Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

LPG Mistral II Autronic - CPU komputer AJ-100 naprawa oraz błąd P0342

robw 27 Maj 2015 19:03 3411 8
  • #1
    robw
    Poziom 11  
    Witam

    Z cyklu "zrób to sam" umieszczam kolejny materiał dotyczący swojej instalacji LPG.
    Konkretnie instalacji Mistral II firmy Aurtronic (sekwencja).
    Na innych swoich postach opisałem inne elementy tej instalacji.

    W materiale pokazuje jak od środka wygląda komputer AJ-100, wykorzystywany w tej instalacji.
    Opisuje również jak pozbyłem się problemów, który występował sporadycznie. A polegał na nierównej pracy silnika na LPG, która przede wszystkim objawiała się bardzo niskimi wartościami korekty wtrysku (długookresowa -50o do - 100o) przy pracy silnika na LPG.
    Praktycznie objawiało się to tym, że sporadycznie, raz na tydzień, przy pracy na LPG silnik zaczynał wariować. Tak jakby jeden z wtryskiwaczy LPG się zacinał (silnik wyraźnie nie równo pracował) i do tego samochód tracił moc, obroty ograniczały się do 3000-3500 obr.

    Czasami pojawiał się również błąd P0342 - "niskiego sygnału czujnika położenia wałka rozrządu" - pojawiał się on przy zapalaniu samochodu na ogół przy lekko rozgrzanym silniku, czyli gdy samochód pracował na Pb.

    Może ktoś ma takie problemy jak ja i mam nadzieję, że ten materiał pomoże go rozwiązać.
    Życzę miłej lektury i prac praktycznych :-)
    Załączniki:
  • Relpol przekaźniki
  • #3
    Piernikowski.S
    Poziom 5  
    Witam
    U mnie w Corsie C 1.2 16V - Inst. Mistral II n4 cylindry. jakiś czas temu momentami w czasie jazdy na gazie samochód rozłączał gaz i przechodził na benzynę Po czym jak przełączyłem go znów na gaz załapywał i jechał i tak po jakimś czasie już nie chce przełączyć się na gaz. Dodam że filtry wymienione w dwóch obudowach filtrów (opiłki wywalone). Sprawdziłem też bezpieczniki- ok.
    Podejżewałem elektrozawory na reduktorze lub wielozawoże, ale sprawdziłem je po odłączeniu od instalacji i sprawdzeniu "na krótko" działały.
    Samochód pojechał do mechanika od instalacji LPG. Diagnoza po paru dniach sprawdzania: nie można zlokalizować usterki prawdopodobnie komputer proponowano przekładkę komputera i innych fantów no ale gwarancji że chodzić będzie po wymianie nie dano więc się nie zdecydowałem.

    Co poradzicie???????
  • Relpol przekaźniki
  • #4
    robw
    Poziom 11  
    Witam.

    Wyłączanie elektrozaworów powodowałoby raczej duszenie silnika, ponieważ nie dostawałby gazu. Więc to raczej nie to.

    W pierwszej kolejności proponuje poprawić połączenia na zasilaniu i masie całej instalacji LPG. Czyli wiązka F.
    Przy wyłączeniu całego zasilania na LPG samochód automatycznie przełącza się na Pb.
    Przekaźniki odpowiadające za przełączanie wtryskiwaczy przechodzą w stan spoczynkowy i samochód normalnie pracuje na Pb.

    Łączenie wiązki zasilaniowej, może być w dwóch punktach: na klemach akumulatora i jeszcze gdzieś na kablach może koło bezpiecznika jeśli taki masz. Na klemach na ogół są osobno dokręcone wsuwki / zaciski.

    Ja mam instalację polutowaną. l miałem kiedyś jakoś tak, że instalacja dawała się włączyć dopiero po mocnym nagrzaniu silnika.
    Po prostu był "zimny lut" i nie stykało przy zmianach temperatury - jak połączenie było wychłodzone.

    Jak nie pomoże to trzeba zrobić to samo na wiązce G, czyli na kablach które idą do przełącznika.

    Zobacz jak zachowuje się przycisk, a dokładnie diody na przycisku, gdy jest OK i jest nie OK.
    Może to coś podpowie. Czy się świecą przy próbie włączania jak jest problem z LPG.
  • #5
    Piernikowski.S
    Poziom 5  
    Cze
    No dzisiaj miałem trochę czasu i sprawdziłem te przewody co do akumulatora idą(łączone do klem na wsuwki). Wyglądało to dobrze. Natomiast naprowadził mnie na trop Twój materiał Pdf, w którym pokazujesz wnętrze komputera i ku mojemu zdziwieniu są tam przekaźniki.
    Pomyślałem może, że przekaźnik się zawiesza(kiedyś ktoś mi tak powiedział), albo na stykach jest elektro-korozja i po zwarciu styków nie ma przewodzenia.(chodzi mi o przekaźniki od elektrozaworu na reduktorze)
    Wziąłem taką mała żabkę (narzędzie hydraulika) i delikatnie pouderzałem w komputer LPG to w bok to trochę z góry.
    Potem odpaliłem auto i o dziwo auto przełączyło się na gaz. Zrobiłem jazdę próbną i przełączałem raz na gaz raz na benzynę było kilka niepowodzeń przy przełączaniu, ale po powrocie z jazdy próbnej pobawiłem się przełącznikiem przełączając z lpg na pb chyba z 50 razy i operacja powiodła się w 100%. Z objawów to wyglądało tak, że przełącznik działał prawidłowo to znaczy diody zielone wskazujące poziom lpg w zbiorniku migały i jak następowało przełączenie na gaz w czasie jazdy to po prostu tak jakby gaz nie dochodził do silnika. Po prostu ciśniesz pedał gazu a tu nic tzw "dziura". Styki przy elektrozaworach czyściłem jako pierwsze - lubią zaśniedzieć. Jutro do roboty jadę to zobaczę czy to chwilowa poprawa czy może będzie już ok.
    Myślisz, że może to być wina przekaźników w kompie???
    Dzisiaj to jest 21.02 Jechałem do pracy i po 5 km jazdy znowu mnie odcięło od gazu.
    To co można stwierdzić na pewno to to, że gaz nie dochodzi do cylindrów.
    Na logikę przyczyny tego mogą być takie(popraw mnie jak się mylę):
    1. Jak gaz się kończy w butli to powoli spada moc silnika - u mnie odcina raptownie tzw "dziura"
    2. A jak by wtryski odcięło to gazu praktycznie nie ma - i to by pasowało do mojego przypadku.
    3. Jak by elektrozawór na wielozaworze przy butli odcięło to mamy praktycznie całą pojemność instalacji z LPG i to raczej do mojej usterki nie pasuje - bo mi odcina raptownie, a nie powoli spada moc silnika.
    4. Jak by odcięło elektrozawór na reduktorze to gazu by zostało w tych 4 wężykach to tez nie wiele - trzeba by było test zrobić test polegający na odłączeniu wtyczki od elektrozaworu na reduktorze i sprawdzeniu jak auto zareaguje.
    Dzisiaj zrobię ten test np przy 3000 obr/min i odłączę tą wtyczkę na elektrozaworze wiązka "J"
    Jeśli coś przychodzi wam do głowy to proszę o sugestie.
  • #6
    robw
    Poziom 11  
    Jeśli odcina gaz to (to inny problem) najprawdopodobniej tak jak napisałeś, któryś z elektrozaworów jest niewysterowywany.

    Jeśli nie dostarcza gazu a diody na przycisku świecą - to ECU dostaje napięcie, a odcina same elektrozawory. Tak jak napisałeś.

    Czy przy tylnym elektrozaworze inaczej się zachowuje - do końca nie wiem - ale bym go sprawdził, ponieważ:
    Obecnie mam problem taki, że przy niskich temperaturach odcina mi "moc" przy ok 3500 obr.
    Odcina moc ale nie gaśnie. Po prostu nie mogę szaleć. Da się żyć.
    Problem mam zdiagnozowany - jest to sprężynka w wielozaworze w zaworze nadmiernego przepływu.
    Raz już ją robiłem. Jest przy tym trochę zabawy. Więc nie biorę się za to.
    Tak czy inaczej - odcinanie paliwa na wielozaworze też dynamicznie blokuje możliwość samochodu.
    Wieloawór można zakręcić mechanicznie - taką rolką. Nie trzeba wyłączać elektrycznie.

    Jeśli odetnie elektrozawór na reduktorze - to na pewno samochód zgaśnie szybko.

    Proponuję zmierz na elektrozaworach napięcie.
    Przygotuj sobie punkty pomiarowe i jak wystąpi problem to zmierz napięcie woltomierzem.
    Wbij dwie szpilki (najlepiej takie z kolorowymi główkami, są twarde i cienkie), (połóż wzdłuż kabli) zaizoluj je, zostawiając kawałek odizolowany.
    Jak wystąpi problem, mierzysz napięcie. I wiesz czy jest czy nie. Bez ruszania wtyczek.

    Na wielozaworze jest na ogół tyle miejsca aby wyprowadzić kawałki kabli ze wsówek.
    Tylko uważaj aby się nie zwarły (z masą też).

    A gdzie ginie napięcie to inna sprawa. Może w samym ECU.
    Może być zimny lut w ECU. I jak się nagrzewa zaczyna szwankować.
    Jak będziesz miał pewność, że w ECU, możesz ściągnąć z niego obudowę.
    Zawinąć ECU (bez obudowy) w przeźroczysty worek i tak jeździć.
    I jak wystąpi problem delikatnie stukać w poszczególne przekaźniki.

    Elektrozawór na reduktorze jest dokręcany śrubką od góry.
    Może się odkręcić. Zobacz czy jest dokręcona.
    Czy elektrozawór (ta czarna kostka) nie porusza się góra-dół (nie ma luzu).
    (może się przyda) -> Można go ściągnąć, / wymienić bez demontażu reduktora.
  • #7
    Piernikowski.S
    Poziom 5  
    Dzięki za info. W sobotę trochę czasu będę miał to zadziałam i dam znać jak poszło.
    Nara
  • #8
    Piernikowski.S
    Poziom 5  
    Elektrozawory sprawdziłem i nie są luźne.
    Nie miałem szpilek więc tych punktów pomiarowych nie zrobiłem jeszcze.
    Dzisiaj samochód jak był zimny przełączył się bez problemów na gaz. Z ciekawości jak auto chodziło na LPG odłączyłem wiązkę "J"
    wypiąłem wtyczkę z elektrozaworu na reduktorze i ....... samochód przełączył się po bardzo krótkiej zadyszce na benzynę.
    Przełącznik pb/Lpg - diody nie świeciły - czyli auto przeszło w tryb jazdy na Pb.
    Natomiast jak odłączyłem wiązkę "F" elektrozawór na wielo-zaworze to żadnej zmiany praktycznie nie było (10 sekund był rozłączony) - nie było przełączenia na tryb Pb.
    Sprawdziłem tym razem dokładnie połączenia instalacji LPG do akumulatora wiązka "C" dużo nalotu było na końcówkach poczyściłem wszystko i smarem ochrzciłem do połączeń elektrycznych. Pojechałem na 20 km jazdę próbną. Po 6 km przy dojeździe do skrzyżowania zatrzymałem się i już nie ruszyłem na gazie(diody przełacznika lpg/pb świeciły). Przełączyłem na pb i jadąc próbowałem znowu załączyć lpg. Po chyba 4 próbie zaskoczył i następne 13 km jechałem aż do domu bez żadnych niespodzianek.
    Zastanawiam się co pisałeś o tych zimnych lutach w kompie. Może to faktycznie to bo elektrozawory raczej po dzisiejszej próbie odłączenia wykluczają moją usterkę. Pojeżdże jeszcze dziś i dam znać jak się sprawa dalej ma........
  • #9
    Piernikowski.S
    Poziom 5  
    .... Pojeździłem i wszystko na razie ok. Dzisiaj też do pracy bez problemów. Czyli 2 i pół dnia instalacja nie sprawia kłopotów.
    Jedyne co faktycznie zrobiłem to czyszczenie styków przy klemach no i lekkie stukanie w kompa. Bardziej zauważalna zmiana na dobre po czyszczeniu styków przy akumulatorze. Jeden styk wymieniłem przy wiązce "C" - przewód czerwono-czarny.
    Załączam foto jak wyglądał: LPG Mistral II Autronic - CPU komputer AJ-100 naprawa oraz błąd P0342 LPG Mistral II Autronic - CPU komputer AJ-100 naprawa oraz błąd P0342