Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

MERCEDES S320 W220 - Airmatic - raz działa, raz nie

Kubik213 03 Cze 2015 12:06 10428 16
  • #1 03 Cze 2015 12:06
    Kubik213
    Poziom 12  





    Witam! Mam mercedesa s320 w220 z 1999r. i problem z którym walczę od 2 miesięcy, otóż z reguły nie działa mi airmatic (podnoszenie pneumatyczne), jednak są takie chwile, że działa bez zarzutu (brak błędu po odpaleniu, można bez problemu opuszczać i podnosić samochód), jednak działa aż do momentu zgaszenia auta i odpalenia go ponownie. Mimo wszystko jeżeli już działa to działa rewelacyjnie, podnosi auto w 10 sekund, opuszcza momentalnie i można się nim bawić do bólu...

    Auto przeszło serwis mercedesa w Gdańsku i nie rozwiązali oni problemu, wymienili mi tylko kompresor, sprężarkę i wahacz... sczytali błędy i to wszystko, na komputerze wyświetla się błąd modułu Airmatic N51, który został także podmieniony i usterka nadal występowała... Test sprężarki i układu przechodzi rewelacyjnie, wszystko szczelne a sprężarka bije ponad 14 barów. Wymieniony został także przekaźnik sprężarki i filtr.

    W załączniku dodaje schemat elektryczny układu z SD oraz błędy jakie wyskoczyły na komputerze. Sprawdziłem napięcie na drugiej kostce na pinach 54 i 21 i wynosiło ono 12.3V, także jest ok.
    Sprawdziłem także napięcie na bezpieczniku sprężarki, w momencie gdy po odpaleniu jest błąd, to klikanie przycisku podnoszenia/opuszczania nie daje napięcia na sprężarkę, więc nie jest ona winna. Ciekawi mnie też jeden układ który ktoś skombinował w skrzynce bezpiecznikowej przy module N51, załączam go do tematu. Moim kolejnym krokiem najprawdopodobniej będzie kupno przekaźników i podmiana wszystkich, gdyż nie podoba mi się ten błąd z napięciem na zacisku 87, który jest używany w czarnych przekaźnikach.

    Ma ktoś jakieś porady?

    MERCEDES S320 W220 - Airmatic - raz działa, raz nie MERCEDES S320 W220 - Airmatic - raz działa, raz nie MERCEDES S320 W220 - Airmatic - raz działa, raz nie MERCEDES S320 W220 - Airmatic - raz działa, raz nie MERCEDES S320 W220 - Airmatic - raz działa, raz nie MERCEDES S320 W220 - Airmatic - raz działa, raz nie MERCEDES S320 W220 - Airmatic - raz działa, raz nie MERCEDES S320 W220 - Airmatic - raz działa, raz nie MERCEDES S320 W220 - Airmatic - raz działa, raz nie

    0 16
  • #2 03 Cze 2015 12:16
    Pawel wawa
    Moderator Samochody

    Ze zdjęć jest ciężko określić co i kto tam wymyślił. Równie dobrze mogą to być rezystory do lamp podłączone, celem oszukania kontroli żarówek. Ewidentnie, za późno podane jest napięcie na moduł, zdąży kontrola to wykryć i odłącza. Ewentualnie usterka samego modułu. Chińskich przetwornic tam nie ma? Żadnych dodatkowych modyfikacji? Jeśli są poodpinaj zasilania i testuj podnoszenie.

    0
  • #3 03 Cze 2015 12:37
    Kubik213
    Poziom 12  

    mam jedną chińską przetwornice na xenon na prawa lampe bo stara mi padła, ale auto działało z tym już długi czas, moduł już podmieniałem na sprawny używany i objaw był dokładnie ten sam

    0
  • #4 03 Cze 2015 12:40
    Pawel wawa
    Moderator Samochody

    Odłącz na próbę, najlepiej całkiem się jej pozbądź. Chiński badziew z czasem potrafi uszkodzić elektronikę auta.

    -1
  • #5 03 Cze 2015 12:46
    Kubik213
    Poziom 12  

    odłączyłem tą chińską przetwornicę i niestety bez skutku, dalej to samo mimo iż jeden styk był zaśniedziały z zielonym nalotem :/
    może wina akumulatora? niedawno był wymieniony na jakiś firmy krzak, może spróbować włożyć stary aku?

    0
  • #6 03 Cze 2015 13:03
    Pawel wawa
    Moderator Samochody

    Zapnij oscyloskop dwukanałowy, na zasilanie po stacyjce i na zasilanie Air. Zobacz czy nie ma zbyt dużej różnicy.

    -1
  • #7 03 Cze 2015 13:14
    Kubik213
    Poziom 12  

    no właśnie, tutaj wychodzi brak oscyloskopu :/ mam jedynie do dyspozycji miernik
    P.S. A jeżeli będę miał oscyloskop, to gdzie szukać sygnału od stacyjki?

    0
  • #8 04 Cze 2015 10:38
    Kubik213
    Poziom 12  

    czy jako sygnał od stacyjki mogę przyjąć napięcie pojawiające się na zapalniczce?

    0
  • #9 04 Cze 2015 11:34
    Pawel wawa
    Moderator Samochody

    Jak najbardziej.

    -1
  • #10 04 Cze 2015 11:38
    eLKa
    Poziom 15  

    Jeśli znasz się na elektronice, lub masz kogoś znajomego, kto się na tym zna, możesz do testów dostawić przekaźnik załączający plus po kluczyku (15) z plusa stałego z akumulatora (30) sterowany obecnym sygnałem plusa po kluczyku (15). Ważne, by zrobić ten układ bezpośrednio przy kostce modułu AIRMATIC - wtedy napięcia będą równe. Należy również sprawdzić masę (31) do układu airmatic lub dorobić na czas testów nową.

    0
  • #11 04 Cze 2015 11:39
    Pawel wawa
    Moderator Samochody

    eLKa napisał:
    możesz do testów dostawić przekaźnik załączający plus po kluczyku (15)

    Przestań bzdury wypisywać.

    -1
  • #12 04 Cze 2015 11:44
    eLKa
    Poziom 15  

    Pawel wawa napisał:
    eLKa napisał:
    możesz do testów dostawić przekaźnik załączający plus po kluczyku (15)

    Przestań bzdury wypisywać.


    To chyba tak samo, jak z tym forumowiczem, który wiedział, jak działa katalizator...

    Przemyśl dokładnie to co napisałem - pewnie w przyszłości kiedyś ten patent wykorzystasz.

    1
  • #13 04 Cze 2015 17:03
    Kubik213
    Poziom 12  

    jeszcze takie pytanie przed sprawdzeniem tych przebiegów napięć na oscyloskopie, gdyż będę go miał niestety jutro albo dziś pod wieczór, jest to wina na 90% błędnego napięcia zasilania modułu czy może być to uszkodzony czujnik? Gość miał taki sam problem i winny był u niego czujnik airmatica w prawym tylnym kole:
    http://www.mercmania.pl/forum/topics35/13998.htm
    Tylko że u mnie z SD wynika jasno że sprawdź napięcie pomiędzy tymi pinami, no i jeszcze jedno: czy przypadkiem moduł nie jest sterowany masą, a plus jest podłączony na stałe?

    Dodano po 44 [minuty]:

    sprawdziłem jeszcze raz i podłączyłem inny moduł, niestety błąd dalej ten sam więc nic się nie zmieniło, napięcie na kostce ładnie załącza się przy przełączeniu kluczykiem i wszystko powinno działać poprawnie, napięcie na module jest stałe 12V (na pinie zasilania) a na tym wskazanym przez SD jest na kluczyk 12V, czyli auto musi łapać błąd już przy włączeniu zapłonu? No i odpalił mi się też przez chwilą bez błędu i działał zajebiście, do czasu aż go zgasiłem i zapaliłem ponownie...

    Dodano po 58 [minuty]:

    tutaj jest filmik przedstawiający napięcie na pinach wskazanych przez SD, tylko miernikiem póki co
    https://www.youtube.com/watch?v=tgOTRdVaXCI&feature=youtu.be

    0
  • #14 04 Cze 2015 21:42
    eLKa
    Poziom 15  

    Wis podpowiada, co sprawdzić, ja podałem rozwiązanie, które może pomóc do czasu znalezienia problemu, który pewnie będzie się pogłębiał - trzeba tylko przeciąć jeden kabel i podłączyć przekaźnik - przecież masz schemat...Władowałeś tyle kasy do tej pory w airmatic i nie chce Ci się pomyśleć. W sterowniku powstaje taki błąd - ponieważ podczas włączenia zapłonu lub kręcenia rozrusznikiem powstaje różnica napięcia pomiędzy plusem z akumulatora, a pinem, na którym mierzyłeś napięcie. Problem powoduje korozja na przewodzie masowym w różnych miejscach pomiędzy akumulatorem, silnikiem, karoserią i poszczególnymi modułami elektrycznymi, słaby drugi akumulator, układ ładowania dodatkowego akumulatora itd....Ciężko będzie znaleźć to miejsce - pewnie trzeba będzie poprawić wszystkie połączenia masy, a trochę ich jest.

    0
  • #15 08 Cze 2015 18:31
    Kubik213
    Poziom 12  

    Jutro przyjdzie mi oscyloskop, także zabieram się od razu za diagnozę i sprawdzenie tych napięć! Mając dzisiaj chwilę czasu podjechałem jeszcze raz do znajomego na komputer w celu sprawdzenia jak tam sie sytuacja z błędami przedstawia, co prawda nie miał on SD ale widzę także dodatkowy błąd - czy może mieć on coś wspólnego z tą sytuacją????
    MERCEDES S320 W220 - Airmatic - raz działa, raz nie

    1
  • #16 10 Cze 2015 12:19
    Kubik213
    Poziom 12  

    jeszcze jedna rzecz mnie ciekawi, otóż sprężarka z reguły załączała się przy otwarciu samochodu, gdy otworzyłem drzwi to dopompowywała powietrze do układu, a teraz w ogóle jej nie słychać... może gdzieś napięcie zanika na przekaźniku?

    #edit dodaje także schemat elektryczny modułu N51 w formacie PDF czytelniejszy i po angielsku
    http://ww2.justanswer.com/uploads/Chezario/2009-12-16_212915_wiring.pdf

    #nadszedł mnie jeszcze pomysł na wymianę całej skrzynki bezpiecznikowej, tam gdzie jest moduł N51 i inne przekaźniki, warto?

    @P.S. Znalazłem że za moduł airmatic odpowiedzialny jest ten przekaźnik:
    MERCEDES S320 W220 - Airmatic - raz działa, raz nie

    Jest możliwość sprawdzenia czy dobrze daje napięcie? sprawdziłem napięcie pomiędzy 87 i 30 i wynosiło 0.6V, moduł airmatic ma cały czas stałe napięcie z akumulatora na jednym pinie

    0
  • #17 10 Cze 2015 22:20
    Kubik213
    Poziom 12  

    @UWAGA PROBLEM CHYBA ROZWIĄZANY (airmatic działał dzisiaj znakomicie po całym dniu męczeniu go)

    Przeczyściłem wszystkie styki bezpieczników, wyjąłem każdy po kolei sprawdzając czy jest dobry, to samo zrobiłem z przekaźnikami, trochę poruszałem przewodami które łączą moduł airmatica ze skrzynką bezpiecznikową i SAM'em będącym po drugiej stronie auta, no i ogólnie trochę męczyłem te wszystkie złącza i voila, wygląda na to że jest ok :) Wydałem prawie 3000zł po to, aby samemu zrobić ten problem który leżał moim zdaniem w jakimś zaśniedziałym/niedociśniętym bezpieczniku.

    dzięki chłopaki za pomoc

    0