Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Citroen Berlingo 1.4 8v '99 - Spadające obroty po zapaleniu świateł.

Luckey13 24 May 2015 14:44 1917 13
  • #1
    Luckey13
    Level 15  
    Tak jak w temacie, auto po odpaleniu ma niskie obroty na zimym silniku(~500rpm) - jest też niskie napięcie ładowania, po odpaleniu wzrasta nieznacznie powyżej 12V i stopniowo rośnie przez ok 30s, aż osiągnie 14,2V, po przygazowaniu szybciej, po włączeniu świateł napięcie spada do 13,8V, i spadają obroty silnika, obroty spadają dość mocno, na tyle, że wyrażnie słychać, że silnik się dławi, na pewno spadają mocniej, niż powinny z racji włączenia odbiorników.
    Nie świeci się żadna kontrolka (poza kontrolką airbag, ale to raczej nie ma nic do rzeczy), czasami zapala się kontrolka z symbolem przypominającym literę "K" a oznaczającym tranzystor.

    Zakładam, że początkowe zbyt niskie napięcie wynika ze zbyt niskich obrotów, ale co ze spadkiem obrotów po włączeniu świateł, napięcie jest wtedy prawidłowe, myślę, że może być to wina kiepskiej masy w którymś miejscu, nie mniej będę wdzięczny za wszelkie sugestie.
  • #2
    szymon198312
    Level 30  
    Alternator do wyjecia i na stół diagnostyczny
  • #3
    Teodor85
    Level 20  
    szymon198312 wrote:
    Alternator do wyjęcia i na stół diagnostyczny


    Czym poparta jest taka porada?
  • #4
    szymon198312
    Level 30  
    Tym , za jest to najszybszy sposób na ustalenie czy aby przyczyny tej nie powoduje alternator Lub jego sprzęgło.
  • #5
    Teodor85
    Level 20  
    Idąc tym tokiem rozumowania to ja proponuje zdemontować silnik i tez na stół żeby wykluczyć "czy aby przyczyny tej nie powoduje" silnik.
    Chyba są inne symptomy które wskazują w pierwszej kolejności na coś innego niż alternator...
    Tymi obrotami pasowało by się zająć w pierwszej kolejności, nie wiadomo czy silnik pracuje równo. Pasowało by sprawdzić temperaturę silnika jaką widzi ECU bo kontrolka silnika też nie zaświeca się bez powodu.

    Co do sprzęgła alternatora to prosiłbym o wyjaśnienie w jaki sposób ono wpływa na zwiększenie obciążenia na silnik, bo ktoś tu nie ma pojęcia a doradza, tylko pasuje ustalić który to z nas...
  • #6
    szymon198312
    Level 30  
    Weź się człowieku nie czepiają tylko sam podpowiedz co może być przyczyną jak masz tak obszerna wiedzę. Zakładając że autor tematu nie ma jak wykonać diagnostyki a problem powstaje po włączeniu świateł czyli dużego obciążenia elektrycznego , proponuje sprawdzić czy alternator działa właściwie. Kontrolka silnika może się zapałac od spadku napięcia poniżej dopuszczalnego tak samo zresztą jak kontrolka airbag.wiec jak nie pomagasz to nie zaśmiecać forum swoimi uwagami
  • #7
    Teodor85
    Level 20  
    Zachowujesz się jak typowa baba, wszystko wiesz najlepiej i skromności brak jakiejkolwiek.
    Autor tematu patrząc na opis sam wiele nie zrobi więc najlepsza rada to wycieczka do warsztatu i prosta diagnostyka.
    Powodzenia!
  • #8
    szymon198312
    Level 30  
    Bez komentarza
  • Helpful post
    #9
    michal19885
    Level 18  
    Obroty spadają, bo wzrasta obciążenie alternatora po uruchomieniu świateł, który pobiera większą moc z silnika. To normalne, ale sterownik silnika powinien podnieść obroty.

    Problem w tym przypadku dotyczy prawdopodobnie układu regulacji prędkości biegu jałowego. W tym aucie obroty są regulowane silnikiem krokowym.

    Zacząć należy od odczytania błędów i sprawdzenia parametrów czujnika temperatury i czujnika położenia przepustnicy. Proponuję sprawdzić też akumulator. Powolny wzrost napięcia ładowania może sugerować ślizgający się pasek alternatora.
  • #10
    Luckey13
    Level 15  
    Pasek wygląda w porządku, nie ma też pisków, nie wykluczam, ale mało prawdopodobne.

    Silnik krokowy bardziej pasuje, posprawdzam jutro, ze odczytaniem błędów poczekam na wizytę u mechanika, sam nie mam jak tego wykonać.
  • #11
    Luckey13
    Level 15  
    Witam ponownie, winny był górny silnik krokowy(są 2, dolny porusza łopatką przepustnicy, drugi natomiast ma bolec zakończyny czopem i działa jak zawór) - wtyczka była odpięta, po wpięciu problem z obrotami znikł, wciąż jednak zapala się kontrolka silnika, zauważyłem, że zazwyczaj zapala się przy prędkości ~120km/h, a kontrolka poduszki miga bez przerwy.

    Dziękuję za pomoc i pozdrawiam.
  • #12
    User removed account
    User removed account  
  • #13
    Luckey13
    Level 15  
    Sam widziałem, również nie spotkałem się z takim czymś, co prawda nie mam doświadczenia, ale coś tam o budowie silnika wiem, udało mi się odnaleźć fachową nazwę tego ustrojstwa - "zawór obejściowy układu sterowania napełnieniem na biegu jałowym"

    Edit: chyba, że ten drugi silniczek krokowy nie jest silnikiem krokowym, a np czujnikiem położenia przepustnicy, przyznaję bez bicia, że dokładnie nie obejrzałem.

    Wygląda to z grubsza tak, jak na obrazku:

    Citroen Berlingo 1.4 8v '99 - Spadające obroty po zapaleniu świateł.
  • #14
    User removed account
    User removed account