większość przetwornic. W trakcie jazdy będzie więcej. Zmierz napięcie po dodaniu gazu tak do połowy :) Jak będzie koło 8V zastosuj 7805 lub jakąś gotową przetwornice z allegro.
    Pozdrawiam

    0
  • #3 23 Maj 2015 17:32
    Xumba
    Poziom 8  

    A jak wtedy będzie z natężeniem prądu za stabilizatorem?

    0
  • #4 23 Maj 2015 18:03
    domex32
    Moderator na urlopie...

    Znajdź kogoś z oscyloskopem, i zobacz jaki "śmietnik" z zakłóceniami masz na akumulatorze.

    Osobiście bałbym się cokolwiek podłączać pod tego typu instalacje, a na pewno nie porządny telefon, na prawdę.

    0
  • #5 23 Maj 2015 18:28
    Xumba
    Poziom 8  

    Dziękuję za poradę. Chyba już lepiej zaopatrzyć się w jakiś powerbank.
    Zastanawia mnie jeszcze tylko fakt, że popularne ładowarki samochodowe również pobierają prąd z akumulatora i są z powodzeniem wykorzystywane przez kierowców. Czyżby chodziło o różnice w instalacji elektrycznej samochodu, a zabytkowego motoroweru?

    1
  • #6 23 Maj 2015 20:50
    domex32
    Moderator na urlopie...

    Jak dobrze pamiętam, masz zapłon iskrowy, na przerywaczu, a ładowanie jest z jednej cewki przez tranzystor w przerywaczu kierunkowskazów?

    0
  • #7 23 Maj 2015 23:04
    KrzysztofS
    Poziom 18  

    Tak, nie przesadzajmy z tym syfem w zasilaniu :P Z tego co kojarzę to zapłon jest w tym wynalazku zupełnie z innej cewki co ładowanie .... Gdyby tak było jak kolega sugeruje to w takich moto-bzykach żadna elektronika nie miała by racji bytu ;). A wracając do tematu, pyta autor jaki był by prąd ładowania hmmm taki jaki dopuszcza stabilizator i jest na niego zapotrzebowanie przez urządzenie które będzie ładowane .... Więc to zależy ;) Napisz coś więcej o tej instalacji. Z akumulatora są zasilane tylko kierunki i pozycyjne ?? Popatrzyłem na szybko na schemat i tak by mi wychodziło .... Wydajność prądowa tego ładowania akumulatora nie jest pewnie wielka i jak chcesz podkraść około 1A to by trzeba gdzieś to przyoszczędzić :P

    0
  • #8 23 Maj 2015 23:47
    Xumba
    Poziom 8  

    Zapłon mam platynkowy. Z akumulatora są zasilane kierunkowskazy, podświetlenie licznika, z przodu postojówka i z tyłu pozycyjny, ale chyba najlepiej będzie jak załączę schemat.
    Simson s51 - Ładowanie telefonu podczas jazdy
    W sumie to nie musi być 1A, może być nawet 500mA, ale nie więcej niż 1A, żeby nie skracać żywotności baterii w telefonie. Bo właśnie zastanawiam się nad czymś takim: Jeżeli stabilizator ma maksymalny prąd np. 1A to znaczy, że będzie ograniczał natężenie do 1A czy po przekroczeniu 1A przez odbiornik, stabilizator zacznie się grzać?

    0
  • #9 24 Maj 2015 00:14
    KrzysztofS
    Poziom 18  

    Widzę kolega ma słabe pojęcie o elektronice :) Taki stabilizator liniowy jak 7805 zawsze się będzie grzał a po przekroczeniu maksymalnego prądu lub temperatury zadziała w nim zabezpieczenie i spadnie napięcie wyjściowe co może nie być zdrowe dla ładowanego telefonu ..... Ile tych amperów w końcu potrzebujesz ?? Jak to jakiś telefon to pewnie nie więcej jak 500mA ?? Przetwornica była by najlepsza gotowce są na allegro. U siebie mam podłączoną ładowarkę samochodową na 12V i 500mA i bez problemu ładuję telefon. Jednak ja mam instalację 12V i Alternator trójfazowy potem regulator nie jak u ciebie magneto ..... W zasadzie to możesz spróbować podłączyć taką ładowarkę na 12V pod te 6-8V ale skutki są naprawdę trudne do przewidzenia :| Jest ich tyle typów że trudno powiedzieć jak się zachowa. Taka przetwornica była by bezpieczniejsza. Nie wolno dawać linków do allegro to podam tylko fotkę o jakiej przetwornicy myślę ...

    Simson s51 - Ładowanie telefonu podczas jazdy

    Mały koszt parę złotych. W zasadzie można spróbować jak lubisz coś podłubać.

    Opcja która by na 100% zadziałała to przetwornica podwyższająca napięcie do powiedzmy 14V (do dostania tak samo na allegro w postaci podobnych modułów) i zastosowanie zwykłej ładowarki samochodowej. Tylko jakoś to tak mało ekonomicznie by było, podnosimy żeby za chwile obniżyć :P

    Simson s51 - Ładowanie telefonu podczas jazdy

    Jak nie masz za bardzo pojęcia to by było najlepsze rozwiązanie stosujesz taki moduł przetwornicy i jedyne co musisz ustawić to napięcie około 14V ;)

    0
  • #10 24 Maj 2015 00:31
    Xumba
    Poziom 8  

    Trochę źle sformułowałem pytanie. O zwiększaniu się temperatury stabilizatora wraz ze wzrostem prądu przez niego przepływającego zdawałem sobie sprawę, tylko nie wiedziałem czy zabezpieczenie polega na ograniczeniu prądu czy tak jak kolega powiedział na spadku napięcia.
    Co do amperów to pewnie 0,5A wystarczyłoby do naładowania telefonu w trasie. Ładowarka sieciowa ma co prawda 1A, ale nie ma co przesadzać.
    W takim razie chyba wybiorę jakąś przetwornice 5V, bo widzę, że nie jest to duży wydatek.

    0
  • #11 24 Maj 2015 00:34
    KrzysztofS
    Poziom 18  

    Albo jak dodałem tą step-up i zrobić sobie te 12-14V i potem stosować oryginalne ładowarki samochodowe koszt podwyższającej 9zł .... Zabezpieczenie działa na zasadzie ograniczenia prądu przez spadek napięcia :P

    0
  • #12 24 Maj 2015 20:01
    Xumba
    Poziom 8  

    Dzięki. W wolnym czasie się tym zajmę. Jeśli nikt nie ma już nic do dodania to temat do zamknięcia.

    0