Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

MERCEDES S320 W220 - Airmatic - raz działa, raz nie

Kubik213 03 Jun 2015 12:06 20934 16
Tespol
  • #1
    Kubik213
    Level 12  
    Witam! Mam mercedesa s320 w220 z 1999r. i problem z którym walczę od 2 miesięcy, otóż z reguły nie działa mi airmatic (podnoszenie pneumatyczne), jednak są takie chwile, że działa bez zarzutu (brak błędu po odpaleniu, można bez problemu opuszczać i podnosić samochód), jednak działa aż do momentu zgaszenia auta i odpalenia go ponownie. Mimo wszystko jeżeli już działa to działa rewelacyjnie, podnosi auto w 10 sekund, opuszcza momentalnie i można się nim bawić do bólu...

    Auto przeszło serwis mercedesa w Gdańsku i nie rozwiązali oni problemu, wymienili mi tylko kompresor, sprężarkę i wahacz... sczytali błędy i to wszystko, na komputerze wyświetla się błąd modułu Airmatic N51, który został także podmieniony i usterka nadal występowała... Test sprężarki i układu przechodzi rewelacyjnie, wszystko szczelne a sprężarka bije ponad 14 barów. Wymieniony został także przekaźnik sprężarki i filtr.

    W załączniku dodaje schemat elektryczny układu z SD oraz błędy jakie wyskoczyły na komputerze. Sprawdziłem napięcie na drugiej kostce na pinach 54 i 21 i wynosiło ono 12.3V, także jest ok.
    Sprawdziłem także napięcie na bezpieczniku sprężarki, w momencie gdy po odpaleniu jest błąd, to klikanie przycisku podnoszenia/opuszczania nie daje napięcia na sprężarkę, więc nie jest ona winna. Ciekawi mnie też jeden układ który ktoś skombinował w skrzynce bezpiecznikowej przy module N51, załączam go do tematu. Moim kolejnym krokiem najprawdopodobniej będzie kupno przekaźników i podmiana wszystkich, gdyż nie podoba mi się ten błąd z napięciem na zacisku 87, który jest używany w czarnych przekaźnikach.

    Ma ktoś jakieś porady?

    MERCEDES S320 W220 - Airmatic - raz działa, raz nie MERCEDES S320 W220 - Airmatic - raz działa, raz nie MERCEDES S320 W220 - Airmatic - raz działa, raz nie MERCEDES S320 W220 - Airmatic - raz działa, raz nie MERCEDES S320 W220 - Airmatic - raz działa, raz nie MERCEDES S320 W220 - Airmatic - raz działa, raz nie MERCEDES S320 W220 - Airmatic - raz działa, raz nie MERCEDES S320 W220 - Airmatic - raz działa, raz nie MERCEDES S320 W220 - Airmatic - raz działa, raz nie
  • Tespol
  • #2
    Pawel wawa
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Ze zdjęć jest ciężko określić co i kto tam wymyślił. Równie dobrze mogą to być rezystory do lamp podłączone, celem oszukania kontroli żarówek. Ewidentnie, za późno podane jest napięcie na moduł, zdąży kontrola to wykryć i odłącza. Ewentualnie usterka samego modułu. Chińskich przetwornic tam nie ma? Żadnych dodatkowych modyfikacji? Jeśli są poodpinaj zasilania i testuj podnoszenie.
  • #3
    Kubik213
    Level 12  
    mam jedną chińską przetwornice na xenon na prawa lampe bo stara mi padła, ale auto działało z tym już długi czas, moduł już podmieniałem na sprawny używany i objaw był dokładnie ten sam
  • #4
    Pawel wawa
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Odłącz na próbę, najlepiej całkiem się jej pozbądź. Chiński badziew z czasem potrafi uszkodzić elektronikę auta.
  • #5
    Kubik213
    Level 12  
    odłączyłem tą chińską przetwornicę i niestety bez skutku, dalej to samo mimo iż jeden styk był zaśniedziały z zielonym nalotem :/
    może wina akumulatora? niedawno był wymieniony na jakiś firmy krzak, może spróbować włożyć stary aku?
  • Tespol
  • #6
    Pawel wawa
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Zapnij oscyloskop dwukanałowy, na zasilanie po stacyjce i na zasilanie Air. Zobacz czy nie ma zbyt dużej różnicy.
  • #7
    Kubik213
    Level 12  
    no właśnie, tutaj wychodzi brak oscyloskopu :/ mam jedynie do dyspozycji miernik
    P.S. A jeżeli będę miał oscyloskop, to gdzie szukać sygnału od stacyjki?
  • #8
    Kubik213
    Level 12  
    czy jako sygnał od stacyjki mogę przyjąć napięcie pojawiające się na zapalniczce?
  • #9
    Pawel wawa
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Jak najbardziej.
  • #10
    eLKa
    Level 16  
    Jeśli znasz się na elektronice, lub masz kogoś znajomego, kto się na tym zna, możesz do testów dostawić przekaźnik załączający plus po kluczyku (15) z plusa stałego z akumulatora (30) sterowany obecnym sygnałem plusa po kluczyku (15). Ważne, by zrobić ten układ bezpośrednio przy kostce modułu AIRMATIC - wtedy napięcia będą równe. Należy również sprawdzić masę (31) do układu airmatic lub dorobić na czas testów nową.
  • #11
    Pawel wawa
    VIP Meritorious for electroda.pl
    eLKa wrote:
    możesz do testów dostawić przekaźnik załączający plus po kluczyku (15)

    Przestań bzdury wypisywać.
  • #12
    eLKa
    Level 16  
    Pawel wawa wrote:
    eLKa wrote:
    możesz do testów dostawić przekaźnik załączający plus po kluczyku (15)

    Przestań bzdury wypisywać.


    To chyba tak samo, jak z tym forumowiczem, który wiedział, jak działa katalizator...

    Przemyśl dokładnie to co napisałem - pewnie w przyszłości kiedyś ten patent wykorzystasz.
  • #13
    Kubik213
    Level 12  
    jeszcze takie pytanie przed sprawdzeniem tych przebiegów napięć na oscyloskopie, gdyż będę go miał niestety jutro albo dziś pod wieczór, jest to wina na 90% błędnego napięcia zasilania modułu czy może być to uszkodzony czujnik? Gość miał taki sam problem i winny był u niego czujnik airmatica w prawym tylnym kole:
    http://www.mercmania.pl/forum/topics35/13998.htm
    Tylko że u mnie z SD wynika jasno że sprawdź napięcie pomiędzy tymi pinami, no i jeszcze jedno: czy przypadkiem moduł nie jest sterowany masą, a plus jest podłączony na stałe?

    Dodano po 44 [minuty]:

    sprawdziłem jeszcze raz i podłączyłem inny moduł, niestety błąd dalej ten sam więc nic się nie zmieniło, napięcie na kostce ładnie załącza się przy przełączeniu kluczykiem i wszystko powinno działać poprawnie, napięcie na module jest stałe 12V (na pinie zasilania) a na tym wskazanym przez SD jest na kluczyk 12V, czyli auto musi łapać błąd już przy włączeniu zapłonu? No i odpalił mi się też przez chwilą bez błędu i działał zajebiście, do czasu aż go zgasiłem i zapaliłem ponownie...

    Dodano po 58 [minuty]:

    tutaj jest filmik przedstawiający napięcie na pinach wskazanych przez SD, tylko miernikiem póki co
    https://www.youtube.com/watch?v=tgOTRdVaXCI&feature=youtu.be
  • #14
    eLKa
    Level 16  
    Wis podpowiada, co sprawdzić, ja podałem rozwiązanie, które może pomóc do czasu znalezienia problemu, który pewnie będzie się pogłębiał - trzeba tylko przeciąć jeden kabel i podłączyć przekaźnik - przecież masz schemat...Władowałeś tyle kasy do tej pory w airmatic i nie chce Ci się pomyśleć. W sterowniku powstaje taki błąd - ponieważ podczas włączenia zapłonu lub kręcenia rozrusznikiem powstaje różnica napięcia pomiędzy plusem z akumulatora, a pinem, na którym mierzyłeś napięcie. Problem powoduje korozja na przewodzie masowym w różnych miejscach pomiędzy akumulatorem, silnikiem, karoserią i poszczególnymi modułami elektrycznymi, słaby drugi akumulator, układ ładowania dodatkowego akumulatora itd....Ciężko będzie znaleźć to miejsce - pewnie trzeba będzie poprawić wszystkie połączenia masy, a trochę ich jest.
  • #15
    Kubik213
    Level 12  
    Jutro przyjdzie mi oscyloskop, także zabieram się od razu za diagnozę i sprawdzenie tych napięć! Mając dzisiaj chwilę czasu podjechałem jeszcze raz do znajomego na komputer w celu sprawdzenia jak tam sie sytuacja z błędami przedstawia, co prawda nie miał on SD ale widzę także dodatkowy błąd - czy może mieć on coś wspólnego z tą sytuacją????
    MERCEDES S320 W220 - Airmatic - raz działa, raz nie
  • #16
    Kubik213
    Level 12  
    jeszcze jedna rzecz mnie ciekawi, otóż sprężarka z reguły załączała się przy otwarciu samochodu, gdy otworzyłem drzwi to dopompowywała powietrze do układu, a teraz w ogóle jej nie słychać... może gdzieś napięcie zanika na przekaźniku?

    #edit dodaje także schemat elektryczny modułu N51 w formacie PDF czytelniejszy i po angielsku
    http://ww2.justanswer.com/uploads/Chezario/2009-12-16_212915_wiring.pdf

    #nadszedł mnie jeszcze pomysł na wymianę całej skrzynki bezpiecznikowej, tam gdzie jest moduł N51 i inne przekaźniki, warto?

    @P.S. Znalazłem że za moduł airmatic odpowiedzialny jest ten przekaźnik:
    MERCEDES S320 W220 - Airmatic - raz działa, raz nie

    Jest możliwość sprawdzenia czy dobrze daje napięcie? sprawdziłem napięcie pomiędzy 87 i 30 i wynosiło 0.6V, moduł airmatic ma cały czas stałe napięcie z akumulatora na jednym pinie
  • #17
    Kubik213
    Level 12  
    @UWAGA PROBLEM CHYBA ROZWIĄZANY (airmatic działał dzisiaj znakomicie po całym dniu męczeniu go)

    Przeczyściłem wszystkie styki bezpieczników, wyjąłem każdy po kolei sprawdzając czy jest dobry, to samo zrobiłem z przekaźnikami, trochę poruszałem przewodami które łączą moduł airmatica ze skrzynką bezpiecznikową i SAM'em będącym po drugiej stronie auta, no i ogólnie trochę męczyłem te wszystkie złącza i voila, wygląda na to że jest ok :) Wydałem prawie 3000zł po to, aby samemu zrobić ten problem który leżał moim zdaniem w jakimś zaśniedziałym/niedociśniętym bezpieczniku.

    dzięki chłopaki za pomoc