Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

pytanie o konstrukcje mdf i fornir....

kwiatek6324 26 May 2005 13:49 3847 1
  • #1
    kwiatek6324
    Level 11  
    witka.
    kontynuujac dalej dawno zalozony moj watek...
    http://audiomania.info/forum/viewtopic.php?t=263

    sprawy ida ku konstrukcji. No i teraz , plyta MDF 22 juz lezy, ale pojawilo mi sie
    kilka watpliwosci apropos samej konstrukcji.

    Oczywiscie, plyty na klej (w kilku miejscach potwierdzily sie moje plany, a mianowicie soundal 64A ew 67A). Potem na to bede kladl fornir (Henkel Moment lub 67A soundala). Z informacji ktore mi google pokazaly i rozne forum.. Ale teraz zeby wzmocnic konstrukcje chcialbym poskrecac konstrukcje wkretami do drewna. Walcowymi nie stozkowymi, uprzedzajac pytanie. Ale teraz moje pytanie:

    Gdzies wyczytalem ze potem przy oklejaniu fornirem w miejscach gdzie sa sruby,
    fornir sie odksztalca, bo klej nie jest tak samo wchlaniany jak w miejscu gdzie jest MDF.
    I czy pomoze jak schowam srube 3-4 mm w MDF i zaszpachluje masa drewniana ?

    Ew jakies inne pomysly, co do klejow, co do wzmocnien podczac klejenia.
    A ze wzgledu ze konstrukcje bede robil w mieszkaniu, fajnie by bylo zeby to byly w miare "szybkie" metody, tak aby jedno klejenie nie trwalo 24h no i zeby nie za bardzo smierdzialo

    Pozdroowka
    i dzieki za odpowiedzi

    Kwiatek
    Kamery 3D Time of Flight - zastosowania w przemyśle. Darmowe szkolenie 16.12.2021r. g. 10.00 Zarejestruj się
  • #2
    Snake Plissken
    Level 10  
    Witaj. Właśnie ukończyłem budowę subwoofera więc na gorąco podam Ci kilka ważnych wskazówek abyś uniknął przygód, których ja doświadczyłem.
    1. Śruby: jak najbardziej wpuść kilka milimetrów w mdf i otwory zaszpachluj. Klej MOMENT nie odklei się od szpachlówki, od łebka śruby - tak.
    2. Całość przeszlifuj papierem ściernym na klocku drewnianym lub na kole gumowym mocowanym na wiertarkę (metoda dużo szybsza).
    3. Klejem smaruj obie powierzchnie (mdf i fornir), nie żałuj kleju. Jeżeli stwierdzisz, że fornir "wypił" klej - posmaruj powtórnie. Ja troszkę poskąpiłem kleju i fornir w miejscach suchych nie przykleił się. Pofałdował się i musiałem zrywać go i kleić od nowa. Po przesmarowaniu klejem odczekaj 15 - 20 minut, wtedy dopiero połóż fornir na płycie mdf. Niepotrzebny jest wcale docisk setkami kilogramów przez 24 godziny. wystarczy dobrze "rozmasować" fornir na całej powierzchni mdf-u. Ja użyłem wałka do ciasta. Położyłem na 30 minut kilka tomów książek i to w zupełności wystarczyło.
    4. Obrabianie krawędzi forniru. Nadwyżkę przyklejonego forniru możesz ściąć zgrubnie nożyczkami. Resztę zeszlifuj papierem ściernym na klocku. Klocek prowadź prostopadle do obrabianego płata forniru.
    5. Szlifowanie powierzchni. Użyłem papieru ściernego na kole zamocowanego na wiertarce i niestety w niektórych miejscach zeszlifowałem fornir do samego kleju. No i zrywanie płatów forniru i klejenie od nowa. Proponuję szlifować ręcznie lub bardzo ostroznie mechanicznie.
    6. Lakierowanie. Absolutnie nie używaj lakierów na bazie wody. W Castoramie "fachowiec" doradził mi lakier do parkietu w postaci niekapiącego żelu na bazie wody (firma V-33 lub bardzo zbliżona nazwa). I oczywiście tragedia. Lakier bardzo fajny, niestety nie nadaje się do forniru. Całość pofałdowała się i popękała.
    Nie poddałem się. Kupiłem nowy fornir, szpachłówkę, klej i lakier. Nauczony poprzednim doświadczeniem uniknąłem już tych samych błędów. Tym razem lakier do parkietów tej samej firmy ale poliuretanowy. "Mebel" wygląda teraz jak z fabryki. Lakierowałem trzykrotnie. Lakier schnie dość długo - 24 godziny - ale warto czekać na taki efekt. Po nałożeniu pierwszej i drugiej warstwy przeszlifuj całość ręcznie papierem ściernym o grubości 360 - 400.
    Aha, jeszcze jedna uwaga. Jeżeli łączysz ze sobą płaty forniru na styk i powstanie Ci minimalna szczelina, nie wypełniaj jej szpachłówką naturalną (rozcieńczaną wodą) tylko użyj szpachlówki akrylowej. Szpachlówki są dostępne w każdym kolorze drewna.
    Mam nadzieję, że prace wykończeniowe przy Twoim subie będą trwały krócej niż przy moim. Nie spiesz się bo całość będziesz robił 3 razy dłużej!