Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Budowa lasera od podstaw.

mellamalama 27 May 2015 22:42 1098 2
Suntrack
    mellamalama
    Level 2  
    Witam! Robię projekt do szkoły, w ramach którego muszę samodzielnie zbudować laser w domu. Nie mogę jednak znaleźć żadnych przydatnych informacji, jak to zrobić. Laser nie musi (a nawet nie powinien) być zbyt dużej mocy, tylko żeby poświecić przez paręnaście sekund. Jestem amatorem, ale zapalonym. :) Z góry dziękuję za informacje. :)

P.S. Już wiem, że mogę sobie kupić chiński wskaźnik na allegro za 2-3 zł, złożyć z czytnika DVD czy latarki, a budowanie lasera od początku jest trudne...
  • Suntrack
    DVDM14
    Level 35  
    Nic innego jak laser TEA mi nie przychodzi do głowy, jeżeli to ma być robione "od zera"...

http://c4r0.elektroda.eu/_hv/index.php?page=hv/laser

Konstrukcja prosta, chociaż z lekka problematyczna. Wymaga precyzyjnego ustawiania elektrod i raczej nie jest wygodna w transporcie. Pewnym utrudnieniem może być też, że wymaga do pracy wysokiego napięcia (raczej chodzi mi tu o bezpieczeństwo kolegi, bo jego uzyskanie to nie problem - starczy trafopowielacz ze starego, kineskopowego TV i 10 elementów ze sklepu elektronicznego).

Nie będzie też świecił światłem ciągłym, ale pojedynczymi impulsami (przy dobrym zasilaczu HV po kilka[naście] na sekundę). Jako zasilacz, możesz użyć tego układu:

http://teslacoil.pl/generatory-wysokiego-napiecia/zvs-przetwornica-mazzilliego-kompendium-wiedzy-t477.html

Koszt takiego zasilacza WN nie byłby duży. Jak widać nie trzeba do niego wielu komponentów, zaś trafopowielacz można nawet zdobyć za darmo (nietrudno dziś o niechciany telewizor CRT) albo kupić za 10-20zł. Jedynie potrzeba mu źródła zasilania (zasilacz do zasilacza, heh, ciekawy paradoks :) ) o napięciu 12..30V i sporej wydajności prądowej.