Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Elektryka do otwierania bramy garażowej - dorobienie, sprawdzenie schematu

MarekS6 28 Maj 2015 00:35 813 2
  • #1 28 Maj 2015 00:35
    MarekS6
    Poziom 14  

    Witam, Wszystkich. Będę montował silnik do bramy garażowej. Zdalne sterowanie jakie mam (pilot) podaje impuls każdego klawisza pilota na jedno wyjście. Programuję troszkę w bascomie ale chciałem to rozwiązać tradycyjnie bez zbędnej elektroniki i wymyśliłem rozwiązanie na 2 przekaźnikach jak na niższym schemacie.


    Pytanie do bardziej obeznanych w temacie:

    czy jest jakiś sposób (może więcej przekaźników, lub inne połączenia) by zrobić to tak że gdy brama jest w trakcie otwierania lub zamykania to naciskam klawisz pilota by się zatrzymała i tak została?

    Kombinuję z tym kondensatorem na cewce przekaźnika by lekko opóźnić jego wyłączenie i jednocześnie później podać zasilanie na podtrzymanie drugiego ale wydaje mi się że to nie przejdzie...

    Elektryka do otwierania bramy garażowej - dorobienie, sprawdzenie schematu

    0 2
  • Relpol
  • #2 28 Maj 2015 08:35
    otapi
    Poziom 25  

    A nie wydaje Ci się że w takim układzie (wg schematu) masz cały czas 12V na silnikach? a diody (nie wiem jaką funkcję mają spełniać) ale tak jakby są odwrotnie?

    0
  • Relpol
  • #3 28 Maj 2015 09:29
    MarekS6
    Poziom 14  

    już tłumaczę,

    diody pełnią zabezpieczenie przed zwarciem i są w dobrym kierunku. Chodzi o to, że będę miał kilka pilotów i przycisk zamontowany w ścianie i bez tych diod gdyby się zdarzyło że jedna osoba naciśnie otwieranie a druga zamykanie w tym samym czasie (obojętnie czy to przycisk na ścianie czy piloty) to nastąpiło by zwarcie plusa idącego od sterowania (impuls wyzwalający) z masą idącą z drugiego przekaźnika. Po prostu nie można załączyć ubu przekaźników na raz.

    Co do zasilania silnika - nic się nie stanie gdy na silniku cały czas panuje +12V na obu wyprowadzeniach. Kręcić się zacznie dopiero jak jedno z nich zmieni się na masę idącą od przekaźnika z wyprowadzenia Normal Open.

    Całość można odwrócić tak by na silniku panowała cały czas masa zamiast +12V, ale wtedy z kolei na krańcówkach do wykrycia zamkniętej lub otwartej bramy będzie musiał panować +12V a impuls wyzwalający zamykanie bądź otwieranie będzie musiał być ujemny. Do posiadanego zdalnego sterowania bardziej mi pasowało jak na schemacie.

    Zastanawia mnie tylko czy jest możliwość zrobienia tak jak pisałem w poście wyżej

    0