Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wykorzystanie silnika jako prądnicy

decorator1 30 Maj 2015 10:55 1674 5
  • #1 30 Maj 2015 10:55
    decorator1
    Poziom 5  

    Witam

    Jestem laikiem w tych sprawach, dlatego moje pytanie kieruję tutaj do fachowców.
    Posiadam taki silnik jak na zdjęciach poniżej (nie wiem od czego jest). Chciałbym aby działał mi jako prądnica. Czy jest to możliwe?
    Generalnie chciałbym aby poruszany ładował mi 12V akumulator.
    Co muszę dokupić, zrobić aby spełniał rolę prądnicy?
    Z góry dziękuję.


    Wykorzystanie silnika jako prądnicy Wykorzystanie silnika jako prądnicy Wykorzystanie silnika jako prądnicy Wykorzystanie silnika jako prądnicy Wykorzystanie silnika jako prądnicy

    -1 5
  • #3 30 Maj 2015 11:29
    MARCIN.SLASK
    Specjalista AGD

    Wirnik nie może być klatkowy (krótko zwarty), tylko musi posiadać uzwojenie (przy małych mocach może mieć magnesy neodymowe). Uzwojenie stojana trzeba przewinąć, by dawało większy prąd i mniejsze napięcie. Do tego regulator napięcia.
    Może taniej byłoby zamontować używany alternator + regulator z samochodu ze złomowiska, skoro ma służyć do do ładowania właśnie akumulatorów 12V.

    -4
  • #4 30 Maj 2015 15:12
    januszx3
    Poziom 30  

    Każdy silnik elektryczny może być prądnicą, przy określonych warunkach.
    Twój w/w silnik może generować trójfazowe napięcie, o częstotliwości zależnej od obrotów, proporcjonalej do obrotów. Jeśli zastosujesz napęd, który zapewni Twojemu silnikowi asynchronicznemu (ktory ma obroty znamionowe 1370 obr/min) , niezależnie od obciążenia, stałą wartość obrotów równą 1500 obr/min, to możesz uzyskać stałą wartość częstotliwości równą 50Hz.

    Do pracy generatorowej maszyny asynchronicznej, wystarczy podpiąć, do trójfazowego uzwojenia stojana, trzy kondensatory (najczęściej łączy się w układ trójkąta), o odpowiednio dobranej wartości pojemności (kondensatory o znamionowym napięciu zasilania, równym międzyprzewodowemu znamionowemu napięciu silnika asynchronicznego) i nic więcej nie potrzebujesz aby generować energię elektryczną (również Twoim silnikiem).
    Do wykorzystania energii z w/w układu do ładowania akumulatorów, potrzebny jest dodatkowo prosty układ, podobny do typowych sieciowych układów prostownikowych i odpowiedni do Twoich akumulatorów, np. składający się z trzech transformatorów jednofazowych odpowiednio obniżających napięcie z 220V AC i odpowiedni (6 diod) układ prostownikowy.
    Moc silnika niewielka, więc pewnie dobrałbyś coś z transformatorów sieciowych TS-50.
    Pracę takiego generatora, wykonanego z maszyny asynchronicznej, cechuje duża zmienność napięcia, ale wymyśliłeś temat w którym tę wadę można chytrze wykorzystać jako zaletę, w problemie ograniczenia wartości prądu ładowania akumulatorów. Cały problem polegałby wtedy w odpowiednim doborze wartości pojemności kondensatorów.

    -3
  • #5 31 Maj 2015 20:52
    kosmos99
    Poziom 34  

    januszx3 napisał:
    I nic więcej nie potrzebujesz aby generować energię elektryczną.

    Na pewno tylko to wystarczy. aby mieć napięcie na zaciskach silnika?

    -1
  • #6 01 Cze 2015 13:25
    januszx3
    Poziom 30  

    Zasadnicze pytanie autora tematu

    decorator1 napisał:
    Co muszę dokupić, zrobić aby spełniał rolę prądnicy?

    ,uzyskało odpowiedź w treści mojego postu "#4", ale kolejne uwagi w postach (które pojawiły się i dziwnie zdążyły zniknąć), wykazujące odporność na wiedzę w dziedzinie maszyn elektrycznych , zmuszają mnie do uzupełnień.
    Poniżej załączam pomocne wyjaśnienia.
    P.S. Pozwoliłem sobie skorzystać z obcych źródeł, bo szybciej niż szukanie w moich bibliotekach.

    Wykorzystanie silnika jako prądnicy

    0