Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Toyota Yaris - Obieg powietrza otwarty, czy zamknięty?

andrzejlisek 31 May 2015 16:53 8151 4
  • #1
    andrzejlisek
    Level 28  
    Od niedawna stałem się posiadaczem Toyoty Yaris, pobrałem sobie instrukcję z tego linku:

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1411505.html



    Wentylacja może pracować w obiegu otwartym lub zamkniętym. We wspomnianej instrukcji na stronach 130 i 131 jest napisane, że przy chłodzeniu i ogrzewaniu najlepsza efektywność jest przy obiegu otwartym, ewentualnie można zrobić na kilka minut obieg zamknięty.

    Jednak moim zdaniem, wbrew temu, co jest w instrukcji, najlepszą skuteczność ogrzewania i chłodzenia uzyska się przy obiegu zamkniętym, podobnie, jak w biurach, przy włączonym ogrzewaniu i klimatyzacji pilnuje się, żeby okna były zamknięte, ewentualnie otwiera się na krótko, żeby wywietrzyć.

    Czy to ze względu na zdrowie kierowcy (wyczerpujący się tren przy braku świeżego powietrza), czy ze względu na pracę nagrzewnicy i klimatyzatora zaleca się używanie obiegu otwartego? Zawsze, jak się zrobi za gorąco lub za zimno, to można zmienić siłę grzania lub chłodzenia przez obrót pokrętła temperatury, co moim zdaniem przedłuża żywotność urządzeń i zmniejsza spalanie benzyny podczas jazdy.

    W poprzednim samochodzie (Seicento), zimą często robiłem tak, że robiłem nawiew na szybę i maksymalny stopień grzania. Sposób był skuteczny, bo bez nawiewu prosto na twarz, ale ciepłe powietrze przy mrozie było dopiero po kilkunastu minutach jazdy, ale to nic dziwnego, bo tam jest zawsze obieg otwarty.
    Dlaczego w przypadku nawiewu na szybę w Toyocie jest napisane, że musi być obieg otwarty? Wydaje się, że w celu rozmrożenia samochodu zimą najlepiej jest zrobić ogrzewanie w obiegu zamkniętym z nawiewem na szybę, a latem włączyć klimatyzację też w obiegu zamkniętym, latem sprawdzę, czy lepiej będzie w przypadku nawiewu prosto na twarz, czy na szybę.
  • #2
    żałosna udręka
    Level 33  
    Przy obiegu zamkniętym brak jest wymiany powietrza, więc rośnie wilgotność , spada poziom tlenu i rośnie zawartość CO2. Jeśli wstrzymasz oddech na ten czas to zniwelujesz te negatywne skutki, chyba że brak tlenu Ci nie przeszkadza.
  • #3
    Aleksander_01
    Level 41  
    andrzejlisek wrote:


    Jednak moim zdaniem, wbrew temu, co jest w instrukcji, najlepszą skuteczność ogrzewania i chłodzenia uzyska się przy obiegu zamkniętym, podobnie, jak w biurach, przy włączonym ogrzewaniu i klimatyzacji pilnuje się, żeby okna były zamknięte, ewentualnie otwiera się na krótko, żeby wywietrzyć.



    Zgoda,ale tylko przez dosyć krótki czas, potem .....patrz post powyżej.
    Nie porównuj kubatury biura i samochodu, to duży błąd.
  • #4
    andrzejlisek
    Level 28  
    żałosna udręka wrote:
    Przy obiegu zamkniętym brak jest wymiany powietrza, więc rośnie wilgotność , spada poziom tlenu i rośnie zawartość CO2. Jeśli wstrzymasz oddech na ten czas to zniwelujesz te negatywne skutki, chyba że brak tlenu Ci nie przeszkadza.


    Oczywiście przyznaję rację, ale mam dowód na to, że do zapewnienia tlenu wystarczają nieszczelności w konstrukcji karoserii (żaden samochód po zamknięciu nie jest hermetyczną puszką). Wczoraj, przed podróżą z Leszna do Poznania włączyłem obieg zamknięty i klimę, żeby wychłodzić samochód i potem przestawić na obieg otwarty. Jednak jakoś zapomniałem przestawić i całą drogę miałem obieg zamknięty, ale mimo to, przez całą drogę czułem się bardzo dobrze, nawet po dojechaniu do Poznania. Oddychałem naturalnie, nie doszło do zaparowania szyb.
  • #5
    User removed account
    User removed account