Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterowanie silnikiem jednofazowym poprzez stycznik. - laik

04 Cze 2015 11:38 2691 15
  • Poziom 11  
    Witam,

    Jestem początkującym elektrykiem.

    Moglibyście mi krótko napisać lub przedstawić schemat, jak sterować silnikiem jednofazowym poprzez stycznik oraz 2 przyciski (czerwony - stop, zielony - start) ?
    Po czym również krótko i treściwie opisać jak to działa ?

    Będę wdzięczny.
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Poziom 41  
    A może tak w google wpisać włącz wyłącz na styczniku?
  • Poziom 11  
    Do jakich zestyków w styczniku te przewody dokładnie podłączyć?
  • Poziom 41  
    Kolego pewnie będę niemiły ale nawet jako początkujący elektryk takie podstawy MUSISZ mieć w małym palcu - o takim drobiazgu jak ochrona i zabezpieczenia też będziesz pytał?

    Nowa specjalizacja laik elektryk :cry:
  • Poziom 11  
    Czy takie podłączenie 1 stycznika poprzez dwa przyciski (czerwony - stop, zielony - start) jest poprawne ?

    I jak do takiego układu podłączyć silnik jednofazowy (obojętne jaki) ?

    Tak, żeby można było go załączać poprzez przycisk start i wyłączać przez czerwony przycisk stop.

    Sterowanie silnikiem jednofazowym poprzez stycznik. - laik
  • Moderator
    W poście #4 masz poprawny schemat sterowania.Zamień silnik trójfazowy na przewody zasilające jednofazowego i wszystko.
  • Poziom 11  
    Tak, tylko do jakich zestyków w styczniku podłączyć te przewody?
  • Moderator
    Do silnika - przez główne. Sterowanie - przez pomocniczy, normalnie otwarty.
  • Poziom 11  
    Styki główne to A1 i A2, a pomocnicze to 13 NO oraz 14 NO ?

    Czym tak wgl. różnią się oba zestyki ?
  • Pomocny post
    Poziom 30  
    A1 i A2 to cewka, 13 i 14 to pomocnicze, L1-T1 L2-T2 L3-T3 to główne styki.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Oznaczenia podałem wg. twojego rysunku.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Dorysuj sobie do twojego rysunku silnik załączany przez styk L1-T1 i to wszystko.
  • Pomocny post
    Poziom 26  
    Styki główne od pomocniczych różnią się wielkością (obciążalnością).
  • Poziom 11  
    Jeszcze jedno pytanie.

    W momencie, kiedy przycisk START zostanie załączony, na cewkę zostaje podane napięcie i prąd zaczyna płynąć.

    Przycisk START daje jednak tylko impuls, więc prąd nie będzie mógł płynąć cały czas (chyba, że przycisk został by przez nas trzymany).

    W tym celu został zastosowany drugi obwód, między oba łącznikami. Tak, aby po naciśnięciu przycisku START, przez styki stycznika mógł płynąć swobodnie prąd.

    W momencie, kiedy przez cewkę stycznika (A1, A2) zaczyna płynąć prąd, styki robocze (1 L1 - 2 T1, 3 L2 - 4 T2, 5 L3 - 6 T3) wraz ze sprzężonymi z nimi stykami pomocniczymi zostają pod wpływem działającej sprężyny zamknięte (zwarte). Wówczas prąd płynie inną drogą.
    A mianowicie:

    Prąd płynie przez przycisk STOP, wpływa do węzła, po czym dochodzi do styków pomocniczych (13 NO i 14 NO). Styk pomocniczy oznaczony jako 13 NO jest zmostkowany z cewką A1 - A2, co umożliwia dojście do przewodu neutralnego.

    Dobrze rozumiem ?