Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Punto II 2001 automat - Skrzynia CVT - dziwna praca, olej ...

ALPAq 23 May 2015 18:23 6069 17
  • #1
    ALPAq
    Level 10  
    Cześć,

    Mam problem z Punto II w automacie.
    Po zakupie chodzil bdb ale byliśmy zmuszeni go nieźle przegonić. W ciagu tygodnia zrobiliśmy nim z 1500km ciągle na trasach z czego "ostatnia" to dość mocny ogień bo na porodówkę pędziliśmy ;) I chodził coraz gorzej i gorzej. Coraz mniej podobalo mu się deptanie gazu.
    A wiec 130-140 .. a tu nagle "buuu" i przy wyprzedzaniu tir'a na A2 zwolnił do 90. Zrzucać biegi zaczął głupio, nie ciagnął. No ale musiałem dojechać i dojechałem (przełączylem na ręczne sterowanie biegami. Nie wiele pomogło ale nieco madrzej to robilem niż automat).
    Oczywiście podejrzenia na olej. Nieco automatami jeździłem a naczytałem sie, ze CVT jest bardzo wrażliwy na niedobory oleju.
    Skrzynia chodziła bdb puki nie złapała temperatury. Później już głupiała.
    Teraz olej wymieniony (Tutela CVT NG) wraz z filtrem.

    Manuale podają, że wchodzi ok 1,95l. Użytkownicy, że po wlaniu 1,5l warto już sprawdzać ilosc oleum.
    Wlałem całe 2l (nie, nie rozlałem nic, moze z 20ml wyciekło przy nalewaniu).
    Sprawdzam - a tu ciagle minimum. Nagle sie skapnąłem, że to przecież automat a ja sprawdzam na zgaszonym ;)
    Rozgrzalem go, przewachlowałem biegami, zostawilem na N, zaciągnąłem ręczny. WYciagam bagnet a tam sporo poniżej minimum! WIdac olej na bagnecie ale do kropeczek oznaczających "stan" brakuje sporo. Na moje oko z pół litra.

    No i oczywiście po wymianie oleju jedzie ciut lepiej. Na zimno ciagnie bdb ale po lekkim rozgrzaniu tylko leciutko gaz można wciskać. Jak sie nieco wiecej depnie to od razu szarpniecie, zrzuca bieg na jakis niższy, wyje i nie ciagnie. Po 3s zrzuca na wyższy i udaje, że sie rozpędza. Ale nabiera się ciężko prędkości.
    Nie mogę sie czepiać skrzyni,ze tak chodzi, gdyż nadal nie ma stanu oleju :)

    Pomożecie? Moze cos źle robie? a moze moje CVT to jakieś inne CVT?
    Punto II, 2001r, salon polska, VIN ZFA18800004307268

    Dziękuję za pomoc :)

    Pzdr
    Artur
  • Helpful post
    #2
    romuald-f
    A/T specialist
    Podłącz skaner pod OBD i sprawdź czy nie ma zapisanych usterek w komputerze skrzyni biegów. Według Twojego opisu mam wrażenie jakby skrzynka przechodziła w tryb awaryjny.
  • #3
    ALPAq
    Level 10  
    Podepne tylkooj elm327 gdzies zaginal..
    a co powiesz nt. tej ilosci oleju? Troche to dziwne :)
  • #4
    ALPAq
    Level 10  
    Sprawdziłem wszystko raz jeszcze (interfejs OBCII bede miał w tym tygodniu wiec bledów jeszcze nie czytam).
    Pytanie - jak sie w CVT sprawdza olej?
    Na zgaszonym? Wtedy jest OK
    Na zapalonym jak w każdym automacie? - wtedy jest sporo za mało.
  • Helpful post
    #5
    romuald-f
    A/T specialist
    Stan oleju sprawdzamy na uruchomionym silniku.
  • #6
    ALPAq
    Level 10  
    A podpowiesz czemu jest tak jak jest? Że ma do tej skrzyni ECVT wejść 1,98l a po wlaniu 2l jest o dobre 0,5l za mało :) ??
    Bo tego ja nie ogarniam zupełnie ...
  • #7
    ALPAq
    Level 10  
    Ok oleje podolewane.
    Caly czas bylo za malo.Wlalem 2,5l. I bylo minimum. Teraz oberwal straszne baty (ciagle skrzyynia chodzila źle !!). SPrawdzam a tu jest za duzo oleju. I nagle po tych batach zaczęła skrzynka chodzic dobrze.
    Mam dwa błędy
    P1135 (lambda? .. pewnie przez LPG)
    P1709 - a to co to :) ??
    Dodam, ze po przebutowaniu Puncinki zaczęła się swiecic kontrolka:

    Punto II 2001 automat - Skrzynia CVT - dziwna praca, olej ...
  • Helpful post
    #8
    tzok
    Moderator of Cars
    Kontrolka sygnalizuje usterkę i tryb awaryjny automatycznej skrzyni biegów.

    ALPAq wrote:
    W ciagu tygodnia zrobiliśmy nim z 1500km ciągle na trasach
    To raczej nie jest jakiś straszny przebieg...
  • #9
    ALPAq
    Level 10  
    Hmmm moze dlatego dobrze zaczela chodzic bo wlaczyla sobie tryb awaryjny?
    Kurcze, jak tu namierzyc co.jej jest...

    P.s. no w sumie nie jest ale ten tydzien mial 3 dni wiec i tak uwazam, ze przegonilem go jak na maly miejski samochodzik ;)
  • #10
    ALPAq
    Level 10  
    Ok, troche pojeździlem.
    Z rana było BDB, zadnego błędu, zadnej kontrolki. Skrzynia chodziła perfekt.
    Zrobilem z 12km, wjechalem do mechanika na podjazd (taki pod katem z 35 stopni) w celu pooglądania progów. Zjechałem i juz zaczęło sie ślizganie i szarpanie.
    Po kilometrze wlączła się znowu ta czerwona kontrolka i "samochód jak nowy". W trybie awaryjnym chodzi perfekt.
    Czyli (tak mi sie wydaje), że mechanicznie chyba jest wszystko dobrze? bo jak by te wariatory, wibratory, sprzęgielka czy co to tam jest było "zepsute" to w awaryjnym też by sie ślizgał.
    Co myślicie? Cos ze sterowaniem?
    Kto mi to moze sprawdzić? A moze da sie go jakos na stałe w awaryjny wprowadzić?
    Bo po 3km stanąłem pod sklepem sczytać błędy i kontrolka sama zniknęła. I znowu jechal źle ..
    p.s. Oczywiscie po skasowaniu błędu i zapaleniu kontrolki pokazał się P1702
  • Helpful post
    #11
    tzok
    Moderator of Cars
    P1702 oznacza włączenie kontrolki usterki skrzyni automatycznej, po więcej szczegółów wymagana jest diagnostyka sterownika samej skrzyni.
  • Helpful post
    #12
    carrot
    Moderator of Cars
    Tym elm tą skrzynię to można.. (nie będę się wyrażał), trzeba podpiąć jakiś normalny tester
  • Helpful post
    #13
    romuald-f
    A/T specialist
    Tak P1702 oznacza włączenie kontrolki usterki skrzyni automatycznej, ale dalej mamy: usterka obwodu TRS (Transmission range sensor) to znaczy że jest problem z przełącznikiem wielofunkcyjnym (selekcjonerem). Przyczyn należy szukać w połączeniach elektrycznych skrzyni biegów (kostki, wtyczki pomiędzy skrzynią a komputerem).
  • #14
    ALPAq
    Level 10  
    Dziekuje bardzo za pomoc.
    Teraz musze znalezc kogos kto mi to ogrnie nie naciagajac na koszta. Sam wole sie nie ruszac tego typu spraw :|

    Dodano po 52 [minuty]:

    Jeszcze jedno pytanie - skoro problem lezy w wiązce, kostce, czujniczku bla bla bla to czemu an zimno chodzi bdb a po przejechaniu 10-15km szaleje? Też ma to wpływ?
    No tak, w sumie może. Zaraz wydaje mu sie, że olej zimny i gęsty a on gorący i wodnisty .. czy cokolwiek (tak głośno myślę, strzelam)
  • Helpful post
    #15
    tzok
    Moderator of Cars
    carrot wrote:
    Tym elm tą skrzynię to można.
    To tylko kwestia softu na PC. ELM jest tylko pośrednikiem, jeśli tylko obsługuje potrzebny protokół to wszystko nim można. Inna kwestia czy taki soft istnieje ale MES obsługuje tę skrzynię.

    Mimo wszystko zacząłbym od sprawdzenia napięcia w instalacji...
  • #16
    ALPAq
    Level 10  
    Zainstalowalem sobie na tel AlfaOBD i przyznam, ze w koncu trafilem na dobry program :)

    I troche Was oszukałem. To nie bląd 1702 tyko P1709 czyli cos od sprzegła.
    Ale sprzęgło raczej uszkodzone mechanicznie to nie jest, znowu po zaświeceniu kontrolki i wyskoczeniu tego błędu (a blad po nie milym uślizgu i szarpnieciu wyskoczył) zaczął jechac idealnie.
  • #17
    ALPAq
    Level 10  
    Cześć,

    Powoli ręce zaczynają mi opadać - potrzebuję fachowca.
    Samochod był w warsztacie co robi automaty w tmy podobno CVT ale na moje oko zlali olej, zobaczyli, ze ciemny i zalali mówiąc, ze skrzynia spalona.
    Pyam - co spalone, jak spalona? a Ci tłumaczą, ze tryby napewno. Hmm podrapałem sie po głowie i wyszedłem pytajac "to czemu w awaryjnym chodzi perfekcyjnie?" .. nawet nie słuchałem ich odpowiedzi.

    Ja po zorientowaniu sie stawiam na pasek, sprzęgło albo sterownik.
    Punto jeździ ok jeśli dostaje mało gazu (tj prawie wcale). na zimno chodzi zawsze perfekt, jak sie rozgrzeje to nie mozna wciskać gazu bo zacyzna sie uślizg i wkreca sie na obroty ebz rozpędzania. Jak sie tak uślizgnie kilka razy to wchodzi w tryb awaryjny i chodzi wtedy w 100% perfekcyjnie do czasu wyłączenia awaryjnego.

    Poszukuję pewnej osoby co to otworzy, zdiagnozuje i ewentualnei naprawi. Budżetu na naprawę rzędu 7 000zł nie ma ale z połowa tego by sie uskrobała.

    Ktoś cos podpowie, poleci, pomoże? Nie bardzo mogę tachac samochód na drugi kraniec Polski po to b usłyszeć "skrzynia spalona, zmień ją Pan".
    jak by sie dało znmienić to juz danwo bym zmienił ale nie ma zadnych na przekładkę .. a manual nie wchodzi w grę.
    Dzięki!

    p.s. elektrozawory wyczyszczone, styki, wtyczki też
    p.s.2 Błędy nadal pokazuje U1602, U1702 (ale oba moga być od ELMa)
  • #18
    ALPAq
    Level 10  
    Cześć

    Po przerobieniu ELM i wgraniu pełnej wersji Alfa OBD odczytałem jeszcze błąd B1006 u U1601
    B1006 z tego co mi program powiedział - to już coś ze zwarciem czegoś lub pompą. DObrze główkuję? Jakieś pomysły?