Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

L293D - niedostateczne napięcie i prąd

05 Cze 2015 15:53 1341 25
  • Poziom 7  
    Witam wszystkich,
    Podłączyłem L293D do silnika DC o nieznanych parametrach i silnik ten ma zbyt niskie napięcie na wyjście L293D (1.6V przy zasilaniu scalaka na 11,48V), gdy podłączam 4 baterie na 5,76V silnik dostaje 0,6V

    Drugi problem to taki, że mimo podłączenia jak na schemacie silnik dostaje 0,55A zamiast 1A.

    Baterie to zwykłe paluszki NiMh, 8 sztuk, łączne napięcie 11,48V. Dodam, że przy mierzeniu prądu na silniku, zatrzymuje się on.

    a. czemu silnik nie pobiera 1A ?
    b. czemu dostaje tak niskie napięcie? czytałem, że spadek na L293D powinien być 2V

    L293D - niedostateczne napięcie i prąd
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 19  
    Maksymalny prąd ciągły dla tego układu to 600mA (dla wersji bez literki "d" to 1A).
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 7  
    Dople napisał:
    Maksymalny prąd ciągły dla tego układu to 600mA (dla wersji bez literki "d" to 1A).


    ale to na kanał, więc na cały układ powinien być 1,2A...?
  • Pomocny post
    Poziom 19  
    Podłączony jest do dwóch kanałów (półmostków), ale próbujesz obciążyć oba tym samym prądem płynącym przez jeden i ten sam silnik.

    Prąd nie dzieli się "na pół", jeżeli kanały są połączone przez slinik szeregowo (tj. "jeden za drugim").
  • Poziom 7  
    Ok to rozwiązuje jeden problem. Czemu silnik dostaje 1,6V zamiast 9,48 ?
  • Moderator Mikrokontrolery Projektowanie
    Widocznie źle nim sterujesz pokaż program) lub ustawiłeś takie wypełnienie PWM lub źródło napięcia nie ma odpowiedniej wydajności.

    andiko napisał:
    Dodam, że przy mierzeniu prądu na silniku, zatrzymuje się on.

    Jaka częstotliwość PWM?
  • Poziom 7  
    Kod: c
    Zaloguj się, aby zobaczyć kod


    PWM dla jednego pinu dla silnika 62,5kHz a dla drugiego pinu 31250Hz. Silnik lepiej kręci się bezpośrednio z baterii, jutro podłącze go pod dwa L293D. Dziwne, że tyle baterii nie wystarcza coś jest nie halo.
  • Pomocny post
    Poziom 34  
    O matko, ile tych herców!?

    Silnik to nie transformator ferrytowy, nie pracuje z w.cz. :) Nadto wedle noty ten scalak nawet nie da rady pracować z taką częstotliwością.

    Częstotliwość PWM sterującego silnikiem powinna mieścić się poniżej 1kHz, w okolicach kilkuset Hz. Sterując z taką częstotliwością to nie ma prawa zadziałać.

    Poza tym, oba kanały powinny być sterowane tym samym sygnałem, tyle, że jeden kanał (górny lub dolny) ma dostawać sygnał odwrócony.
  • Poziom 7  
    A to napięcie to wina baterii ? czemu tak mało dostaje? jak zmienie PWM to silnik ożyje zgaduję. tzn działa ale wystarczy, że dotknę palcem a już stoi
  • Poziom 14  
    Te mostki spokojnie wytrzymują natężenie 1A przy ciągłej pracy. Odłącz te kanały PWM i zobacz jak działa silnik. O ile to problem zbyt wysokiej częstotliwości to powinno działać ok.
  • Poziom 34  
    andiko napisał:
    A to napięcie to wina baterii ? czemu tak mało dostaje? jak zmienie PWM to silnik ożyje zgaduję. tzn działa ale wystarczy, że dotknę palcem a już stoi


    Jak masz dwa półmostki sterowane różnymi sygnałami, to się nie dziw... Każdy kanał działa bardzo prosto - zwiera wyjście z zasilaniem lub zerem. Żeby silnik się kręcił jeden mostek musi w tym samym czasie podawać VCC, drugi GND - już wiesz, jak trzeba sterować. Gdy podajesz dwa niezwiązane ze sobą sygnały na silniku mas jakieś dziwne napięcia wypadkowe.

    BTW

    Jeżeli PWM ma tylko regulować prędkością obrotową silnika zamiast scalaka starczyłby jeden tranzystor. Miałbyś prostsze sterowanie prąd mógłby być nawet 30A. ;)

    Mostki raczej niż do "gołego" PWM stosujesz tam, gdzie musisz mieć możliwość zmiany kierunku obrotów i hamowania silnika.

    http://www.forbot.pl/forum/topics20/teoria-mo...-h-h-bridge-kompendium-dla-robotyka-vt111.htm

    EDIT:

    Jeżeli chcesz samej regulacji obrotów możesz też zrobić tak, że używasz tylko jednego kanału scalaka - jedna końcówka silnika na sztywno do zasilania, druga do jednego z wyjść scalaka. Używasz jednego sygnału sterującego o stałej częstotliwości i zmiennym wypełnieniu.
  • Poziom 7  
    Napisałem, że na samych bateriach silnik śmiga dobrze.

    Teraz wyczytałem, że większości pinów na arduino ma częstotliwość PWM 490Hz, dwa piny są na 980Hz.
  • Moderator Mikrokontrolery Projektowanie
    Najpierw podajesz, że PWM ma 62,5kHz a dla drugiego pinu 31250Hz.
    Teraz piszesz, że 490Hz lub 980Hz.
    Jak więc jest naprawdę w Twoim przypadku, bo taki efekt:

    andiko napisał:
    ... działa ale wystarczy, że dotknę palcem a już stoi

    oznacza najprawdopodobniej zbyt dużą częstotliwość PWM.

    andiko napisał:
    Dodam, że przy mierzeniu prądu na silniku, zatrzymuje się on.

    I jaki prąd z tych pomiarów Ci wyszedł?

    Pokaż zdjęcia całości Twojego projektu, tak byśmy zobaczyli co masz na biurku i jak połączone.
    Następnie opisz te zdjęcia dokładnie oraz efekt jaki uzyskujesz i załącz program, itp, itd.

    Innymi słowy daj nam komplet informacji do analizy.
  • Poziom 7  
    Co do PWM to jednak ta druga wartość. Pierwszą wyczytałem z playground.arduino.cc natomiast drugą z arduino.cc i odnosiła się do funkcji analogWrite. http://www.arduino.cc/en/Reference/analogWrite

    Podłączyłem teraz drugą stronę układu do masy oprócz zasilania logiki, czyli od pinu l293d 15 do 9 łącznie.

    Źle wtedy zmierzyłem prąd, teraz zmierzyłem na silniku na samych 2 paluszkach (2,88V) i na układzie.

    500mA prad zwarcia ;same bat.
    200mA ciągły na 2 bateriach ;same bat.


    150mA przy ciaglym na ukladzie
    300mA przy pradzie zatrzymania na ukladzie
    1.6V na silniku przy zasilaniu 11,48V
    Logika ma 4,8V

    Podłączenie do arduino:
    PIN1 od L293D jest podłączony do PIN9 arduino (490Hz)
    PIN2 do PIN10 w arduino (490Hz)
    PIN10 do PIN6 (980Hz)

    Program pokazałem powyżej. Dokumentacja http://www.ti.com/lit/ds/symlink/l293.pdf

    Coś mi przyszło do głowy..Na nowym L293D niechcąco zamieniłem polaryzacje jednego z kosza baterii (4szt) i widziałem dym na silniku. Jednak silnik działa.
    Wcześniej używałem tego samego kosza na innym scalaku i możliwe, że też mogłem się pomylić. Stąd te spadki napięć? Na Adafruit Motorshield v1 również silnik słabo się kręcił.
    Cytat:
    Jak masz dwa półmostki sterowane różnymi sygnałami, to się nie dziw... Każdy kanał działa bardzo prosto - zwiera wyjście z zasilaniem lub zerem. Żeby silnik się kręcił jeden mostek musi w tym samym czasie podawać VCC, drugi GND - już wiesz, jak trzeba sterować. Gdy podajesz dwa niezwiązane ze sobą sygnały na silniku mas jakieś dziwne napięcia wypadkowe.

    Tak właśnie sterowałem, PWM wysoki na pin2 od L293D a niski na pin7. Drugą stronę układu podłączyłem do masy oprócz logiki i dalej to samo.
  • Poziom 14  
    Co do twojego schematu. Ten mostek może obsługiwać dwa silniki z możliwością zmiany kierunku obrotów. Dlaczego ten jeden silnik podłączyłeś pod wszystkie 4 wyjścia tego mostka? Przecież wystarczą ci dwa i jedno wejście na sygnał PWM.

    L293D - niedostateczne napięcie i prąd

    Proszę bardzo jak na schemacie.
  • Poziom 7  
    Chciałem zwiększyć limit na pobór ciągły prądu, nie wiedziałem wtedy ile bierze silnik.
    Teraz podłączyłem na 2 PWMy, na kilka sposobów układ:
    a.jedną stronę podłączyłem do masy (oprócz logiki)
    b. piny wiszą w powietrzu oprócz logiki.
    I tak układ prawie nie działa. Reaguje na kierunek obrotów, ale prawie się nie kręcą. Myślę o wysterowaniu go przekaźnikami.
  • Poziom 14  
    Wydaje mi się czy ty na wszystkie wejścia sterujące podajesz sygnał PWM? Powiedzmy, że tak jak na schemacie. Podłączasz wszystkie masy, napięcie logiki (5v) i jakieś dowolne do zasilania silnika. Silnik podłączasz w miejsce MOTOR_1. Następnie na któreś z wejść DIRA podajesz masę (sterowanie kier. obr.). Ma być to sygnał z procesora. Normalny sygnał nie PWM. A sygnał PWM podajesz tylko na PWM_A.
  • Poziom 7  
    Puszczałem zwykły, lecz pin był z możliwością PWM. Teraz podłączyłem tylko do cyfrowego (12, 13 w arduino) i dalej to samo

    Kod: c
    Zaloguj się, aby zobaczyć kod

    13 arduino do 7 w l293d
    12 do 2
    Po dotknięciu koła zębatego na wale silnik stoi i sam się nie ruszy dopóki nim nie zakręce. Zasilanie 2,88*2[V]
  • Poziom 14  
    Wywal całkiem to arduino. Podaj tylko masę na jeden z pinów DIRA ze schematu i zobacz czy działa.
  • Poziom 7  
    Podłączyłem 5V z arduino na logikę i 1,2EN, pin 2 od l293d pusty, ten drugi na masę i nie działa. Nie mam jak inaczej tego zasilić bez ardu przebiegiem prostokątnym. Druga strona L293 również niepodłączona (oprocz logiki); nie działa. Na logice i EN pinie jest 4.8V, na pinie 8 (Vcc) jest 2.8 (zasilanie 2,88*2), na silniku nie ma napięcia. Między masą a pin6 scalaka na silnik jest 0.12V
  • Poziom 14  
    PWM też nie podpinasz. Tylko zasilania, masy i jedno wejście sterujące do GND.
  • Poziom 7  
    Na pin1 dałem 5V, bez tego L293D zamknie kanał 1A 2A 1Y 2Y.
    W każdym razie nie działa.
  • Poziom 14  
    Nie możliwe. Nieraz sterowałem tak mostkiem i pierwszy PIN wisiał sobie w powietrzu. Wtedy mostek daje pełną moc. Może zdążyłeś już go uszkodzić.
  • Moderator Mikrokontrolery Projektowanie
    Ponowię prośbę:

    dondu napisał:
    Pokaż zdjęcia całości Twojego projektu, tak byśmy zobaczyli co masz na biurku i jak połączone.
    Następnie opisz te zdjęcia dokładnie oraz efekt jaki uzyskujesz i załącz program, itp, itd.
    Innymi słowy daj nam komplet informacji do analizy.
  • Poziom 7  
    Jednak myśłę o użyciu DRV8833, pewnie jest uszkodzony. Mogę komuś go wysłać, jestem ciekawy czy działa. 'Pomógł' rozdane, dziękuje.
  • Moderator Mikrokontrolery Projektowanie
    Zostaw go w swojej szufladzie, bo gdy już zastosujesz się do naszych zaleceń i nabierzesz doświadczenia może się okazać, że jest sprawny. Oznacz go tylko jakąś kropelką lakieru do paznokci byś wiedział, że nie należy mu całkowicie ufać.