Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Skoda Fabia 1.9 sdi - pada drugi głośnik. Czy na pewno głośnik?

Fidelis 03 Jun 2015 10:02 2649 22
  • #1
    Fidelis
    Level 16  
    Miałem (i w zasadzie mam) problem z prawym przednim głośnikiem (zresztą tylnych nie ma). Głośnik (w czasie jady lub postoju - nie ma znaczenia) przestawał grać, a jak podkręciłem głośniej potencjometr, to "ożywał" i grał dalej. I tak w kółko.

    Teraz problem pojawił się również w lewym głośniku.

    Zastanawiam się, czy usterka leży po stronie głośników, czy może potencjometru radiomagnetofonu? A może jakieś styki są do wymiany lub poprawienia?
    Macie jakieś rady?
    A może opisana wyżej usterka to typowe "starzenie się" głośnika, który jest po prostu do wymiany...? Samochód ma w końcu 12 lat.
  • #2
    Pawel wawa
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Nikt Koledze gwarancji nie da, nawet wydaje się to mało prawdopodobne. Usterki szukałbym, w pierwszej kolejności, w radioodbiorniku.
  • #3
    RADU23
    Moderator of Computers service
    Fidelis wrote:
    A może jakieś styki są do wymiany lub poprawienia?

    Sprawdzone połączenia kostki w radiu, okablowania jak i styku kabli przy zaciskach głośników?
  • #4
    Fidelis
    Level 16  
    Pawel wawa wrote:
    Nikt Koledze gwarancji nie da

    A czy ja gdzieś "zażądałem" gwarancji ? ;-) Odwołuję się do Waszego doświadczenia zanim zrobię coś zupełnie zbędnego lub - co gorsze - głupiego.

    Pawel wawa wrote:
    Usterki szukałbym, w pierwszej kolejności, w radioodbiorniku

    W samym radioodbiorniku, czy na stykach okablowania i samego odbiornika? Pytam, bo to drugie mogę zrobić samodzielnie a grzebanie w odbiorniku wymaga już fachowej wiedzy... Nie mam ani (za bardzo) wiedzy ani podstawowego sprzętu diagnostycznego.

    RADU23 wrote:
    Sprawdzone połączenia kostki w radiu

    Obejrzałem właśnie same głośniki i ich połączenia. Wyglądają OK. Membrany też są całe...
  • #5
    Pawel wawa
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Odepnij przewody od głośników i od radia i prześwietl je żarówką 21W 12V. Jeśli wszystko z nimi ok, to oddaj radio do naprawy/sprawdzenia lub pożycz od kogoś na chwilę drugie i sprawdź. tyle sam możesz zrobić.
  • #6
    Fidelis
    Level 16  
    Pawel wawa wrote:
    tyle sam możesz zrobić

    Czyli usterka po stronie samych głośników (wobec opisu powyżej) odpada, czy tak? Czy może również zupełnie ominąć okablowanie i na krótko połączyć (w celach testowych, przed oddaniem radia do naprawy) głośniki versus odbiornik?
  • #7
    Pawel wawa
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Możesz spróbować. Nie lepiej jednak sprawdzić okablowanie? Przewody lubią się łamać w przelotce, pomiędzy drzwiami a karoserią. Głośników na 100% nie jestem w stanie wykluczyć na odległość.
  • #8
    RADU23
    Moderator of Computers service
    @Pawel wawa
    W sumie nic nie jesteśmy w stanie koledze pomóc do póki nie posprawdza podstawowych rzeczy (okablowanie, kostki, połączenia).
    Na chwilę obecną to wróżenie z fusów.
  • #9
    Fidelis
    Level 16  
    Pawel wawa wrote:
    Nie lepiej jednak sprawdzić okablowanie?

    Jasne! Od tego zacznę. Ale jeśli przedzwonię kable a w trakcie testów okaże się, że na czas testów będą "sprawne" (bo akurat ich ułożenie w przelotce sprawi, że nie będzie nieciągłości) to nic nie szkodzi (korzystając z już i tak rozbebeszonego okablowania) aby dodatkowo wykluczyć problem po stronie głośników, łącząc je na krótko z odbiornikiem. Nieprawdaż?

    Pawel wawa wrote:
    Przewody lubią się łamać w przelotce, pomiędzy drzwiami a karoserią

    I to już jest konkretny trop/wskazówka. Żadne wróżenie z fusów.

    Jakiś czas temu użalałem się na klimę, potencjalnych przyczyn było mnóstwo (brak czynnika, uszkodzona sprężarka, itd.) a usterką okazało się przetarcie jednej żyły kabla do sprężarki u wylotu z peszelka (dokładnie o krawędź peszla).

    Dzięki za wskazówki. Obadam i poinformuję.
  • #10
    User removed account
    User removed account  
  • #11
    Fidelis
    Level 16  
    falubaz1 wrote:
    czy twój radioodbiornik to oryginalne cudo made in skoda

    Tak. Wbudowane na stałe. A co?

    Może nadinterpretuję, a może trafnie wyczuwam lekki sarkazm w Twojej wypowiedzi ;-) Jeśli tak, spieszę donieść, że przez 12 lat (bez mała 250.000 km) to cudo, czyli ta skoda NIGDY mnie (a raczej żony) nie zawiodła. Ot, jakieś niewarte wspomnienia eksploatacyjne drobiazgi... A jeśli chodzi o radiomagnetofon był wykorzystywany tylko jako radio. Zresztą kaset to już chyba nie było. No, ale to tak na marginesie :-)
  • #12
    User removed account
    User removed account  
  • #13
    Fidelis
    Level 16  
    Falubaz1 wrote:
    teraz w rękę specjalne klucze do wyjmowania radia symphony czy co tam jest

    W tej skodzie siedzi najzwyklejsze podstawowe radio z odtwarzaczem kasetowym (MS 202 A, 6Y0 035 152D, nie symphony). Wyjąłem radio i okazało się, że wtyczka głośnikowa jest rzeczywiście wyraźnie poluzowana. Poprawiłem mocowanie wtyczki, oczyściłem styki, poprawiłem umocowanie potencjometru (w międzyczasie, od ostatniego postu, odkręciła się nakrętka kontrująca pod pokrętłem i cały potencjometr "wpadł" do środka pudła) podpiąłem do zasilania i ... "cisza". Radio jest "martwe" - zachowuje się, jakby zasilanie nie docierało (a dociera przynajmniej do wtyczki). Na wyświetlaczu nie pojawia się nawet komunikat "SAFE". Bezpiecznik OK, potencjometr wpięty do płytki. Jak je ożywić ?
  • #14
    sk700
    Level 31  
    Podpiąłeś oba plusy czy tylko jeden?
    Jaki prąd pobiera radio z zasilacza?
    Co do problemu z przerywającym głośnikiem w fabii to na 80% wina samego głośnika, miałem dwa takie przypadki i w obu pomogła wymiana głośników z młodszego rocznika. Naturalnie nie można wykluczyć przerwy w innej części obwodu. Jeśli poprawienie kostki przy radiu nie pomoże zwróć uwagę, czy gdy przestaje grać głośnik średniotonowy to gra wysokotonowy ten na wysokości lusterka.
    Pozdrawiam
  • #15
    Fidelis
    Level 16  
    sk700 wrote:
    Podpiąłeś oba plusy czy tylko jeden?

    Wpiąłem całą kostkę zasilania z akumulatora.

    sk700 wrote:
    zwróć uwagę, czy gdy przestaje grać głośnik średniotonowy to gra wysokotonowy ten na wysokości lusterka

    Obawiam się, że w tym modelu auta na wysokości kolan są tylko dwa zwykłe głośniki: lewy i prawy (po jednym przewodzie głośnikowym = 4 kabelki).
  • #16
    sk700
    Level 31  
    Fidelis wrote:
    Wpiąłem całą kostkę zasilania z akumulatora.

    Sprawdź żarówką zasilania na tej kostce, będziesz wiedział, czy to wina radia czy zasilania.
    Fidelis wrote:
    Obawiam się, że w tym modelu auta na wysokości kolan są tylko dwa zwykłe głośniki: lewy i prawy (po jednym przewodzie głośnikowym = 4 kabelki).

    Głośniki wysokotonowe są wpięte równolegle do średniotonowych na wysokości kolan, stąd tylko dwa przewody. Umiejscowione są na takich plastikowych trójkątach na wysokości śruby mocującej lusterko.
  • #17
    Fidelis
    Level 16  
    sk700 wrote:
    Sprawdź żarówką zasilania na tej kostce

    pin 8 brąz (masa) ---- pin 4 brązowo-czerwony (stacyjka) - jest ok
    pin 8 brąz (masa) ---- pin 5 czarno-niebieski (SAFE) - jest ok
    pin 8 brąz (masa) ---- pin 7 czarno-niebieski ("stały") - jest ok, ...świeci się.

    sk700 wrote:
    Umiejscowione są na takich plastikowych trójkątach na wysokości śruby mocującej lusterko

    Fakt. Są :-)
  • #18
    sk700
    Level 31  
    Fidelis wrote:
    pin 5 czarno-niebieski (SAFE)

    To jest sterowanie anteny i to radio wystawia to napięcie. Jeśli obecne są oba plusy i masa to uszkodzenia szukaj w radiu. Rozbierz jeszcze raz, może coś przeoczyłeś. Zwróć uwagę, na taśmy elastyczne.
    Pozdrawiam
  • #19
    Fidelis
    Level 16  
    sk700 wrote:
    Zwróć uwagę, na taśmy elastyczne.

    Przez ułamek sekundy pojawiło się coś na wyświetlaczu, więc wszystkie (3) taśmy dziś wyjmowałem, oglądałem dociskałem już 4 razy. Bez efektu. Wcięło mi też kod i nie znalazłem nikogo, kto takiego dinozaura rozkodowuje. W sobotę spotkam się jeszcze ze specjalistą elektronikiem-serwisanetm, to być może coś poradzi. Jak nie - chyba poddam się i kupię "nowe" MS 202... choć nie o to chodziło.
  • #20
    Fidelis
    Level 16  
    No i chyba znalazłem usterkę. Dwie ścieżki taśmy łączącej płytę z potencjometrem, już na potencjometrze, są pęknięte. I teraz zagadka: po lekkim dociśnięciu od razu uruchomiło się radio bez jakiegokolwiek wołania o podanie kodu.

    Czy ten potencjometr (ALPS) da się jeszcze wymienić na jakiś zamiennik ? Z lutowaniem tak drobnych elementów będę miał kłopoty...
  • #21
    sk700
    Level 31  
    Fidelis wrote:
    uruchomiło się radio bez jakiegokolwiek wołania o podanie kodu.

    Jeśli do radia dochodzi can radio komunikuje się z innymi sterownikami w samochodzie i na tej podstawie sprawdza czy nie zostało zamontowane w innym samochodzie. Jeśli nie ma komunikacji to nie pyta o kod. Nie wiem jak w tym konkretnym radiu ale być może jest opcja wyłączenia całkiem kodu.
    Daj zdjęcie tego potencjometru, bo tam chyba impulsator siedzi a nie potencjometr.
  • #22
    Fidelis
    Level 16  
    sk700 wrote:
    Daj zdjęcie tego potencjometru, bo tam chyba impulsator siedzi a nie potencjometr.

    Dziś wieczorem będę miał chwilę, to wrzucę zdjęcie.

    Póki co wymieniłem radio na "nowe" (które też nie prosi o kod).
    Zniknęły problemy z głośnikami. Wniosek: najprawdopodobniej problem zanikającego dźwięku w głośnikach nie był spowodowany wadliwością głośników a usterką po stronie radia.

    Taka ciekawostka: w "starym" radiu, jak podkręciłem potencjometr "głośniej" (dużo głośniej), to głośnik "zaskakiwał" - zaczynał grać. Następnie dźwięk ściszałem do progu akceptowalnego dla ucha i dalej było OK. Żadnych trzasków przy zmianie wartości tak charakterystycznych dla zużytego potencjometra.