Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Co to jest ? Hydrauliczny wózek widłowy.

karol17 26 Maj 2015 12:23 3777 22
  • #1 26 Maj 2015 12:23
    karol17
    Poziom 15  

    Witam, zajmuję się hydraulicznym wózkiem widłowym w którym padł komputer. Jednak nie wiem jak zrealizowane są tam biegi , gdyż jest ich 5 a w skrzyni znajduje się jedynie: 2 elektrozawory (jazda przód/tył) i to "coś" z załączonych zdjęć, mniemam że jest to serwo aczkolwiek nie zachowuje się to jak serwo gdyż wirnik ręką obraca się jedynie w jedną stronę i to o ok 45st. a powraca do położenia neutralnego wewnętrzną sprężyną. Jak widać ma 3 wyprowadzenia, na jednym z nich jest 5V na drugim masa co sugeruje iż jest to serwo. Pomiary m iędzy przewodami sugerują że nie ejst to potencjometr ale to mozna wykluczyc nawet bez pomiarów :D Jeśli ktoś spotkał sie z czymś takim to prosze o pomoc i z góry dziękuje.

    Kolejna moja wątpliwośc dotyczy hamulca ,gdyż jedyny elektrozawór jaki jeszcze w wózku jest to elektrozawór hamulca ręcznego , którego nie da się płynnie zamykać w związku z czym nie mam pojęcia jak realizowany jest tam hamulec. Chyba że to "coś" jest od hamulca.

    Dodam , że wpisanie oznaczeń w wyszukiwarce niczym nie owocuje a urządzenie jest niemal nierozbieralne bez rozwalelnia.

    Co to jest ? Hydrauliczny wózek widłowy. Co to jest ? Hydrauliczny wózek widłowy.

    0 22
  • #3 26 Maj 2015 12:43
    karol17
    Poziom 15  

    Serdeczne dzięki , przeczytam , chodz słowo sensor trochę mnie zaniepokoiło :D
    Sprawa jest jeszcze rozwojowa.

    Skąd to kolega wziął jeśli można wiedzieć ? Bo poszukuję również ogolnie informacji o wózku.

    0
  • #4 26 Maj 2015 14:44
    elektryk112
    Poziom 24  

    Znalazłem po tym pierwszym numerze na czujniku 113334-002

    0
  • #5 28 Maj 2015 20:45
    karol17
    Poziom 15  

    Witam, skończyły mi się pomysły a doszłem do wniosku że napęd sterowany jest za pomocą 2 zawórów (przód/tył) o zmienym przepływie, jednak gdy próbuję go sterowac PWM-em lub regulować napięcie koła kręcą sie z jedną predkościa albo nie kręcą w ogóle (wózek nie dotyka kołami ziemi). Nie mogę doszukać sie w sieci jak to jest zrealizowane , czy jest ktoś kto miał doczynienia z tym tematem ?

    Z góry dziękuję za odp.

    0
  • #7 31 Maj 2015 18:44
    Art.B
    Specjalista Automatyk

    Zdradź tajemnicę co to za wózek na hydrostacie? Może Linde? Tam nie masz żadnych fizycznych biegów. Gwoli ścisłości skrzyni też nie uświadczysz... Pompa tłoczkowa o zmiennym wychyle, parę zaworów i silnik hydrauliczny (silniki). Ten element to właśnie potencjometr dający sprzężenie zwrotne do sterownika z wychylenia pompy. Elektrozawory sterowane PWM, przeciwsobnie, sterują siłownikiem wychyłu pompy. Napisz co za wózek ew. jaki hydrostat to może się coś wymyśli.

    0
  • #8 31 Maj 2015 19:17
    abart64
    Poziom 29  

    Coś bardzo podobnego spotkałem w ładowarce sterowanej hydraulicznie jako czujnik skrętu koła .To potencjometr po prostu,pdf też by to ptwierdzał.

    0
  • #9 02 Cze 2015 19:23
    karol17
    Poziom 15  

    Witam, jest to wózek Jungheinrich , model CL25H. Rozmawiałem z ludźmi którzy w tym grzebią i sprawa wygląda następująco: zawory nie są proporcjonalne. Biegi a raczej tryby pracy , działają tak ,że sterownik dodaje gazu tak by utrzymać przepływ oleju odpowiedni dla danego biegu, im większy bieg tym wózek szybciej i mocniej reaguje. Jednak jak dla mnie bardziej logiczne jest to co pisze kolega Art.B.
    Niestety elektrozawory mają jedynie wyprowadzenia cewki ,a w proporcjonalnych wszędzie w sieci jest jeszcze pin sterowania. Otóż próbowałem sterować nimi PWM-em ale próbując na dużych częstotliwościach regulacji nie było, gdy zmniejszyłem częstotliwość PWM-a do takiej że słyszalne było stukanie zaworu coś koło 50Hz, regulacja była w bardzo małym zakresie szerokości impulsu. Sterowanie napięciem też nic nie daje, jak mi się na mózg nie rzuci to spróbuję jeszcze prądowo gdyż i takie rozwiązania w sieci znalazłem.

    Jestem na etapie poszukiwania schematu sterownika, jeśli byłby ktoś kto ma dostęp do takich rzeczy to byłbym bardzo wdzięczny za schemat :) Bo jeśli nie uda mi się sterownika naprawić to będę zmuszony zrobić własny prymitywniejszy, chodź serwisanci uważają że się nie da :D

    Z płytki sterownika odczytałem: ZINCO 110 94V-0 , a na samym sterowniku nr seryjny : 3200739 ale dotyczy on raczej oprogramowania gdyż jest na tabliczce "Software identification" a na tabliczce firmowej czyli PoclanHydraulics są same puste pola.

    0
  • #10 02 Cze 2015 19:59
    apajak1988
    Poziom 18  

    Schemat hydrauliki masz?

    0
  • #12 03 Cze 2015 21:51
    karol17
    Poziom 15  

    Nie mam żadnego schematu niestety , aczkolwiek elektrozawory :przód , tył , ręczny są zlokalizowane, a działanie ich i funkcje ogarniam.

    Czyli kolega Art.B jako znawca tematu potwierdzi że może tak być że wózek zwyczajnie sam dodaje gazu żeby zapewnić zadany przepływ ?

    Jeśli tak to sądząc po nie możności znalezienia schematu sterownika nawet przez ludzi w tym siedzących (na wózku nie ma nr seryjnego). Będę zmuszony zrobić to na Atmedze, bo jest to realne.

    Pozdrawiam, i dziękuje za zainteresowanie :)

    0
  • #13 04 Cze 2015 09:03
    Art.B
    Specjalista Automatyk

    Znalezienie sterownika pompy nie było problemem. Jest dostępny. Jak chcesz to mogę na priv. podać więcej szczegółów. Większym problemem jest cena, ponad 15 tys. zł netto. Może by spróbować naprawić Twój sterownik?
    Hydrostat jak hydrostat, kąt wychyłu pompy określa przełożenie układu. Sterowanie odbywa się mniej więcej tak: silnik na wolnych obrotach- kąt wychyłu 0, przełożenie zerowe, silniki osi hydraulicznie zblokowane, silnik mieli na biegu jałowym bez obciążenia. Wraz ze wzrostem obrotów silnika kąt wychyłu pompy rośnie (w prawo lub lewo zależnie od kierunku jazdy) zależnie od obrotów silnika wg. zależności narzuconej przez sterownik aż do określonej wartości. Przy wzroście obciążenia na osi i stałym otwarciu przepustnicy, kąt wychyłu maleje, spada przepływ a ciśnienie pozostaje prawie stałe. Tak że priorytetem regulacji układu jest stała wartość ciśnienia (a zatem momentu obrotowego na osi), a nie stały przepływ (prędkość pojazdu).
    Wrzuciłem przykładowy schemat hydrauliczny hydrostatu sterowanego elektronicznie z Linde H20T-03. Tu akurat nie ma sprzężenia zwrotnego z czujnika położenia siłownika wychyłu pompy, jest to zrealizowane hydraulicznie na zaworze 47, gdzie tuleja sprzęgnięta jest mechanicznie z suwakiem serwosiłownika 48, a suwak z tłokiem siłownika kąta wychyłu 44. W Twoim wózku elektrozawory zasilają bezpośrednio siłownik 44, a sprzężenie zwrotne jest realizowane przez potencjometr z pierwszego postu, dający sygnał wychyłu tego siłownika.

    0
  • #14 05 Cze 2015 11:45
    karol17
    Poziom 15  

    W takim razie poproszę te info na priv na temat sterownika jeśli można, byłbym wdzięczny. Bo ja nie znalazłem nawet na stronie firmy pompy PoclainHydraulic.

    Owszem chcę się podjąć naprawy bo chcąc zrobić swój sterownik już popełniłem błąd nie wiedząc jak to do końca działa i zrobiłem dodawanie gazu na Atmedze i serwie przy użyciu fabrycznego pedału w wózku, chodź to by jeszcze obleciało :D

    Przeczytałem to co kolega napisał kilka razy i pooglądałem filmik Linde, teraz rozumiem jak działa hydrostat w Linde , tylko czym w moim wózku regulowany jest w takim razie wychył pompy i po co zawory przód/tył. Bo Linde ma 2 pedały gazu, a tu jest gaz i hamulec.

    0
  • #15 05 Cze 2015 14:50
    Art.B
    Specjalista Automatyk

    Przyjrzyj się jeszcze raz schematowi od Linde. Też masz dwa zawory proporcjonalne przód/ tył. Liczba pedałów nie ma tu nic do rzeczy. Inaczej jest natomiast rozwiązane sprzężenie zwrotne z siłownika wychyłu pompy. W linde jest mechaniczny zawór (nr 47 na schemacie), a w pompie Eaton sprzężenie jest realizowane elektronicznie przez potencjometr i sterownik.
    Jeśli dobrze pamiętam Jungi serii CL XX H, to masz tam silnik mazdy z elektronicznie sterowaną przepustnicą, sterownik silnika na lewej podłużnicy ramy, sterownik hydrostatu oraz główny serownik pod deską rozdzielczą po prawej. Wszystko spięte przez CAN. Po czym wnioskujesz, że sterownik umarł? Wywala jakieś konkretne błędy? Poza tym w pierwszym poście piszesz że ten potencjometr nie wygląda elektrycznie na potencjometr, więc widocznie jest uszkodzony. Tam wchodzi faktycznie 5V, 0V i sygnał. Bez prawidłowego feedback'u sterownik pompy nie zadziała. Poza tym zobacz, czy pompa prawidłowo wychyla się po wysterowaniu zaworów. Jeśli pot byłby sprawny, to wystarczyłoby podać 12V na jeden, potem na drugi, i zmierzyć rezystancję. Ewentualnie możesz pomierzyć ciśnienia, pompa ma pozaślepiane porty pomiarowe. Tak czy inaczej podanie 12V na jeden z zaworów powinno spowodować pełen wychył pompy, jeśli hydraulika i mechanika są sprawne. Co do nowego sterownika mogę Ci go zorganizować w kilka dni, ale cena jest bardzo nieprzyjemna, więc traktowałbym to jako ostateczność.

    0
  • #16 05 Cze 2015 21:39
    karol17
    Poziom 15  

    Nie wydaje mi się aby moje zawory były proporcjonalne. Aczkolwiek nie próbowałem sterowania prądem. Ale czy przypadkiem elektrozawory proporcjonalne nie winny mieć 3 wyprowadzeń (moje mają tylko 2) ?

    Owszem silnik to chyba Mazda z tym że jedyny sterownik jaki jest w wózku znajduje się pod deską po lewej stronie i on steruje również przepustnicą silnika spalinowego.

    Z tego co mówi Wikipedia CAN jest na skrętce a ja tu skrętki nie mam ani centymetra, chyba że gniazdo do diagnostyki w sterowniku jest na CAN.

    Uszkodzenie sterownika wnioskuję jedynie po tym że.... u poprzedniego właściciela "Panowie z Warszawy" stwierdzili że trzeba nowy sterownik. Jednak może nie jest uszkodzony bo z tego co znam to "ludzie z serwisu" lubią stwierdzić "cały moduł do wymiany". Ja stwierdziłem że nie załącza mi elektrozaworów mimo że sygnał dochodzi do pinów procesora a układy od sterowania zaworami są sprawne, ale może jakiś błąd nie pozwala mu tego załączyć.

    Owszem podanie 12V na elektrozawór powoduje kręcenie kół na raczej najwyższych obrotach.

    Sprawdzę ten "potencjometr". Jak kolega zaleca.

    A co do nowego sterownika to nie jestem raczej zainteresowany, z wiadomych względów :D

    Ale jak u mnie sterowny jest wychył pompy ?

    Kontrolka świeci się od chyba ciśnienia oleju z tego co pisze po instrukcjach , jest to taka kropla oleju w dzbanuszku który ściskają dwie strzałki :D I miga zębatka w której jest trójkąt z wykrzyknikiem.

    0
  • Pomocny post
    #17 06 Cze 2015 08:33
    Art.B
    Specjalista Automatyk

    No sterownik przekładni zgłasza błąd. Skoro zgłasza, to pozytywne, znaczy, że żyje.
    Nie widziałem Twojego wózka, kilka lat temu robiłem CL na hydrostacie z dość rozbudowanym sterowaniem, takim jak opisałem wyżej.
    Co do wychyłu pompy, widzę, że nie możemy się zrozumieć.
    Zawory masz proporcjonalne, sterowane PWM, wypełnienie przebiegu przekłada się na przepływ. W tej przekładni zasilają zawór pilotujący 0- prosty- krzyżowy, a z niego sterowany jest siłownik wychyłu pompy. Ale bez sprzężenia zwrotnego każde wysterowanie daje w końcu pełny wychył pompy.
    Przejrzyj PDFa, może Ci się przydać...
    Ps. Sorry, sensor położenia to hallotron, żeby sprawdzić musisz podać mu 5V.

    1
  • #18 07 Cze 2015 20:44
    karol17
    Poziom 15  

    Przglądnąłem PDFy , trochę rozjaśniają, jutro sprawdzę sensor. Naprawdę to jest hallotron ? Dziwne mi sie to wydaje, ale jutro zobacze , bo z tego co pisze w PDFie od czujnika na maksymalnym wychyle bodaj ma być połowa napięcia zasilania na wyjściu, niestety do końca nie rozumiem o co im chodzi w PDFie ale chyba o to.

    Czyli zawory sterowane są obydwa na raz tak ? Jeden np 30% wypełnienia impulsu a drugi wtedy 70%. I sterują one siłownikiem wychylu pompy. Dobrze rozumiem?

    Pozdrawiam, życie mi Pan ratuje :D

    0
  • #19 08 Cze 2015 17:35
    karol17
    Poziom 15  

    Czujnik wg. mnie sprawny, daje 5V w położeniu neutralnym i płynnie kręcąc ośką napięcie płynnie schodzi do 0V. Posprawdzam układy którymi wędruje sygnał z czujnika do procesora.

    Czy kolega miał by może dostęp do schematu mojego sterownika ? Jeśli tak to bardzo prosił bym na priv.

    0
  • #20 10 Lip 2015 16:53
    karol17
    Poziom 15  

    Witam, mam ostatnie pytanie w temacie:
    Jak zrealizowany jest hamulec w takim układzie? Ponieważ zrobiłem jazdę po swojemu mam regulację wychylenia pompy ale po skręceniu potencjometru regulacji na zerowe wychylenie wózek zatrzymuje się tak jak by po prostu jechał na luzie i staje powoli w skutek nierówności terenu, z tym że nie mam sprzężenia zwrotnego z czujnika z tematu, czy to może mieć wpływ ?

    Z góry dziękuję za odp :)

    1
  • #22 02 Sie 2015 18:26
    karol17
    Poziom 15  

    Witam, troszkę temat przespałem, ale jest mały postęp.
    Zrobiłem sterownik na Atmega i wpiąłem go w fabryczny.Sterowałem zaworami PWM-em z tym że mimo płynnej regulacji szerokości impulsu wózek stratował dopiero w połowie zakresu i regulacji było tylko kilkanaście stopni obrotu potencjometru. Gdy zawory wracały do pozycji neutralnej (nie sprawdzałem co pokazuje czujnik) wózek stawał (hamował) z lekkim opóźnieniem co jednak być nie może.

    Przeszedłem więc do badania sprawy i wyciągłem przystawkę z elektrozaworami i mając ją na biurku reguluję podawane nań napięcie i okazuje się że zawór reguluje się (widzę przez otwór) od 0-6V. Poskładam więc tak że zamiast PWM-a dam dwa przeciwnie działające regulatory i spróbuję chyba ostatni raz . Bo na chwilę obecną to można się powozić ale załadować paletę to już byłoby ciężko :D

    Zbadam też co czujnik "gada" jak kolega zaproponował, bo to może być klucz do tej sprawy.

    Pozdrawiam

    1
  • #23 26 Wrz 2015 16:57
    servitium
    Poziom 10  

    Element, o którym mowa to potencjometr, producent Eaton.
    Przewody - 3. Zasilanie 5V, wyjście 0-5V oraz masa. Podczas załączonego silnika bez pracy środkowy pin podłączony powinien wskazywać 2,5 V. Czym większe odchyły tym bardziej "narowisty" wózek. Przy napięciu wyjścia potencjometru bliskiemu 0V miga szybko błąd skrzyni, przy napięciu blisko 5V błąd też wyświetla, ale miga bardzo wolno. Szukałem tego elementu na alledrogo i ebaju - brak. Oto nasz "bohater":
    http://www.vickers.sh.cn/pdfs/04-427.pdf

    1