Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przeróbka zasilacza do ładowania akumulatora żelowego.

Davvvi 13 Cze 2015 17:02 5451 101
  • #91 13 Cze 2015 17:02
    Davvvi
    Poziom 27  

    To jest nowy akumulator. Pierwszy raz ładowany od nowości. Teraz jestem po jeździe zabawką i na pewno dłużej wytrzymał od starego. Zabezpieczenie przed nadmiernym rozładowaniem jest nie potrzebne gdyż, gdy napięcie na aku spadnie do 11.5V podczas pracy to autko już nie chce za bardzo jeździć. Po zakończonej jeździe na aku w spoczynku miernik pokazuje 12.3V . Po podłączeniu da ładowarki sprawdziłem amperomierzem i prąd jakim aku jest ładowany przy tych 12.3V wynosi 0.742A to trochę mało . A dlaczego nie ma 1.4A ? Czyżby błąd przy LM317? Może dlatego nie dobija do tych 14.8V ,bo prąd ładowania jest za niski????

  • Relpol
  • #92 13 Cze 2015 17:56
    pukury
    Poziom 35  

    Witam.
    Wygląda na to że Kol. jest na prostej drodze do " załatwienia " kolejnego akumulatora.
    W gruncie rzeczy wszystko jest napisane na akumulatorze.
    Napięcie ładowania 14,5 - 15V i prąd początkowy 4A.
    Potrzebny jest zasilacz o napięciu 14,5 - 15V z ograniczeniem 4A.
    Jak akumulator osiągnie takie napięcie to powinien być odłączony.
    Pozdrawiam.

  • Relpol
  • #93 14 Cze 2015 00:10
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Być może prąd ładowania nie wystarcza do uzyskania tych 14.7V - w końcu bez prądu napięcie na całkowicie naładowanym akumulatorze spada do 13.2V (według dość starych danych, mogą być nieaktualne). Ale chyba lepiej unikać zostawiania akumulatora na długie doładowywanie małym prądem - to może spowodować wytworzenie "dendrytów", które połączą elektrody i zrobią zwarcie.

  • #94 15 Cze 2015 21:41
    Davvvi
    Poziom 27  

    Brak odpowiedniego prądu to wina za niskiego napięcia. Najwyraźniej LM317 miał za niskie napięcie. Przestawiłem na zasilaczu na 18V i prąd jest koło 1,4A. Ale za to maksymalne napięcie odłączania nie przekraczało 14.4V. Musiałem zmienić rezystor 36K na 39K i wtedy regulacja podskoczyła wyżej. Ale teraz jest coś dziwnego. Po podłączeniu już naładowanego aku. Napięcie z 13.3V gwałtownie rośnie ,dosłownie w ciągu 5sec. skacze do ustawionych 14.8V i odcina ładowanie. Nie wiem jak na rozładowanym aku. Czy tak to powinno działać?

  • #95 16 Cze 2015 09:07
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Jak masz naładowany akumulator, to powinno szybko kończyć ładowanie, więc działa prawidłowo. A z rozładowanym trudno przewidzieć - oporność wewnętrzna rozładowanego akumulatora jest większa (potrafi być dużo większa przy głębokim rozładowaniu) - może się okazać, że prąd ładowania od razu da napięcie, które spowoduje wyłączenie. Jakimś sposobem na to jest ładowanie prądem pulsującym i pomiar napięcia minimalnego w okresie pulsowania, ale i to zawiedzie przy głębokim rozładowaniu - duży prąd ładowania będzie miał mało dostępnej powierzchni elektrod i lokalnie naładuje je bardzo szybko, reszta powierzchni będzie pokryta izolującym siarczanem ołowiu i nie będzie miała wpływu na przebieg ładowania - więc wyniki pomiaru będą takie, jak przy naładowanym akumulatorze, jedynie duża oporność wewnętrzna będzie sygnałem, że on wcale nie jest naładowany, ale dużą oporność będziesz miał również przy złym kontakcie któregoś z przewodów, albo przy podłączeniu akumulatora o małej pojemności. I to nie jest tylko twój problem: większość automatycznych ładowarek, ma problem z ładowaniem głęboko rozładowanych akumulatorów, dotyczy to nawet ładowarek produkowanych przez znane firmy, choć może niektóre mają na to jakiś sposób.

  • #96 16 Cze 2015 16:44
    Davvvi
    Poziom 27  

    No to świetnie że działanie jest prawidłowe. Na razie nie mam jak go rozładować bo nie wybieram się na jazdę samochodzikiem. Brak czasu. Jak tylko rozładuję to dam znać jak to wszystko działa. Ale wydaje mi się że teraz przy podniesionym napięciu powinno być spoko. Jedyne co będę teraz musiał zrobić to sprawdzić co tak piszczy w tym zasilaczu bo wkurzające to jest. Jak ładuje to piszczy tak wysokim dźwiękiem że aż uszy bolą. Ale to już chyba na osobny temat.

    Nie ma sposobu na jakąś sygnalizacje ładowania aku?

  • #97 16 Cze 2015 22:49
    _jta_
    Specjalista elektronik

    A co aktualnie masz zrobione?

  • #98 16 Cze 2015 23:24
    Davvvi
    Poziom 27  

    _jta_ napisał:
    A co aktualnie masz zrobione?
    Tzn o co pytasz?

  • #99 17 Cze 2015 00:44
    _jta_
    Specjalista elektronik

    O to, czego działanie właśnie opisałeś.

  • #100 17 Cze 2015 16:32
    Davvvi
    Poziom 27  

    Działanie ładowarki i akumulatorka. Aku jest aktualnie naładowany i nie jestem wstanie sprawdzić czy ładowarka będzie ładować tak jak powinna czy także po podpięciu rozładowanego aku bardzo szybko wzrośnie napięcie i ładowarka się rozłączy. Ten układ ładujący jest jak najbardziej spoko, ale mogłem popełnić jakiś błąd przy montażu ( bądź jakieś przypadkowe zwarcie) i układ może jednak nie działać poprawnie. Jak tylko rozładuję aku to napiszę czy ładowanie jest poprawne. No i jak pisałem ,mam problem z zasilaczem którym ładuję aku bo piszczy jak tylko podłączy się go do sieci,a jak podpinam aku to piszczenie jest jeszcze większe. Coś w środku zasilacza piszczy.

  • #101 17 Cze 2015 17:43
    Wawrzyniec
    Poziom 34  

    Davvvi napisał:
    Aku jest aktualnie naładowany i nie jestem wstanie sprawdzić czy ładowarka będzie ładować tak jak powinna
    A jaki to problem rozładować? Żarówka samochodowa na 3 - 4 godziny i rozładowany. Jak się boisz że za mocno rozładujesz to masz przecież układ zapobiegający nadmiernemu rozładowaniu który odetnie zasilanie żarówki.

  • #102 20 Cze 2015 17:17
    Davvvi
    Poziom 27  

    Rozładowałem aku żarówką i ładowarka działa. Ładuje prądem 1.38A i kończy ładowanie nie wiem przy ilu ale na pewno powyżej 14.3V. Niestety nie udało mi się upilnować całego procesu ładowania.

    Teraz przydała by się sygnalizacja procesu ładowania. Czy da się w ogóle coś takiego zbudować?

    @_jta_ mógłbyś opisać dokładnie co by było potrzebne i jak zmontować układ na przekaźniku?