Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
PLC Fatek
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Falownik Omron V1000 + silnik - pytanie o ustawienie parametrow.

tomek699 30 Maj 2015 17:35 1488 7
  • #1 30 Maj 2015 17:35
    tomek699
    Poziom 8  

    Witam,
    Chciałbym sie czegos dowiedziec na temat sterowania predkoscia silnikow elektrycznych za pomoca falownika. Mam falownik omron v1000 i do tego dowolny silnik z tabliczka znamionowa Falownik Omron V1000 + silnik - pytanie o ustawienie parametrow.

    silnik wybralem losowy gdyz chodzi mi o dowiedzenie sie czegos na tym konkretnym przykladzie a nie zbudowaniu czego.

    Chcialbym sie dowiedziec jak zaprogramowac taki falownik pod ten silnik. Dolaczam takze w zalczniku plik pdf z instrukcja falownika omron v1000.

    Wiem jak sterowac samym silnikiem tzn. z klawiatury czy wejsciami cyfrowymi i analogowymi. Chodzi mi jedynie jakie parametry tego silnika wpisac do falownika. Do tego jak wyglada sterowanie predkoscia takiego silnika?

    Oto jak ja bym to zrobil. Jesli cos jest zle to poprawcie.
    Ide do parametrow falownika (strona 23 tego pdfa) i podaje tutaj parametry ktore zmieniam:

    - zakladam, ze nie mam mozliwosci przeprowadzenia autotuningu, gdyz nie mam mozliwosci podlaczenia silnika bez obciazenia - silnik np. w trudno dostepnym miejscu w jakies maszynie.

    - zakladam, ze podlaczam ten silnik w gwiazde czyli jak mi sie przynajmniej wydaje - jego parametry to f-50Hz, 400 V na koncowkach uzwojen, prad znamionowy I=2,1 A moc 0,75 kW, rpm=1375 1/min,

    - zakladam ze steruje wejsciami cyfrowymi zgodnie z ustawieniami fabrycznymi a predkosc bedzie regulowana zewnetrznym potencjometrem podlaczonym do zacisku A1, wiec z ustawien fabrycznych nic nie zmieniam.

    - ide na strone 25 i tam ustawiam parametr e1-01 na 400 V - bo 3 fazy na wejscie do falownika.

    - e1-04 - max czestotliowsc wyjsciowa - wlasnie z ustawianiem czestotliowsci mam najwiekszy problem, nie wiem o co chodzi. Skoro w Europie mamy zasilanie 50 Hz i silnik jest tak podlaczony to jak przypuszczam, silnik osiagnie swoje 1375 obrotow przy 50 Hz przy ustawieniu wiekszej czestotliowsci max moze sie uszkodzic, wiec w tym parametrze ustawiam 50Hz ewentualnie silnik moze tez byc uzywany na 60 Hz.

    - e1-05 max napiecie wyjsciowe - ustawiam na 400V skoro lacze w gwiazde

    - e1-06 - czestotliwosc podstawowa - wydaje mi sie, ze chodzi tu o ta na jaka silnik jest przeznaczony czyli w moim przypadku 50 Hz z tabliczki znamionowej.

    - e1-07 - srednia czestotliowsc wyjsciowa - nie wiem czy musze to ustawiac? - nie wiem o co chodzi skoro ustawie na potencjometrze 8V (wejscie analogowe) co bedzie odpowiadalo 40 Hz predkosci silnika to wydaje mi sie ze to nie jest w moim przypadku potrzebne.

    - e1-08- srednie napiecie wyjsciowe - to samo co z czestotliwioscia. W ogole jak to jest czy zmniejszajac predkosc na potencjometrze przykladowo o polowe kiedy czestotliowsc na wyjsciu spadnie do 25 Hz to napiecie wyjsciowe z falownika tez ulegnie proprcjonalnie zmianie?





    - e1-09- min czestotliowsc wyjsciowa powiedzmy, ze silnik ruszy od 5Hz

    - e1-10 - min napiecie wyjsciowe - sam nie wiem od jakiego powinno ruszyc.

    - e1-13 - napiecie podstawowe - skoro silnik jest w gwiazde to 400V?

    Pozniej parametry e2 ustawiane podczas autotuningu, ktorego nie moge przeprowadzic wiec przypuszczam, ze mozna je wprowadzic recznie.

    - e2-01- prad znamionowy silnika - z tabliczki I=2,1 A w moim przypadku.

    - e2-02- poslizg znamionowy silnika - nie mam pojecia co tu wprowadzic to podaje sie chyba w procentach wiec skoro predkosc synchroniczna wynosi w polsce 3000 obrotow a dla czterech biegunow 1500 to 1375 z 1500 bedzie ok 92% a moze trzeba ustawic nie 92 a 8%. Czy moj tok rozumowania jest w ogole dobry i czy musze ustawiac ten parametr?

    - e2-03 - prad silnika bez obciazenia - 2,1 A?

    - e2-04- bieguny silnika - nie sa podane na tabliczce, ale mozna wywnioskowac ze cztery

    - e2-05- rezystancja miedzyprzewodowa- czy muse to ustawiac zeby silnik ruszyl i dzialal prawidlowo? ewentualnie mozna zmierzyc. Chodzi oczywiscie o przewody zasilajace silnik jak rozumiem?

    - e2-06- indukcyjnosc uplywu silnika - chyba obejdzie sie bez tego co?

    To chyba wszystkie parametry jakie trzeba ustawic, aby silnik dzialal, jesli nie to poprawcie. Oczywiscie nie mam tu na mysli czasow przyspieszania, hamowania itp. bo juz nie o to mi chodzi.

    Nie mam doswiadczenia z falownikami, wiec prosze wyrozumialosc i konkretne odpowiedzi od osob, ktore maja pewna wiedze na ten temat. Chcialbym poznac istote sterowania silnikow za pomoca falownikow na konkretnym przykladzie. Mysle, ze juz z innym sprzetem nie mialbym takich problemow. Z gory dziekuje za odpowiedz i pozdrawiam.

    0 7
  • PLC Fatek
  • Pomocny post
    #2 30 Maj 2015 18:10
    grzeko1
    Poziom 21  

    Witam.
    Piszesz, że falownik zasilany jest 3 fazami wiec silnik powinien być połączony w gwiazdę
    bo na wyjściu falownika będzie 3x400V. Trzeba ustawić właściwy prąd znamionowy.
    Autotuning kiedy ja robiłem silnik nigdy nie uruchamiał się, falownik wykonuje na postoju
    pomiar uzwojeń.
    Pozdrawiam.

    1
  • PLC Fatek
  • #3 30 Maj 2015 19:42
    tomek699
    Poziom 8  

    Ok poczytalem troche i faktycznie silnik powinienem polaczyc w gwiazde wiec zmieniam zalozenia w poscie - do poprawienia. W trojkat moglbym polaczyc gdyby falownik byl zasilany jednofazowo i na wyjsciu otrzymalbym 3x230V. Juz znowu czegos nowego sie dowiedzialem.
    Moglbys napisac cos na temat tego co pisalem o czestotliowsci jak to jest dokladnie?
    Czy wg ciebie wykonujac autotuning nic juz wiecej nie musze ustawiac?
    Nigdy nie robilem autotuningu wiec dokladnie nie wiem na czym to polega, ale w instrukcji jest napisane, ze mam to wykonywac bez obciazenia.

    Dodano po 47 [minuty]:

    Poprawki do tematu glownego naniesione. Wiec jak teraz nalezaloby postapic. Czy moglibyscie mi opisac jak postepujecie krok po kroku przy instalowaniu falownika. Najbardziej interesuja mnie paramaetry tak aby silnik poprawnie dzialal. Co myslicie o moich parametrach do tego silnika, ktore nsapisalem?

    0
  • Pomocny post
    #4 31 Maj 2015 19:35
    grzeko1
    Poziom 21  

    Witam.
    Zwykle kiedy uruchamiałem, czy wymieniałem falownik wystarczało ustawić kilka
    parametrów, reszta pozostawała fabrycznie.
    Ustawiasz częstotliwość minimalną oraz maksymalną, rodzaj sterowania-czy poprzez listwę
    zaciskową czy z panela, zadawanie prędkości-potencjometr czy analogowo np. z PLC.
    Należałoby również ustawić zabezpieczenie silnika czyli z tabliczki prąd znamionowy, który
    teoretycznie powinien wyść z autotuningu.
    Falowniki, które uruchamiałem wykonywały autotuning bez ruszania silnikiem, być może ten ma inaczej.
    Narazie tyle.
    Pozdrawiam.

    1
  • #5 01 Cze 2015 15:06
    tomek699
    Poziom 8  

    Ok wszystko rozumiem. Wiem, ze wiekszosc nalezy ustawic fabrycznie gdyz falowniki maja nawet setki ustawien. Ale mam jeszcze pytanie odnosnie samej predkosci. Jak to jest, czy silnik na ktorym na tabliczce jest 50 Hz przy predkosci 1375 rpm mozna ustawic np 100 Hz jako czestotliowsc max i czy wtedy osiagnie predkosc 2x1375 rpm. Nie rozumiem glownie tego jak wyglada ustawianie predkosci. O ile dobrze rozumiem, ze jesli do zadawania predkosci posluzy sygnal analogowy z PLC 0-10V to bedzie to odpowiadalo predkosci 0-1375 rpm. Ale jesli wystarczy ze ustawie czestotliowsc wieksza niz 50 Hz np. 100Hz to silnik bedzie mogl sie krecic wyzej i automatycznie 0-10V bedzie oznaczalo 0-2750 rpm? Czy moze taki silnik sie krecic z taka predkoscia? Prosze o wyjasnienie tego.

    0
  • Pomocny post
    #6 01 Cze 2015 16:51
    alstadi
    Poziom 13  

    Wszystko zależy od tego jaki masz silnik. Prędkość obrotowa przy 100 Hz będzie około 2 razy większa od tej przy 50 Hz, jednak moment się zmniejszy a silnik może nie wytrzymać takiej szybkości mechanicznie.

    W drugą stronę też jest różnie, zmniejszanie prędkości obrotowej falownikiem czasami wymaga dodatkowego chłodzenia silnika. Musisz sprawdzić w DTR silnika z jakimi częstotliwościami może on pracować.

    1
  • #7 01 Cze 2015 17:04
    tomek699
    Poziom 8  

    Aha czyli to 50 Hz podane na tabliczce znamionowej silnika oznacza ze przy tej czestotliowsci osiaga ta predkosc podana rowniez na tej tabliczce jak dobrze rozumiem? W moim przypadku przy 50Hz 1375 rpm?

    0
  • Pomocny post
    #8 01 Cze 2015 23:47
    grzeko1
    Poziom 21  

    tomek699 napisał:
    Aha czyli to 50 Hz podane na tabliczce znamionowej silnika oznacza ze przy tej czestotliowsci osiaga ta predkosc podana rowniez na tej tabliczce jak dobrze rozumiem? W moim przypadku przy 50Hz 1375 rpm?


    Zgadza się.

    1