Chciałem podzielić się informacją w jaki sposób bardzo tanio rozwiązać problem błędu w zmywarkach Bosch. Nie podobała mi się perspektywa kupowania nowej zmywarki lub wzywanie serwisanta za kilka 100-wek. Może i w Niemczech taką zmywarkę wystawia się na złom i kupuje nową, ale puki co żyjemy w naszej rzeczywistości.
Objawy
Podczas zmywania zostaje osiągnięta wysoka temperatura w komorze zmywarki i zazwyczaj po godzinie zmywanie na wyświetlaczu pojawia się błąd E15 oraz miga kranik z wodą.
Przyczyna problemu
Wielokrotnie opisywany wyciek na styku komory zmywarki oraz plastikowej misy spływowej w której znajdują się pompki oraz czujniki. Po około 3 latach użytkowania najpierw sporadycznie a w końcowej fazie już permanentnie wycieka woda do obudowy zmywarki. Woda gromadzi się w centralnej części dna gdzie czujnik zalania powoduje wyświetlenie błędu E15 po czym następuje natychmiastowe wypompowanie wody.
Poniżej widok czujnika wilgoci. Jest to krążek styropianu, który wraz ze wzrostem poziomu wody na dnie zmywarki, wypływa i wciska mały wyłącznik.
Co będzie potrzebne?
- Dwie osoby (samemu też można ale poda wtedy więcej słów na "k".
- Drut instalacyjny elastyczny (linka) taki zwykły po 1,5zł dostępny w każdym sklepie elektrycznym o średnicy 2mm oraz długości około 55 cm.
- Zestaw bitów (gwiazdek)
- Aparat do fotografowania kabli i wtyczek.
- Młotek i mocny śrubokręt (do odginania blaszanych zawleczek)
- Kombinerki
- Masa ścierek i papierowych ręczników
- Latarka
- 4-6 roboczo-godziny
Kolejność działań
Praca jest dosyć ciężka i wymaga cierpliwości, ostrożności bo aby dostać się do wspomnianej uszczelki musi być zdemontowane całe dno zmywarki. Tylko wtedy jest swobodny dostęp do misy spływowej.
1 Wysunąć zmywarkę i odłączyć od zasilania wodnego oraz elektrycznego.
2 Zdemontować metalowe osłony elementów zmywarki (po jednej śrubie na każdą osłonę) 2 śruby na osłonie pod drzwiczkami.
3 Zdemontować maty tłumiące z zielonej włókniny (w otworze pod drzwiczkami też znajduje się pasek finezyjnie wyciętej maty)
4 Odłączyć wtyczkę zasilania w tylnej obudowie i zdemontować moduł sterownika. Sterownik ma taką otwierana osłonę wtyczek i w pierwszej kolejności trzeba zdemontować tą osłonę (jest zaczepiona tylko z jednej strony wykonać to z czuciem). Uwaga nie odłączać żadnych wtyczek od modułu sterownika nie ma takie potrzeby.
5 Zablokować sprężyny zawias drzwiczek. Uwaga tutaj trzeba bardzo uważać bo sprężyna naciągająca linkę drzwiczek jest bardzo mocna i przypadkowe wyrwanie zaczepów może zranić palce. BOSCH dla wygody serwisantów zaprojektował specjalne zaczepy, które pozwalają odłączyć dno bez demontowania sprężyn. Wtedy napięte sprężyny pozostają w plastikowym dnie zmywarki i nie trzeba specjalnych przyrządów do naciągania linek.
6 Odwrócić zmywarkę do góry "nogami". Uwaga tu trzeba mieć ściery papierowe ręczniki bo może się wylać sporo wody.
7 Śrubokrętem i młotkiem oraz kombinerkami wyprostować specjalne zawleczki, które pozwolą rozdzielić dno zmywarki od komory. Po 2 zawleczki z prawej i lewej strony w sumie 4 punkty.
8 Sfotografować wszystkie wtyczki elektryczne (w ogóle to lepiej nie żałować kliszy filmowej i robić dużo fotek) Odłączyć wtyczki, które mogą przeszkadzać podczas podnoszenia dna zmywarki. Generalnie wszystkie wtyczki są mechanicznie inne i nie można się pomylić, trzeba unikać wciskania na siłę i zwracać uwagę na plastikowe blokady wtyczek.
9 Podczas podnoszenia dna zaczną powoli uwalniać się niektóre rury wodne (łączone na gumowe oringi). Może polecieć woda więc trzeba chronić elektronikę i wtyczki.
10 Jeśli wszystko poszło sprawnie mamy swobodny dostęp do miski spływowej wraz z pompkami na obwodzie. Miska przykręcona jest 4 śrubami ze stali nierdzewnej od wnętrza komory zmywarki. Dwie śruby są pod siatkowym filtrem.
11 Naprawa uszczelki. Widać na tym przykładzie ewidentnie złą wolę producenta. Uszczelka mogła by być wymienialna ale nie...została zintegrowana z miską i wymienić trzeba cały element. Więcej o tym tutaj: Link
z czasem guma straciła soje właściwości i nieznacznie zmniejszyła swój przekrój przez co w wysokiej temperaturze właściwie na całym obwodzie cieknie woda.
Paradoksalnie to że jest połączona na stałe z miską pozwala w sposób prowizoryczny ale jednocześnie skuteczny rozwiązać ten problem.
Wystarczy delikatnie odchylić uszczelkę i w powstałą szczelinę na całym obwodzie wsunąć linkę elektryczną lub coś podobnego o średnicy około 2 mm.
Po tym łatwym zabiegu wewnętrzna średnica uszczelki zdecydowanie się zmniejsza i po przyłożeniu do otworu w dnie komory, wyraźnie zanika luz.
Tak spreparowaną miskę trzeba przykręcić ponownie 4 wkrętami i wykonać próbne mycie na 70'C. W moim przypadku problem się skończył.
Informacja Szukając rozwiązanie tego problemu wiele razy trafiałem na informacje gdzie radzono przechylić zmywarkę do tyłu i problem znika. Jednak muszę ostrzec że jest to rozwiązanie bardzo niebezpieczne bo wszelkie osłony i rynienki zabezpieczające styki silnika są zaprojektowane tak że spełniają swoja funkcje jedynie wtedy gdy woda kapie prostopadle. Jeśli przechylimy zmywarkę oszukamy jedynie czujnik wilgoci a woda popłynie w nieznanym kierunku. Natomiast uruchomienie przechylonej zmywarki może doprowadzić do zalania silnika, styków w efekcie nawet do zwarcia i pożaru.
Mam nadzieję że rozwiązanie to pozwoli przedłużyć życie naszych zmywarek, a przy okazji zostanie trochę kasy w kieszeni.
Objawy
Podczas zmywania zostaje osiągnięta wysoka temperatura w komorze zmywarki i zazwyczaj po godzinie zmywanie na wyświetlaczu pojawia się błąd E15 oraz miga kranik z wodą.
Przyczyna problemu
Wielokrotnie opisywany wyciek na styku komory zmywarki oraz plastikowej misy spływowej w której znajdują się pompki oraz czujniki. Po około 3 latach użytkowania najpierw sporadycznie a w końcowej fazie już permanentnie wycieka woda do obudowy zmywarki. Woda gromadzi się w centralnej części dna gdzie czujnik zalania powoduje wyświetlenie błędu E15 po czym następuje natychmiastowe wypompowanie wody.
Poniżej widok czujnika wilgoci. Jest to krążek styropianu, który wraz ze wzrostem poziomu wody na dnie zmywarki, wypływa i wciska mały wyłącznik.

Co będzie potrzebne?
- Dwie osoby (samemu też można ale poda wtedy więcej słów na "k".
- Drut instalacyjny elastyczny (linka) taki zwykły po 1,5zł dostępny w każdym sklepie elektrycznym o średnicy 2mm oraz długości około 55 cm.
- Zestaw bitów (gwiazdek)
- Aparat do fotografowania kabli i wtyczek.
- Młotek i mocny śrubokręt (do odginania blaszanych zawleczek)
- Kombinerki
- Masa ścierek i papierowych ręczników
- Latarka
- 4-6 roboczo-godziny
Kolejność działań
Praca jest dosyć ciężka i wymaga cierpliwości, ostrożności bo aby dostać się do wspomnianej uszczelki musi być zdemontowane całe dno zmywarki. Tylko wtedy jest swobodny dostęp do misy spływowej.
1 Wysunąć zmywarkę i odłączyć od zasilania wodnego oraz elektrycznego.
2 Zdemontować metalowe osłony elementów zmywarki (po jednej śrubie na każdą osłonę) 2 śruby na osłonie pod drzwiczkami.


3 Zdemontować maty tłumiące z zielonej włókniny (w otworze pod drzwiczkami też znajduje się pasek finezyjnie wyciętej maty)

4 Odłączyć wtyczkę zasilania w tylnej obudowie i zdemontować moduł sterownika. Sterownik ma taką otwierana osłonę wtyczek i w pierwszej kolejności trzeba zdemontować tą osłonę (jest zaczepiona tylko z jednej strony wykonać to z czuciem). Uwaga nie odłączać żadnych wtyczek od modułu sterownika nie ma takie potrzeby.


5 Zablokować sprężyny zawias drzwiczek. Uwaga tutaj trzeba bardzo uważać bo sprężyna naciągająca linkę drzwiczek jest bardzo mocna i przypadkowe wyrwanie zaczepów może zranić palce. BOSCH dla wygody serwisantów zaprojektował specjalne zaczepy, które pozwalają odłączyć dno bez demontowania sprężyn. Wtedy napięte sprężyny pozostają w plastikowym dnie zmywarki i nie trzeba specjalnych przyrządów do naciągania linek.

6 Odwrócić zmywarkę do góry "nogami". Uwaga tu trzeba mieć ściery papierowe ręczniki bo może się wylać sporo wody.
7 Śrubokrętem i młotkiem oraz kombinerkami wyprostować specjalne zawleczki, które pozwolą rozdzielić dno zmywarki od komory. Po 2 zawleczki z prawej i lewej strony w sumie 4 punkty.


8 Sfotografować wszystkie wtyczki elektryczne (w ogóle to lepiej nie żałować kliszy filmowej i robić dużo fotek) Odłączyć wtyczki, które mogą przeszkadzać podczas podnoszenia dna zmywarki. Generalnie wszystkie wtyczki są mechanicznie inne i nie można się pomylić, trzeba unikać wciskania na siłę i zwracać uwagę na plastikowe blokady wtyczek.
9 Podczas podnoszenia dna zaczną powoli uwalniać się niektóre rury wodne (łączone na gumowe oringi). Może polecieć woda więc trzeba chronić elektronikę i wtyczki.
10 Jeśli wszystko poszło sprawnie mamy swobodny dostęp do miski spływowej wraz z pompkami na obwodzie. Miska przykręcona jest 4 śrubami ze stali nierdzewnej od wnętrza komory zmywarki. Dwie śruby są pod siatkowym filtrem.


11 Naprawa uszczelki. Widać na tym przykładzie ewidentnie złą wolę producenta. Uszczelka mogła by być wymienialna ale nie...została zintegrowana z miską i wymienić trzeba cały element. Więcej o tym tutaj: Link
z czasem guma straciła soje właściwości i nieznacznie zmniejszyła swój przekrój przez co w wysokiej temperaturze właściwie na całym obwodzie cieknie woda.
Paradoksalnie to że jest połączona na stałe z miską pozwala w sposób prowizoryczny ale jednocześnie skuteczny rozwiązać ten problem.
Wystarczy delikatnie odchylić uszczelkę i w powstałą szczelinę na całym obwodzie wsunąć linkę elektryczną lub coś podobnego o średnicy około 2 mm.
Po tym łatwym zabiegu wewnętrzna średnica uszczelki zdecydowanie się zmniejsza i po przyłożeniu do otworu w dnie komory, wyraźnie zanika luz.
Tak spreparowaną miskę trzeba przykręcić ponownie 4 wkrętami i wykonać próbne mycie na 70'C. W moim przypadku problem się skończył.


Informacja Szukając rozwiązanie tego problemu wiele razy trafiałem na informacje gdzie radzono przechylić zmywarkę do tyłu i problem znika. Jednak muszę ostrzec że jest to rozwiązanie bardzo niebezpieczne bo wszelkie osłony i rynienki zabezpieczające styki silnika są zaprojektowane tak że spełniają swoja funkcje jedynie wtedy gdy woda kapie prostopadle. Jeśli przechylimy zmywarkę oszukamy jedynie czujnik wilgoci a woda popłynie w nieznanym kierunku. Natomiast uruchomienie przechylonej zmywarki może doprowadzić do zalania silnika, styków w efekcie nawet do zwarcia i pożaru.
Mam nadzieję że rozwiązanie to pozwoli przedłużyć życie naszych zmywarek, a przy okazji zostanie trochę kasy w kieszeni.